Vraag

• Headhunter123
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03 18:21
Mijn vraag

Goedemiddag. Ik heb een aantal smartlampen in huis. Deze werkte voorheen prima als ik de 5GHZ band uitzette. Na een aantal maanden merkte ik dat de lampen weer in pairing mode gingen. Ik krijg ze niet opnieuw meer verbonden. Uiteindelijk besloot ik de WIFI instellingen te controleren, toen zag ik dat mijn telefoon weer 2.4GHZ/5GHZ aangeeft. De lampen werken alleen op een 2.4GHZ verbinding..Het probleem is dat ik nu ineens een heel ander menu krijg als ik inlog op mijn router. Vroeger stond er: 5GHZ radio on/off. Dit schuifje zie ik nu nergens meer onder het kopje WLAN. Mis ik iets? Hebben jullie enig idee hoe ik de 5GHZ band uit kan zetten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 desktop
Firefox
Realme GT Neo 2 smartphone

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
oude topics over dit onderwerp. Maar daar wordt allemaal in verwezen naar de genoemde on/off switch.
Mail gestuurd naar de helpdesk van Youfone.

Router resetten.

Alvast bedankt voor de hulp!

[Voor 5% gewijzigd door Headhunter123 op 08-03-2022 19:08]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kan je het 5ghz netwerk geen andere naam geven somehow?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Headhunter123
Niet zover ik kan zien. Zie alleen maar een setting waarbij je gewoon de naam van het netwerk kan veranderen, maar nergens apart 2.4GHZ en 5GHZ

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
ff bij KPN dat je kan overstappen op het fritzbox-modem.. zal vast kunnen icm een abonnement-verlenging ofzo..
https://www.kpn.com/internet/fritzbox.htm

• Headhunter123
Dank Breew. Zal ik in mijn achterhoofd houden, Hopelijk heeft iemand voor nu nog een oplossing.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kan je niet iets bij roam / steering blacklist nog iets?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:15

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Hier zeggen ze dat het niet kan, maar dat het aanpassen van de bandbreedte in sommige gevallen helpt.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:10
Kan niet inderdaad. Heb het zelfde kastje ( Youfone ) beste is een ander modem plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:06

Blokker_1999

Full steam ahead

5GHz wil je meestal niet uitzetten.

Als je lampen alleen 2.4GHz ondersteunen zouden deze ook geen last mogen hebben van het bestaan van het 5GHz netwerk, zij zien dat dan niet eens.

En kleine tip: ofwel de screenshot uit je startpost weghalen, ofwel gewoon vol gekleurde vlakjes over de info zetten die je wenst te verbergen. Ik kan perfect je SSID en key lezen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:25

Umbrah

The Incredible MapMan

5GHz wíl je niet uitzetten. Als de lampen (vindt het gek dat een lamp op wifi werkt, ipv iets als zigbee of zelfs bluetooth...) storen ermee, dan is het óf omdat ze zelf 5GHz kunnen gebruiken, of iets anders wat vaag is wat je niet oplost door 5GHz uit te zetten (zou persoonlijk tegenwoordig eerder 2,4GHz uitzetten... er zit zo veel op die band).

Wat voor lampen zijn het eigenlijk?

• Headhunter123
Ik had net nog even een poging gedaan door te zoeken op Google. Uiteindelijk kwam ik op hetzelfde topic als MetalfanBlackness. Hierin vond ik naast andere mensen die zeggen dat het niet kan ook nog dit antwoord:

"Handmatig aan of uit zetten kan idd niet meer met de firmware v5.00.52 build493-owl". Dat verklaart waarom het eerst wel werkte, maar nu niet meer.

De bandbreedte heb ik geprobeerd aan te passen. Dat hielp helaas niet.

Ergens anders las ik iets over een 2.4GHZ acces point. Zou dat nog een oplossing kunnen zijn? Denken jullie dat het zinvol is om een andere router te kopen / vragen aan Youfone / KPN? Wel raar dat ze die functie hebben weggehaald.

• Headhunter123
@Umbrah Het merk weet ik niet precies. Waren lampen van Amazon.

@Blokker_1999 Ik snap wat je zegt. Maar het is dan wel gek dat ze het eerst wel deden toen het 2.4GHZ netwerk alleen aanstond...

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-12 23:31
is nou kpn of youphone verbinding ?

• Headhunter123
@jopoh Youfone verbinding. Maar Youfone is van KPN zover ik weet.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-12 20:56

Sharky

Skamn Dippy!

Blokker_1999 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:49:
5GHz wil je meestal niet uitzetten.

Als je lampen alleen 2.4GHz ondersteunen zouden deze ook geen last mogen hebben van het bestaan van het 5GHz netwerk, zij zien dat dan niet eens.
Veel routers/ap's hebben tegenwoordig 1 ssid voor zowel 2,4 als 5 GHz. Blijkbaar kunnen de lampen daar niet goed mee omgaan. De router zal eerst wel een soort handshake doen die het dan verprutst. Ik heb van die elcheapo wifi lampen van tuya en daar gaat het gelukkig wel goed.
Umbrah schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:51:
5GHz wíl je niet uitzetten. Als de lampen (vindt het gek dat een lamp op wifi werkt, ipv iets als zigbee of zelfs bluetooth...)
WiFi is een doodnormaal protocol voor domotica. Ik vind het ideaal want de spullen zijn goedkoop en ik heb geen extra hubs of iets dergelijks nodig.

This too shall pass

• jopoh
Headhunter123 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:14:
@jopoh Youfone verbinding. Maar Youfone is van KPN zover ik weet.
youphone is niet van kpn, youphone neemt de lijn en modem af bij kpn als dienst.

enige wat ik zeggen v10a krijgt binnen kort een nieuwe firmware update, kpn base zoieso weet niet als youphone base ook meegenomen wordt.

in de nieuwe software versie is mogelijk om 2e wifi netwerk aan te maken en spefiek in te stellen op 2.4ghz zonder roaming en al die dingen die de OWL software meebrengt. dat is gericht op appratuur zoals cammera's slimme lampen enz

• Headhunter123
@jopoh Dank goed om te weten. Hopelijk komt de update ook naar Youfone.

@Sharky Weet je toevallig nog welk merk? Tuya is alleen de app toch? Of leveren zij ook lampen? Anway, als ik nieuwe lampen moet kopen, so be it. Maar dan het liefst wel meteen vier die werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Headhunter123 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:24:
@jopoh Dank goed om te weten. Hopelijk komt de update ook naar Youfone.

@Sharky Weet je toevallig nog welk merk? Tuya is alleen de app toch? Of leveren zij ook lampen? Anway, als ik nieuwe lampen moet kopen, so be it. Maar dan het liefst wel meteen vier die werken.
Tuya is een platform dat heel veel fabrikanten gebruiken. De slimme lampen van Kruidvat, HEMA en action is allemaal tuya. Er zijn mensen die niet zoveel vertrouwen hebben in het privacydeel, dus lees je eerst even in.

This too shall pass

• Headhunter123
Dank jullie wel. Ik heb voldoende info zo. Voor anderen die misschien met hhetzelfde probleem zitten, ik ging gisteren eens kijken waarom twee lampen wel bleven werken. Dit komt doordat je de eerste verbinding ook met Bluetooth kunt maken. Daarna kon ik gewoon de bluetooth uitlaten en de lampen bedienen. Eventueel nog een optie. Nadeel is, dat je dan al je lampen moet vervangen,

Anyway, bedankt voor alle input!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kun je niet gewoon de naam veranderen? Ik heb wifinaam24 voor de 2.4ghz en wifinaam50 voor de 5 ghz. Ook gedaan vanwege een deurbel (die ik al niet meer heb :p )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Headhunter123
@Marzman Die moglijkheid is er niet bij de Experiabox 10A

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Headhunter123 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:16:
@Marzman Die moglijkheid is er niet bij de Experiabox 10A
Ik heb er geen, maar hier staat dat het kan via de KPN Servicetool:
https://forum.kpn.com/int...n-2-4-ghz-en-5-ghz-478687

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Headhunter123
Interessant. Zit alleen bij Youfone. Heb ze al een mail gestuurd. Hopelijk kunnen zij het remotely fixen.

[Voor 9% gewijzigd door Headhunter123 op 09-03-2022 16:12]

• jopoh
Marzman schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:24:
[...]

Ik heb er geen, maar hier staat dat het kan via de KPN Servicetool:
https://forum.kpn.com/int...n-2-4-ghz-en-5-ghz-478687
wel goed lezen :) Admin update, augustus 2020: Het is niet meer mogelijk om met deze servicetool de SSID's te splitsen op de V10A

en met de OWL software die er in geladen zit kan het zoieso niet meer. daarvoor komt binnenkort extra wifi beschikbaar wat ik al eerder aangegeven had

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-12 21:51
Sharky schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:16:
[...]

Veel routers/ap's hebben tegenwoordig 1 ssid voor zowel 2,4 als 5 GHz. Blijkbaar kunnen de lampen daar niet goed mee omgaan. De router zal eerst wel een soort handshake doen die het dan verprutst. Ik heb van die elcheapo wifi lampen van tuya en daar gaat het gelukkig wel goed.
Nee de lampen kunnen geen 5ghz zien als ze geen 802.11a ondersteuning op zit, heeft ook niks met de handshake te maken want het zijn letterlijk 2 verschillende netwerken.

WiFi kanaal wijzigen op de 2,4ghz verhelpt het vaak en kies geen kanalen boven de 11, KPN routers staan vaak op automodus en doen maar wat, ze springen zo op kanaal 13.

Als je lampen geen 802.11d ondersteund vallen ze terug op maximaal kanaal 11 en als je router op kanaal 13 staat gaat het niet werken.

[Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 09-03-2022 19:04]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Headhunter123
Net reactie van Youfone. Die gaan niets doen. Lezen niet eens mijn vraag. En na nog een keer de hele vraag uit een te zetten. Zegt de support "Ja! 5GHZ uitzetten moeten kunnen!" Terwijl op het KPN forum staat dat het voor nu niet meer kan. Nu gevraagd of ze kunnen navragen wanneer er weer een update komt waar jopoh het over had. Gezien de eerdere reactie van Youfone verwacht ik daar niet veel van. Afwachten maar.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-12 16:52
Sharky schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:40:
[...]

Er zijn mensen die niet zoveel vertrouwen hebben in het privacydeel, dus lees je eerst even in.
Ja omdat het goedkope Chinese zooi is. Precies waarom je juist geen WiFi lampen wilt hebben. (Of andere domotica met WiFi)
Want die worden uiteraard niet geupdate 2 weken nadat het uitgebracht is, maar apparaten die niet geupdate worden, wil je juist niet in je netwerk hebben. Het is inderdaad lekker goedkoop met WiFi, tot je netwerk gehackt wordt. ;)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:30

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Misschien heb ik het gemist, maar over welke lampen hebben we het precies eigenlijk?

Ik zag het hier al even voorbij komen maar het lijkt te worden genegeerd: als je lampen geen 5 GHz WiFi ondersteunen, maar enkel 2.4 GHz praten dan hebben ze geen last van de 5 GHz WiFi. Want dat "horen" ze simpel gezegd niet eens.
Dan zou je probleem niet direct bij 5 GHz (802.11a/ac/ax) liggen, maar elders.
Het kan bijvoorbeeld ook bij de authenticatiemechanisme liggen. Mogelijk spreken de lampen WPA2-TKIP authenticatie terwijl WPA2-CCMP of zelfs WPA2-CCMP/WPA3 mode nu de norm is op Experiaboxen.
Mogelijk deed het knopje van de "5 GHz aan/uit" wel meer dan puur die radio aan/uit zetten, maar zetten het ook andere instellingen naar een meer legacy compatible instelling.

Ik heb geen idee wat de Experiabox doet op dat gebied.

Wat denk ik voor jou voor de langere termijn een oplossing kan zijn: een extra access point ophangen.
Eentje waar je meer controle over hebt, en dus altijd zo blijft staan zoals jij hem wilt. Dan zet je die op 2.4GHz only met een SSID voor de lampen. Ben je van eventuele wijzigingen aan de Experiabox af.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Headhunter123
Ultraman schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:28:
Misschien heb ik het gemist, maar over welke lampen hebben we het precies eigenlijk?

Ik zag het hier al even voorbij komen maar het lijkt te worden genegeerd: als je lampen geen 5 GHz WiFi ondersteunen, maar enkel 2.4 GHz praten dan hebben ze geen last van de 5 GHz WiFi. Want dat "horen" ze simpel gezegd niet eens.
Dan zou je probleem niet direct bij 5 GHz (802.11a/ac/ax) liggen, maar elders.
Het kan bijvoorbeeld ook bij de authenticatiemechanisme liggen. Mogelijk spreken de lampen WPA2-TKIP authenticatie terwijl WPA2-CCMP of zelfs WPA2-CCMP/WPA3 mode nu de norm is op Experiaboxen.
Mogelijk deed het knopje van de "5 GHz aan/uit" wel meer dan puur die radio aan/uit zetten, maar zetten het ook andere instellingen naar een meer legacy compatible instelling.

Ik heb geen idee wat de Experiabox doet op dat gebied.

Wat denk ik voor jou voor de langere termijn een oplossing kan zijn: een extra access point ophangen.
Eentje waar je meer controle over hebt, en dus altijd zo blijft staan zoals jij hem wilt. Dan zet je die op 2.4GHz only met een SSID voor de lampen. Ben je van eventuele wijzigingen aan de Experiabox af.
We hebben het over verschillende merken lampen van Amazon. Inderdaad zou een extra acces point een goed idee zijn denk ik. Zat er al eventjes naar te kijken. Want als ik op Youfone moet wachten, kan ik denk ik nog lang wachten.

Zover ik weet bestaan er ook geen lampen die het 5GHZ netwerk ondersteunen. Wel lampen die de eerste setup via bluetooth doen en daarna zonder kunnen worden bestuurd.

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

dehardstyler schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:20:
[...]

Ja omdat het goedkope Chinese zooi is. Precies waarom je juist geen WiFi lampen wilt hebben. (Of andere domotica met WiFi)
Want die worden uiteraard niet geupdate 2 weken nadat het uitgebracht is, maar apparaten die niet geupdate worden, wil je juist niet in je netwerk hebben. Het is inderdaad lekker goedkoop met WiFi, tot je netwerk gehackt wordt. ;)
Ik heb ooit zwave spul gehad, veel voor betaald maar daar kwamen ook geen updates voor uit. Was niet chinees, niet goedkoop en geen zooi. Althans, daar staat het merk niet om bekend.

This too shall pass

• dehardstyler
Sharky schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:23:
[...]

Ik heb ooit zwave spul gehad, veel voor betaald maar daar kwamen ook geen updates voor uit. Was niet chinees, niet goedkoop en geen zooi. Althans, daar staat het merk niet om bekend.
Het gaat om het gebruik van WiFi opzich. :)
Als jij Zigbee spullen koopt hangt er helemaal niks aan internet en heb je ook geen updates nodig. ;)

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

dehardstyler schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:25:
[...]

Het gaat om het gebruik van WiFi opzich. :)
Als jij Zigbee spullen koopt hangt er helemaal niks aan internet en heb je ook geen updates nodig. ;)
Mwoah. Google maar even op ezwave.

This too shall pass

• dehardstyler
Sharky schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:27:
[...]

Mwoah. Google maar even op ezwave.
Dan hangt het nog steeds niet aan het internet, en dat is wat ik zei toch?
Als iemand bij jou in de straat met een SDR met je lampen wil kloten, dan kan dat eventueel, als het ze lukt.
Met je brake WiFi zooi ben je gewoon te vinden via Shodan door iemand die 15000KM verderop met zijn lul in zijn linkerhand zit, terwijl hij met zijn rechterhand je hele netwerk sloopt. Lijkt mij *iets* vervelender voor je treat model.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

dehardstyler schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:35:
[...]

Dan hangt het nog steeds niet aan het internet, en dat is wat ik zei toch?
Als iemand bij jou in de straat met een SDR met je lampen wil kloten, dan kan dat eventueel, als het ze lukt.
Met je brake WiFi zooi ben je gewoon te vinden via Shodan door iemand die 15000KM verderop met zijn lul in zijn linkerhand zit, terwijl hij met zijn rechterhand je hele netwerk sloopt. Lijkt mij *iets* vervelender voor je treat model.
Beetje kort door de bocht. Dat iets aan je wifi netwerk hangt maakt het nog niet per definitie toegankelijk vanaf buiten. En al die zigbee apparatuur hangt doorgaans via een of ander centraal device alsnog net zo goed aan je netwerk en is (afhankelijk van hoe een en ander is ingesteld) net zo goed (of net zo min) vanaf buiten bereikbaar.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Arunia
  • Laatst online: 11:14
@Ultraman Ditzelfde probleem heb ik met een oudere Dell XPS laptop ook aan de hand gehad. Heel het netwerk omgegooid naar Unifi AP's en alles en ook de optie aan gezet dat ik 1 SSID had voor zowel 2.4 als 5 GHz. Wat denk je? Die laptop zag het wifi wel, maar kon er niets mee. Uiteindelijk gesplitste SSID's gemaakt en de wifi kaart vervangen voor eentje die 5GHz deed.

Het is iets wat wel vaker voor komt en waarschijnlijk één van de twee zorgt dat de verbinding niet tot stand kan komen.

Ik merk dat er heel vaak laconiek over gedaan wordt omdat men die ervaring niet heeft, maar, het gebeurt absoluut en is hier ook aan de hand.
Alleen een oplossing zou moeten zijn, splitsen van SSID of de betreffende hardware vervangen.

• dehardstyler
Orion84 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:43:
[...]

Beetje kort door de bocht. Dat iets aan je wifi netwerk hangt maakt het nog niet per definitie toegankelijk vanaf buiten.
Dat klopt. Maar als het brakke Chinese lampen zijn, kan het zomaar zijn dat ze poorten openzetten bijvoorbeeld naar buiten toe. Zeker leuk als je UpNp gebruikt.

Verder dit: https://cybernews.com/sec...doors-to-control-devices/

Leuk verhaal voor z'n Amazon lampen. :P
En zo kan ik je tientallen links sturen waarom je geen domotica gebruikt op WiFi.
En al die zigbee apparatuur hangt doorgaans via een of ander centraal device alsnog net zo goed aan je netwerk en is (afhankelijk van hoe een en ander is ingesteld) net zo goed (of net zo min) vanaf buiten bereikbaar.
Ik hoop dat iedereen die met dit soort zaken bezig is, dat doet op de juist manier:

Een of ander domotica pakket dat alleen beschikbaar is op je thuisnetwerk. Wil je ervan buiten bij? Dan kan dat met een VPN verbinding naar huis en kun je zo alles doen. Als je gewoon je firewall openzet dan is je netwerk ook lek, maar dan ben je wel een beunhaas. :P

We kunnen er lang over discussiëren, maar het threat model is volledig anders. :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

dehardstyler schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:53:
[...]
Ik hoop dat iedereen die met dit soort zaken bezig is, dat doet op de juist manier
Dat geldt gewoon 100% voor beide scenario's. Er zijn ongetwijfeld ook 'plug&play' oplossingen op de markt die zigbee gebruiken via een centrale hub. Waarbij die hub net zo hard via upnp poortjes openzet.

Dus nee, of de apparatuur direct aan wifi hangt of zigbee gebruikt tussen lampen en basisstation maakt an sich geen drol uit voor het threat model. Beide varianten hangen doorgaans uiteindelijk aan je netwerk. Hoe je dat aan je netwerk hangt en toegankelijk maakt bepaalt het risico.

Dat in een van de twee varianten misschien meer voorbeelden zijn van brakke implementaties kan zijn, maar dat maakt nog niet dat de ene techniek inherent kwetsbaarder is dan de andere.

[Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 10-03-2022 17:05]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-12 21:51
Arunia schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:51:
@Ultraman Ditzelfde probleem heb ik met een oudere Dell XPS laptop ook aan de hand gehad. Heel het netwerk omgegooid naar Unifi AP's en alles en ook de optie aan gezet dat ik 1 SSID had voor zowel 2.4 als 5 GHz. Wat denk je? Die laptop zag het wifi wel, maar kon er niets mee. Uiteindelijk gesplitste SSID's gemaakt en de wifi kaart vervangen voor eentje die 5GHz deed.

Het is iets wat wel vaker voor komt en waarschijnlijk één van de twee zorgt dat de verbinding niet tot stand kan komen.

Ik merk dat er heel vaak laconiek over gedaan wordt omdat men die ervaring niet heeft, maar, het gebeurt absoluut en is hier ook aan de hand.
Alleen een oplossing zou moeten zijn, splitsen van SSID of de betreffende hardware vervangen.
Ik werk op een grote school en zie dagelijks veel personen met WiFi zaken, wat je zegt is onmogelijk want een accesspoints heeft 2 radio,s ingebouwd 1> 5ghz en ander 2,4ghz of de accesspoint heeft maar 1 radio en kan dan maar 1 frequentie uitzenden, beide netwerken zijn altijd fysiek gescheiden.

Als een laptop er absoluut niet op wil heeft de kaart issues met de specifieke WiFi channel op de 2,4ghz omdat er teveel ruis aanwezig is, soms helpt een driver update en soms zijn het gewoon bagger kaarten doordat wij ook channel 13 gebruiken willen ze daar gewoon niet mee verbinden.

En vrijwel altijd een brak merk als Atheros maar ook specifieke modellen als Realtek, beide modellen ontbreekt dan 802.11d in apparaatbeheer.

Enige moment wanneer je voor 2 SSID,s gaat is als je een kaart specifiek op een bepaalde frequentie wil hebben en dit niet handmatig mag instellen op de client, ofwel als je WiFi lampen ook 802.11a ondersteuning hebt kunnen ze zelf ineens besluiten te gaan klapperen tussen 2,4 en 5ghz.

Zoals ik jouw verhaal hoor is het meer waarschijnlijk dat je AP een ander kanaal gekozen heeft tijdens de reboot toen je de SSID,s ging wijzigen of de 40mhz uitgeschakeld die ook voor issues kan zorgen op de 2,4.

Bij een laptop is het vaak wel op te lossen met een driver.

[Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 10-03-2022 17:16]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• dehardstyler
Orion84 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:02:
[...]

Dat in een van de twee varianten misschien meer voorbeelden zijn van brakke implementaties kan zijn, maar dat maakt nog niet dat de ene techniek inherent kwetsbaarder is dan de andere.
Oke, daar moet ik je inderdaad gelijk in geven. :)
Je kunt vast ook Chinese Zigbee hubs kopen. :+

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:56

MsG

Forumzwerver

Heb je geen "advanced" of Geavanceerd onder de wifi-instellingen bij de Experiabox? Daar kan ik hem bij mij wel opsplitsen per frequentie met de Experiabox.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Arunia
  • Laatst online: 11:14
@mr_evil08 tja, en toch lees en hoor ik het vaker en heb het zelf ook meegemaakt. Waarom dit gebeurd geen idee, maar splitsen lost het probleem wel vreemd genoeg op. Iets met 1 ssid zien en het niet snappen.

• Headhunter123
MsG schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:16:
Heb je geen "advanced" of Geavanceerd onder de wifi-instellingen bij de Experiabox? Daar kan ik hem bij mij wel opsplitsen per frequentie met de Experiabox.
Bij de V10a helaas niet. Voor de update kon het, maar nu niet meer.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-12 16:23

Jorissie87

No diggity

Een oud topic maar hierbij my 2 cents;
Je domotica devices werken alleen op 2,4 Ghz. Als je die wilt pairen op een netwerk die zowel 2,4Ghz als 5Ghz aanbiedt (zoals in dit geval bij Youfone) dan krijg je bij het pairen de melding dat het een 5Ghz netwerk is waar de devices niet mee overweg kunnen. Ik neem aan dat het 5Ghz als leidend gezien wordt aangezien die de snellere verbinding is van de twee. In zo'n geval wil je de 5Ghz tijdelijk uitzetten in het modem zodat je de devices kan pairen op enkel 2,4 Ghz. Wanneer je de 5Ghz dan weer inschakelt, blijft het device werken op de 2,4 Ghz verbinding.

Helaas heeft de update van het modem Experiabox V10A niet langer de optie om enkel de 5Ghz uit te schakelen. Ik ben tegen hetzelfde probleem aangelopen, ik had hiervoor een andere internetleverancier waarbij dit wel kon maar na switchen naar Youfone kon ik geen nieuwe devices pairen (degene die al gepaird waren bleven wel gewoon werken). Er lijkt ook geen oplossing te komen waarbij dit wel mogelijk gaat zijn.

Voor zover ik weet zijn er 2 opties om het probleem op te lossen:
Een nieuwe moden/accesspoint aanschaffen waarbij het wel mogelijk is om de 2,4Ghz en 5Ghz van elkaar te splitsen.

Er is daarnaast ook een workaround die bij mij destijds werkte om het alsnog voor elkaar te krijgen:
1) Maak via jouw mobiele telefoon een hotspot aan op 2,4Ghz (default) met het exacte SSID (wifinaam) en wachtwoord als het netwerk bij jou thuis.
2) Zet het modem uit
3) Maak met een tweede telefoon/tablet verbinding met de hotspot
4) Koppel de gewenste domotica devices op jouw tweede telefoon/tablet zoals je dat eerst ook deed. Als het goed is lukt dat via deze weg wel.
5) Zet je hotspot uit en je modem weer aan
6) Wanneer je wifi weer up en running is zouden de devices gewoon moeten werken.

Benieuwd of je er iets aan hebt. (En of het uberhaupt nog relevant is 5 maanden later)

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: SS 6GV2 | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Goedkopere optie: haal bij de Action een 2.4GHz-only apparaat voor een tientje of twee (router, AP, repeater, maakt eigenlijk niets uit), hang die eraan met ander SSID en verbind dat via Ethernet met je experiabox. Gebruik dat voor deze incompatible zooi.

Overigens zou het anderen *bijzonder* kunnen helpen om exacte merk/fabrikant + model van deze apparaten te vertellen, dan weten we wat we moeten vermijden :o

[Voor 3% gewijzigd door dion_b op 10-08-2022 23:59]

Soittakaa Paranoid!

• JMF
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-11 18:01
Mij is het gelukt door de "Mode" voor 5 GHz op de Experia Box V10 H369A even op "IEEE 802.11n Only" te zetten.

[Voor 12% gewijzigd door JMF op 08-11-2022 18:01]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

dion_b schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:59:
Goedkopere optie: haal bij de Action een 2.4GHz-only apparaat voor een tientje of twee (router, AP, repeater, maakt eigenlijk niets uit), hang die eraan met ander SSID en verbind dat via Ethernet met je experiabox. Gebruik dat voor deze incompatible zooi.

Overigens zou het anderen *bijzonder* kunnen helpen om exacte merk/fabrikant + model van deze apparaten te vertellen, dan weten we wat we moeten vermijden :o
Je kan ook voor een paar tientjes een zigbee-hub kopen en die meuk-wifilampen eruit flikkeren :+
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee