Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik woon in een vrijstaand huis uit 1934 met de volgende kenmerken:

- Vloerverwarming (circa 50m2) met twee groepen
- Nieuwe vloerverwarmingsunit geplaatst met scheidingswisselaar in 2021 (zie foto)
- HR CV ketel uit 2010 (is een keer aan vervanging toe)
- Gasverbruik circa 2300m3 per jaar
- Vloerisolatie, dubbelglas, zoldervloer geïsoleerd
- Geen spouwmuurisolatie, dat is ook niet wenselijk i.v.m. vochtproblemen en de buitenmuur is strak wit gestukt
- Koken doe ik elektrisch

Sinds drie maanden heb ik de aanvoer temp van de Cv-installatie van de ketel op 50 graden gezet. Het huis wordt nog steeds lekker warm.

Nu lees ik dat er in 2022 een flinke subsidie wordt verstrekt op de aankoop van een hybride warmtepomp. Ik heb daar ruimte voor in mijn huis om deze te plaatsen (zowel binnen als buiten)

Mijn vraag:

Is het aan te raden om dit jaar zo'n hybride pomp te laten installeren naast mijn oude CV ketel? (ik hoop dat deze nog 2 jaar mee kan). Of kan ik beter gelijk ook een nieuwe CV ketel aanschaffen?

Of is het raadzamer om over te gaan op een volledige warmtepomp of te wachten tot onze wijk op warmtenet wordt aangesloten? (ik weet dat de gemeente plannen heeft hiervoor)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipaRUpsN0SNTjWt6FMTwIFKlWhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/561AG3TPCvWSxSmMyiTXOfVt.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-07 22:38
Warmtenet niet doen,
Koevlaas2 formule toepassen en meteen volledige warmtepomp.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-07 09:08
Hmm, volgens de koevlaas formule een 12 Kw warmtepomp.
Die wil je eigenlijk wat lager hebben.
Is het nog oud dubbelglas dan vervangen door Hr++ glas. Dat zo snel mogelijk doen en dan opnieuw meten.
Dan kan je over 2 jaar alsnog over op een passende warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-12-2024
K.123 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:30:

Nu lees ik dat er in 2022 een flinke subsidie wordt verstrekt op de aankoop van een hybride warmtepomp. Ik heb daar ruimte voor in mijn huis om deze te plaatsen (zowel binnen als buiten)

Mijn vraag:

Is het aan te raden om dit jaar zo'n hybride pomp te laten installeren naast mijn oude CV ketel? (ik hoop dat deze nog 2 jaar mee kan). Of kan ik beter gelijk ook een nieuwe CV ketel aanschaffen?
Een beetje fatsoenlijke CV ketel haalt de 20 jaar wel hoor zonder gekke dingen.

Vorig jaar was er ook subsidie en vrijwel zeker dat het volgend jaar er ook nog wel is (overheid heeft immers klimaatdoelen te halen).

ik zelf stel het nog wel wat uit zodat de prijzen van de warmtepompen dalen en subsidies nog iets stijgen en dan wel volledig elektrisch en helemaal van het gas af ipv zo'n tussenoplossing.

Met een ketel uit 2010 zou ik het ook nog even aankijken en dan 1 totaaloplossing kiezen ipv de huidige ketel uitbereiden met een hybride deel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Lardman schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:13:
Warmtenet niet doen,
Koevlaas2 formule toepassen en meteen volledige warmtepomp.
Thanks, waarom raad je warmtenet af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
joostbo schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:01:
[...]

Een beetje fatsoenlijke CV ketel haalt de 20 jaar wel hoor zonder gekke dingen.

Vorig jaar was er ook subsidie en vrijwel zeker dat het volgend jaar er ook nog wel is (overheid heeft immers klimaatdoelen te halen).

ik zelf stel het nog wel wat uit zodat de prijzen van de warmtepompen dalen en subsidies nog iets stijgen en dan wel volledig elektrisch en helemaal van het gas af ipv zo'n tussenoplossing.

Met een ketel uit 2010 zou ik het ook nog even aankijken en dan 1 totaaloplossing kiezen ipv de huidige ketel uitbereiden met een hybride deel
Bij mij zijn zijn de pomp, de printplaat en de slangen na 11 jaar vervangen en hij lekt water. Als je online op diverse sites kijkt (ook sites als consumentenbond en eigen huis) lees je dat de levensduur van een CV ketel tussen de 12 en 15 jaar is. Als deze langer meegaat heb je dus geluk.

Dank voor je advies over 1 totaaloplossing, wat bedoel je daar precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-12-2024
K.123 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 06:24:
[...]

Bij mij zijn zijn de pomp, de printplaat en de slangen na 11 jaar vervangen en hij lekt water. Als je online op diverse sites kijkt (ook sites als consumentenbond en eigen huis) lees je dat de levensduur van een CV ketel tussen de 12 en 15 jaar is. Als deze langer meegaat heb je dus geluk.

Dank voor je advies over 1 totaaloplossing, wat bedoel je daar precies mee?
Mijn broer is loodgieter en volgens hem gaat en fatsoenlijk merk ketel die goed is aangelegd en gewoon 2-jaarlijks goed onderhouden word makkelijk 20 jaar mee. Er kan natuurlijk een keer iets stuk gaan.

Hier is de ketel ook uit 2010, nog nooit iets mee gehad, maar verwacht ergens in 2030 dat ik deze een keer ga vervangen. Heel misschien eerder, afhankelijk van alle regelgeving.

Maar dan wel 1 totaaloplossing; en niet een CV ketel met een hybride aanbouwdeel. Dan zit je de volgende 20 jaar nog steeds vast aan het gas. Ik wacht nog even tot de prijzen van volledig elektrische warmtepompen zijn gedaald (en allicht nog (meer) subsidie) en dan de hele zooi vervangen naar een écht toekomst proof oplossing.

Uiteraard moet de rest van het huis er ook geschikt voor zijn, maar dat geld voor een hybride warmtepomp natuurlijk net zo. Is je huis niet geschikt voor een (hybride)warmtepomp dan zou ik mijn geld eerder steken in betere beglazing/isolatie/LT verwarming.

Er zijn installateurs die zeggen dat het ook kan bij een minder goed voorbereid huis, en het klopt wel in de zin dat je het ook wel warm krijgt. Maar het word dan totaal niet meer efficient en stroom/gas kosten rijzen dan nog te pan uit.

[ Voor 7% gewijzigd door joostbo op 11-03-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:15
K.123 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 06:22:
[...]

Thanks, waarom raad je warmtenet af?
Omdat het ontzettend duur is. ACM max tarief is nu 19,4ct/kWh en daar dan bovenop nog vastrecht en afleversethuur (€650/jaar max ACM)

19.4ct/kWh haalt een WP gemiddeld als je tegen modelcontract stroom in koopt, maar je kunt het ook met PV opwekken, en dan daalt de kWh prijs wel pittig hard ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
Zeker geen warmtenet, met een verbruik van 2300m3 zou ik ook nog niet naar een volledig elektrische warmtepomp gaan. Dan is er gewoon nog teveel wat aan isolatie mist.
Met een hybride oplossing kun je met een lage investering heel veel gas wegsnoepen en dan in de levensduur van dat ding zorgen dat je beter isoleert zodat als je echt zonder gas gaat leven je een beheersbare elektriciteitsrekening overhoudt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-07 22:38
@K.123 warmtenet nadelen:

1 je sleept met warmte, inefficiënt.
2 warmtenet op gas is verplaatsten probleem
3 restwarmte industrie is inefficiënt proces in stand houden
4 je zit vast aan een monopolist.

Internet staat vol met mensen met klachten of problemen, mij niet gezien

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Lardman schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:21:
@K.123 warmtenet nadelen:

1 je sleept met warmte, inefficiënt.
2 warmtenet op gas is verplaatsten probleem
3 restwarmte industrie is inefficiënt proces in stand houden
4 je zit vast aan een monopolist.

Internet staat vol met mensen met klachten of problemen, mij niet gezien
Dank, dat warmtenet ga ik niet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
No Hands schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:34:
Zeker geen warmtenet, met een verbruik van 2300m3 zou ik ook nog niet naar een volledig elektrische warmtepomp gaan. Dan is er gewoon nog teveel wat aan isolatie mist.
Dat verbruik was tot november 2021. Sinds die tijd heb ik de verwarming lager gezet en ook de aanvoer temp op 60 graden gezet. Ik denk dat eind oktober (als de afrekening komt) misschien wel op 2100 of 2000 uitkom.

Heb een aantal installatiebedrijven gevraagd om eens langs te komen voor advies of een volledige WP (L/W) hier aan te raden is. Heb ook een gratis energiecoach van de gemeente aangevraagd (die komen gratis langs)

Even zien wat zij aanraden. Mijn idee is nu om aankomende winter de CV aanvoer temp op 40 graden te zetten. Als het huis dan warm genoeg wordt dan zou een WP zonder extra isolatie moeten lukken lees ik.

Dit hangt wel af van de gasprijs. Die heb ik vastgezet voor 1.14. Als die in oktober nog steeds 2.50 euro is dan laat ik de WP misschien in september al aanleggen om direct kosten te besparen (op in elk geval gas, ik realiseer me dat de stroomrekening omhoog zal gaan)

Mocht dat niet voldoende zijn, kan ik altijd nog HR+++ glas laten zetten, eventueel met zonnepanelen op mijn platte garage dak. Het is niet te betalen om dat allemaal in één jaar direct te laten uitvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07 09:30
En daarom moet je het ook net in de andere volgorde doen...

Wat wil je doen als dadelijk blijkt dat je WP het niet aan kan?
De hele winter in de kou gaan zitten?
Of flink bij stoken met elektrische kachels en i.p.v. een hoge gasrekening een nog hogere stroomrekening betalen?

Eerst isolatie op orde brengen, dan (evt) zonnepanelen en dan eens kijken wat je gasverbruik gedaan heeft.
Mocht dat flink gezakt zijn, daarna zou je naar een WP kunnen gaan kijken.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
klap er een L/L wp in. Dan draai je ook hybride maar veel makkelijker. heb je de komende jaren flinke reductie op de gaskosten en kan je langzaam je huis verbeteren voor de grote overstap, ik denk dat 9Kw of lager wel haalbaar moet kunnen zijn. Dan zit je ook gewoon weer op 1 fase en een veel goedkopere machine.
Met als extra bonus: In de zomer kan je lekker koelen.

veder is een wp niet afhankelijk van isolatie, hij is afhankelijk van afgifte. je moet passende afgifte hebben bij je warmteverlies. Als je voldoende afgifte hebt bij een zo laag mogelijke aanvoer temp heb je wel een hoger rendement.

[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 15-03-2022 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:44
K.123 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:30:
Ik woon in een vrijstaand huis uit 1934 met de volgende kenmerken:

- Geen spouwmuurisolatie, dat is ook niet wenselijk i.v.m. vochtproblemen en de buitenmuur is strak wit gestukt
Ik haak hier even op in; ook geen expert hierin, maar is het onderzocht/bewezen dat dit daadwerkelijk zo is, of zitten hier aannames in (evt vanuit commerciële bedrijven gedaan die het risico niet willen lopen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
ErgoStijn schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:44:
[...]

Ik haak hier even op in; ook geen expert hierin, maar is het onderzocht/bewezen dat dit daadwerkelijk zo is, of zitten hier aannames in (evt vanuit commerciële bedrijven gedaan die het risico niet willen lopen?)
Ik heb meerdere commerciële bedrijven gehad die het willen doen, maar zij geven allemaal aan dat ik dan mechanische ventilatie in huis aan moeten laten brengen. Dus een heel buizen systeem. Daar ga ik niet aan beginnen. Bovendien is mijn huis aan de buitenkant strak wit gestukt. Als ze het gaan vullen worden er gaten in de muur geboord en moet ik alles opnieuw laten stukken. Dat gaat in de papieren lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Rensjuh schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:10:
En daarom moet je het ook net in de andere volgorde doen...

Wat wil je doen als dadelijk blijkt dat je WP het niet aan kan?
De hele winter in de kou gaan zitten?
Of flink bij stoken met elektrische kachels en i.p.v. een hoge gasrekening een nog hogere stroomrekening betalen?

Eerst isolatie op orde brengen, dan (evt) zonnepanelen en dan eens kijken wat je gasverbruik gedaan heeft.
Mocht dat flink gezakt zijn, daarna zou je naar een WP kunnen gaan kijken.
Ik kan niet veel meer isoleren, de muren is niet echt een optie (zie mijn uitleg hierboven). En ramen heeft denk ik weinig zin. T.o.v. van de muren is dat oppervlakte veel minder groot.

Als ik uitga van een verbruik van 2300m3 gas dan is dat bij een COP van 3 omgezet in KwH ongeveer 7000 KwH. Daar komt nog 4000 kwh van het huis bij wat ik normaal al verbruik en een Jaccuzi van 3000 kwh

Dan zit ik op 16.000 KwH per jaar. Met een tarief van 22 cent en vastrecht van 75 en netwerkkosten van 280 per jaar kom ik dan uit op een voorschot bedrag van 328 euro per maand (ik betaal nu 421)

Dat is een worst case berekening denk ik, omdat de COP misschien wel naar 4 kan en mijn verbruik in m3 dit jaar misschien wel uitkomt op 2100.

Die jaccuzi kan ik ook wel een keer wegdoen, dat is overbodige luxe

Of mis ik wat in mijn berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
twain4me schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:31:
klap er een L/L wp in. Dan draai je ook hybride maar veel makkelijker. heb je de komende jaren flinke reductie op de gaskosten en kan je langzaam je huis verbeteren voor de grote overstap, ik denk dat 9Kw of lager wel haalbaar moet kunnen zijn. Dan zit je ook gewoon weer op 1 fase en een veel goedkopere machine.
Met als extra bonus: In de zomer kan je lekker koelen.

veder is een wp niet afhankelijk van isolatie, hij is afhankelijk van afgifte. je moet passende afgifte hebben bij je warmteverlies. Als je voldoende afgifte hebt bij een zo laag mogelijke aanvoer temp heb je wel een hoger rendement.
Dank voor je tip, maar ik heb een groot oud huis met vloerverwarming. Daar is een L/L WP niet geschikt voor lees ik

https://warmtepompenadvies.nl/luchtlucht-warmtepompen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Heb een adviseur (monteur / ZZP) op bezoek gehad. Hij kwam erg ervaren over (veel hands-on ervaring) en gaf het volgende advies:

Draai alle radiatoren dicht en zet de aanvoer temperatuur van de ketel op 40 graden. Als het dan in de winter (nov’22 – ‘feb ’23) warm genoeg wordt met alleen de vloerverwarming dan is een lucht/water warmtepomp mogelijk.

Hij gaf aan dat ouderwetse radiatoren wel warm worden met een WP maar dat je verbruik in KWH dan 1.6 tot 1.8 keer hoger wordt. Je kan ook speciale warmtepomp radiatoren kopen, maar die zijn 1000 tot 1500 euro per stuk.

Voor deze woning is een 8KW Warmtepomp met een separate boiler van 230 liter (180 zou ook nog kunnen) het meest geschikt. In de boiler komt dan een los verwarmingselement zodat het constant op 60 graden wordt gehouden met soms een verhoging om legionella te voorkomen.

De meterkast is geschikt, alleen moet het aantal ampère van 16 naar 20 worden verhoogd.

Op dit moment is de prijs voor deze combinatie inclusief installatie (2 a 3 dagen werk) circa 10.000 euro. Er zit een subsidie op van 30% (3100 euro). Dus netto ongeveer 7000 euro.

*Deze subsidie geldt voor de komende 3 jaar.

In de zomer kan de vloer koelen tot 19 a 20 graden, maar hij zegt dat je daar niet zoveel aan hebt, omdat je dan alleen maar koude voeten krijgt.

Een alternatief is een Airco (Lucht/Lucht warmtepomp) installeren (circa 2500 euro met 1250KwH per jaar verbruik) die in de winter de benedenverdieping snel kan verwarmen. Hierbij dan een losse warmtepompboiler installeren voor het tapwater zodat je ook volledig van het gas af kan. In die combinatie werkt de vloerverwarming dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

K.123 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:59:
Heb een adviseur (monteur / ZZP) op bezoek gehad. Hij kwam erg ervaren over (veel hands-on ervaring) en gaf het volgende advies:

Draai alle radiatoren dicht en zet de aanvoer temperatuur van de ketel op 40 graden. Als het dan in de winter (nov’22 – ‘feb ’23) warm genoeg wordt dan is een lucht/water warmtepomp mogelijk.

Hij gaf aan dat ouderwetse radiatoren wel warm worden met een WP maar dat je verbruik in KWH dan 1.6 tot 1.8 keer hoger wordt. Je kan ook speciale warmtepomp radiatoren kopen, maar die zijn 1000 tot 1500 euro per stuk.
Hoe weet die radiator nu of er een wp aanhangt :? en welk verbruik hij moet "rekenen"
een oude radiator gaat niet extra gebruiken, je moet je aanvoer temp boven de 35 graden hebben om hem behoorlijk te laten werken en dan krijg je afgifte. daaronder is die afgifte erg laag, maar je gaat er niet meer door gebruiken. Met uitzondering van een iets slechtere cop vanwegen een iets hogere temp. Je kan ze ook nog boosten met ventilatoren. het handigste is gewoon proberen of eventuel nu al radiatoren verwisselen (van kamer) zodat er overal een wat grotere komt te hangen. Dan hoef je er alleen nog 1 of 2 van marktplaats te plukken. Gek genoeg doen die oudere radiatoren het echt niet slecht waarschijnlijk omdat er meer massa inzit. ik heb deze winter ook gewoon op de oude meuk gedraaid.
Voor deze woning is een 8KW Warmtepomp met een separate boiler van 230 liter (180 zou ook nog kunnen) het meest geschikt. In de boiler komt dan een los verwarmingselement zodat het constant op 60 graden wort gehouden met soms een verhoging om legionella te voorkomen.
je hoeft het water niet constant op 60 graden houden 1 keer per week een legionella run is ruim voldoende.
neem een iets groter vat dan kan je de vat temp verlagen en heb je dezelfde hoeveelheid warm water tot je beschikking en heb je minder standverliezen.
De meterkast is geschikt, alleen moet het aantal ampère van 16 naar 20 worden verhoogd.

Op dit moment is de prijs voor deze combinatie inclusief installatie (2 a 3 dagen werk) circa 10.000 euro. Er zit een subsidie op van 30% (3100 euro). Dus netto ongeveer 7000 euro.
In welk land? In nederland hebben we geen landelijke 30% subsidie slechts een subsidie op basis van het vermogen van de wp

*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
twain4me schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:18:
[...]

Hoe weet die radiator nu of er een wp aanhangt :? en welk verbruik hij moet "rekenen"
een oude radiator gaat niet extra gebruiken, je moet je aanvoer temp boven de 35 graden hebben om hem behoorlijk te laten werken en dan krijg je afgifte. daaronder is die afgifte erg laag, maar je gaat er niet meer door gebruiken. Met uitzondering van een iets slechtere cop vanwegen een iets hogere temp. Je kan ze ook nog boosten met ventilatoren. het handigste is gewoon proberen of eventuel nu al radiatoren verwisselen (van kamer) zodat er overal een wat grotere komt te hangen. Dan hoef je er alleen nog 1 of 2 van marktplaats te plukken. Gek genoeg doen die oudere radiatoren het echt niet slecht waarschijnlijk omdat er meer massa inzit. ik heb deze winter ook gewoon op de oude meuk gedraaid.

*
Hij gaf aan dat oude radiatoren gebouwd zijn voor een aanvoer temp van 60 tot 80 graden. Als een WP deze moet verwarmen dan is de aanvoertemp veel lager en gaat er veel warmte verloren waardoor het water retourleiding op circa 16 graden zit, dat kost volgens hem megaveel energie om dat telkens op te warmen waardoor de WP veel meer KWH gaat verbruiken dan wanneer deze alleen de vloer moet verwarmen (die is voor lage aanvoertemp gebouwd)

Hier staat dat de subsidie van 20% naar 30% is gegaan

https://www.rijksoverheid...02022%20zijn%20uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:32
K.123 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:00:
[...]

Hij gaf aan dat oude radiatoren gebouwd zijn voor een aanvoer temp van 60 tot 80 graden. Als een WP deze moet verwarmen dan is de aanvoertemp veel lager en gaat er veel warmte verloren waardoor het water retourleiding op circa 16 graden zit, dat kost volgens hem megaveel energie om dat telkens op te warmen waardoor de WP veel meer KWH gaat verbruiken dan wanneer deze alleen de vloer moet verwarmen (die is voor lage aanvoertemp gebouwd.
Waar gaat die warmte dan heen? Als dat het huis in gaat dan is het geen verloren warmte. Als dat de buitenlucht in gaat dan zijn de leidingen niet goed geïsoleerd.

Zeg ik met een WP op alleen maar klassieke radiatoren op een aanvoertemperatuur van ~ rond de 35 graden met deze buiten temperaturen. Mijn stooklijn is: 32, 14 / 41, -4

Ik zou een andere installateur zoeken, want deze praat wat dit betreft echt poep.

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 25-03-2022 11:10 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:33

HaTe

haat niet

[...]

Hij gaf aan dat oude radiatoren gebouwd zijn voor een aanvoer temp van 60 tot 80 graden. Als een WP deze moet verwarmen dan is de aanvoertemp veel lager en gaat er veel warmte verloren waardoor het water retourleiding op circa 16 graden zit, dat kost volgens hem megaveel energie om dat telkens op te warmen waardoor de WP veel meer KWH gaat verbruiken dan wanneer deze alleen de vloer moet verwarmen (die is voor lage aanvoertemp gebouwd)

Retourwater temperatuur kan nooit onder de kamertemperatuur liggen! En waarom gaat er warmte verloren op een lage temperatuur?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

HaTe schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:16:
[...]

Retourwater temperatuur kan nooit onder de kamertemperatuur liggen! En waarom gaat er warmte verloren op een lage temperatuur?
sterker nog, het is de bedoeling dat er warmte verloren gaat :+ (uit het systeem) anders wordt de kamer niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

die subsidie is op alleen de wp, niet op de hele instalatie.

https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp
en een link naar de apparatenlijst.
https://www.rvo.nl/sites/...mtepompen%2015-3-2022.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 25-03-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
CurlyMo schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:06:
[...]

Waar gaat die warmte dan heen? Als dat het huis in gaat dan is het geen verloren warmte. Als dat de buitenlucht in gaat dan zijn de leidingen niet goed geïsoleerd.

Zeg ik met een WP op alleen maar klassieke radiatoren op een aanvoertemperatuur van ~ rond de 35 graden met deze buiten temperaturen. Mijn stooklijn is: 32, 14 / 41, -4

Ik zou een andere installateur zoeken, want deze praat wat dit betreft echt poep.
Bedankt voor het advies.

Ik kan het natuurlijk ook gewoon zelf testen. Mocht het deze winter warm worden met 40 graden aanvoer van de CV met alleen de vloerverwarming aan dan kan een WP.

Als ik die geïnstalleerd heb volgend jaar, dan kan ik testen wat het verbruik in KwH doet met alleen vloerverwarming in week X. De week erop kan ik de radiatoren volledig openschroeven en zien of het verbruik van de WP toeneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
twain4me schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:20:
[...]

die subsidie is op alleen de wp, niet op de hele instalatie.

https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp
en een link naar de apparatenlijst.
https://www.rvo.nl/sites/...mtepompen%2015-3-2022.pdf
Dat is bekend bij mij, had dat allemaal al uitgezocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• K.123
Inmiddels heb ik alle radiatoren vervangen voor LTV JAGA's en is het WP systeem geïnstalleerd.

♨️ Buitendeel: Vaillant aroTHERM VWL 75/6 A warmtepomp 230V (7.0 kW bij A-7/W35) (met 55 dB(A) geluidsvermogen
♨️ Parallel CV buffer (45 liter)
♨️ Binnendeel: MEH 97/6
♨️ Boiler: 200 liter rvs boiler met spiraaloppervlak >2 m2.
♨️ Bedieningseenheid: Vaillant sensoComfort VRC720 met externe buitenvoeler.

De muren zijn niet geïsoleerd en ik heb heel oud dubbelglas van 1995 of ouder.

Ondanks dat word het huis lekker warm met een COP van 4 :) _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iu-9cCHiyDKbPzjH0NErksIZNFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcRSjaHOECzp88N37PHjoqxJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIjeRFdrBaUJaULCBt0Ie2ggLks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3F57ong1WOAsc03WpOH7ay7n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5DzgwV9EwqYyAU1PwolBvrriUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xt2fSkIrrUwUe1HqeupTSxup.jpg?f=fotoalbum_large

@flippy super bedankt voor alle adviezen. Dankzij jouw tips heb ik dit durven realiseren en de resulaten zijn precies zoals je voorspelde _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door K.123 op 10-02-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
K.123 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:53:
Inmiddels heb ik alle radiatoren vervangen voor LTV JAGA's en is het WP systeem geïnstalleerd.

♨️ Buitendeel: Vaillant aroTHERM VWL 75/6 A warmtepomp 230V (7.0 kW bij A-7/W35) (met 55 dB(A) geluidsvermogen
♨️ Parallel CV buffer (45 liter)
♨️ Binnendeel: MEH 97/6
♨️ Boiler: 200 liter rvs boiler met spiraaloppervlak >2 m2.
♨️ Bedieningseenheid: Vaillant sensoComfort VRC720 met externe buitenvoeler.

De muren zijn niet geïsoleerd en ik heb heel oud dubbelglas van 1995 of ouder.

Ondanks dat word het huis lekker warm met een COP van 4 :) _/-\o_

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@flippy super bedankt voor alle adviezen. Dankzij jouw tips heb ik dit durven realiseren en de resulaten zijn precies zoals je voorspelde _/-\o_
toon volledige bericht
Ziet er mooi uit! Alleen dat geluidsvermogen; hoe zit je qui geluid op de erfgrens? Ik dacht dat dit sinds medio 2022 (of was het al 2021) niet meer boven de 40dB uit mocht komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Tehh schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:22:
[...]

Ziet er mooi uit! Alleen dat geluidsvermogen; hoe zit je qui geluid op de erfgrens? Ik dacht dat dit sinds medio 2022 (of was het al 2021) niet meer boven de 40dB uit mocht komen?
De mijne heeft een DB van max 55. De buiten unit staat zeker 10 a 15 meter van de woning af. Achter een schuurtje. Je hoort hem wel zoemen als je in de buurt komt. Voorheen stond er een jaccuzie, die maakte meer geluid en de buren klaagden daar nooit over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-07 14:08
Mooie realisatie! Ben op zoek naar eenzelfde type van hybride installatie. Weet je toevallig wat je dagverbruik in kWh is op de warmtepomp? En hoeveel verbruikt je cv ketel nog in m³? Een COP van 4 is natuurlijk heel mooi, toch zou ik aanraden je spouwmuur nog te isoleren. De gaatjes die ze daarvoor maken in de buitenmuur zijn echt heel klein (kleiner dan 5 eurocent) en gemakkelijk zelf of door de aannemer terug bij te werken.

2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
dodvip123 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:19:
Mooie realisatie! Ben op zoek naar eenzelfde type van hybride installatie. Weet je toevallig wat je dagverbruik in kWh is op de warmtepomp? En hoeveel verbruikt je cv ketel nog in m³? Een COP van 4 is natuurlijk heel mooi, toch zou ik aanraden je spouwmuur nog te isoleren. De gaatjes die ze daarvoor maken in de buitenmuur zijn echt heel klein (kleiner dan 5 eurocent) en gemakkelijk zelf of door de aannemer terug bij te werken.
Ik heb de WP nu 1.5 week in gebruik en zie ongeveer een dag verbruik van tussen de 20 en 25kwh per dag. Qua gas zou dat tussen de 10 en 15m2 per dag zijn.

De spouwmuur kan niet worden geïsoleerd i.v.m. vocht problemen. Oude spouwmuren zijn te dun waardoor alles opgesloten wordt. Daarnaast is de muur gestuct en ook geverfd van de buitenkant waardoor er ok geen vocht naar buiten kan. Iedereen die hier verstand van heeft en thuis geweest is raad het af.

Ik heb wel besloten het dubbelglas te laten vervangen voor HR++ glas. Dat is 10m2 in totaal en dit bespaard naar verwachting tussen de 330 en 500kWh per jaar.
Pagina: 1