Groepenkast uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-05 22:15
Ik wil mijn groepenkast uitbreiden. Helaas is mijn groepenkast (vanuit de oorspronkelijke bouw) op de zijwand van de meterkast gebouwd. Daardoor kan er geen direct aansluitende groepenkast opgehangen worden.

Is het bouwtechnisch toegestaan om een extra groepenkast op de andere (midden) wand in deze meterkast te plaatsen en deze door te lussen met kabel?

[ Voor 3% gewijzigd door -W0kk3L- op 08-03-2022 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herman1990
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-05 11:06
Hallo,

Allereerst; ik heb niet de kennis om te zeggen of dit mag.

Daarnaast: Een foto van de situatie kan helpen om een beter beeld van jouw situatie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:19
Natuurlijk mag dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Jazeker, anders zou je ook geen verdere verdelers in andere ruimtes kunnen plaatsen (zoals bijvoorbeeld een garage).

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
leejoow schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:30:
Jazeker, anders zou je ook geen verdere verdelers in andere ruimtes kunnen plaatsen (zoals bijvoorbeeld een garage).
Ja, dat klopt. Maar een groep in bijv. de garage dien je lager af te zekeren. Ik weet niet of dat ook noodzakelijk is met een uitbreiding die in dezelfde meterkast plaatsvindt, maar niet direct tegen de andere groepenkast aan zit.

Hierbij ook twee foto's. Wat ik zelf nog kan doen is de aardlekschakelaars vervangen die nu 2 plekken innemen. Maar zodra ik daarmee aan de slag ga dan moet er ook een hoofdschakelaar bij komen. Die ontbreekt nu nog. Daarnaast wil ik een extra groep (incl. aardlek) aanleggen voor een extra PV installatie en ruimte creëren voor (toekomstig) keramisch koken. Een extra kast is dus echt noodzakelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMJFV9fdjQ6Jy745UvTsJQnLbIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UIRRWF6Q0ZWPzZKmejH2e449.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ng4FrdnVHD9qypHTibaA3Gq4nuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXcPIYTZuUPBwwEWslneQREO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door -W0kk3L- op 09-03-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-05 08:59
-W0kk3L- schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:19:
[...]

Ja, dat klopt. Maar een groep in bijv. de garage dien je lager af te zekeren. Ik weet niet of dat ook noodzakelijk is met een uitbreiding die in dezelfde meterkast plaatsvindt, maar niet direct tegen de andere groepenkast aan zit.
Dat is alleen als je die achter een bestaande groep zet, ivm selectiviteit.
Zodat diegene in je garage eerder uitvalt dan in je meterkast.
-W0kk3L- schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:19:
[...]

Hierbij ook twee foto's. Wat ik zelf nog kan doen is de aardlekschakelaars vervangen die nu 2 plekken innemen. Maar zodra ik daarmee aan de slag ga dan moet er ook een hoofdschakelaar bij komen. Die ontbreekt nu nog. Daarnaast wil ik een extra groep (incl. aardlek) aanleggen voor een extra PV installatie en ruimte creëren voor (toekomstig) keramisch koken. Een extra kast is dus echt noodzakelijk.
Voor wat wil je die aardlekschakelaars vervangen?

Keramisch koken in de toekomst, wil je dat op 1 of op 3 fasen doen?
Het lijkt erop dat je nu maar 1 fase hebt.

Als je de netbeheerder vraagt om van 1 naar 3 fasen over te gaan, hoef je ze maar 1x uit te nodigen om ook je hoofdschakelaar veilig aan te sluiten.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
Serpz0r schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:25:
Okee, dus als ik een extra groepenkast op de achterwand plaats en deze vervolgens met 6mm YMVK van de eneaansluitrail naar de andere aansluitrail doorverbind (en alles wat buiten de groepenkasten te zien is netjes wegwerk in een stuk buis), dan is dat toegestaan?
Voor wat wil je die aardlekschakelaars vervangen?

Keramisch koken in de toekomst, wil je dat op 1 of op 3 fasen doen?
Het lijkt erop dat je nu maar 1 fase hebt.

Als je de netbeheerder vraagt om van 1 naar 3 fasen over te gaan, hoef je ze maar 1x uit te nodigen om ook je hoofdschakelaar veilig aan te sluiten.
Die aardlekschakelaars vervangen was in eerste instantie bedoeld om ruimte te besparen. Maar als een extra kast gewoon kan, dan heb ik ruimte genoeg. Ik heb nu inderdaad 1 fase en het idee was om keramisch op 2 fase te doen. Als de monteur de hoofdschakelaar moet doen (wat wel het meest verstandig is), dan is 3 fase wellicht een optie. Maar dan moet ik echt de groepen gaan reorganiseren, met het risico op te korte kabels. En het moet nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
[...]
Het zal wel achter een bestaande groep moeten.