Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Topicstarter
Hardware in kwestie:
TV: pricewatch: Sony Bravia KD-65XD9305 Zwart
Receiver: pricewatch: Yamaha RX-D485 Zwart
HDMI kabel: https://www.reichelt.nl/n...tml?&trstct=vrt_pdn&nbc=1

De HDMI zit in de ARC poort van de TV en in de ARC poort van de receiver.

Deze setup draait al enige tijd zo. Geen recente software updates/wijzigingen.
Toch sinds een week of wat een vreemd issue.
Bij aanzetten TV gaat de receiver aan, maar er komt geen geluid uit de receiver.
De TV geeft aan dat audio system gebruikt wordt (komt kort in beeld) voor het geluid.

Pas als ik de TV een "restart" geef via het menu (en daarmee ook een power cycle doe van de receiver) gaat alles na een 'reboot' weer aan en werkt het zoals verwacht. Ik heb geluid.

Wat testen gedaan:
Eerst de receiver aan en dan pas de tv. Same issue
Alleen de receiver uit / aan terwijl de tv aan staat. Same issue
TV even uit/aan met de remote, same issue.
TV speakers gebruikt wanneer het issue zich voordoet, komt gewoon geluid uit.
Andere input op HDMI 1 of HDMI 2 van de receiver (Console & HTPC) krijg gewoon geluid uit de receiver. Ook spotify connect werkt prima.

Ik vermoed dus dat er iets in de TV niet lekker zit (of de kabel?), maar aan de andere kant, na een 'restart' werkt het allemaal wel gewoon. Maar dat is niet fijn, als je lekker tv wil gaan kijken dat je eerst de boel moet restarten.

Wat ik nog niet heb gedaan is de kabel vervangen (zit allemaal weg gewerkt en 't werk na een reset...) of de TV een factory reset geven (hoop werk waar ik tijd voor moet vinden).
Er zijn geen updates voor de receiver of tv beschikbaar.

Iemand nog een tip waar dit in kan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Begin toch eerst maar eens met het vervangen van de hdmi kabel. Probreem leest zich als een hdmi handshake probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zal een nieuwe bestellen, heb die lengte niet liggen. En dan tijd zoeken om het te gaan doen.
Fijn dat alles weg gewerkt is en je geen draden ziet. Maar wat een werk om alles los te halen.
(ook om alleen even tijdelijk een kabel test te doen). ;)
Wanneer gaat het weer regenen? :D

Topicstarter
Goed eindelijk tijd gehad om die kabel te vervangen. Maar helaas zonder succes.
Het issue blijft zich voordoen.

Iemand nog een idee/tip?

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:10
Je hebt het over een relatief (lange) Hdmi kabel.
Wat is de lengte?

Er zijn Hdmi kabels die speciale richting op moeten.
Directional.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESjYrNKEfhdRScEn1sl5m2JqaX4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2Cm77CzRfUqwgE255sfzyFLi.jpg?f=user_large

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Topicstarter
Kabel is 2m en is netjes weg gewerkt. Korter gaat niet. Had alleen kortere kabels in huis. 2m is helemaal niet lang voor een HDMI kabel.

Het heeft zeker 3 jaar prima gewerkt. Tot begin dit jaar dus.

Source/Destination kabels heb ik nog niet eerder nodig gehad bij HDMI. En dat gaat ook niet werken in mijn geval. Ze zitten niet voor niks in de ARC poort. ;-)

Tv -> audio naar receiver.
Voor wanneer ik bijv Netflix kijk.
Echter moet er door dezelfde kabel ook beeld vanaf mijn HTPC -> Receiver -> TV.

Dat laatste gaat altijd goed.
Alleen vanuit de tv naar de receiver weigert soms de audio door te komen. Tot een restart. Maar wat dat nou kan zijn...?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het is misschien niet de leukste optie, maar sinds het een Android TV is, kan het zijn dat je je TV een factory reset moet geven. Hoewel ik met plezier Android/Google TV gebruik en gebruikt hebt, lijkt er wel altijd wat te zijn met verbindingen en onstabiliteit.

Het lijkt te maken te hebben met de handshake en het dus toch niet door willen geven van het audiosignaal.
Het opnieuw instellen van apps is een beetje vervelend, maar helaas misschien wel de beste optie om nu te proberen.

Ik denk dat je door je tests de kabel wel uit kunt sluiten: Het werkt altijd na een herstart van de TV via het menu.

HDMI handshake en ondersteuning is in 2022 nog altijd uitdagend en niet 100% consistent. Ervaar het ook regelmatig.

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:10
@Anoniem: 111246

Niet toevallig een andere tv in huis om te proberen?
Sowieso de (e)Arc hdmi van je tv gebruiken die doorlussen naar hdmi van je receiver.

[ Voor 39% gewijzigd door kevinmastah2005 op 28-09-2022 15:56 ]

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Topicstarter
Nope.

Voor nu een factory reset gedaan.
Kijken of dat wat oplost.
Pagina: 1