Mini-ITX tower 1080p game systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimtofoes
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-01-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga ermee gamen, specifiek first person shooters (Apex Legends, Valorant, CS:GO) in 1080p met een zo hoog mogelijk aantal FPS.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1800 euro is het meeste wat ik aan het systeem wil uitgeven.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B660-I Gaming WiFi€ 201,02€ 201,02
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming Z TRIO 8G LHR€ 799,-€ 799,-
1BehuizingenNZXT H1 V2 (2022 Version) Zwart€ 372,-€ 372,-
1Geheugen internAdata AD5U48008G-S€ 77,82€ 77,82
1Geheugen internCrucial CT8G48C40U5€ 74,39€ 74,39
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 88,95€ 88,95
Totaal€ 1.802,18

Dit is een build die ik heb samengesteld met BBG 1080p als vertrekpunt. Ik weet dat ik twee verschillende geheugen modules heb, daar moet ik nog uit kiezen. Ik ben mij bewust dat in mijn huidige systeem DDR5 geen enkele meerwaarde biedt. Ik heb gekozen voor DDR5 zodat ik mijn mobo niet hoef te upgraden in de toekomst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De kast die staat vast. Ik vind het ontwerp van de NZXT H1 V2 mooi. Voor de rest ben ik niet merkgebonden en wil ik gewoon zo veel mogelijk FPS voor mijn geld. Het moet uiteindelijk samen gaan werken met de Asus vg259qm 280Hz scherm.

1MonitorenASUS TUF Gaming VG259QM Zwart€ 345,10€ 345,10

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau moet relatief laag blijven want de kast komt op mijn bureau redelijk naast mijn scherm te staan. Ik heb geluidsmetingen gezien van de NZXT met stevigere CPU en GPU en het aantal gemeten decibellen waren 42.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Hoe kan ik zo zeker als mogelijk weten dat ik de meeste FPS ga halen? Als ik op www.howmanyfps.com kijk maakt het niet veel uit als ik wissel van GPU (6600 XT, 3060 TI, 6700 XT) of CPU (11600k, 12400f, 12600k). Dan gaat het telkens om 10-20 frames extra. Ik wil graag een systeem bouwen dat Apex Legends op 240+ frames steady kan spelen op High settings.

Ik weet ook niet of het echt zin heeft om dit systeem "toekomstbestendig" te bouwen, of dat ik bijvoorbeeld ook voldoende uit te voeten kan de komende jaren met een veel goedkoper systeem zoals dit:

1ProcessorsIntel Core i5-11400F Boxed€ 159,13€ 159,13
1MoederbordenASUS ROG Strix B560-I Gaming WIFI€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 6600 XT Gaming X 8G€ 559,-€ 559,-
1BehuizingenNZXT H1 V2 (2022 Version) Zwart€ 372,-€ 372,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 74,90€ 74,90
Totaal€ 1.432,98

[ Voor 4% gewijzigd door jimtofoes op 08-03-2022 17:37 ]

Beste antwoord (via jimtofoes op 11-03-2022 11:20)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:35
jimtofoes schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:55:
[...]

Dankjewel voor de link, ik ga hem vandaag even kijken.

Ik heb er niet bij vermeld, maar dit wordt mijn eerste build en ik heb weinig gevoel bij hoeveel decibel "te veel" is voor een build die op je bureau komt te staan. Jij geeft aan dat 47 aardig veel is, wat is voor jou een acceptabel aantal decibel?

Wellicht dat ik dan toch de toren los ga laten en een andere kast ga zoeken met een betere airflow. Ik vind naast de looks vooral ook het geluid belangrijk.
Rond de 40 db ( voor mij persoonlijk)voor zou ik acceptabel vinden.Zeker als de pc op een bureau staat.

Liefst nog lager als de pc niet belast word , als je aan het internetten bent,

Maar je kan in een case met veel airflow veel uitproberen qua fan snelheid daar kan je veel mee winnnen, qua lawaai.

Ik heb zelf een 5000d van Corsair en die kan je echt heel stil krijgen met de juiste fans.

Sowieso zijn dan fans bekangrijk. Ook die van de gpu, als je van stilte houd, zoek dan een gpu die ook stil is.

Qua fans heb ik de beste ervaringen tot nu toe met Be Quiet, zeker de Silent Wing heb ik de Light Wings die zijn ook stil naar mijn smaak.
En kan je ze op heel lage snelheid laten draaien. Zodat de pc heel stil is met lage belasting.

4000D is net zo goed, maar een stuk betaalbaarder.En wat kleiner.

Zeker aanraders als je de Looks ook wat vind.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Waarom deze behuizing?
Omdat die echt dramatisch lijkt qua airflow en dus opwarming van de componenten.
verder is een 120mm AIO wel matig qua koeling.

Verder heb je nu verschillende ddr 5 merken,types geselecteerd.
De vraag is of je DDR5 nu sowieso wel moet doen, het is op dit moment nog best buggy met Alder Lake
4800mhz zal langzamer zijn door de matige timings als snel ddr4 geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimtofoes
freaky35 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:57:
Waarom deze behuizing?
Omdat die echt dramatisch lijkt qua airflow en dus opwarming van de componenten.
verder is een 120mm AIO wel matig qua koeling.

Verder heb je nu verschillende ddr 5 merken,types geselecteerd.
De vraag is of je DDR5 nu sowieso wel moet doen, het is op dit moment nog best buggy met Alder Lake
4800mhz zal langzamer zijn door de matige timings als snel ddr4 geheugen.
Bedankt voor je reactie!

Ik heb gekozen voor deze kast vanwege het ontwerp. Ik heb op basis van een aantal reviews geconcludeerd dat de temperatuur geen probleem moet zijn. Dit is flink verbeterd t.o.v. V1.

GPU thermals ongeveer 75 graden met 2070s
CPU thermals ongeveer 80 graden met i9-10900k
YouTube: Is The New NZXT H1 V2 Worth it?

En precies, het is een oprechte vraag van mij of het het waard is om ddr5 te gaan gebruiken met als enige argument dat je mobo toekomst bestendig(er) is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
YouTube: NZXT On Trial: H1 V2 Fire Testing, Mini-ITX Case Review, & Thermals

Alleen wel met erg veel lawaai.
Als je dat niet uitmaakt is het geen probleem natuurlijk. 47 db is aardig luid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimtofoes
freaky35 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:37:

Ik heb er niet bij vermeld, maar dit wordt mijn eerste build en ik heb weinig gevoel bij hoeveel decibel "te veel" is voor een build die op je bureau komt te staan. Jij geeft aan dat 47 aardig veel is, wat is voor jou een acceptabel aantal decibel?

Wellicht dat ik dan toch de toren los ga laten en een andere kast ga zoeken met een betere airflow. Ik vind naast de looks vooral ook het geluid belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:58
DDR5 zou ik nog laten, het is twee keer zo duur en heeft met de huidige generatie CPU's weinig zin: DDR5 of toch nog DDR4? - Twee generaties werkgeheugen getest

Neem dus 16GB DDR4 ipv 8GB DDR5, de Crucial set die je gevonden hebt is prima

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 09-03-2022 10:11 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
jimtofoes schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:55:
[...]

Rond de 40 db ( voor mij persoonlijk)voor zou ik acceptabel vinden.Zeker als de pc op een bureau staat.

Maar je kan in een case met veel airflow veel uitproberen qua fan snelheid daar kan je veel mee winnnen, qua lawaai.

Ik heb zelf een 5000d van Corsair en die kan je echt heel stil krijgen met de juiste fans.

Sowieso zijn dan fans bekangrijk. Ook die van de gpu, als je van stilte houd, zoek dan een gpu die ook stil is.

Qua fans heb ik de beste ervaringen tot nu toe met Be Quiet, zeker de Silent Wing heb ik de Light Wings die zijn ook stil naar mijn smaak.
En kan je ze op heel lage snelheid laten draaien. Zodat de pc heel stil is met lage belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimtofoes
martyw schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:07:
DDR5 zou ik nog laten, het is twee keer zo duur en heeft met de huidige generatie CPU's weinig zin: DDR5 of toch nog DDR4? - Twee generaties werkgeheugen getest

Neem dus 16GB DDR4 ipv 8GB DDR5, de Crucial set die je gevonden hebt is prima
Bedankt voor je reactie Martyw, ik denk inderdaad dat het gewoon DDR4 gaat worden. Een "toekomstbestendige" mobo met DDR5 slots is het niet waard.

Ik las ook in dat artikel dat RAM bijna nooit de bottleneck is bij gamen, dus dat komt goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimtofoes
freaky35 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:17:
[...]

Dankjewel freaky35, ik zal eens zoeken naar cases die ik er mooi uit vind zien en goed scoren op airflow.

Daarnaast had ik inderdaad al de MSI 3060 ti in gedachten omdat die het stilste is van alle 3060 ti's, maar als ik een andere kaart neem kijk ik sowieso naar het geluid van de ventilatoren.

Ik zal jouw case eens opzoeken om te bepalen of ik die mooi vind en ik neem jouw aanbevelingen qua fans zeker mee. Ik zal dan nog wel wat extra onderzoek moeten doen, want het mooie aan die NZXT H1 V2 is dat koeling, PSU en kabelmanagement inclusief én pre-installed zijn en daar heb ik mij dus nog niet zo over ingelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimtofoes
freaky35 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:37:

Thanks voor de video nogmaals, ik heb hem bekeken en hij maakt goede punten. Het enige punt wat mij raakt uit zijn review is het geluid (47 decibel), nu test hij wel met een beefier CPU (i9-10900k) en GPU (3080) dan ik ga gebruiken.

Ik lees een beetje op het internet en een stille PC is toch al gauw zo'n 10-15 decibel stiller dan de 47 decibel die hij meet. Dus ik ga wss wel voor een andere case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
jimtofoes schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:54:
[...]

Dankjewel freaky35, ik zal eens zoeken naar cases die ik er mooi uit vind zien en goed scoren op airflow.

Daarnaast had ik inderdaad al de MSI 3060 ti in gedachten omdat die het stilste is van alle 3060 ti's, maar als ik een andere kaart neem kijk ik sowieso naar het geluid van de ventilatoren.

Ik zal jouw case eens opzoeken om te bepalen of ik die mooi vind en ik neem jouw aanbevelingen qua fans zeker mee. Ik zal dan nog wel wat extra onderzoek moeten doen, want het mooie aan die NZXT H1 V2 is dat koeling, PSU en kabelmanagement inclusief én pre-installed zijn en daar heb ik mij dus nog niet zo over ingelezen.
Voordeel van ventilatoren is, die kan je altijd vervangen later voor stillere, hoeft niet meteen.

Voor GPU idnerdaad absoluut een stille uitzoeken, die hoor je anders het meest er bovenuit.
Je kan vaak wlel fanprofiel aanpassen, maar beter om gelijk al een stille te kiezen, naar mijn mening.

Dat de koeling pre installed is een voordeel.
Maar gelijk ook een groot nadeel(naar mijn mening),als die koeler toch niet bevalt, heb je weinig ander opties over, omdat dat simpelweg niet past.

Verder zitten die slangen van de AIO echt wel in de kast gepropt en zit de fan van de cpu koeling zowat tegen het geheugen aan.

PSU heeft moeite met echt zware belastingen,(3080 gpu's bv) je zal dan aan dat formaat vast zitten, want een gewone ATX voeding past niet.
Dus je bent beperkt qua voedingen wat je kan gebruiken of eventueel later nog zou willen upgraden.

Maar goed dat is mijn mening dan :)

[ Voor 70% gewijzigd door freaky35 op 09-03-2022 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:58
Een mini-ITX alternatief voor de NZXT is de Cooler Master MasterBox NR200P MAX, deze komt ook met voeding en koeling (review)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimtofoes
freaky35 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:47:
[...]

Voordeel van ventilatoren is, die kan je altijd vervangen later voor stillere, hoeft niet meteen.

Voor GPU idnerdaad absoluut een stille uitzoeken, die hoor je anders het meest er bovenuit.
Je kan vaak wlel fanprofiel aanpassen, maar beter om gelijk al een stille te kiezen, naar mijn mening.

Dat de koeling pre installed is een voordeel.
Maar gelijk ook een groot nadeel(naar mijn mening),als die koeler toch niet bevalt, heb je weinig ander opties over, omdat dat simpelweg niet past.

Verder zitten die slangen van de AIO echt wel in de kast gepropt en zit de fan van de cpu koeling zowat tegen het geheugen aan.

PSU heeft moeite met echt zware belastingen,(3080 gpu's bv) je zal dan aan dat formaat vast zitten, want een gewone ATX voeding past niet.
Dus je bent beperkt qua voedingen wat je kan gebruiken of eventueel later nog zou willen upgraden.

Maar goed dat is mijn mening dan :)
Dankjewel, ik merk dat ik het met je eens ben en de voordelen ervan in zie. Die NZXT H1 V2 is leuk, als je een soort van console vervanger wil maken zonder ooit iets te vervangen zoals je ook met een console niet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimtofoes
martyw schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:52:
Een mini-ITX alternatief voor de NZXT is de Cooler Master MasterBox NR200P MAX, deze komt ook met voeding en koeling (review)
Dit is zo te zien een betere kast dan de NZXT, maar ik vind deze case helaas niet mooi. Ik zou dit niet snel op mijn bureau in het zicht zetten 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimtofoes
Ik ben er redelijk uit wat ik ga nemen in plaats van de NZXT H1 V2. Ik ga nog even proef gamen bij een vriend om het verschil te ervaren tussen 1080p 300 Hz en 1440p 144 Hz. Als ik toch besluit dat ik 1440p wil gaan gamen dan ga ik waarschijnlijk de 6700 XT halen in plaats van de 6600 XT.

1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 189,99€ 189,99
1VideokaartenMSI Radeon RX 6700 XT MECH 2X 12G OC€ 779,-€ 779,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Dark Tempered Glass€ 99,90€ 99,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 104,67€ 104,67
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 74,90€ 74,90
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 1.736,31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimtofoes
Laatste update, ik ga sowieso voor de 6700 XT, deze presteert ook op 1080p 15-30% beter dan de 6600 XT en kan ik blijven gebruiken als ik naar 1440p wil eventueel.

Ik ga binnenkort alles bestellen en mijn eerste PC bouwen. Bedankt voor de hulp beiden 👍
Pagina: 1