Bijtelling vs. eigen bijdrage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:29
Mijn vraag:
Ik krijg via de werkgever voor het eerst een leaseauto. Aangezien ik hem privé ga rijden krijg ik te maken met bijtelling. Nu heb ik de mogelijkheid om zelf bij te dragen voor een duurdere auto. Voor zover ik het goed begrijp wordt deze bijdrage afgetrokken van de bijtelling. Als ik het nu zo uitkien dat mijn eigen bijdrage ongeveer net zo groot is als de bijtelling zodat ik geen bijtelling meer hoef te betalen dan rijd ik toch voor ongeveer hetzelfde geld een duurdere auto? Oftewel een eigen bijdrage ter hoogte van de bijtelling.

Wat zie ik over het hoofd?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb aardig wat gegoogled, maar zie nergens duidelijk uitgelegd waarom niet iedereen maximale een eigen bijdrage doet ter hoogte van de bijtelling.

Beste antwoord (via ppassie op 09-03-2022 11:05)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Dat de twee bedragen anders behandelt worden.....

Bijtelling is een "loon in natura"; een voordeel wat je haalt uit iets wat je werkgever betaald, waar je dus belasting over moet betalen.
Eigen bijdragen is iets wat je zelf betaald omdat je iets wenst wat luxer is dan je werkgever bereid is voor te betalen.

Even een rekensom;
Uitgaande van 35% belasting;
Optie 1: Auto waarbij je €100 bijtelling hebt
Bijtelling: €100
Belasting over bijtelling: €35
Jouw kosten: €35

Optie 2: Auto waarbij de bijtelling €100 is en de eigen bijdrage ook €100:
Bijtelling: €0
Eigen bijdragen: €100 (wordt ingehouden van je bruto salaris)
Belasting: - €35 (over €100 betaal je plots geen belasting meer)
Jouw kosten: €65

Ofwel: Nee, dit is niet budget neutraal. Als je exact 50% belasting zou betalen is het budget neutraal maar dat bestaat niet meer in Nederland.
En dan is er nog geen rekening gehouden met het feit dat meer eigen bijdrage meestal een duurdere auto, en dus hogere bijtelling betekend.

Uiteindelijk blijft het simpele feit staan dat een goedkopere lease auto je minder geld kost. Linksom of rechtsom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morenoo91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-05 16:07

Morenoo91

Flexible Mexican

Heb je al bekeken of er een limiet is aan hoe hoog je leasebudget overschrijding mag zijn?
Dit is vaak een %, of een vast bedrag.

PSN: MGFlexican.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:15

JdM

Humbled

ppassie schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:26:
[....] Voor zover ik het goed begrijp ...[...]

Wat zie ik over het hoofd?
Vanuit wat begrijp je dit dan zo? Wat staat er precies in de voorwaarden?
Ik denk dat je van alles over het hoofd ziet, want dit kan natuurlijk nooit. Zou mooi zijn als het kan, maar té mooi betekent meestal....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-05 15:40

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als je je eigen bijdrage gelijk stelt aan je extra belasting vanwege de bijtelling bij géén eigen bijdrage, dan heb je exact evenveel kosten voor exact dezelfde auto.

Bij een duurdere auto gaat de bijtelling omhoog, en dus je extra belasting en dus moet je ook weer meer zelf bijdragen om op hetzelfde uit te komen. Een duurdere auto gaat je dus altijd extra geld kosten.

En vergeet niet dat loonheffing zowel bij het bijtellingsverhaal als bij de eigen bijdrage een grote rol speelt. Deze regeling is echt wel goed uitgedacht door de fiscus, er zijn geen echte loopholes.

[ Voor 21% gewijzigd door Icephase op 09-03-2022 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Eigen bijdrage is netto, bijtelling is bruto.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Dat de twee bedragen anders behandelt worden.....

Bijtelling is een "loon in natura"; een voordeel wat je haalt uit iets wat je werkgever betaald, waar je dus belasting over moet betalen.
Eigen bijdragen is iets wat je zelf betaald omdat je iets wenst wat luxer is dan je werkgever bereid is voor te betalen.

Even een rekensom;
Uitgaande van 35% belasting;
Optie 1: Auto waarbij je €100 bijtelling hebt
Bijtelling: €100
Belasting over bijtelling: €35
Jouw kosten: €35

Optie 2: Auto waarbij de bijtelling €100 is en de eigen bijdrage ook €100:
Bijtelling: €0
Eigen bijdragen: €100 (wordt ingehouden van je bruto salaris)
Belasting: - €35 (over €100 betaal je plots geen belasting meer)
Jouw kosten: €65

Ofwel: Nee, dit is niet budget neutraal. Als je exact 50% belasting zou betalen is het budget neutraal maar dat bestaat niet meer in Nederland.
En dan is er nog geen rekening gehouden met het feit dat meer eigen bijdrage meestal een duurdere auto, en dus hogere bijtelling betekend.

Uiteindelijk blijft het simpele feit staan dat een goedkopere lease auto je minder geld kost. Linksom of rechtsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:16

Yucon

*broem*

Dat verrekenen van een eigen bijdrage is alleen mogelijk als die eigen bijdrage een eigen bijdrage in het privegebruik is. Niet als het is om een duurdere auto uit te kiezen.

Natuurlijk heeft de werkgever vrijheid om dit gunstig te formuleren. Maar ik zou daar als werkgever heel terughoudend mee zijn. Als een werknemer ineens besluit geen privekm's meer te willen maken heeft hij een astra voor de prijs van een polo. Daarnaast schuurt het wel behoorlijk tegen fraude aan. Met name als leaseregelingen formeel vastliggen dan is het te makkelijk te achterhalen, en aangezien het voordeel vanuit werkgever 0,0 is is het verstandiger er niet aan mee te werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:05
Je moet je berekening ben ik bang toch een beetje aanpassen.
Kan goede getallen gebruiken aangezien ik eenzelfde situatie heb.

Ford Focus, waarde €36.000,-
22% bijtelling, is €660,- bruto per maand.
Eigen bijdrage, €230,- netto per maand.
Van die €660,- mag je €230,- afhalen, blijft over €430,- bruto per maand.
Dit reken je om met het belastingtarief op je salaris, dus (voor mij) 37.1%, €430 - 37.1% = €270,- netto
Hier gaat de netto eigen bijdrage bij, dus €270,- + €230,- = €500,- netto per maand voor de auto.
Dan gaat er bij mij nog wat heffingskorting af, zo ongeveer €50,- dus ik betaal(de) netto voor mijn auto +/- €450,- per maand.
Bijtelling inclusief eigen bijdrage.

Via berekenhet.nl kun je dit mooi uitrekenen.
Hierbij word dit bruto/netto verhaal ook gedaan en gaat je heffingskorting er ook af.
Bij mij klopte dit behoorlijk goed, zal niet zeggen tot op de cent nauwkeurig maar het kwam er aardig dicht bij in de buurt.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:29
Dank allen, het is mij nu duidelijk.
Pagina: 1