Server onbereikbaar geworden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-08 10:01
Ik draai thuis een pc met Ubuntu 20.04 en nextcloud. Nu wilde ik ook pi hole erbij zetten en heb dit geïnstalleerd. Omdat pi hole bij mijn test lighttpd op mijn raspberry pi zette zag ik hier geen conflict in.

Na de installatie was nextcloud nog gewoon beschikbaar. Ik wilde een subdomein koppelen aan pi hole net als dat ik aan nextcloud gedaan had. Echter kreeg ik dit en de pi hole admin niet werkende dus besloot ik met uninstall pihole om het weer te verwijderen.

Na de deinstallatie kreeg ik een 500 Error bij nextcloud. Ik kwam erachter dat apache niet wilde starten doordat hij niet aan poort 80 kon binden. Ik heb toen lighttpd gedeinstalleerd en kon daarna apache weer starten.

Nu zit ik echter met het probleem dat ik niet meer via ssh kon inloggen remote en nextcloud onbereikbaar was. Ik wilde ssh herinstalleren maar na het verwijderen (lokaal) bleek dat internet helemaal niet meer werkt. Dit verklaart mijn ssh en nextcloud probleem maar ik heb geen idee hoe ik weer internet verbinding terug krijg.

Iemand een suggestie? In het uiterste geval zou ik Ubuntu en nextcloud kunnen herinstalleren. Ik heb een Backup van de user data maar dit heeft niet mijn voorkeur. Wil graag leren waarom het niet meer werkt en hoe op te lossen. Kan nog wel inloggen door lokaal een toetsenbord aan te sluiten.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Als je wil leren, begin met jezelf aanleren om logs te gaan lezen voor je aan de gang gaat met verwijderen van software. Daar kun je in ieder geval veel van leren.
Voor wat betreft je internet dat niet meer werkt, dat is vaag omschreven.
Probeer te achterhalen wat niet werkt, waarom en of het op te lossen is.
Kun je vanaf de Ubuntu machine de gateway pingen? De DNS server(s)? Is er nog steeds een default gateway geconfigureerd? Enz.
Is de netwerk interface überhaupt nog in de lucht met een IP adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ik snap niet zo goed wat je aan het doen bent met SSH, probeer de verbanden te zien tussen Nextcloud, lighttpd en de piHole. Daar is naar mijn weten SSH geen onderdeel van, het enige wat zou kunnen gebeuren is dat je de machine via DNS benaderd en door het instellen van de pihole als je DNS nu issues hebt. Kan je er via direct IP wel bij?

Daarnaast kijken wat de logs je vertellen. Opnieuw installeren van software zal je vaak ook niet verder gaan helpen, er blijven vaak nog configuratie bestanden achter en als je een misconfiguratie daarin hebt staan eindig je met dezelfde situatie. Het is wat dat betreft niet zoals Windows. Je services hoeven ook niet aan port 80 gebonden te worden, je kan dit in de config omzetten voor de pihole. Een goed idee hebben welke poorten een service gebruikt voor je het installeert en hoe je voorkomt dat er conflicten zijn is iets wat je je eigen moet gaan maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Ik had nextcloud erop staan en wilde pihole erbij zetten. Omdat pihole lighttpd gebruikt en nextcloud apache zou dit moeten werken. Ik kreeg hem wel geïnstalleerd maar pihole admin was onbereikbaar.

Daarom besloot ik pihole te deinstalleren. Omdat vervolgens mijn server niet meer via ssh te bereiken was, wilde ik ssh herinstalleren. Maar na het verwijderen van de openssh-server package kon ik deze niet meer installeren omdat dus de netwerk verbinding eruit blijkt te liggen. Daarom deed ssh het dus niet. Pingen vanaf de server kan ook niet.

Hopelijk is dit wat duidelijker dan mijn openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
hoe heb je precies dingen geinstalleerd of verwijderd? Draai je Nextcloud in een container? En wat bedoel je met geen Internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:11
Internet werkt niet of dns werkt niet? Ping eens een ip zoals 8.8.8.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:59
Post eens de output van:
"ip a"
"ip ro li"

Ik gebruik al heel lang geen debian-based Linux meer, maar even uit mijn hoofd, post ook eens de output van:
"cat /etc/network/interfaces"

En als tijdelijke oplossing, doe eens:
ifconfig eth0 192.168.1.20 netmask 255.255.255.0 up
ip ro add default via 192.168.1.1

Let hier op:
- eth0 kan ook anders heten
- 192.168.1.20 is een voorbeeld IP, check dus wat jouw interne subnet is thuis
- 192.168.1.1 moet het IP zijn van je router, dus aanpassen wat daadwerkelijk je router is.

En check vervolgens of je op IP basis kunt pingen.

[ Voor 52% gewijzigd door c-nan op 09-03-2022 13:48 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Ik zal als ik straks thuis ben even de genoemde dingen proberen. Uit mijn hoofd gaf ip command dat het package niet geïnstalleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:49

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

Het is lang geleden dat ik PI-Hole gebruikt heb, maar rommelde die ook niet wat met de firewall? Kan ook in de war zijn met een ander pakket...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
arjanvr schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:17:
Ik zal als ik straks thuis ben even de genoemde dingen proberen. Uit mijn hoofd gaf ip command dat het package niet geïnstalleerd is.
Indien "ip" niet geïnstalleerd is (lijkt mij sterk) kan je het volgende vervangen met:
- "ip a" -> "ifconfig"
- "ip ro li" -> "route -n"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
arjanvr schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:41:
Ik had nextcloud erop staan en wilde pihole erbij zetten. Omdat pihole lighttpd gebruikt en nextcloud apache zou dit moeten werken. Ik kreeg hem wel geïnstalleerd maar pihole admin was onbereikbaar.

Daarom besloot ik pihole te deinstalleren. Omdat vervolgens mijn server niet meer via ssh te bereiken was, wilde ik ssh herinstalleren. Maar na het verwijderen van de openssh-server package kon ik deze niet meer installeren omdat dus de netwerk verbinding eruit blijkt te liggen. Daarom deed ssh het dus niet. Pingen vanaf de server kan ook niet.

Hopelijk is dit wat duidelijker dan mijn openingspost.
Apache en lighttpd kunnen inderdaad allebei aanwezig zijn en draaien maar er is wel een MAAR, dat gaat (uiteraard) niet op dezelfde poort.
Doet de ene standaard poort 80 dan zul je voor de andere bijv 81 moeten nemen.
Of de boel zo verbouwen/aanpassen dat ze allebei apache of lighttpd gebruiken, heb hier in het verleden ook pihole met apache gedraaid. Met een beetje zoekwerk is ook zo te vinden hoe je dat regelt.
https://discourse.pi-hole...sting-apache-server/43968

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Ik had pihole met 'pihole uninstall' gedeinstalleerd. Nextcloud werkte in eerste instantie wel na installatie. Tenminste hij laadde maar ik kreeg een 500 Error Dat dat apache niet kon binden. Toen heb ik lighttpd package verwijderd en kon ik apache starten maar werd de server dus 'onbereikbaar'

[ Voor 9% gewijzigd door arjanvr op 09-03-2022 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morzzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-08 18:29
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:23:
Als je wil leren, begin met jezelf aanleren om logs te gaan lezen voor je aan de gang gaat met verwijderen van software. Daar kun je in ieder geval veel van leren.
Voor wat betreft je internet dat niet meer werkt, dat is vaag omschreven.
Probeer te achterhalen wat niet werkt, waarom en of het op te lossen is.
Kun je vanaf de Ubuntu machine de gateway pingen? De DNS server(s)? Is er nog steeds een default gateway geconfigureerd? Enz.
Is de netwerk interface überhaupt nog in de lucht met een IP adres?
Dit. Focus.

Je "internet doet het niet" probleem heeft waarschijnlijk een andere oorzaak dan je actie "lighttpd deinstalleren".

We willen je logs zien vriend.

@c-nan hierboven probeert bij je te vissen of je machine überhaupt nog de juiste IP instellingen heeft...

[ Voor 6% gewijzigd door Morzzz op 09-03-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Morzzz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:47:
[...]

Dit. Focus.

Je "internet doet het niet" probleem heeft waarschijnlijk een andere oorzaak dan je actie "lighttpd deinstalleren".

We willen je logs zien vriend.

@c-nan hierboven probeert bij je te vissen of je machine überhaupt nog de juiste IP instellingen heeft...
Jep, als zelfs ping niet werkt dan is het of netwerk/routing en anders firewall.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Pihole vereist dnsmasq om te werken, want dat is z'n DNS 'server' waarmee pihole z'n werk doet. Als je dan pihole verwijdert, blijft je systeem naar de lokale dnsmasq instantie kijken. Die heeft nu geen configuratie meer om fatsoenlijk z'n werk te kunnen doen.

Dat je openssh package verwijdert is, heeft alles te maken met blind accepteren en niet lezen wat er staat. Feitelijk heb je "apt remove lighttpd" gedaan en op de melding "deze packages worden ook verwijdert, wil je in je voet schieten?" gewoon op 'ja' geramd.

Dus: eerste is kijken wat er in /etc/resolv.conf staat, tweede is jezelf voor je kop slaan omdat je niet hebt gelezen, want je hebt jezelf al in je voet geschoten. Lees /var/log/apt/history.log na met waar je nou echt mee hebt ingestemd. Dan zie je ook wat je moet doen om die fuckup te herstellen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Is je IP van de server niet veranderd tijdens installatie van pihole? Er wordt dan namelijk gevraagd of je een statisch ip-adres hebt ingesteld. Als dat verandert dan werkt meestal je port forward in de router ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Probleem is dat ik geen idee heb wat nu mijn IP adres is. Ik heb ook het idee dat mijn router van ziggo nu geen IP adres uitgeeft aan het systeem. Het enige IP adres wat ik eruit kon krijgen was 127.0.0.1 maar mijn IP range intern is 192.168.*.*

Hieronder de uitslagen van wat commandos maar dat ziet er niet hoopgevend uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQNGaumQV-ZZBYv0Gh31Z-AE9e8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTSfh3DbN9FZN7Rqj4yC0LWk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYqorDKDSsLVk8tu_EczC1JBTsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64f34IN4LlfIFAlmT4aqV8i5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxrAYQJHCpYpM_6HgVnlbU2HBRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cIwitEVFoJWrSN9Oh1qUOvZt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Post eens uitvoer van:
code:
1
nmcli

dat is van networkmanager
voor de zekerheid ook even kijken bij:
code:
1
cat /etc/network/interfaces

Welke Ubuntu versie gebruik je, Server of Desktop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoeveel data had je al in je Nextcloud gezet? Indien praktisch niets, dan kan je net zo goed opnieuw beginnen. Want met de kennis die je nu hebt moeten we een half boek schrijven om je weer terug te krijgen naar waar je was, je bent dan sneller door alles opnieuw te doen tot je met Pihole aan de slag ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morzzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-08 18:29
arjanvr schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:18:
Probleem is dat ik geen idee heb wat nu mijn IP adres is. Ik heb ook het idee dat mijn router van ziggo nu geen IP adres uitgeeft aan het systeem. Het enige IP adres wat ik eruit kon krijgen was 127.0.0.1 maar mijn IP range intern is 192.168.*.*
Ik ben niet bekend met Pi-hole of Nextcloud, maar ik weet wel dat die output van ifconfig er niet hoopvol uit ziet. Er staat geen enkele netwerkadapter tussen.

code:
1
lspci

of

code:
1
lsusb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Soldaatje schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:31:
Post eens uitvoer van:
code:
1
nmcli

dat is van networkmanager
voor de zekerheid ook even kijken bij:
code:
1
cat /etc/network/interfaces

Welke Ubuntu versie gebruik je, Server of Desktop?
Network manager is niet geïnstalleerd zegt hij.

Herinstalleren is een optie geeft me gelijk de mogelijkheid om een 3e schijf erbij te prikken voor raid5. Heb ongeveer 1tb aan data maar dat is wel over te zetten. Wilde het gewoon graag oplossen maar dat is lastiger dan gedacht.

[ Voor 6% gewijzigd door arjanvr op 09-03-2022 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Morzzz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:25:
[...]

Ik ben niet bekend met Pi-hole of Nextcloud, maar ik weet wel dat die output van ifconfig er niet hoopvol uit ziet. Er staat geen enkele netwerkadapter tussen.

code:
1
lspci

of

code:
1
lsusb
Het ifconfig commando toont alleen interfaces die up en geconfigureerd zijn. Wil je ze allemaal zien, dan moet je 'ifconfig -a' gebruiken. Dit is ook de reden waarom het commando 'ip a', kort voor 'ip address' geadviseerd wordt en ifconfig wordt uitgefaseerd. Het is wat beperkt vergeleken met het ip commando en kan ook nog eens verwarring geven, zoals nu.
arjanvr schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:30:
[...]

Network manager is niet geïnstalleerd zegt hij.
NM is ook helemaal niet nodig om je netwerk te configureren. Servers geef je een vast adres en bij Debian doe je hiervoor /etc/network/interfaces gebruiken. Bij Ubuntu wordt netplan gebruikt en zou je het daar moeten configureren. NM kan wel netplan configuratie maken, maar is dus niet vereist.
Herinstalleren is een optie geeft me gelijk de mogelijkheid om een 3e schijf erbij te prikken voor raid5. Heb ongeveer 1tb aan data maar dat is wel over te zetten. Wilde het gewoon graag oplossen maar dat is lastiger dan gedacht.
Als je data op een andere schijf staat en je database is nog aanwezig, kan je dat natuurlijk eerst veilig stellen.

Je zegt dus eigenlijk dat je Nextcloud al een tijdje in gebruik was en aardig wat data bevat? Dan is het helemaal vreemd waarom je zomaar iets onbekends er naast gaat installeren om het daarna zonder enige kennis maar weer verwijdert en geen backup hebt van het systeem in geval er iets mis gaat.

Raid 5 wordt trouwens al een tijdje afgeraden, omdat mogelijke rebuild tijd na vervangen van een schijf zo lang kan duren dat er nog een schijf faalt voordat het klaar is. Als je nu 2 gelijke schijven hebt, is raid 1 (mirror) een betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Ik had een Backup van de data gemaakt naar een externe hdd voordat ik ging knutselen. Dan valt raid 5 af en ga ik hem als raid 1 inrichten mocht het niet lukken om te herstellen.

Is raid1 later nog veilig uit te breiden zoals 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolkil
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:34
2004 gebruikt netplan. Dus voor het netwerk config bestand moet je kijken in de directory/etc/netplan/

Als de machine dit soort dingen gaat doen is mijn advies over het algemeen begin schoon. Je hebt geen idee wat er allemaal nog meer weg gegooid is wat later nog problemen kan geven.

Als 2e tip kijk eens naar oplossingen als KVM of docker. Binnen KVM kun je virtuele machines aanmaken om dingen in te installeren. Als je dan wat nieuws wilt proberen installeer je een 2e vm. Klaar met proberen gooi de vm weg.

Docker is soortgelijk maar heeft een container implementatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

arjanvr schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 07:37:
Ik had een Backup van de data gemaakt naar een externe hdd voordat ik ging knutselen. Dan valt raid 5 af en ga ik hem als raid 1 inrichten mocht het niet lukken om te herstellen.

Is raid1 later nog veilig uit te breiden zoals 5?
Ik weet niet of het zo simpel is uit te breiden. Ik verwacht van wel, maar omdat het een mirror is, zal je het altijd met 2 schijven moeten doen. Houd hier dus rekening mee.

Zorg ook, zoals hierboven is geadviseerd, dat je een test omgeving hebt op mee te klooien en spelen, zodat je niet nogmaals met deze situatie komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Ik heb ubuntu opnieuw geïnstalleerd.. Dit keer heb ik gekozen voor raid1 en ga ik kijken mij verdiepen in dockers. Iedereen bedankt voor de poging om mij te helpen!

[ Voor 9% gewijzigd door arjanvr op 10-03-2022 20:26 ]

Pagina: 1