Ik heb een Ubuntu machine draaien met Ubuntu 20.04. Deze fungeert als server, waar diverse applicaties op draaien (PlexMedia Server, Sonarr/Radarr en diverse docker containers).
Het systeem deed wat vreemd, dus ik heb een reboot gedaan.Bij het afsluiten kreeg ik al een melding over een read-only file system. Ik kwam na de reboot in een busybox omgeving waar (initramfs) stond vermeld, Na een exit commando kreeg ik een foutmedling: "Failure: File system check of the root filesystem faild. The root filesystem on /dev/nvme0n1p2 requires a manual fsck".
Na het uitvoeren van de fsck op /dev/nvme0n1p2 (met -y optie) kreeg ik wat meldingen als:
- Inode xxxxx was part of the orphaned inode list. FIXED (meerdere)
- Free blocks count wrong (meerdere)
- free inode count wrong for group xxx
Na een reboot draait alles voorlopig weer.
Moet ik me zorgen maken ? Gaat mijn Samsung 970 EVO 1TB M.2 SSD het begeven ? Of is het een kwestie van wat bad sectors, is nu gerepareerd, en klaar?
Zijn er nog zaken die ik kan doen/checken/fixen ?
Het systeem deed wat vreemd, dus ik heb een reboot gedaan.Bij het afsluiten kreeg ik al een melding over een read-only file system. Ik kwam na de reboot in een busybox omgeving waar (initramfs) stond vermeld, Na een exit commando kreeg ik een foutmedling: "Failure: File system check of the root filesystem faild. The root filesystem on /dev/nvme0n1p2 requires a manual fsck".
Na het uitvoeren van de fsck op /dev/nvme0n1p2 (met -y optie) kreeg ik wat meldingen als:
- Inode xxxxx was part of the orphaned inode list. FIXED (meerdere)
- Free blocks count wrong (meerdere)
- free inode count wrong for group xxx
Na een reboot draait alles voorlopig weer.
Moet ik me zorgen maken ? Gaat mijn Samsung 970 EVO 1TB M.2 SSD het begeven ? Of is het een kwestie van wat bad sectors, is nu gerepareerd, en klaar?
Zijn er nog zaken die ik kan doen/checken/fixen ?