Van CD naar DVD recorder ?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Emerge
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-03 10:15

Emerge

Bifidus schmifidus

Topicstarter
Gegroet u allen!

Ik heb geen probleem, alleen maar een vraag die ik hier graag even kwijt wilde.
Sinds de introductie van de CD-recorder zijn de ontwikkelingen gestaag doorgegaan, met als resultaat dat de recorders steeds sneller werden. We gingen van 1x naar 2x waarbij de tijd die nodig was om een CD'tje te branden al was gehalveerd. Daarna kwamen er branders die op 4x en 6x branden. Deze ontwikkeling ging (en gaat) zo vrolijk door. Intussen zitten we al op de 24x !
Maar wat nou opvalt (wat neem ik aan ook wel bekend is bij ons tweakers niet waar? :)) is dat de tijd die nodig is om een CD'tje te branden steeds minder snel afneemt.
Dit is dus in wiskundige termen een "dalende daling". Als volgt in een grafiekje:

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/emergeonline/cdburn.gif
Ik heb zo'n 1,5 minuut als reserve aangehouden voor eventuele verschillen in branders en
gebruikte software. En de capaciteit van de gebruikte CD is 700 mb.

Nóu vraag ik me dus af of het nog wel zo óntzettend zinvol is om nog véél snellere branders
te gaan maken. Want zoals te zien is hierboven is het verschil tussen 50x en 100x dus nihil!
Kunnen fabrikanten zich niet veel beter gaan toespitsen op het fabriceren van meer en dus,
als het goed verkoopt, ook goedkopere DVD-recorders? Wordt DVD niet de vervanger van CD's ?

Graag jullie mening hierover!

Bedankt!
Emerge

Hoe is het met jóuw opgeblazen gevoel vandaag?

Verwijderd

Kewl, zo heb ik het nooit bekeken :P

way to go bro!!!!!

• Expecho
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:58
Wel, het verkoopt.. half computerend nederland maakt het geen moer uit hoeveel snelheidswinst het echt opleverd zolang ze maar denken dat ze een snellere brander hebben dan de buurman |:(

Verwijderd

Was een tijdje geleden net hetzelfde met de gewone cd-rom speler vond ik. Je _moest_ gewoon een 32X hebben om "in" te zijn hoewel ik vind dat m'n 8x spelertje nog zeer goed z'n werk doet .. weinig lawaai maakt en geen enkele cd door z'n vlug-heid niet kan lezen ..
Dacht dat ze nu al aan 72x zaten ?! .. achja ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cool dat je it even uitzoekt. Het verhogen van de Writer speed maakt inderdaad over een tijdje niets meer uit. Maar zoals Expecho zegt, denken de meeste mensen het toch veel uitmaakt doordat ze een hoger getal zien staan. Denk dat sneller ook misschien niet altijd beter is, denk maar aan audio cd's die ruis gaan vertonen als je met een hoge speed brandt.

Vergeet niet dat ook de DVR binnenkort zal verschijnen. In Japan is het echter al mogelijk om DVR-RW en DVR branders te kopen. Past zo'n 22 GB op één zo'n rom :).

O ja ik brand een CD-RW 700 MB op mijn Plextor met 12 speed in 6 minuten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 16:56

Arno

PF5A

--> [forum=21] <--

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Wel slim bekeken.

Tja het moet altijd sneller en beter dus.... als ik een 24xspeed zou hebben is het GOED :)

(ik heb nu 8x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 23 augustus 2001 19:13 schreef --TranSie-- het volgende:
Was een tijdje geleden net hetzelfde met de gewone cd-rom speler vond ik. Je _moest_ gewoon een 32X hebben om "in" te zijn hoewel ik vind dat m'n 8x spelertje nog zeer goed z'n werk doet .. weinig lawaai maakt en geen enkele cd door z'n vlug-heid niet kan lezen ..
Dacht dat ze nu al aan 72x zaten ?! .. achja ..
Ja maar die werken anders, waardoor je niet meer leesfouten krijgt. 40 speed of 52 speed maakt geen ruk uit, want 52 speed maakt meer fouten, maar die 72 speed (volgens mij heb je ze zlefs nog sneller wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
komt door de lead-in en lead-out, die hebben een bepaalde hoeveelheid tijd nodig, een probleem wat ze denken te verhelpen bij de introductie van een van de nieuwe dvd-rw standaarden die geen lead-in en lead-out nodig hebben zodat de snelheid zowat onbeperkt kan worden verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:08

Flexx

This side up

Als ze nou meerdere Lasers gaan gebruiken, maar dat duurt nog wel ff voordat ze die techniek als standaard hebben. Stond laatst nog een stukje over in het nieuws op tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op zondag 04 november 2001 22:34 schreef caesartje het volgende:
komt door de lead-in en lead-out, die hebben een bepaalde hoeveelheid tijd nodig, een probleem wat ze denken te verhelpen bij de introductie van een van de nieuwe dvd-rw standaarden die geen lead-in en lead-out nodig hebben zodat de snelheid zowat onbeperkt kan worden verhoogd.
leuk grapje, de vorm van de grafiek klopt nog steeds, ook zonder leadIn/leadOut!

LeadIn en leadOut versnellen niet evenredig aan de schrijfsnelheid dus lijkt het alsof dat de factor is waarom het allemaal zo weinig tijdswinst oplevert, maar:

Stel dat er geen leadIn en leadOut was, dan schreef een 2 speed schrijver een 80min CD in 40min. Dan schrijft een 40 speed schrijver het plaatje in 2min, en een 80min in 1min, hoewel die 80 speed wel "veel meer speeds" heeft dan de 40 speed!!! Een 160 speed schrijver doet er dan een halve minuut over en in een tijdsvergelijking met een 80 speed (1 minuut tegenover een halve) is dat niet echt een spectaculaire verbetering...

Oftewel, de grafiekvorm blijft vrijwel gelijk en DUS zijn leadIn en leadOut niet echt het probleem...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Je hebt nog één aspect niet meegenomen in je vergelijking.
Vrijwel alle branders >16 speed maken gebruik van zone-clv.
Dat wil zeggen dat bijv. een 24-speed writer begint op 16-speed en op ongeveer 30% van een volle CD overgaat op 20-speed en op 60% zit 'ie pas op 24-speed.
Als ik me niet vergis dan gaat de schijf dus in etappes sneller draaien. (blijkt ook wel uit de naam zone-CLV)
op het moment dat 'ie sneller gaat draaien is 'ie niet aan het branden.
Dat wil dus zeggen dat je grafiek bij hogere schrijfsnelheden alleen nog maar horizontaler gaat lopen. Theoretisch totdat het schrijven van 30% van een CD net zo lang duurt als het aanpassen van de schrijfsnelheid, dan neemt de benodigde tijd niet meer verder af. >:)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1