Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ev-lader en zonnepanelen in de schuur (50M tot meterkast)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thekave
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-10 11:10
Hoi!

Wij zijn bezig met een verbouwing en willen graag zonnepanelen én een EV-lader in de schuur/garage. De schuur staat op 50 meter afstand van onze meterkast (achter in de tuin).

Via wat offertes heb ik gesproken met partijen die dit kunnen leveren. Ik krijg alleen wat tegenstrijdige berichten mbt de kabel naar de meterkast.

Situatie:

3x25 aansluiting op het net in de meterkast.

Wens

11 panelen 400W op de schuur.
3 fase omvormer tot 6KW (ik wil een keer panelen gaan uitbreiden)
EV-lader 11KW 3 fase (Slimme lader met load balancer)

Mijn initiële plan was om één kabel te leggen tussen de schuur en de meterkast (4x6mm2 grondkabel). Hierin ging een leverancier in eerste instantie mee. Nu komt hij terug op zijn eerder inschatting en moet er toch een aparte kabel komen voor de panelen...

Mijn verwachting is dat er nooit meer dan 11KW over die kabel kan gaan. Als de auto aan het laden is maakt deze gebruik van de zonnepanelen en als de auto er niet staat zijn de panelen 4KW.

Zie ik wat over het hoofd?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:26
Je ziet niets over het hoofd... Gewoon 3 fase onderverdeler in de garage en gaan...

Maar op 50m zou ik kijken of 6mm² wel genoeg is over die afstand... PV houdt van weinig spanningval. Extra van belang in regios met hoge spanning.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een nadeel van een onderverdeler is dat je minder vermogen beschikbaar hebt je voor je omvormer- en laadpaalgroepen als je selectiviteit volgens NEN1010 wil nastreven.

Stel je neemt een B16 automaat in je hoofdverdeler om de kabel naar de onderverdeler in de schuur af te zekeren, dan heb je nog maar 10A voor de groepen in de onderverdeler als je die selectief wil laten zijn met een factor van 1.6. Dat kan een reden zijn voor een installateur om een aparte kabel te adviseren zodat de omvormer en lader in de hoofdverdeler afgezekerd kunnen worden.

Je zou in dit geval mijn inziens wel de onderverdeler achter een B16 in de hoofdverdeler kunnen zetten met daarachter ook B16 automaten in de onderverdeler. De hoofdzekering zal er dan niet uit klappen bij kortsluiting in de kabel naar de onderverdeler. Je neemt wel het risico dat de hele onderverdeler stroomloos wordt bij overbelasting of kortsluiting in een groep in de onderverdeler, maar aangezien er geen verlichting en andere kritische verbruikers achter hangen is dat overkomelijk.

Een andere optie is een B20 in de hoofdverdeler. Dit kan echter onvoldoende selectief zijn ten opzichte van de hoofdzekeringen.

• Ronald
Selectiviteit in een huis installatie is grotendeels een wassen neus. 1,6x geld alleen voor smeltzekeringen. Voor automaten is meer nodig... Wordt regelmatig besproken in het Elektra huisinstallaties topic.... bijvoorbeeld hier: HarmoniousVibe in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Dus ik zou vrolijk 3x16A naar de onderverdeler doen, 3x16A naar de EV, en 3x16A voor de omvormer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
6mm2 lijkt me zat voor dat vermogen op die afstand, denk zelfs dat 4mm2 ook voldoende is.

[ Voor 55% gewijzigd door Navi op 10-03-2022 20:34 ]

• Thekave
Allen bedankt!

(ik had een notificatie verwacht in mijn email van reacties, daarom dit late bericht).

Ik heb mij laten overhalen door de panelenboer. Helemaal omdat ze wel erg veel vroegen voor de EV-lader.
Dit ga ik nu via iemand anders doen. met dus twee aparte kabels.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

• Ronald
@Thekave Ik snap 2 kabels niet... echt niet...

Als omvormer en EV actief zijn verlaag je de belasting op de te leggen grondkabel... Je propt immers een deel van de stroom direct van omvormer-groep, via verdeelkast naar de EV-groep.

De hoogste belasting op de kabel is als je 11kW in je EV gaat gieten en er geen daglicht is.

En 5x2,5mm² is al veilig voor 11kW over 3 fasen... Je wil alleen meer om dat de spanningval te beperken voor de omvormer zodat je kans op 253V uitval verlaagd, en qua verliezen is 4mm² rendabel bij het vermogen van de EV lader. Vandaar naar 4 of zelfs 6 wil als je fanatiek bent.

• Thekave
@Ronald Bedankt! Ik ga mij verder inlezen in de regels mbt selectiviteit en dit bespreken met de panelenboer. Goed om te weten dat een 5x4 kabel ook voldoende kan zijn! Ze komen nog langs voor de schouw dus kan dan mooi onderdeel van gesprek zijn .

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
Ronald schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:10:
Selectiviteit in een huis installatie is grotendeels een wassen neus. 1,6x geld alleen voor smeltzekeringen. Voor automaten is meer nodig... Wordt regelmatig besproken in het Elektra huisinstallaties topic.... bijvoorbeeld hier: HarmoniousVibe in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Dus ik zou vrolijk 3x16A naar de onderverdeler doen, 3x16A naar de EV, en 3x16A voor de omvormer.
Eens met het loslaten van selectiviteit. Het is gewoon niet haalbaar in onze beperkte Nederlandse aansluitingen. Zeker niet op een 3x25A aansluiting.

Ik zou nog overwegen om dan in de hoofdverdeler een 3x20A te plaatsen en in de onderverdelen 2x16. Dan heeft het nog een schim van selectiviteit. Maar afhankelijk van de optredende fout heeft het beperkte of geen impact.
C karakteristiek in de hoofdkast en B in de onderverdeler zou ook kunnen, maar same difference.

• Thekave
Even voor de zekerheid. Een 5x4 kabel is hetzelfde als een YMVK-AS Grondkabel 4 aderig? Of moet het ook een 5 aderige grondkabel zijn?

@timberleek Bedankt! Hetzelfde vertelt Youtube mij :). Daar staat ook iets over automaten die specifiek hiervoor zijn gemaakt. een zogenaamde "C20 0,3A S" (S voor selectiviteit).

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

C-karakteristiek is foute boel. Neem B-karakteristiek.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Thekave schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:46:
Even voor de zekerheid. Een 5x4 kabel is hetzelfde als een YMVK-AS Grondkabel 4 aderig? Of moet het ook een 5 aderige grondkabel zijn?

@timberleek Bedankt! Hetzelfde vertelt Youtube mij :). Daar staat ook iets over automaten die specifiek hiervoor zijn gemaakt. een zogenaamde "C20 0,3A S" (S voor selectiviteit).
Dat is een aardlekautomaat. En 300mA is teveel, maar sommige omvormer werken niet op een normale 30mA aardlek.

• Thekave
Update voor wie het interessant vindt. De zonnepanalenboer heeft een 6mm2 gelegd (kwamen ze zelf mee). Zelf heb ik een 2.5mm2 gelegd voor de EV. De elektricien (onderaannemer van de zonnepanelenboer) op locatie gaf aan dat ik prima andere zaken op die 6mm2 kan aanleggen. Al met al heb ik nu genoeg kabels naar mijn schuur liggen 8)7

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:12

DjVe

Hatsaflats!

Hoe heb je nu active load balancing op je laadpunt geregeld dan?

• Thekave
Nog niet, maar dat wil ik regelen in de EV-lader. Bijvoorbeeld een Zappi met harvi. Ik heb UTP liggen in mij meterkast dus kan zo de verbinding maken.

• mj_smit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-11 17:22
Kan de Harvi die 50 naar je schuur overbruggen?

Mijn schuur zit op ongeveer 20 meter van de meterkast en ik verken de mogelijkheden met Zappi en Eddi.

[ Voor 18% gewijzigd door mj_smit op 06-10-2022 21:05 ]

Pagina: 1