Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:20
Ik ontvang graag advies voor mijn situatie.
Ik heb aardig wat partijen benaderd en gelukkig ook wat offertes al ontvangen, ik hoorde al dat offertes van vorige week bij een nieuwe aanvraag deze week al 1k duurder zouden zijn.

Mijn grootste twijfel is of micro-omvormers in mijn situatie de meerwaarde rechtvaardigen. Ik heb in principe geen last van schaduwvorming door objecten maar ik heb begrepen dat ze wel efficienter zijn dan een enkele omvormer, ik heb ook vernomen dat enkele omvormers een kortere levensduur (10jr) hebben maar ik weet niet of dat verkooppraat is. Ik hoop met name hier misschien een duidelijke antwoord op te krijgen, en eventueel andere zaken die opvallen aan het plan, de offertes en waar jullie voor zouden kiezen gelet op de merken en types.
Foto's
OZO/ZO, 45 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TPkwBH_gWLLEhYyFXgtG9FS9Dk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xTI0V7z3JGWsx99OcjXJXLx7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1OJIKMgTcbfVqITo5KWn5gwhWE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SYeb6Fgtx1W99nYdqZ7wBKw7.png?f=user_large
Schaduw
"Geen" schaduw, bovenstaande foto is in de vroege ochtend gemaakt.
Jaarverbruik
Huidig verbruik is 3000 kWh, alle offertes gaan uit van 5000 kWh vanwege plannen warmptepomp/elektrische auto.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase
Budget en doel
Geen specifiek budget, ik wil zelfvoorzienend zijn en minder afhankelijk.
Wie gaat het project uitvoeren
Uitbesteden.
Bijhouden van data
Data bijhouden en inzien is leuk maar ik ga er geen hobby van maken
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKm_n5qFYUzmdpuiZi9vwD114SE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6IC0JHxHgq9hCzs8FUKtTjPz.png?f=fotoalbum_large
(credits naar gurbe voor deze opzet)
Ik heb express de bedrijven niet meegenomen, maar bovenstaande bestaat uit een mix van grote spelers (o.a. zonneplan) en lokale partijen.
Regio
NH/Utrecht

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Ik zie leeg dak: Het grote terugleververgoeding topic

Verder lijkt me dit een heel simpel verhaal... Geen schaduw... String omvormer... Zo veel mogelijk... Gaan met de banaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Fromz
Helder, geen ingewikkeld verhaal dus. Misschien nog een voorkeur (of afkeur) wat betreft merk paneel?

• Fromz
Oh en nog de vraag of het de keuze voor omvormer uitmaakt met het oog op toekomstige accu’s?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Alle aangeboden paneelmerken zijn zo goed als 1 pot nat. De Jinko's hebben een iets gunstigere degradatie karakteristiek in de datasheet... maar procentenwerk...

Accu's zijn voor Nederland op het moment te ver weg om veel over na te denken. Het kan onafhankelijk van je PV systeem. Het voordeel van direct vanaf je (gelijkspanning) PV laden is 2%.... Dus nu niets waard.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
Ronald schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:03:
Ik zie leeg dak: Het grote terugleververgoeding topic

Verder lijkt me dit een heel simpel verhaal... Geen schaduw... String omvormer... Zo veel mogelijk... Gaan met de banaan.
Precies, veel te veel dakpannen die 0.0 opleveren. Die 2000kwh is daarnaast zo weg met een WP en elektrische auto.

Ik durf zelf te stellen dat je panelen aan de andere kant van je dak binnen 4 jaar wel hebt terug verdient!

Dus gaan met die banaan!
Pagina: 1