Uitschakelen van 3G - auto raakt digitale diensten kwijt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:36

Crazy-

Best life ever

Topicstarter

3G communicatie uitgeschakeld in auto's

Onlangs plaatste ik een bericht over onze auto, Ford, welke zijn communicatie had verloren (App). Hierdoor geen inzicht meer in de status van de auto, laadstatus, GPS locatie etc.

De App is reeds uitgeschakeld door Ford en van Ford Nederland heb ik geen enkele reactie mogen ontvangen.

Gisteren (7 maart 2022) heeft BNNVARA een artikel geplaatst over het uitschakelen van 3G in Nederland met als gevolg dat oude mobieltjes niet meer werken. Helaas gaan ze compleet voorbij het feit dat dit een veel grotere impact heeft dan alleen de mobieltjes.

Per 31 maart a.s.s vervalt het 3G netwerk met als gevolg dat de volgende auto's geen enkele datacommunicatie meer hebben. (Zie lijst hieronder)

Het gaat zelfs om auto's uit 2021!

De enige fabrikant die tot dusver een oplossing heeft geboden is Tesla. Alle modellen t/m 2015 hebben een upgrade mogelijkheid.

Verder zien we dat in 2019-2021 dit ook al speelde bij Opel, waarbij de ANWB heeft meegewerkt om tot een oplossing te komen

Bronnen:
Amerika: The Drive

Aanvullend heb ik een pagina opgezet met bovenstaande tekst + een tabel van de huidig bekende merken/modellen. https://uwwebsite.nl/3g/

Ik ben bezig om in contact te komen met 'de media' om aandacht te scheppen omtrent dit onderwerp. Daar ik ten zeerste twijfel of ik de enige ben (....) zou ik graag van jullie weten wat de gedachte is.

Dat zijn de eerste stappen; zelf ben ik van mening dat de communicatie hersteld dient te worden (kort door de bocht)

note: Het gaat niet om navigatiesystemen!

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 08-03-2022 16:07 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:00
Persoonlijk heb ik altijd een hekel gehad aan navigatie en app mogelijkheden in een auto. Puur het feit dat deze altijd ver achter lopen. ( zie hier het bewijs )

Je zal Ford moeten blijven proberen te contacten en als je echt ver wil gaan een zaak gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:31
Tja, auto's gaan veel langer mee dan telefoons en telefoon netwerken (3G heeft ongeveer 20 jaar geleefd)
Auto's die draadloze communiceren zouden een modulaire radio unit moeten hebben (zoals je bijvoorbeeld in laptops ziet), zodat je makkelijk een 3G radio kan vervangen door 4G of 5G, terwijl dit functioneel voor de auto geen verschil uitmaakt.
Ik denk dat de volwassenheid van draadloze communicatie in auto's nog niet voldoende ontwikkeld is om dit stadium te hebben bereikt.
En dat terwijl in de laptop wereld er een standaard connector is om je wifi / radio in te prikken.

Net als de "sleutelloze diefstal" (keyless entry) van auto's door middel van "relay attack", is dit ook zo'n punt in de auto industrie dat duidelijk maakt dat de huidige industrie nog niet volwassen genoeg in de nieuwe digitale wereld.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:31
corporalnl schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:39:
Persoonlijk heb ik altijd een hekel gehad aan navigatie en app mogelijkheden in een auto. Puur het feit dat deze altijd ver achter lopen. ( zie hier het bewijs )
...
Dit.
De enige manier om dit fatsoenlijk te doen, is om dit onder te brengen in een universele modulaire vervangbare unit, zodat je gedurende de leeftijd van de auto af en toe een nieuwe module er in kan stoppen.
Welicht 2-DIN autoradio? :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
corporalnl schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:39:

Je zal Ford moeten blijven proberen te contacten en als je echt ver wil gaan een zaak gaan maken.
het gaat hier niet alleen om Ford (Zie link)

De navigatie is inderdaad deels vergelijkbaar, maar in deze niet relevant. Gaat hier puur en alleen om internet communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:46

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Crazy- schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:26:
3G communicatie uitgeschakeld in auto's

Onlangs plaatste ik een bericht over onze auto, Ford, welke zijn communicatie had verloren (App). Hierdoor geen inzicht meer in de status van de auto, laadstatus, GPS locatie etc.

De App is reeds uitgeschakeld door Ford en van Ford Nederland heb ik geen enkele reactie mogen ontvangen.

Gisteren (7 maart 2022) heeft BNNVARA een artikel geplaatst over het uitschakelen van 3G in Nederland met als gevolg dat oude mobieltjes niet meer werken. Helaas gaan ze compleet voorbij het feit dat dit een veel grotere impact heeft dan alleen de mobieltjes.

Per 31 maart a.s.s vervalt het 3G netwerk met als gevolg dat de volgende auto's geen enkele datacommunicatie meer hebben. (Zie lijst hieronder)

Het gaat zelfs om auto's uit 2021!

De enige fabrikant die tot dusver een oplossing heeft geboden is Tesla. Alle modellen t/m 2015 hebben een upgrade mogelijkheid.

Verder zien we dat in 2019-2021 dit ook al speelde bij Opel, waarbij de ANWB heeft meegewerkt om tot een oplossing te komen

Bronnen:
Amerika: The Drive

Aanvullend heb ik een pagina opgezet met bovenstaande tekst + een tabel van de huidig bekende merken/modellen. https://uwwebsite.nl/3g/

Ik ben bezig om in contact te komen met 'de media' om aandacht te scheppen omtrent dit onderwerp. Daar ik ten zeerste twijfel of ik de enige ben (....) zou ik graag van jullie weten wat de gedachte is.

Dat zijn de eerste stappen; zelf ben ik van mening dat de communicatie hersteld dient te worden (kort door de bocht)
Daar zit dan zeker een (embedded) SIM in die op KPN of Vodafone verbindt? Want bij T-Mobile gaat/is 2G uit en blijft 3G vooralsnog nog in de lucht.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij mijn Seat Leon uit mid 2018 is die connected functie sinds eind vorig jaar ook stop gezet. Seat biedt nog wel een alternatief, maar dat is een of andere dongle die de internetverbinding van je telefoon gebruikt via bluetooth. Waardeloos alternatief, want die app zorgt weer voor belasting van je batterij en het systeem werkt alleen als jouw telefoon in de auto aanwezig is. Heb je dus niks aan als je auto gestolen wordt of als je wil weten waar je vrouw uithangt met jouw auto ;)

Heb me er verder niet druk om gemaakt, omdat ik eigenlijk al gewend was dat technologie in auto's achterhaald is. Gebruik ook gewoon mijn telefoon voor navigatie ipv. het langzame ingebouwde apparaat met achterhaalde kaarten. Denk eigenlijk ook niet dat je via een gang naar de rechter hier veel uit kunt halen. Uiteindelijk is een auto bedoeld om mee te rijden en dat werkt gewoon nog. Al die extra features zijn daar niet voor nodig. Er zal vast ook wel iets in de kleine lettertjes staan dat dergelijke diensten niet tot in de eeuwigheid blijven werken. Sowieso is het uitschakelen van het 3G-netwerk misschien ook wel een gevalletje overmacht. Tenzij ij introductie van de auto al bekend was dat 3G per 31 maart 2022 uitgeschakeld zou worden, maar als ik die lijst even bekijk gaat het om auto's uit 2014 enzo. Tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:19
Geldt dit ook voor TomTom modellen? Bezit zelf een TomTom GO PREMIUM 6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hopelijk kan de software via je huis Wi-Fi nog worden geupgraded, zodat je Ford denkt dat het een stoomoven is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Brokencore schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:03:
Geldt dit ook voor TomTom modellen? Bezit zelf een TomTom GO PREMIUM 6.
Het gaat hier niet direct om navigatiesystemen specifiek, maar wellicht een interessante kwestie in het verlengde. Betreft dit een ingebouwd TomTom systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:19
Crazy- schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:10:
[...]

Het gaat hier niet direct om navigatiesystemen specifiek, maar wellicht een interessante kwestie in het verlengde. Betreft dit een ingebouwd TomTom systeem?
Betreft een los model, wel met ingebouwde simkaart met "lifetime" services. Zit nog binnen de garantie, wel benieuwd hoe daar mee om gegaan wordt mocht deze "defect" raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Brokencore schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:13:
[...]

Betreft een los model, wel met ingebouwde simkaart met "lifetime" services. Zit nog binnen de garantie, wel benieuwd hoe daar mee om gegaan wordt mocht deze "defect" raken.
Helder, staat in dit geval even los van dit topic; desondanks goed om dit te bewaken vanaf 31mrt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Uitsmijter
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik heb een Passat uit 2016 en vooralsnog blijft het 3g icoontje gewoon zichtbaar en ook een speedtest op het access point van de auto doet het nog steeds best aardig: 300KB/s. Dat is geen 2G lijkt me. Zouden ze bij KPN vergeten zijn het knopje om te zetten?
Pagina: 1