Basis advies voor nieuw netwerk (Sanity check)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kristalghost
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-03-2024
Ik zoek een?
Hallo iedereen, ik verhuis eind deze maand en wil mijn netwerk eens deftig aanpakken. Mijn huidig netwerk is vrij onstabiel en ik overweeg om bij de verhuis een investering doen om dit direct goed op te lossen. Momenteel werk ik met een ISP router en een powerline accesspunt (ook van ISP) aan de andere kant van mijn huis, vooral mijn wifi geeft me problemen maar zelf bekabeld short het wel eens. Ik doe zelf IT en kan wel mijn slag slaan maar netwerken is niet mijn sterkte. Ik heb al wat onderzoek gedaan maar ik zie even het bos door de netwerkbomen niet meer.

Om niet met een super open vraag te komen heb ik enkele specifieke vragen gevonden waarmee ik hopelijk zelf weer verder kan:
- ISP router/modem of zelf iets zetten? (België normaal telenet)
- Het argument voor ISP is support van de ISP, tegen lijkt vooral op stabiliteit neer te komen. Ik weet echter niet hoeveel hiervan verkooppraat is en hoeveel effectief nut heeft. Bv. wifi uitschakelen en dat door een ander systeem laten doen kan bijvoorbeeld ook een oplossing zijn.
- Accesspoints of mesh? (boren is moeilijk tot onmogelijk voor kabels)
- Van wat ik lees neigen meeste mensen hier naar de AP's maar ik heb al redelijk wat "hand-off" problemen gehad in het verleden met AP's. Dit is een frustratie die ik liever vermijd maar ik weet niet of AP's dit ondertussen al goed kunnen.
- switchen, neem ik best managed of unmanaged? Ik gebruik nu al een 6-7 tal poorten dus er zal minstens een nodig zijn. Momenteel heb ik een klein 5 poort switchje unmanaged.

Wat is je budget?
Ik kan tot 500€ gaan, meer zou ik voor moeten sparen. Ik wil echter geen geld uitgeven om het uit te geven (genoeg andere verhuiskosten daarvoor). Vandaar dus ook de sanity check :)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik lees veel over de AP's van Ubiquity als een solide oplossing maar ik ben niet merk gebonden.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga huren dus boren is moeilijk of onmogelijk, in België met waarschijnlijk telenet als ISP tot ik 1Gb fiber kan krijgen. Het huis heeft 2 verdiepen inclusief een zolder en heeft ook een diepe tuin. Idealieter heb ik overal wifi. Ik doe ook wat homelabing (NAS en een proxmox server) maar hou alles graag aan de simpele kant en onderhoudbaar.

Alvast een dikke merci voor de input, hopelijk heb ik het correcte subforum gekozen.

Alle reacties

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:07
Modem / router:
Als je geen specifieke reden hebt voor een eigen modem/router zou ik standaard vooral gewoon die van je ISP gebruiken. Ik weet niet wat Telenet tegenwoordig standaard levert, maar de producten die de meeste ISP's leveren voldoen normaal gesproken prima voor de gemiddelde consent

Bekabelde AP's of mesh:
Bekabeld. En als dat écht niet kan kun je best kijken naar mesh, maar bekabeld zou de voorkeur moeten hebben. Je hebt het over boren en hoe dat vrijwel onmogelijk is, maar ben je er zeker van dat boren überhaupt nodig zou zijn? Waar heb je nu een wcd zitten? Waar zou je je AP's / bekabelde apparaten willen neerzetten?
Handover / roaming is iets wat je client doet. Als je je AP's correct configureert (zelfde netwerk naam, wachtwoord, beveiliging maar andere kanaal) roamen moderne apparaten prima.

Switch:
Ik zou gaan voor een managed model. Kost je op het totaalplaatje nauwelijks wat en is mooi meegenomen mocht je het toch eens willen gebruiken, ondanks dat je nu een unmanaged switch hebt.

• kristalghost
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-03-2024
@Wekko306 Bedankt voor het advies. Ik zal alvast de router behouden en voor een managed switch kijken. Wat betreft de AP's zal ik zondag nog eens moeten kijken naar de afstanden wat mogelijk is. Ik vermoed echter dat de wcd aan de straatkant staat en dan vermoed ik problemen te kunnen krijgen met wifi zowel richting de zolder (vandaar het boren) en richting de tuin. Als ik proper een kabel kan trekken zal ik dat sowieso doen.

Een alternatief zou ook kunnen zijn om een AP via Powerline aan te sluiten maar ik weet niet of dit een meerwaarde geeft boven een mesh netwerk.