Slimme meter zonder administratief uitlezen zelf uitlezen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-07 17:26
Goedenmiddag,

Ik krijg aankomende vrijdag helaas een slimme meter na jaren van rekken bij Liander.

Nou ben ik met mezelf aan het debateren over het al dan niet uit laten lezen of zelf de meterstanden opgeven.
Als het aan mij ligt zet ik dit gewoon uit zodat ik dan altijd exact weet vanaf welke dag de meterstanden opgenomen worden en ik foto's ter bewijs kan maken zoals ik ook op dagen van tarief wijziging doe (al meer dan eens nodig gehad als bewijs dat er rekenfouten van honderden euro's gemaakt zijn).
Bij automatisch uitlezen weet je nooit wanneer de stand opgenomen wordt en dus verlies ik mijn bewijs en dat staat me niet aan.

Echter rest mij 1 vraag. Kan je een slimme meter die administratief uitgezet is (dus geen automatische meterstanden doorgeeft) nog wel zelf uitlezen via de poort?

Dit vind ik namelijk wel interessant om tijdelijk even te kijken waar en op welk moment van de dag mijn gebruik ligt. Zo kan ik zien wat de impact van zonnepanelen zonder salderen is en of dag en nacht tarief wel of niet lonend is.

Helaas kwijt ik bij zoekopdrachten veel topics en Google searches maar een antwoord blijft uit en hoop dus dat iemand het hier werkend heeft of weet of het wel of niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-07 21:22

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Zover ik weer gaat de P1 poort niet uit als je de uitlezing dooe de netbeheerder (administratief) uit laat zetten.
De reden om hem uit te zetten is echter niet dat je niet wil dat de meter uitgelezen wordt, maar omdat je wil kunnen controleren wat de meterstanden zijn. Dan is het volgens mij veel handiger om het uitlezen aan te laten staan en een goede, niet van de leverancier zijnde, logging op te zetten, en dat gaat nu net makkelijker met een slimme meter die wel aan staat.
Ik zelf heb een account bij Enelogic i.c.m. een Youless, maar er zijn ook andere zoals UMeter. Zelfs als je dit niet wil maakt het uitzetten van het uitlezen je problemen niet kleiner, want dan zie je de verschillan pas bij een eindafrekening. De meeste leveranciers waar ik mee bekend ben, geven inmiddels een maandoverzicht af, gebaseerd op de slimme meter, dan kan je dus kort na de maand dat er een afwijking ontstaat al actie ondernemen, i.p.v. bij de eindafrekening.
Ik log inmiddels ook met de Youless naar HomeAssistant waardoor ik op twee plekken zelf de meterstanden het het verbruik kan nagaan, maar ook hier automations aan kan koppelen.

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Ik zit momenteel bij Greenchoice en die hebben ook een overzicht per week maar persoonlijk heb ik daar helemaal geen behoefte aan. Mijn gebruik is zeer consistent en al 7 jaar dicht bij de 2200 kwh dus aar zal niet veel aan veranderen tenzij ik 1 van die horror slimme meters ga krijgen.

Ik heb dan ook helemaal geen zin om me er actief mee bezig te houden maar wil gewoon op momenten dat accijnzen veranderen of mijn contract afloopt een moment opname kunnen maken zodat ik per kwh deel kan berekenen wat de kosten zijn en ik niet zoals afgelopen jaar een hoog tarief 2022 ODE en accijnzen over gas betaal over een periode die 10.5 maanden in een lager tarief van 2021 viel en een energie belasting tarief per kwh over 2022 betaal die 7 cent per kwh lager moet zijn voor deze anderhalve maand. Dat soort creatieve berekeningen kosten bakken met geld. Zo was ook de netbeheerkosten berekend over de duurste van de 2 jaren over de hele periode...

Mijn bezwaar is dan ook gewoon dat ik zelf de meterstand op wil kunnen geven en de data vast kan leggen op een paar punten per jaar waar ik kalender evenementen voor maak en me verder geen zorgen hoef te maken over apps en of mijn data daar wel veilig is opgeslagen en niet zoals me al vaker overkomen is ineens weg is (Thx Garmin).

Het gaat me dan ook niet direct om een afwijking aan het gebruik maar om de eindafrekening en de creatieve berekeningen die er op na gehouden worden. De reden is dus totale controle die je met automatisch uitlezen toch uit handen geeft.

Maar als de P1 het blijft doen en je daar een apparaat aan kan koppelen dan is dat het beste van 2 werelden. Wel de data voor verbruik per uur en ook handmatig meterstanden opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 12:16
computerjunky schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:38:
Ik zit momenteel bij Greenchoice en die hebben ook een overzicht per week maar persoonlijk heb ik daar helemaal geen behoefte aan. Mijn gebruik is zeer consistent en al 7 jaar dicht bij de 2200 kwh dus aar zal niet veel aan veranderen tenzij ik 1 van die horror slimme meters ga krijgen.
Je verbruik lijkt me niet afhankelijk van het type meter dat je ergens tussenzet. Een meter doet exact dat, die meet je verbruik.
Mijn bezwaar is dan ook gewoon dat ik zelf de meterstand op wil kunnen geven en de data vast kan leggen op een paar punten per jaar waar ik kalender evenementen voor maak en me verder geen zorgen hoef te maken over apps en of mijn data daar wel veilig is opgeslagen en niet zoals me al vaker overkomen is ineens weg is (Thx Garmin).
Als je het een paar keer per jaar wilt weten kun je gewoon zelf die standen opschrijven? Dat lijkt me het snelst en gemakkelijkst in te richten.
Het gaat me dan ook niet direct om een afwijking aan het gebruik maar om de eindafrekening en de creatieve berekeningen die er op na gehouden worden. De reden is dus totale controle die je met automatisch uitlezen toch uit handen geeft.

Maar als de P1 het blijft doen en je daar een apparaat aan kan koppelen dan is dat het beste van 2 werelden. Wel de data voor verbruik per uur en ook handmatig meterstanden opgeven.
Wanneer je je standen laat uitlezen geef je toch geen controle weg? 'Enkel' je data, maar er wordt geen controle over jouw verbruik uitgeoefend.

Wanneer je dat niet prettig vind kun je dat uitlezen gewoon niet activeren en dan mag men dat ook niet uitvoeren. Als je daarnaast je P1 poort uitleest met bv een Raspberry Pi oid en wat software erop dan blijven de standen gewoon in jou eigen domein (wel je data veiligstellen, je weet maar nooit :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Meter heeft idd niets met verbruik te maken, er zijn echte tal van reports te vinden dat slimme meters ineens heel veel hogere meterstanden veroorzaken.

Het gaat niet om het opschrijven het gaat om controle hebben over het moment van de meterstanden opgeven en tussenstanden doorgeven op exact data zodat daar geen twijfels over kunnen zijn en ik sterker sta.

In mijn geval elk jaar op:

31 dec - laatste dag voor de jaarlijkse belasting verhogingen
2 feb - Jaaraftrekening datum
5 mei - Contract datum.

Op deze dagen geef ik tussenstanden door of eind standen en maak ik daar bewijs van via 2 camera's en screenshots en foto's van de website ba doorgeven.

Ja dit klinkt extreem maar helaas heb ik zo enorm veel gezanik gehad met energie bedrijven dat ik ze voor geen meter meer vertrouw.

De standen uit laten lezen betekend dat ik dit niet meer 100% exact kan doen en dus gfeeef je controle uit handen. Mijn verbruik is dan ook niet relevant in deze kwestie. de meter meet correct of niet maar het pijn punt zit bij de juiste data die gebruikt word voor de jaarafrekening.

Als ik 2200 kwh gebruik en daarvan 165 in 2022 en de rest in 2021 verwacht ik over die 165 kwh 7 cent korting te krijgen op de energiebelasting. en niet over alles 2022 tarief te betalen.
En als ik 400 m3 gas betaal verwacht ik over 185 die ik in 2022 gebruikt heb de verhoogde belasting te betalen en niet over de gehele 400. Daarvoor heb ik die exacte moment opnames nodig zodat ik het na kan rekenen wat helaas nodig is.

Maar het is goed om te weten dan volgens jullie die p1 gewoon blijft werken. Ik kon nergens vinden of dit gelinkt was aan het administratief doorgeven.

En ja ik heb overal 3 kopietjes van na een paar harde dure lessen afgelopen jaren waar ik 6 TB aan data zag verdampen op ironisch genoeg het moment dat ik de drive aan sloot om de backup te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-07 19:45
Bij automatisch uitlezen wordt normaal gesproken elke dag of paar dagen de dagstand (afgelopen dagen), maandstand en afgelopen uren doorgegeven. Daarmee zou dat probleem niet mogen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
D-dark schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:21:
Bij automatisch uitlezen wordt normaal gesproken elke dag of paar dagen de dagstand (afgelopen dagen), maandstand en afgelopen uren doorgegeven. Daarmee zou dat probleem niet mogen spelen.
Correct. Echter moeten ze mijn vertrouwen eerst weer verdienen vandaar dat ik alle controle in eigen hand wil houden. Er is te veel fout gegaan om ze blind te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-07 00:20

eagle00789

Est. November 2005

D-dark schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:21:
via de sites hieronder heb je elke dag een uitlezing
computerjunky schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:26:
[...]

Correct. Echter moeten ze mijn vertrouwen eerst weer verdienen vandaar dat ik alle controle in eigen hand wil houden. Er is te veel fout gegaan om ze blind te vertrouwen.
In dat geval zou ik het juist aan laten staan en dan via een site zoals https://www.slimmemeterportal.nl/verbruik of https://www.slimmemeteruitlezen.nl/ controleren (kan eerste keer even duren voordat er gegevens zijn omdat je leverancier en je netbeheerder akkoord moeten geven) of de gegevens die jij ziet overeenkomen met de gegevens die uitgelezen worden.

[ Voor 21% gewijzigd door eagle00789 op 09-03-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 12:16
computerjunky schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:08:
Meter heeft idd niets met verbruik te maken, er zijn echte tal van reports te vinden dat slimme meters ineens heel veel hogere meterstanden veroorzaken.
Daar ben ik niet in thuis, maar ik weet wel dat slimme meters aan diverse strenge kwaliteitseisen moeten voldoen en dat hier ook actief op wordt gecontroleerd. Niet heel relevant voor deze discussie verder.
De standen uit laten lezen betekend dat ik dit niet meer 100% exact kan doen en dus gfeeef je controle uit handen. Mijn verbruik is dan ook niet relevant in deze kwestie. de meter meet correct of niet maar het pijn punt zit bij de juiste data die gebruikt word voor de jaarafrekening.
Hoezo zou jij dat niet kunnen doen? Dat die dingen uitgelezen worden betekent niet dat jij niet even je meterkast open kan doen en een fotootje ervan kan schieten oid, dat is gewoon nog mogelijk hoor.
Als ik 2200 kwh gebruik en daarvan 165 in 2022 en de rest in 2021 verwacht ik over die 165 kwh 7 cent korting te krijgen op de energiebelasting. en niet over alles 2022 tarief te betalen.
En als ik 400 m3 gas betaal verwacht ik over 185 die ik in 2022 gebruikt heb de verhoogde belasting te betalen en niet over de gehele 400. Daarvoor heb ik die exacte moment opnames nodig zodat ik het na kan rekenen wat helaas nodig is.
hoe verbruik administratief verrekend wordt weet ik niet, het kan best dat daar een soort verrekening over is gedaan maar daar ben ik niet in thuis.
Maar het is goed om te weten dan volgens jullie die p1 gewoon blijft werken. Ik kon nergens vinden of dit gelinkt was aan het administratief doorgeven.
Ja, werkt gewoon dus lekker doen :)
Pagina: 1