Kan er nog een nieuwe groep in meterkast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:53
Goedemiddag mede Tweakers,

Voor het installeren van een warmtepomp moeten er eigenlijk twee groepen (en evt een kookgroep voor in de toekomst) bij geplaatst worden.
Echter is de meterkast in ons nieuwe huis heel klein. Is er in onderstaande foto nog ruimte voor extra groepen?

Iemand enig idee hoe dit anders opgelost kan worden? Het liefst zonder de muur verder te hoeven uithakken natuurlijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1W8numxfZAite--jWsp9OQsRwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OULY1znbTviBUENd0KcxG5Sl.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 20:59

M2M

medicijnman

ik denk dat het antwoord nee is, niet op die locatie. Voller dan vol en zelfs de beltrafo ligt er al half bij.

-_-

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:22

tha_crazy

Mafketel

Niet direct, wat je zou kunnen doen is ipv losse aardlekschakelaars, aardlekautomaten gebruiken

https://www.groepenkastbestellen.nl/aardlekautomaat/1-fase

Dit zou je de plaatsen schelen waar nu je aardlekschakelaars zitten dus krijg je 4 plaatsen extra beschikbaar.
Maar dan moet je ook de huidige automaten vervangen.

Voordeel is wel, je kan dan wel 10 groepen kwijt.

[ Voor 7% gewijzigd door tha_crazy op 09-03-2022 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 18:27
Een opbouw meterkast erbij/naast/in de buurt plaatsen en eventueel maskeren met een wandmeubeltje?

Maar hoe dan ook zullen er nieuwe leidingen bij komen, wat hakken, breken en/of boren betekend. Een warmtepomp zit niet draadloos verbonden met je meterkast.

[ Voor 45% gewijzigd door PROnline op 09-03-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
tha_crazy schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:38:
Niet direct, wat je zou kunnen doen is ipv losse aardlekschakelaars, aardlekautomaten gebruiken

Dit zou je de plaatsen schelen waar nu je aardlekschakelaars zitten dus krijg je 4 plaatsen extra beschikbaar.

Bedankt voor de reactie! Dit lijkt mij de oplossing.
Mijn kennis van groepenkasten is vrijwel 0. Maar als ik het goed begrijp is een aardlekautomaat een soort 2 in 1 oplossing. Alle groepen (automaten?) moeten worden vervangen voor zo'n aardlekautomaat en dan kunnen die twee aardlekschakelaars er uit.

Wel iets duurder dan gehoopt (10 x 30 euro + kosten van de elektricien) maar een stuk mooier dan het plaatsen van een opbouwkastje er naast. En een heel stuk goedkoper dan het verplaatsen van de meterkast naar de trapkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
PROnline schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:39:
Een opbouw meterkast erbij/naast/in de buurt plaatsen en eventueel maskeren met een wandmeubeltje?

Maar hoe dan ook zullen er nieuwe leidingen bij komen, wat hakken, breken en/of boren betekend. Een warmtepomp zit niet draadloos verbonden met je meterkast.
Bedankt voor je reactie!

De kabels hoeven maar zo'n 20 cm naar rechts. Vanaf daar zit er een soort leidinggoot waar ze de kruipruimte in kunnen. Er zit nu al een soort houten kabelgoot daarnaartoe dus volgens mij ben ik er door er een iets grotere goot te plaatsen.

En vanaf daar komen er nog genoeg uitdagingen om de groepen door de uitbouw (zonder kruipruimte) te krijgen. Maar daar kan ik wel oplossingen voor vinden. De meterkast zelf was mijn grootste zorg.

[ Voor 13% gewijzigd door cptingreenfield op 09-03-2022 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12-05 09:11
tha_crazy schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:38:

Snap de gedachte, echter: dan zit TS wel weer vol, uitbreiding in de toekomst (niet ondenkbaar gezien alle ontwikkelingen op energiegebied) is niet mogelijk zonder extern te gaan. Zit je dan met je dure alamats... Ik zou nu de pijn nemen door uit te breiden en toekomstbestendig te maken, maar het kan natuurlijk dat ts in een heel andere situatie verkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
Eivogel1985 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:59:
[...]

Snap de gedachte, echter: dan zit TS wel weer vol, uitbreiding in de toekomst (niet ondenkbaar gezien alle ontwikkelingen op energiegebied) is niet mogelijk zonder extern te gaan. Zit je dan met je dure alamats... Ik zou nu de pijn nemen door uit te breiden en toekomstbestendig te maken, maar het kan natuurlijk dat ts in een heel andere situatie verkeert.
Want wat zou de reden zijn om nog verder uit te breiden?
Ik kwam er net achter dat er al een kookgroep lijkt te liggen (de rechter twee groepen zitten aan elkaar en gaan samen één buis in. Hier zit echter zowel de oven als de vaatwasser op.

Dus als er 4 groepen bij geplaatst worden waarvan twee voor de warmtepomp hou ik er nog twee over voor de vaatwasser en bijvoorbeeld zonnepanelen oid. Het is een hoekwoning zonder eigen parkeerplaats dus voor een EV is het ook niet nodig.

Zonnepanelen komen er overigens waarschijnlijk ook niet de komende jaren. Er passen er maar 6 op het dak (franse kap met dakkapel en dakopbouw) en het dakbeschot moet eerst vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Die genoemde aardlekautomaten zijn waarschijnlijk spanningsafhankelijk. Dat mag officieel niet. Wordt in verschillende topics genoemd.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12-05 09:11
cptingreenfield schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:03:
[...]

Want wat zou de reden zijn om nog verder uit te breiden?
Ik kwam er net achter dat er al een kookgroep lijkt te liggen (de rechter twee groepen zitten aan elkaar en gaan samen één buis in. Hier zit echter zowel de oven als de vaatwasser op.

Dus als er 4 groepen bij geplaatst worden waarvan twee voor de warmtepomp hou ik er nog twee over voor de vaatwasser en bijvoorbeeld zonnepanelen oid. Het is een hoekwoning zonder eigen parkeerplaats dus voor een EV is het ook niet nodig.

Zonnepanelen komen er overigens waarschijnlijk ook niet de komende jaren. Er passen er maar 6 op het dak (franse kap met dakkapel en dakopbouw) en het dakbeschot moet eerst vervangen worden.
Dat is aan jou om vanuit je eigen situatie te beredeneren. Wil je bv de optie voor 3 fasen open houden, ivm induktie. Je geeft aan waarschijnlijk geen zonnepanelen te willen, maar stel dat je dat uiteindelijk toch wel wil, dan is het handig om tegen relatief lage meerkosten hierop voorbereid te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat voor huisaansluiting heb je? Lijkt namelijk op één fase, ipv 3 fase.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:25
Dat stuk cement linksonder, waar die pijp in gaat: wat zit daar achter? Als je dat kunt weghakken, kun je daar weer een mini-kastje kwijt.

Het lijkt erop dat dit een kastje op de gang is, in een muur gemaakt. Dan kan het een idee zijn om hoog daarboven tegen het plafond een nieuwe kast te maken op de muur (met het idee dat deze dan niet in de weg zit). Dan kun je daar uitbreiden.

Andere vraag: je wilt wel uitbreiden, maar hoe ga je je kabels naar je meterkastje brengen? Is het niet praktischer om heel ergens anders (bv, weet ik veel, in de kelder/schuur) een onderverdeler te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:04
cptingreenfield schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:03:
[...]
Lijkt inderdaad een kookgroep automaat, 2P2N. Dan is het weer niet de bedoeling daar twee apparaten aan te koppelen.

Ook gaan er dan twee groepen door een 16mm flex buis. Hier mag maximaal één groep in en maximaal drie 2,5mm2 draden.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
Jiriki schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:08:
[...]

Lijkt inderdaad een kookgroep automaat, 2P2N. Dan is het weer niet de bedoeling daar twee apparaten aan te koppelen.

Ook gaan er dan twee groepen door een 16mm flex buis. Hier mag maximaal één groep in en maximaal drie 2,5mm2 draden.
Hmm dat is inderdaad vreemd. Kan dit ook gevaarlijk zijn of kan het geen kwaad dit voorlopig te laten zitten?

Ik ga uiteindelijk toch maar een kastje bij plaatsen.
Of misschien die onderverdeler in de schuur. Kan een elektricien dat doen of moet zoiets via de netbeheerder?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 14:38

BLN

Deze kast heeft 3 afkeur punten, zonder echt ingezoomd te hebben.

- er mogen geen losse kroon stenen in hangen
- er is verkeerd draad gebruikt met verkeerde kleur
- deze is echt een veiligheids probleem: Er mag absoluut geen andere kabel door een buis waar je aarde draad doorheen loopt. Als daar iets misgaat komt er spanning te staan op alles wat geaard is. Dat is levensgevaarlijk.

Om op jouw vraag terug te komen, nee er mag niets meer bij in die kast. Een kosten efficiënte oplossing is een onderverdeler elders in huis. Ik zou echter de hele meterkast naar die onderverdeler verplaatsen naar een goed bereikbare plek met ruimte voor een normaal formaat meterkast. Daarnaast de bedrading naar de onderverdeler voorbereiden op een 3 fase aansluiting. Dat kan een elektricien voor je doen.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
BLN schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 01:16:
Ik zou echter de hele meterkast naar die onderverdeler verplaatsen naar een goed bereikbare plek met ruimte voor een normaal formaat meterkast. Daarnaast de bedrading naar de onderverdeler voorbereiden op een 3 fase aansluiting. Dat kan een elektricien voor je doen.
Mooie tip! Dan heb je alle ruimte en kun je de kast helemaal maken zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
cptingreenfield schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:30:
[...]

Hmm dat is inderdaad vreemd. Kan dit ook gevaarlijk zijn of kan het geen kwaad dit voorlopig te laten zitten?

Ik ga uiteindelijk toch maar een kastje bij plaatsen.
Of misschien die onderverdeler in de schuur. Kan een elektricien dat doen of moet zoiets via de netbeheerder?
Er is geen regel die verbied dat je op een Perilex stopcontact of een krachtaansluiting (de 'kookgroep') via een verdeler geen 2 verschillende apparaten mag aansluiten vermits je dit in de groepenverklaring van de groepenkast aangeeft.

Er is erg weinig ruimte in de algemene kast, de draden en kabels van de afgaande groepen zijn kort en moeten verlengd worden... maar wáár laat je de verlengdozen dan?

Ik zou proberen onderin van de nis waar de huidige groepenkast zit de houten balken weg te halen zodat er meer inbouwhoogte komt voor een nieuwe groepenkast met ruimte voor 2 rijen automaten boven elkaar.
zodoende is het niet nodig de huidige draden/ kabels te verlengen.
Je kan dan ook de huidige automaten overzetten.
Laat gelijk ook de aarde/ aardpen doormeten!, 'ergens' moet de blanke dikke 6 mm2 aarddraad komende vanaf het aard-railtje in de kast aan een 25mm2 aardraad/ aardpen vastgeklemd zitten... áls die verbinding nog bestaat!...in dat geval is elk geaard apparaat juist ongeaard!, en hou je alleen de aardlek nog over voor de veiligheid van mens en dier, maar die aardlek springt pas bij 30mA er uit...en 10mA kan al leiden tot spierverkramping...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
BLN schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 01:16:
Deze kast heeft 3 afkeur punten, zonder echt ingezoomd te hebben.

- er mogen geen losse kroon stenen in hangen
- er is verkeerd draad gebruikt met verkeerde kleur
- deze is echt een veiligheids probleem: Er mag absoluut geen andere kabel door een buis waar je aarde draad doorheen loopt. Als daar iets misgaat komt er spanning te staan op alles wat geaard is. Dat is levensgevaarlijk.

Om op jouw vraag terug te komen, nee er mag niets meer bij in die kast. Een kosten efficiënte oplossing is een onderverdeler elders in huis. Ik zou echter de hele meterkast naar die onderverdeler verplaatsen naar een goed bereikbare plek met ruimte voor een normaal formaat meterkast. Daarnaast de bedrading naar de onderverdeler voorbereiden op een 3 fase aansluiting. Dat kan een elektricien voor je doen.
Thanks voor je reactie!
Je laatste punt betreft denk ik die witte kabel die met de aardedraden naar beneden loopt? Dat was een verlengsnoer die de vorige bewoner heeft gebruikt om het modem aan te kunnen sluiten in de kruipruimte 8)7 . Die wordt niet meer gebruikt en de stekker is er uit. Ik zal hem er gewoon afknippen en de kabel er uit trekken. Dan maakt ook niemand ooit de fout om hem weer aan te sluiten.

Ik denk dat ik de meterkast dan maar ga verplaatsen naar de trap/kelderkast (1,5 meter verder onder de vloer). Daar zit ook al de gasmeter. Enig idee wat zoiets zal kosten? Ik ben bang dat het al met al toch wel een fikse ingreep wordt die ik nog even vooruitschuif :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
frisianstar schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:02:
[...]

Er is geen regel die verbied dat je op een Perilex stopcontact of een krachtaansluiting (de 'kookgroep') via een verdeler geen 2 verschillende apparaten mag aansluiten vermits je dit in de groepenverklaring van de groepenkast aangeeft.

Er is erg weinig ruimte in de algemene kast, de draden en kabels van de afgaande groepen zijn kort en moeten verlengd worden... maar wáár laat je de verlengdozen dan?

Ik zou proberen onderin van de nis waar de huidige groepenkast zit de houten balken weg te halen zodat er meer inbouwhoogte komt voor een nieuwe groepenkast met ruimte voor 2 rijen automaten boven elkaar.
zodoende is het niet nodig de huidige draden/ kabels te verlengen.
Je kan dan ook de huidige automaten overzetten.
Laat gelijk ook de aarde/ aardpen doormeten!, 'ergens' moet de blanke dikke 6 mm2 aarddraad komende vanaf het aard-railtje in de kast aan een 25mm2 aardraad/ aardpen vastgeklemd zitten... áls die verbinding nog bestaat!...in dat geval is elk geaard apparaat juist ongeaard!, en hou je alleen de aardlek nog over voor de veiligheid van mens en dier, maar die aardlek springt pas bij 30mA er uit...en 10mA kan al leiden tot spierverkramping...
Maar dan zou ik ergens een verdeler moeten kunnen vinden onder de keuken toch? Of mag/kan deze echt weggewerkt zijn?

Bedankt voor het meedenken! Ik denk dat ik de hele kast ga verplaatsen naar de trapkast. Eventueel is dit anders ook nog een oplossing. Maar ik denk inderdaad dat ik het beter nu in één keer goed kan doen. Daar hebben wij zelf en ook toekomstige bewoners alleen maar profijt van.

Je opmerking over de aarde, bij de bouwtechnische keuring zijn een aantal geaarde stopcontacten gemeten. Hieruit bleken toen geen bijzonderheden, dus dan zou die verbinding met de aardpen nog aanwezig moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Controleer nu eerst je huisaansluiting eens. Dat lijkt een enkele fase te zijn (waarschijnlijk 1x 35A).

Daar ga je toch nooit twee kookgroepen en een warmtepomp op aangesloten krijgen. Ik vermoed dat je naar 3x25A toe moet.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:34
Wat voor huis is het? Mijn eerste ingeving toen ik de foto zag was een grachtenpandje achtig iets dat wellicht ooit wel eens is opgesplitst. Hoeft helemaal niet zo te zijn, maar als dat het wel is dan kan het upgraden van de aansluiting wel eens wat voeten in de aarde hebben.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
cptingreenfield schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:14:
[...]

Maar dan zou ik ergens een verdeler moeten kunnen vinden onder de keuken toch? Of mag/kan deze echt weggewerkt zijn?

Bedankt voor het meedenken! Ik denk dat ik de hele kast ga verplaatsen naar de trapkast. Eventueel is dit anders ook nog een oplossing. Maar ik denk inderdaad dat ik het beter nu in één keer goed kan doen. Daar hebben wij zelf en ook toekomstige bewoners alleen maar profijt van.

Je opmerking over de aarde, bij de bouwtechnische keuring zijn een aantal geaarde stopcontacten gemeten. Hieruit bleken toen geen bijzonderheden, dus dan zou die verbinding met de aardpen nog aanwezig moeten zijn toch?
Met die Perilex verdeler denk ik eerder aan iets simpels als een plankje met een opbouw perilex stopcontact en een gewone opbouw stopcontact er op geschroefd die met een perilex aansluitsnoer op de perilex stopcontact is aangesloten; dit is de 'keukenboer' oplossing om een extra oven toch aan te kunnen sluiten...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
Question Mark schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:20:
Controleer nu eerst je huisaansluiting eens. Dat lijkt een enkele fase te zijn (waarschijnlijk 1x 35A).

Daar ga je toch nooit twee kookgroepen en een warmtepomp op aangesloten krijgen. Ik vermoed dat je naar 3x25A toe moet.
Inderdaad enkelfase. Ga ik dat dan inderdaad niet redden? Volgens mij heb ik voldoende aan een enkele kookgroep. Als ik toch alles ga aanpakken kunnen de oven en vaatwasser gewoon op een eigen normale groep.

Gasverbruik is nu minder dan 800M3 dus een warmtepomp van 5KW zou moeten volstaan. Dan zal het max stroomverbruik nog wel redelijk beperkt zijn toch?

Maar als ik toch ga verplaatsen kan ik net zo goed meteen 3-fase laten plaatsen natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cptingreenfield
Freeaqingme schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:22:
Wat voor huis is het? Mijn eerste ingeving toen ik de foto zag was een grachtenpandje achtig iets dat wellicht ooit wel eens is opgesplitst. Hoeft helemaal niet zo te zijn, maar als dat het wel is dan kan het upgraden van de aansluiting wel eens wat voeten in de aarde hebben.
Ik snap je gedachte, de entree heeft ook veel weg van het oude grachtenpand waar ik hiervoor woonde. Maar het is een jaren 30 hoekwoning (arbeiderswoning omschrijft het denk ik goed). Er is een kruipruimte aanwezig waar de aansluiting binnenkomt. Als ik de meterkast verplaats naar de kelderkast moet de netbeheerder toch sws al de hoofdaansluiting ook verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
frisianstar schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:22:
[...]

Met die Perilex verdeler denk ik eerder aan iets simpels als een plankje met een opbouw perilex stopcontact en een gewone opbouw stopcontact er op geschroefd die met een perilex aansluitsnoer op de perilex stopcontact is aangesloten; dit is de 'keukenboer' oplossing om een extra oven toch aan te kunnen sluiten...
Dat klinkt inderdaad logisch. Ik ga eens kijken of ik zoiets kan vinden. Het was mij in elk geval nog niet opgevallen. Ik kom wel meer creatieve oplossingen tegen in dit huis dus het verbaast mij in elk geval niet. Dat krijg je met een huis van bijna 100 jaar oud. Het is in elk geval niet saai :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

cptingreenfield schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:29:
[...]
Gasverbruik is nu minder dan 800M3 dus een warmtepomp van 5KW zou moeten volstaan. Dan zal het max stroomverbruik nog wel redelijk beperkt zijn toch?
Even heel simpel gesteld, maar 5KW voor je warmtepomt en 7,2 KW voor een kookgroep geeft afgerond 12 KW aan elektrisch vermogen. Zonder rekening te houden met een fasehoek kom je dan uit op 12000 / 230 = 52 Ampere. Nu zullen je warmtepomp en kookgroep niet altijd vol aan staan, maar het geeft wel een idee welke kant het op kán gaan..

En dan heb je nog wel wat meer verbruikers in een woning...

[ Voor 9% gewijzigd door Question Mark op 11-03-2022 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
Question Mark schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:36:
[...]

Even heel simpel gesteld, maar 5KW voor je warmtepomt en 7,2 KW voor een kookgroep geeft afgerond 12 KW aan elektrisch vermogen. Zonder rekening te houden met een fasehoek kom je dan uit op 12000 / 230 = 52 Ampere. Nu zullen je warmtepomp en kookgroep niet altijd vol aan staan, maar het geeft wel een idee welke kant het op kán gaan..

En dan heb je nog wel wat meer verbruikers in een woning...
Nee, een 5KW WP heeft een thermisch uitgangsvermogen van 5KW, opgenomen vermogen ligt een factor 4 lager.
En nagenoeg nooit gebruik je alle kookzones van de kookplaat op maximaal vermogen tegelijk, gelijktijdigheid factor toepassen; 50% = 3600 Watt...+ vermogen WP van zeg 1500 Watt is ruim 5 KW.
Enkele keren per week wordt de back-up heater van een wp gebruikt = 3 KW. (legionella-run/ defrost)
Totaal aansluitvermogen 8 KW

[ Voor 20% gewijzigd door frisianstar op 11-03-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

frisianstar schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:44:
[...]

Nee, een 5KW WP heeft een thermisch uitgangsvermogen van 5KW, opgenomen vermogen ligt een factor 4 lager.
Ah, ik heb idd. geen rekening gehouden met de COP. Met dezelfde snelle berekening kom je dan ook al uit op 35A gezamenlijk. Nu vliegt een zekering er zeker niet direct uit, maar als TS toch al aanpassingen moet laten doorvoeren aan zijn groepenkast dan is het wat mij betreft een no-brainer om dan ook direct naar 3-fasen te gaan. Vastrecht voor 3x25 of 1x35 is gelijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je de hele meterkast gaat verplaatsen dan gaat dat best wel wat kosten. Niet alleen een nieuwe meterkast maar ook alle leidingen die nu in deze meterkast uitkomen moeten worden omgelegd en nieuwe kabels getrokken. Kan allemaal wel maar kost tijd en dat kost geld. Ik denk dat dit zomaar richting de 2-3k euro kan gaan.

Wat misschien nog een optie kan zijn is om een extra verdeler/groepenkast in de trapkast te plaatsen en de huidige netjes te maken en verder te behouden. Denk dat het flink in de kosten scheelt.

En je huidige aansluiting is nu 1 fase, bij een grotere wijziging zou ik meteen overstappen naar 3 fase. Vraag me alleen af of dat gaat op deze aansluiting. De hoofdzekering (zwarte kast onder de meter) zou dan al 3 fases moeten bevatten en lijkt me daarvoor aan de kleine kant. En een grotere plaatsen gaat niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Sethro op 11-03-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
Sethro schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:55:
Als je de hele meterkast gaat verplaatsen dan gaat dat best wel wat kosten. Niet alleen een nieuwe meterkast maar ook alle leidingen die nu in deze meterkast uitkomen moeten worden omgelegd en nieuwe kabels getrokken. Kan allemaal wel maar kost tijd en dat kost geld. Ik denk dat dit zomaar richting de 2-3k euro kan gaan.

Wat misschien nog een optie kan zijn is om een extra verdeler/groepenkast in de trapkast te plaatsen en de huidige netjes te maken en verder te behouden. Denk dat het flink in de kosten scheelt.

En je huidige aansluiting is nu 1 fase, bij een grotere wijziging zou ik meteen overstappen naar 3 fase. Vraag me alleen af of dat gaat op deze aansluiting. De hoofdzekering (zwarte kast onder de meter) zou dan al 3 fases moeten bevatten en lijkt me daarvoor aan de kleine kant. En een grotere plaatsen gaat niet.
Oei dat is inderdaad toch wel flink meer dan ik had gehoopt.
Goed idee inderdaad. Ik heb wat gezocht maar kon het niet direct vinden. Hoe werkt zo'n extra groepenkast? Legt een elektricien een extra kabel vanaf de hoofdschakelaar naar de trappenkast om hier vervolgens de nieuwe groepen te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
cptingreenfield schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:35:
[...]

Oei dat is inderdaad toch wel flink meer dan ik had gehoopt.
Goed idee inderdaad. Ik heb wat gezocht maar kon het niet direct vinden. Hoe werkt zo'n extra groepenkast? Legt een elektricien een extra kabel vanaf de hoofdschakelaar naar de trappenkast om hier vervolgens de nieuwe groepen te plaatsen?
Kort door de bocht is dat hoe dat werkt. Afhankelijk van de lengte van de kabel moet er nog een aardelek of automaat tussen. Die ruimte zou je dan kunnen maken door enkele groepen te verplaatsen naar de nieuwe kast.

En overweeg om over te stappen naar 3 fase. Nu kost het weinig extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cptingreenfield
frisianstar schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:22:
[...]

Meteen maar even goed gekeken achter de aanrechtplinten. De 'kookgroep' komt door een enkele kabel binnen en wordt vervolgens in een extreem volle doos verdeelt naar 3 stopcontacten. Dit lijkt me zeker geen gewenste situatie. Als de apparaten goed verdeeld zijn over de groep zou het niet direct een probleem zijn volgens mij. Maar het hoort niet zo. Het voordeel is dus wel dat er al een kookgroep ligt :) . Die kan ik gaan gebruiken om in de toekomst elektrisch te gaan koken. Voor het stopcontact van de oven en die van de vaatwasser kunnen dan nieuwe groepen aangelegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
Sethro schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:40:
[...]

Kort door de bocht is dat hoe dat werkt. Afhankelijk van de lengte van de kabel moet er nog een aardelek of automaat tussen. Die ruimte zou je dan kunnen maken door enkele groepen te verplaatsen naar de nieuwe kast.

En overweeg om over te stappen naar 3 fase. Nu kost het weinig extra.
Bedankt! Dan kan ik in elk geval vast na gaan denken over de gewenste situatie voor ik een elektricien laat komen. De lengte zal ongeveer 2-3 meter zijn. Anders kan de kookgroep evt makkelijk verplaatst worden. Die loopt toch al door de kruipruimte. De rest gaan naar boven dus dat zou iets meer moeite met zicht mee brengen.

Is die flex buis die naar rechts loopt (waar nu dus de kookgroep door loopt) eigenlijk geschikt om te gebruiken voor de kabels naar een nieuwe groepenkast? Of moet dit een dikkere buis worden? Dan zou er namelijk helemaal niks gebroken of gefreesd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Zou die kookgroep dan naar de nieuwe kast verplaatsen, wel meteen even netjes maken.

Flex buis kun je hergebruiken, zullen wel nieuwe draden doorheen moeten en dat is soms een gedoe. Let wel op dat er bij 16mm flex buis er max 1 fase / 3 draden doorheen mogen. Als dat 19mm is dan is 3 fase / 5 draden ook mogelijk.

[ Voor 45% gewijzigd door Sethro op 11-03-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:38
wat is het betonblok linksonder? Als die weg kan, dan past er op de zelfde locatie wel een langere kast in. Zou een stuk aan omlegkosten schelen.

Blijf het iig niet al te lang voor je uit schuiven, hoe dit er uit ziet kon misschien 100 jaar terug nog... maar nu echt niet meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
torretje2012 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:55:
wat is het betonblok linksonder? Als die weg kan, dan past er op de zelfde locatie wel een langere kast in. Zou een stuk aan omlegkosten schelen.

Blijf het iig niet al te lang voor je uit schuiven, hoe dit er uit ziet kon misschien 100 jaar terug nog... maar nu echt niet meer!
Ik heb geen idee wat daar achter zit :)
Is het niet voordeliger om gewoon de buis die er al ligt (van de kookgroep) te gebruiken voor het omleggen. Dan moet hier enkel de kabel door en kan in de trapkast een tweede groepenkast geplaatst worden.

Dan hoeft er niet gebroken te worden en hoeven de leidingen voor de nieuwe groepen ook niet gefreesd worden (of met een kabelgoot geplaatst worden). En dan is er meteen meer werkruimte voor eventuele toekomstige dingen.

Zit het echt zo gevaarlijk in elkaar dat er zo snel wat aan moet gebeuren? Alles zit achter aardlek en de aarde is ook getest. Wat zou nu het directe gevaar zijn? Ik zat er aan te denken om dit op te pakken na de zomer namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou lekker een elektricien gaan inhuren hiervoor en een juiste plan van aanpak gaan definieren.

Zoals het nu is zou ik écht niet lekker slapen, al helemaal niet als ik weet dat er uitbreidingen moeten komen voor toekomstbestendige apparatuur, zoals warmtepompen en natuurlijk ook zonnepanelen.

kost je een paar duizend euro, denk 2 a 2.5, maar dan ben je voor de toekomst voorbereid en je kan rustig slapen zonder allerlei brandgevaar en naar mijn mening een aan elkaar geknoopte zooitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:38
cptingreenfield schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:42:
[...]

Ik heb geen idee wat daar achter zit :)
Is het niet voordeliger om gewoon de buis die er al ligt (van de kookgroep) te gebruiken voor het omleggen. Dan moet hier enkel de kabel door en kan in de trapkast een tweede groepenkast geplaatst worden.

Dan hoeft er niet gebroken te worden en hoeven de leidingen voor de nieuwe groepen ook niet gefreesd worden (of met een kabelgoot geplaatst worden). En dan is er meteen meer werkruimte voor eventuele toekomstige dingen.

Zit het echt zo gevaarlijk in elkaar dat er zo snel wat aan moet gebeuren? Alles zit achter aardlek en de aarde is ook getest. Wat zou nu het directe gevaar zijn? Ik zat er aan te denken om dit op te pakken na de zomer namelijk.
Er is geen accuut gevaar, maar los bungelende beltrafo, kroonsteentjes in de kast, boven invoer zonder buizen, kabel door de buis met aardedraad heen, kabel in wcd welke naar een plek buiten de meterkast loopt is niet meer van deze tijd.(en eigenlijk nog nooit geweest ook).

Als je de kast een paar meter verplaatst, dan betaal je de netbeheerder een beste smak geld(rond de 1500 vind ik zo via google). En moet je alle kabels intern ook vervangen. Met je kookgroep en om de boel toekomst bestand te maken, is 3 fase (3x25A) aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:53

Theo

moederbord

Question Mark schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:20:

Hier heb ik mijn twijfels over. Ik heb een 1x35A aansluiting in huis en heb daarop een warmtepomp en een inductiefornuis (en twee ovens) op aangesloten. Vorig jaar ook nog tijden een elec kacheltje op aangesloten, en in de zes jaren dat de warmtepomp nu draait als volledige verwarming is er nog nooit iets met de aansluiting gebeurt.

Een warmtepomp (met 3 kW defrost/backup element), inductiekookplaat en de rest van een woning kan dus best op 1x35A.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Punt blijft dat er maximaal 8000 Watt via een 1x35A aansluiting geleverd kan worden. TS moet even goed nagaan wat zijn verbruikers doen en welke gelijktijdig vermogen kunnen vragen.

Een zekering of automaat schakelt niet meteen uit bij een stroom van meer dan 35A, maar bij een wat langere periode houdt het een keer op.

Dat het bij jou al die tijd gelukkig goed gegaan is, hoeft zeker niet voor TS ook te gelden. Als er toch geinvensteerd moet worden in aanpassingen zou ik het zeker meteen meenemen. :)

Pagina: 1