Om onze woning verder te verduurzamen heb ik al een tijd het idee om een hybride warmtepomp te plaatsen. Wat me tot nu toe tegenhield is dat ik nog wat isolatiewerkzaamheden voor de boeg heb. De kruipruimte en het dak moeten nog verder geïsoleerd worden. Maar nu met de stijgende gasprijzen denk ik dat het goed is dat ik eerst een warmtepomp ga plaatsen en daarna de isolatiewerkzaamheden ga doen. In de toekomst wil ik dan nog uitbreiden met een zonneboiler en boiler vat.
Huidige situatie:
-CV Ketel Remeha Calenta Ace 28c (2020)
-"Slimme" thermostaat Itho Daalderop Spider (EOL medio 2024)
-10x 390wp zonnepanelen met Enphase converters
-Begane grond vloerverwarming (oude pomp/verdeler)
-Rest van de woning radiatoren
-Spouwmuur isolatie
-Matige dakisolatie
-Gasverbruik +/- 1800m3
-Koken op gas
Beoogde situatie korte termijn:
-Hybride warmtepomp geschakeld op huidige CV Ketel
-Kruipruimte isoleren
-Inductiekookplaat
Beoogde situatie lange termijn:
-Zonneboiler op dan bestaande situatie koppelen
-Boilervat plaatsen en in systeem opnemen
-Zone regeling ivm babykamer op temperatuur houden
-Uitbreiding PV installatie
-Vervanging thermostaat
-Vervanging vloerverwarmingpomp
Waar ik vragen over heb is welk vermogen/type warmtepomp ik het beste kan gebruiken met oog op de toekomst. Wat ik lastig vind is de huidige situatie wegzetten tegen de beoogde situatie. Maar nu wachten totdat alles geïsoleerd is gaat alleen maar geld kosten naar mijn mening. Dan kan ik beter meer stroom verbruiken vanwege een warmtepomp dan gas.
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Zijn er systemen die ik beter meteen mee kan vervangen die nu op de lange termijn staan gepland?
Huidige situatie:
-CV Ketel Remeha Calenta Ace 28c (2020)
-"Slimme" thermostaat Itho Daalderop Spider (EOL medio 2024)
-10x 390wp zonnepanelen met Enphase converters
-Begane grond vloerverwarming (oude pomp/verdeler)
-Rest van de woning radiatoren
-Spouwmuur isolatie
-Matige dakisolatie
-Gasverbruik +/- 1800m3
-Koken op gas
Beoogde situatie korte termijn:
-Hybride warmtepomp geschakeld op huidige CV Ketel
-Kruipruimte isoleren
-Inductiekookplaat
Beoogde situatie lange termijn:
-Zonneboiler op dan bestaande situatie koppelen
-Boilervat plaatsen en in systeem opnemen
-Zone regeling ivm babykamer op temperatuur houden
-Uitbreiding PV installatie
-Vervanging thermostaat
-Vervanging vloerverwarmingpomp
Waar ik vragen over heb is welk vermogen/type warmtepomp ik het beste kan gebruiken met oog op de toekomst. Wat ik lastig vind is de huidige situatie wegzetten tegen de beoogde situatie. Maar nu wachten totdat alles geïsoleerd is gaat alleen maar geld kosten naar mijn mening. Dan kan ik beter meer stroom verbruiken vanwege een warmtepomp dan gas.
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Zijn er systemen die ik beter meteen mee kan vervangen die nu op de lange termijn staan gepland?
[ Voor 18% gewijzigd door Vae Victus op 09-03-2022 18:58 ]
I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis