Thermal pad / Paste vervangen bij RTX kaarten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rufus_Avalon
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-08-2024
Nu lees ik online dat veel gebruikers de thermal pads en thermal paste vervangen van hun RTX kaarten omdat de thermal pads en paste die door de fabriek zijn meegeleverd onderpresteren of zelfs lekken. Ik wil de levensduur van mijn toekomstige kaart zo lang mogelijk verlengen en hem de beste temperatuur prestaties geven voor de toegenomen levensduur van de kaart.

Ik ben van plan een RTX 3080 Vision OC 10G https://tweakers.net/pric...on-oc-10g-rev-20-lhr.html (of vergelijkbaar) te kopen en te installeren in mijn nieuwe build. Is het vervangen van de fabrieksmatige thermal paste en pads bij deze kaart nog steeds aangeraden om de temperatuur te laten dalen alswel dan een zinnige en geschikte optie om deze mod uit te voeren?

Heeft iemand meer ervaring met deze of andere RTX kaarten, zijn langdurige prestaties en het modificeren van de thermal pads en paste? Ik zou graag wat feedback hierop willen :)

Mvg,

Rufus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05:34
Zou dit pas overwegen als je problemen hebt en aangezien je een nieuwe kaart gaat kopen heb je gewoon garantie en zou het goed moeten zijn.

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimussage
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-05 09:19
Als je de kaart hebt zou ik eerst eens kijken hoe de performance is met de stock pads en paste. Het is in de meeste gevallen helemaal niet nodig om het te vervangen. Als je merkt dat je met normaal gebruik van de kaart temperatuur van 100+ graden krijgt op VRAM zou je het kunnen overwegen, maar ik zou dan eerder geneigd zijn gebruik te maken van je garantie.

Toen ik de thermal pads verving op mijn kaart (Aorus RTX 3080 masster V1) omdat het VRAM zo warm werd dat de kaart instabiel was tijdens het gamen had ik eigenlijk geen optie op een RMA. Dit was februari 2020. Je kreeg je aankoopbedrag terug en kon voor dat bedrag onmogelijk een nieuwe kaart kopen, als je er überhaupt al een kon kopen. Dat gezegd hebbende is mijn kaart sindsdien wel een stuk koeler en stiller en heb ik nooit meer problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gigabyte schijnt nu betere pads te gebruiken voor de VRAM, wat het grootste probleem was.

Ik zou zelf eerst eens de temperaturen meten onder load.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathan Veenstra
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-02 22:26
Ludewig schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:26:
Gigabyte schijnt nu betere pads te gebruiken voor de VRAM, wat het grootste probleem was.

Ik zou zelf eerst eens de temperaturen meten onder load.
Enig idee hoe je kan achterhalen of je een exemplaar hebt/krijgt met de nieuwe, betere pads? Ik kan een refurbished exemplaar kopen, maar de problemen met de pads houden me tegen. De vraag is of ik ze zelf kan vervangen (ben niet bepaald handig of zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:55
Voordat je een videokaart koopt kun je ook diverse reviews lezen waarbij de nadruk meer ligt op de thermische eigenschappen van de videokaart. Op bijvoorbeeld Guru3d doen ze dat volgens mij vrij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nathan Veenstra schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:14:
Enig idee hoe je kan achterhalen of je een exemplaar hebt/krijgt met de nieuwe, betere pads?
Helaas weigeren fabrikanten om helder aan te geven (met een versie nummer of zo) wanneer ze bepaalde aanpassingen doen. Ze willen natuurlijk voorkomen dat mensen dan gaan cherry picken en bijvoorbeeld net zo lang kaarten gaan bestellen en terugsturen totdat ze een nieuwe variant hebben, waardoor men met de oudere kaarten blijft zitten.

Dus het is een gok. Op zich is een lekkende thermal pad ook niet zo erg, het maakt vooral een zootje, maar wat eruit komt is niet geleidend en zorgt dus niet voor kortsluiting. Een slechte thermal pad is wel vervelend, want dan zijn de temps te hoog.

Het vervangen is ook niet zo heel makkelijk (met name ook om de juiste pad dikte en stevigheid te vinden, al kun je daar vaak adviezen over vinden op Reddit en zo).

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:25
Als je een nieuwe GPU koopt, dan lijkt het me niet wijs om de TP meteen te vervangen, je bent ook je garantie kwijt, tenzij je de seal zo los maakt, dat je deze weer origineel terug kan plaatsen.

Ik heb een 2070S van 2.5 jaar oud en deze is veel gebruikt om te gamen op een 1440p scherm. Dus de GPU is gebruikt, waar hij voor gemaakt is B)

Gisteren heb ik de kaart eruit gehaald en gekeken naar de TP en koelpasta.

De 3xTP waren zo uitgedroogd, dat ik het er niet eens vanaf kreeg met alcohol en een doekje ... Na het controlleren heb ik de nodige gelid extreme TP gekocht. 0.5mm en 1mm en de Thermal gryzlie voor de GPU.

Ben benieuwd of het invloed heeft op de temp.

Met de nieuwe COD, werdt de hotspot 96c dat is 10gr warmer dan de vorige COD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-06 23:33
Ik hoor het hier voor het eerst. Lekkende thermal pads? Wat? Het is gewoon een soort stukje schuim wat de warmte goed geleid, geen vloeistof te bekennen. Ben heel benieuwd wat een thermal pad zou moeten lekken.

[ Voor 55% gewijzigd door WEBGAMING op 14-12-2022 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:15

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Gebakken lucht denk ik dan..

Wrs tijdens een FPS-game een gaatje in geschoten, waardoor ze leeg gelopen zijn...
sta je daar met je platte band.

[ Voor 12% gewijzigd door SAiN ONeZ op 14-12-2022 15:04 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 14:57
Voordat mensen hier dit potentiele probleem zomaar afschieten, ja, thermal pads kunnen olie lekken. Dan gaat het in de meeste gevallen om goedkope en dus slechte thermal pads. Zoek maar eens op thermal pads leaking oil op het internet.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:37

Nemesizz

Untouchable

Koldur schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:25:
Voordat mensen hier dit potentiele probleem zomaar afschieten, ja, thermal pads kunnen olie lekken. Dan gaat het in de meeste gevallen om goedkope en dus slechte thermal pads. Zoek maar eens op thermal pads leaking oil op het internet.
Inderdaad, in veel andere apparaten (TV's , DVD/Bluray spelers, radio's enz) worden ze ook veelvuldig gebruikt, en is het soms ook een smeer bende omdat die pads gaan lekken.
Pagina: 1