Ik heb enkele vragen over vloerverwarming. Zoals zo'n beetje iedereen denk ik na over een L/W warmtepomp. De afgelopen week heb ik de CV op 40 graden gezet, en we merken dat dat toch best lang duurt, verwarmen beneden. Vandaar de overweging om vloerverwarming aan te leggen. Boven gaat de verwarming met CV op 40 graden het prima.
De situatie:
De situatie:
- Huis uit 1980
- Beneden verdieping: op halletje en WC, na 1 ruimte van ~35 m2
- De vloer opbouw is een beetje ingewikkeld: op het beton ligt ~3cm piepschuim (niet dekkend, dus soms enkel lucht, niet goed te zien en alleen destructief vast te stellen), daarop ~2-2,5cm hout (parket, vuren vermoedelijk want deukt makkelijk) en daarop, zonder tussenlaag, laminaat (a 8mm). Het laminaat is gelegd omdat de houten vloer niet mooi meer is, maar een prima en vlakke onderlaag is.
- Kruipruimte: 20-40cm hoog, vochtige grond. Onderisolatie zou kunnen met van die balletjes, maar is vrij duur.
- Ik kan de vloer op elk punt eigenlijk wel afpellen (van het laminaat is nog ruim over, dus dat komt er dan terug overheen ongeacht oplossing). Het makkelijkst zou zijn droog, en dan heb ik Uponor Minitec en Warp SpeeTile, SpeeTherm kunnen vinden. Die zou ik gewoon bovenop het oude parket kunnen plaatsen. Mijn gedachtegang: dan heb ik tenminste iets van extra vloerisolatie, aangezien in de kruipruimte lastig en duur is. Vertel mij graag hoe dom of slim dit idee is
- Indien dat een dom idee is, denk ik dat ik de houten vloer en piepschuim onderlaag laat ruimen. Hier bovenop kan ik dan alsnog een van bovenstaande leggen, met een isolerend laagje eronder, of meteen nat doen (dakvloer)? De ruimte is niet groot (35m2), dus vandaar denk dat ik wel wegkom met de beperkte cel grootte van die droge systemen. Maar misschien zit ik er wederom weer ver naast. In elk geval komt er (voorlopig) laminaat bovenop.
- Ik denk dat we het hele huis op dezelfde watertemperatuur kunnen verwarmen (40C), dus er hoeft niet koud bijgemengd te worden. (Of hoe gaat dat eigenlijk wanneer je voor vloerverwarming kouder water moet hebben dan voor de radiatoren in de rest van het huis?) Klopt deze aanname, en kan ik de verdelers direct aansluiten op de buizen naar de radiatoren beneden?
- Beneden zouden er dus een verdeler/verdelers geplaatst moeten worden, afhankelijk van de cel grootte, welke zal afhangen van de soort (droog/nat/frezen). Momenteel hangen er twee radiatoren beneden, en 1 op de hal die evt in te zetten is tbv woonkamer is. Is het beter om meerdere punten te gebruiken, en dus meerdere verdelers, of niet? Ze zitten op zich wel goed verspreid, aan uiteinden van de kamer.
- Moet er eigenlijk een extra pomp bij zo'n verdeler? Indien niet daar, waar zou die anders moeten komen?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos