Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:25

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Beste tekenaars / fotobewerkers,

Ik volg al een tijdje met interesse wat Apple aan het doen is met hun nieuwe ARM processors, de M1. Het zou veel efficiënter en zuiniger zijn dan de x86 systemen, en zijn ze ontzettend vlot mede doordat de cpu en gpu het geheugen samen delen.

Ruim 5 jaar geleden ben ik van Apple verhuisd naar Windows met een custom PC. Een 6-core cpu (6800K), 32gb geheugen, 1070GTX en een M2 SSD. Best een leuke computer en heeft het prima gedaan.

Ik ben op zoek naar ervaringen vanuit het perspectief tekenaar / fotobewerkers, die net als ik elke dag in Photoshop, illustrator of ander teken / foto bewerk programma aan het werk is. Het liefst desktop gericht.

Dagelijks werk ik aan pixel en vector illustraties. Soms eenvoudig, soms gigantisch en complex. Een logo met illustrator of een muur vullende tekening met een miljoen miljard details. Zeker als dingen wat groter en complexer beginnen te worden begint mijn systeem wat moeite te krijgen. Dan is het niet meer 'snappy' en ontstaan er kleine lag momnetjes. Dat is een keer niet erg, maar als het continu is begint het vervelend te worden.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en configuraties.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Lastig te zeggen, want het is vaak erg persoonlijk wat storend/niet storend is. Mijn ervaringen zijn ook wat vertekend omdat mijn vorige machine een Pro uit 2014 was, dus wat is de upgrade en wat kwam door veroudering? (beiden lijkt mij!). Ik kan ook alleen praten over de Macbook aangezien een vaste machine voor mij weinig meerwaarde heeft.

Maar ik heb sinds December een 10/16 core M1 Pro / 16 GB en het werkt allemaal erg soepel in Illustrator, zelfs met op zich lastige artboards en de (vroeger) vertragende laageffecten en filters. Maat natuurlijk, op een gegeven moment haalt illustrator je in. Bij files van 200k-400k vectorpunten vol met laageffecten is het prima werkbaar, maar is er wel een duidelijke vertraging vergeleken met een schone file. Op dat moment blijven je outlines wel real-time transformeren, maar gaat de vulling niet meer real-time mee, beetje zoals illustrator werkte voor GPU ondersteuning.

Kleurscheidingen in Illustrator gaan ook heel wat rapper, vroeger was mijn machine altijd wel aan het blazen als ik in de print-simulatie van illustrator zat. Dat is ook een pluspunt: als je tijdens het harde werken een stille machine zoekt: Apple heeft het tot een kunst verheven.

Photoshop werk ik minder in, maar ik heb wel een paar 16kx10k afbeeldingen langs zien komen en dat ging op zich best goed. Tekenen doe ik op de ipad dus daar heb ik ook geen voorbeelden van, maar dat komt misschien wel als we eindelijk de gedeelde desktop krijgen!

Voor mij zat de grootste sprong in de idioot snelle rendertijd van animaties, misschien is dat nog een pluspuntje. Ook ging de machine heel goed om met lange screencaptures + audio.

De 32gb geheugen upgrade kan de moeite waard zijn benchmarks zijn erg situatie gevonden, maar kunnen daar wat duidelijkheid over geven. Zelf vond ik het een beetje overdreven en knapte vooral af bij de veel langere leveringstijd.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:25

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Bedankt voor je inzicht @agentorangina.

Leuk om zo even met je mee te kunnen kijken en hoe jij het ervaart. ik ben heel benieuwd naar de benchmarks die gaan komen met de Mac studio. En ik hoop dat Apple iets gaat doen met de Mac mini met een Pro versie. Want ik denk dat dit voor mij de sweet spot is in het geheel. Rap, 32gb geheugen, wat meer IO en toch compact. Misschien dat dit met de M2 gaat komen.

Mijn portfolio op Instagram