Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalvanoV
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-09-2023
Beste,

Vandaag heb ik een camera in de tuin opgehangen die slecht WiFi bereik heeft. Nu heb ik de Deco m4 voor dit te verhelpen.

Als ik de deco gebruik moeten alle apparaten in huis verbinding maken met het nieuwe netwerk toch? Ik heb namelijk 10 google speakers en hue lampen etc in huis. Dan moet ik die allemaal handmatig opnieuw verbinden..

Is er geen andere manier zodat ik niet alles in huis opnieuw hoef in te stellen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,
Joey

Beste antwoord (via SalvanoV op 11-03-2022 20:13)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:32
@SalvanoV Kun je niet het wifi netwerk van de experiabox uitzetten?

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even paar dingen los van elkaar:

1).Deco M4 is een mesh repeater. Het offert bandbreedte (snelheid) op om dekking te vergroten. Of dat gaat helpen hangt af van wat de oorzaak is van slecht signaal in de tuin. Komt dat door een huidige AP dat helemaal aan andere kant huis is, met meerdere muren ertussen, dan kan een Deco set helpen. Als je AP daarentegen aan tuinzijde is en je signaal wordt door HR++ glas tegengehouden, dan gaat Deco daar evenmin magisch doorheen kunnen gaan.

2) Vervolgens heeft een camera aardig wat bandbreedte nodig. Als je dekking hebt is dat mooi, maar iedere repeater hop halveert bij benadering totale capaciteit, zowel voor apparaat op het eind (die camera) als voor apparaten elders in huis. Of dat voldoende is, is een vraag dat je proefondervindelijk moet beantwoorden.

3) Mbt instellingen: toch niet zo ingewikkeld? Als je de Deco set goed werkend hebt, stel dan alle WiFi instellingen daarvan (SSID, passphrase, security en encryption) exact hetzelfde in als op je huidige WiFi oplossing en schakel die laatste uit. Dan verbinden de apparaten voortaan met de Deco.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
SalvanoV schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:03:
Als ik de deco gebruik moeten alle apparaten in huis verbinding maken met het nieuwe netwerk toch?
Het woord 'netwerk' kan wat verwarrend zijn. Zo wordt de SSID ook wel 'netwerk naam' genoemd, maar het is meer de 'WiFi naam'. Volgens mij heeft deze set een access point mogelijkheid met wireless backhaul. Je hebt dan dus niet een nieuw netwerk nodig, maar creëert toegangspunten (access points) tot je netwerk.

Als je voor de access points exact dezelfde WiFi-naam kiest als je nu hebt (en exact dezelfde beveiliging/authenticatie zoals bijvoorbeeld WPA2-PSK met hetzelfde wachtwoord), dan kan je bestaande netwerk gewoon blijven draaien.

Gebruik je de set als router, dan heb je een dubbel-NAT constructie (kan ook), maar apparaten van je oude netwerk kunnen dan waarschijnlijk niet meer bij apparaten verbonden met deze set. Andersom wel.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Haal WiFi (layer 1+2 functionaliteit) en routering (layer 3 functionaliteit) niet door elkaar. Voor het vebinden met WiFi van de Deco maakt AP vs router mode niets uit.

Als je de Deco als router wilt gebruiken moet je alle andere client apparaten (bedraad of draadloos maakt hier niet uit) in huis achter eerste Deco node aansluiten. Die requirement geldt niet als je het als AP inzet. Inzet als AP is dus eenvoudiger en minder foutgevoelig als het probleem enkel WiFi-dekking is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalvanoV
Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik heb ze geïnstalleerd gister. De eerste staat bedraad vanuit mijn Experia v10a box.

De naam heb ik hetzelfde gemaakt als mijn bestaande netwerk, maar ik merk op sommige momenten in huis dat het even duurt voordat ik internet heb als ik bijvoorbeeld met mijn telefoon door huis loop.

Moet ik misschien nog iets anders instellen in mijn eigen router?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:32
@SalvanoV Kun je niet het wifi netwerk van de experiabox uitzetten?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:24
SalvanoV schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:39:
De eerste staat bedraad vanuit mijn Experia v10a box.
Hoe heb je deze nu ingesteld dan, als ap of als router? Indien router dan is het juist niet handig om ssid hetzelfde te maken als van je experiabox, omdat de netwerk configuraitie (ip,gw, etc) tussen die twee anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalvanoV
@Nielson Ik had beide geprobeerd en met alle 2 problemen, een leek wel alsof hij steeds overschakelde van punt naar punt. En de andere was de snelheid ruk..

@laurens0619 Thanks! Dat ik daar niet aan gedacht heb.. Ik ga het vanavond proberen.

Bedankt allemaal
Pagina: 1