Vloerverwarming: droog (minitec/warp), nat, frezen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik heb enkele vragen over vloerverwarming. Zoals zo'n beetje iedereen denk ik na over een L/W warmtepomp. De afgelopen week heb ik de CV op 40 graden gezet, en we merken dat dat toch best lang duurt, verwarmen beneden. Vandaar de overweging om vloerverwarming aan te leggen. Boven gaat de verwarming met CV op 40 graden het prima.

De situatie:
  • Huis uit 1980
  • Beneden verdieping: op halletje en WC, na 1 ruimte van ~35 m2
  • De vloer opbouw is een beetje ingewikkeld: op het beton ligt ~3cm piepschuim (niet dekkend, dus soms enkel lucht, niet goed te zien en alleen destructief vast te stellen), daarop ~2-2,5cm hout (parket, vuren vermoedelijk want deukt makkelijk) en daarop, zonder tussenlaag, laminaat (a 8mm). Het laminaat is gelegd omdat de houten vloer niet mooi meer is, maar een prima en vlakke onderlaag is.
  • Kruipruimte: 20-40cm hoog, vochtige grond. Onderisolatie zou kunnen met van die balletjes, maar is vrij duur.
De vragen:
  • Ik kan de vloer op elk punt eigenlijk wel afpellen (van het laminaat is nog ruim over, dus dat komt er dan terug overheen ongeacht oplossing). Het makkelijkst zou zijn droog, en dan heb ik Uponor Minitec en Warp SpeeTile, SpeeTherm kunnen vinden. Die zou ik gewoon bovenop het oude parket kunnen plaatsen. Mijn gedachtegang: dan heb ik tenminste iets van extra vloerisolatie, aangezien in de kruipruimte lastig en duur is. Vertel mij graag hoe dom of slim dit idee is :)
  • Indien dat een dom idee is, denk ik dat ik de houten vloer en piepschuim onderlaag laat ruimen. Hier bovenop kan ik dan alsnog een van bovenstaande leggen, met een isolerend laagje eronder, of meteen nat doen (dakvloer)? De ruimte is niet groot (35m2), dus vandaar denk dat ik wel wegkom met de beperkte cel grootte van die droge systemen. Maar misschien zit ik er wederom weer ver naast. In elk geval komt er (voorlopig) laminaat bovenop.
  • Ik denk dat we het hele huis op dezelfde watertemperatuur kunnen verwarmen (40C), dus er hoeft niet koud bijgemengd te worden. (Of hoe gaat dat eigenlijk wanneer je voor vloerverwarming kouder water moet hebben dan voor de radiatoren in de rest van het huis?) Klopt deze aanname, en kan ik de verdelers direct aansluiten op de buizen naar de radiatoren beneden?
  • Beneden zouden er dus een verdeler/verdelers geplaatst moeten worden, afhankelijk van de cel grootte, welke zal afhangen van de soort (droog/nat/frezen). Momenteel hangen er twee radiatoren beneden, en 1 op de hal die evt in te zetten is tbv woonkamer is. Is het beter om meerdere punten te gebruiken, en dus meerdere verdelers, of niet? Ze zitten op zich wel goed verspreid, aan uiteinden van de kamer.
  • Moet er eigenlijk een extra pomp bij zo'n verdeler? Indien niet daar, waar zou die anders moeten komen?
Alvast dank! Sowieso ben ik benieuwd naar Minitec/SpeeTile/SpeeTherm ervaringen, die kan ik eigenlijk niet vinden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Brent schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:54:
Ik heb enkele vragen over vloerverwarming. Zoals zo'n beetje iedereen denk ik na over een L/W warmtepomp. De afgelopen week heb ik de CV op 40 graden gezet, en we merken dat dat toch best lang duurt, verwarmen beneden. Vandaar de overweging om vloerverwarming aan te leggen. Boven gaat de verwarming met CV op 40 graden het prima.
Het gaat niet om hoe snel je het kan verwarmen het gaat erom of je de boel warm kan houden in een strenge winter wp's zijn helemaal niet goed in snel verwarmen. dus de bedoeling is 24-7 30(?) graden en dus niet smorgens 5 graden verhoging in een uurtje verwachten.
• Ik kan de vloer op elk punt eigenlijk wel afpellen (van het laminaat is nog ruim over, dus dat komt er dan terug overheen ongeacht oplossing). Het makkelijkst zou zijn droog, en dan heb ik Uponor Minitec en Warp SpeeTile, SpeeTherm kunnen vinden. Die zou ik gewoon bovenop het oude parket kunnen plaatsen. Mijn gedachtegang: dan heb ik tenminste iets van extra vloerisolatie, aangezien in de kruipruimte lastig en duur is. Vertel mij graag hoe dom of slim dit idee is :)
Gewoon terug naar de basis en een nieuwe opbouw maken is eigenlijk altijd beter. (ook voor de garantie voorwaarde van producten)
• Indien dat een dom idee is, denk ik dat ik de houten vloer en piepschuim onderlaag laat ruimen. Hier bovenop kan ik dan alsnog een van bovenstaande leggen, met een isolerend laagje eronder, of meteen nat doen (dakvloer)? De ruimte is niet groot (35m2), dus vandaar denk dat ik wel wegkom met de beperkte cel grootte van die droge systemen. Maar misschien zit ik er wederom weer ver naast. In elk geval komt er (voorlopig) laminaat bovenop.
Droge systemen hebben vaak een zeer beperkte leiding diameter. let op de flow en afgifte. Het kan zeer goed dat je nieteens genoeg afgifte uit de vloer kan halen voor een ruimte.
• Ik denk dat we het hele huis op dezelfde watertemperatuur kunnen verwarmen (40C), dus er hoeft niet koud bijgemengd te worden. (Of hoe gaat dat eigenlijk wanneer je voor vloerverwarming kouder water moet hebben dan voor de radiatoren in de rest van het huis?) Klopt deze aanname, en kan ik de verdelers direct aansluiten op de buizen naar de radiatoren beneden?
Je kan net als met cv ketels met verschillende temperaturen werken, handiger is vaak om het hele huis op het nivo van de vloer te brengen.
• Beneden zouden er dus een verdeler/verdelers geplaatst moeten worden, afhankelijk van de cel grootte, welke zal afhangen van de soort (droog/nat/frezen). Momenteel hangen er twee radiatoren beneden, en 1 op de hal die evt in te zetten is tbv woonkamer is. Is het beter om meerdere punten te gebruiken, en dus meerdere verdelers, of niet? Ze zitten op zich wel goed verspreid, aan uiteinden van de kamer.
• Moet er eigenlijk een extra pomp bij zo'n verdeler? Indien niet daar, waar zou die anders moeten komen?
Er hoeft geen pomp in de verdeler, de pomp van de wp kan dit ook. We hebben het dan over een pomploze gesloten verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:36
Ik snap hoe de vloer nu opgebouwd is maar snap niet waarom dat zo gedaan is. Enige idee?
Mijn voorkeur heeft inderdaad ook terug te gaan naar de basis. Het lijkt me wel de moeite om toch eens dieper af te pellen en te controle of onder die iso daadwerkelijk de beton zit of toch iets van cementdekvloer. Dat was ook toen al normaal. Mocht dat zo zijn, dan is de kans echter klein dat er al isolatie tussen de beton en dekvloer zit. En je wil echt iets van isolatie tussen je woonruimte en de kruipruimte.

Als er een cementdekvloer is, is infrezen van leidingen optie. Maar een optie is ook die weghalen en een nieuwe cementdekvloer met vloerverwarming erin. Tussen de echte beton en de cementdek doe je dan isolatie of onder de vloer.
Bij infrezen van de bestaande dekvloer moet je iso onder de vloer doen. Ander verlies je flink wat warmte uit de vloer naar de kruipruimte. Doe je een nieuwe dekvloer, kun je iso tussen de beton en dekvloer doen. De vloer reageert dan iets sneller op warmtevraag maar het blijft denken in uren, niet minuten zoals met radiatoren. En het advies is om niet (te veel) te verlagen.

Een ander punt dat niet altijd lekker werkt met vloerverwarming:
De laminaat kun je gebruiken maar leg je bij voorkeur zweven ten opzicht van de ondervloer. Daarvoor gebruik je minstens een folie maar omdat je ook contactgeluid isolatie wil, gebruik je meestal iets van zacht drukvast materiaal. Dat laatste is niet positief voor je vloerverwarming. Laminaat zelf ook niet overigens.

Wat uiteindelijk wel/niet werkt is van meer zaken afhankelijk. De afgelopen week was niet representatief voor wintertijd. Dat je met 40 graden en radiatoren je BG warm krijgt is wel positief maar geen garantie voor de winter. Dan kan het toch echt iets kouder zijn en meer wind. Misschien zou je eens moeten kijken of je de warmtevraag voor de winter of beter een heel jaar nog inzichtelijk kunt krijgen? Gasverbruik bekend?

Overigens triggerde het Warp systeem me. Toevallig onlangs ook een offerte voor opgevraagd. Het is niet goedkoop. De beperkte opbouwhoogte is wel erg fijn. Dat kan een beslissende factor zijn. Ik ga t.z.t. nog bij de warmteservice langs. Zij kunnen je adviseren en zijn vaak, zeker als het om een pakket aan producten gaat, scherp offreren.

Voor ervaringen van dit soort systemen zoek je eens op therminon. Denk dat zij jaren geleden een van de eerste waren met dit soort systemen.

Grz D.