Convectorput dicht maken tbv vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:01

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
Goedendag,

Ik ga binnenkort de woonkamer verbouwen en we gaan de vloer in zijn geheel voorzien van vloerverwarming. Op dit moment wordt de woonkamer verwarmt met convector putten. Deze wil ik uiteraard dicht maken, maar kan er op internet niet sluitend iets voor vinden wat bij ons het geval is. Dus zoek ik advies/tips over hoe dit het beste gedaan kan worden.

Paar belangrijke punten:
- Woning heeft een betonnen vloer
- Woning is volledig onderkeldert
- Convectorputten zijn nu getimmerde bakken

Ik las al dat het goed is om de onderkant van de bak te voorzien van krimpvrije schuimplaten (maar welke?), daarbovenop beton te storten met ijzeren pennen in de huidige betonnen vloer voor de stevigheid.

Welke platen kan ik het beste gebruiken? Ik dacht eerst aan die goedkope witte dingen, maar die krimpen volgens mij, dan lijkt me voor de afwerkvloer niet ideaal.

It's me Mario

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gat/sleuf van onder dichttimmeren met plaat 'betonplex´, waterafstotend´hechthout' en van boven beton instorten.
plaat van onder stutten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-12 11:09
Van onder naar boven:
  • Onderkant tijdelijk ondersteunen met verloren bekisting
  • Isolatieplaat (EPS/PIR)met ankers door de plaat zodat ie in het beton terecht komt.
  • gaten boren in de zijkanten van de betonvloer zodat je er stalen staven in kwijt kant en een wapeningsnetje eraan vast kan maken.
  • Afstorten met beton
  • Afsmeren met zandcement of egaline.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
Hackus schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:42:
Gat/sleuf van onder dichttimmeren met plaat 'betonplex´, waterafstotend´hechthout' en van boven beton instorten.
plaat van onder stutten.
Van onder kan ik er niet bij, dan moet ik het plafond helemaal slopen in de kelder, die is netjes bewoonbaar afgewerkt.

It's me Mario

• Señor Sjon
Zolang er een netje inzit heb je niet veel te duchten van de isolatie. Je moet geen steenwol of andere samendrukbare isolatie gebruiken. Maar dit is dus eigenlijk een binnen <> binnensituatie. Hoe dik is je vloer wel niet dan?

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:07:
Van onder naar boven:
  • Onderkant tijdelijk ondersteunen met verloren bekisting
  • Isolatieplaat (EPS/PIR)met ankers door de plaat zodat ie in het beton terecht komt.
  • gaten boren in de zijkanten van de betonvloer zodat je er stalen staven in kwijt kant en een wapeningsnetje eraan vast kan maken.
  • Afstorten met beton
  • Afsmeren met zandcement of egaline.
bekisting blijft in principe

It's me Mario

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:13:
Zolang er een netje inzit heb je niet veel te duchten van de isolatie. Je moet geen steenwol of andere samendrukbare isolatie gebruiken. Maar dit is dus eigenlijk een binnen <> binnensituatie. Hoe dik is je vloer wel niet dan?
zeg je dan eigenlijk dat je een soort plateau moet maken waarbovenop je dan beton stort die gehecht wordt aan de huidige vloer (normale betonplaten van de jaren 80) dmv een wapeningsnet met connectie aan bestaande vloer?

It's me Mario

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Met een kelder eronder zou ik gewoon van boven werken en de isolatie weglaten.

Kleine constructie maken van 2 houten plaatjes om tijdelijk het natte beton te ondersteunen. Kieren afkitten.

Wat vlechtwerk erin en dan volstorten met beton.

Houten plaatjes blijven dan onder de vloer achter.

[ Voor 9% gewijzigd door Sethro op 09-03-2022 15:18 ]

• Señor Sjon
mmniet schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:16:
[...]

zeg je dan eigenlijk dat je een soort plateau moet maken waarbovenop je dan beton stort die gehecht wordt aan de huidige vloer (normale betonplaten van de jaren 80) dmv een wapeningsnet met connectie aan bestaande vloer?
Klopt. Zo worden vulstroken in de bouw ook volgestort, soms niet eens met een netje ertussen als het in één keer gestort wordt, maar dat is hier niet het geval. De wapening en aanhechting is in de regel voldoende.

Maar ik ben wel benieuwd naar diepte. Met een kelder eronder en een convector heb je het zo over 40cm? Is de rest van de vloer wel massief of zit er een gipsplafond in de kelder??

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
De vloer zijn die standaard betonplaten uit de jaren tachtig, beetje als dit: Afbeeldingslocatie: https://www.nbd-online.nl/sites/default/files/styles/682x484/public/archive/pictures/dycore_kanaalplaatvloeren_3.jpg?itok=FPQ1EUvM&timestamp=1455147870.

Daaronder een volledige hoogte kelder, met een systeemplafond als afwerking. Die hangt ongeveer 20cm onder plafond.

De bakken zijn geisoleerd en steken inderdaad ongeveer 30 a 40cm door, dus is het plafond daar op aangepast.

It's me Mario

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atMj81YVH2nOi0vxXyRnIHtSQQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDoeJ5ulCE3jPX1N9dPiOXCz.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een foto van een aantal jaar terug, door de deur heen zie je (een van de) convectorputten zitten (witte bak) en het profiel dat er op zit is de aansluiting van systeemplafond

It's me Mario

• Señor Sjon
Als er een systeemplafond hangt, kan je die toch deels verwijderen zodat je erbij kan? Dan kan je van onderaf een tijdelijke plaat er tegenaan schroeven. Reken erop dat er een bak water bij komt kijken bij het drogen van beton.

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
Ik was even door mijn topics aan het bladeren en zag dat ik het resultaat nog niet genoemd had. Voor de toekomstige bezoekers misschien prettig.

Heb de bekisting vanuit de kelder laten zitten. Wel een stuk weggezaagd zodat ik tussen de opening van het beton balkjes kon plaatsen (paar mm groter dan dat past en ertussen geslagen, dus super stevig, kon er op springen en er gebeurde niets.

Vervolgens daarbovenop platen gelegd welke ik gewikkeld had met folie en de kieren met pur afgedicht (had geen zin in vocht in de kelder).

Draadeindend ertussen geplaatst om sterke aansluiting met betonvloer te creeeren, dus gaten geboord en erin geplaatst.

Tot slot opgevuld met beton. Na een weekje was het goed opgedroogd en kon je er op springen met gemak. Nu een half jaar later en de afwerking er al maanden op zit helemaal perfect. Geen scheuren, geen lekkage gehad in de kelder, dus wat mij betreft een geslaagde klus.

It's me Mario

Pagina: 1