Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VetCool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:56
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pysd5-4VTWwpNCqWsC7iU2EfZjI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1FiLSfgQuvswlY1VyIq4Qu8D.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJYPlUrPqHuEgsfP4yqrpVr0Fkw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NDWNnxZiPQpPmPMz8vSnGy7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joFnaWFlsOX5N_9XzzjSJCH1T-0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I42zPJ6EKZ65XZmbqkc6uHWJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
Voorkant van het huis. Ongeveer 4.9m x 4.6m
Dakhelling is ongeveer 45 graden.
Schaduw
Staan wel wat bomen aan de voorkant maar daar heb ik totaal geen last van.
Jaarverbruik
Wij verbuiken met 2 airco's en geen elektrische auto ongeveer 4300kwh op jaarbasis.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Wij hebben een 3x25A aansluiting
Budget en doel
Ongeveer €3500 inc btw. Doel is om een zo laag mogelijke maandlast te hebben.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het voor nu nog zelf uit gaan voeren.
Bijhouden van data
Altijd leuk om te weten wat ik per dag heb opgewekt.
Reeds verkregen offertes
Heb eens wat offertes aangevraagd, maar ze komen met bedragen van €5000-6000 euro inclusief plaatsen aanzetten.
Dat vind ik nou net iets te veel van het goede :)
Regio
Omgeving Drunen

Mijn idee was om zelf 12x Trina Solar Vertex 395wp full black (landscape) op het dak te leggen. Dit met een clickfit evo dakpannen set.
Omvormer heb ik totaal geen idee van wat erbij past. Ik zat zelf te denken aan een Growatt met 2x een MPPT.

Iets wat ik misschien dan volgend jaar wil doen is op de achterkant 2 zonnepanelen plaatsen op de dakkapel (meer passen er niet) en 3 zonnepanelen (landscape) tussen de dakkapel en dakramen.
Als dit mogelijk is dan zou ik de achterkant op dezelfde omvormer willen aansluiten. Niet dat ik die dan weer moet vervangen en ik wil ook geen 2 omvormers hebben.

Is dit mogelijk en kan iemand mij opweg helpen welke omvormer ik nodig heb ?

oi :P

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
12*395WP is 4,74kWp. Het ligt op het westen, dus waarschijnlijk ga je die piek nooit halen. Je omvormer mag dus wat extra onderbemeten zijn. Meestal is 80% redelijk optimaal, dus ongeveer 4kW-ac, maar zelfs een 3,6kW is hier nog prima.

Als je wil uitbreiden later dan is een 2e MPPT wel handig, maar je moet even opletten dat die 5 panelen wel binnen de specificaties van de MPPT komen (opstartspanning voornamelijk). En het is dan ook belangrijk dat die panelen ongeveer dezelfde oriëntatie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zijn die panelen 2 meter? Dan zou ik 12 al knap vinden op dat dak. Denk met je omvormer ook aan de meterkast, een enkel fase groep is 16A dus in theorie 3680W maar een 4000 omvormer kan ook wel als hij niet uren lang vol belast kan worden.
Let op je netaansluiting, heb je enkel fase 35 of 40A heb je een voorbeveiliging extra nodig voor je aardlekschakelaars.
Heb je 3 fase kan het wel, alleen dan geen 20A groep maken voor de omvormer, dat blijft 16A maximaal.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:46
@VetCool Omvormer vermogen simuleren met Sunny Design; zie je gelijk de minimale, nominale en maximale string spanning. Sunny design toetst compatibiliteit met hun eigen omvormers... handmatig doen als je ander merk wil.

@Paul C Simulatie is enorm simpel. Vermogen adviseren dus gewoon op basis van simulatie, geen natte vinger in de wind (y)

@Rol-Co Trina vertex zijn iets van 170x114

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
@Ronald Dat had ik gedaan idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VetCool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:56
Bedankt voor het meekijken.

Ik had me vergist in de maat van mijn dak. Dat was de breedte maat van mijn dakkapel (490). Hier staan echter wel 2 airco's aan de rand van de nok.
Voor heb ik wel 5.4-5.6m over qua breedte. De panelen zijn 1754x1096 dus dat moet makkelijk passen.

Wat is dan verstandiger om te nemen? Een 3.6kw of een 4kw. Ik heb 3 fasen of is dat echt overkill om een 3 fasen omvormer te nemen?

Ik heb een 19mm loze leiding naar zolder liggen. Wat raden jullie dan aan voor draad te trekken ?

Voor de achterkant later, 5 panelen met een start voltage van 40.8v ? Dat moet dan toch kunnen op een Growatt 3.6kw als ik de specsheet lees en goed begrijp ?
Ik zit dan later op de dag ook wel met wat schaduw die op de zonnepanelen komen die tussen de dakkapel en de dakramen liggen. Is het dan verstandig om nu al extra te investeren in een SMA met shade fix of is dat het exra geld niet waard ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5DlXPl1zzf5raH0UbCwsyGsgQk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPvdHwi9gSf1pvTJQmhxn0rj.jpg?f=fotoalbum_tile

oi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Als je niet hoger gaat dan een 4000Wac op 16A kan je er een 3x2,5mm2 kabel door halen op losse vd draad.
3x4mm2 lukt waarschijnlijk ook, beide meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Je hebt het over deze omvormers toch:
https://cdn.webshopapp.co...eet-min-2500-6000tl-x.pdf

Met die 5 panelen aan de achterkant is de MPPT-spanning 5x30, dus ongeveer 150V, maar zelfs als er twee in de schaduw liggen kom je aan de min. MPPT-spanning van 80V. Dus dat lijkt me prima.

12x41V-oc * (30C * 0,25%/;C) = 530V maximale spanning, dus dat pas ook.

Kortsluitstroom pas ook.

De 3-fase varianten zijn wel mooi omdat je balans hebt over de fasen, maar gaat niet passen vanwege de hogere start spanning en MPPT-spanning die je met 5 panelen niet gaat halen:
https://cdn.webshopapp.co...-mod-3000-9000tl3-x-1.pdf

4mm² voor kabels lijkt me wel slim bij 4kW invoeding op 1-fase zodat je minder verlies hebt, maar vooral ook om de spanning niet teveel omhoog te drukken. Meet voor je omvormer aansluit op een zonnige dag welke fase de laagste spanning heeft.

@Rol-Co Waarom zou je niet een 20A groep maken voor de omvormer als het een 4kW model is? Selectiviteit belangrijker dan een groep die ook theoretisch (niet alleen praktisch) groot genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:10
VetCool schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:22:
Bedankt voor het meekijken.

Ik had me vergist in de maat van mijn dak. Dat was de breedte maat van mijn dakkapel (490). Hier staan echter wel 2 airco's aan de rand van de nok.
Voor heb ik wel 5.4-5.6m over qua breedte. De panelen zijn 1754x1096 dus dat moet makkelijk passen.

Wat is dan verstandiger om te nemen? Een 3.6kw of een 4kw. Ik heb 3 fasen of is dat echt overkill om een 3 fasen omvormer te nemen?

Ik heb een 19mm loze leiding naar zolder liggen. Wat raden jullie dan aan voor draad te trekken ?

Voor de achterkant later, 5 panelen met een start voltage van 40.8v ? Dat moet dan toch kunnen op een Growatt 3.6kw als ik de specsheet lees en goed begrijp ?
Ik zit dan later op de dag ook wel met wat schaduw die op de zonnepanelen komen die tussen de dakkapel en de dakramen liggen. Is het dan verstandig om nu al extra te investeren in een SMA met shade fix of is dat het exra geld niet waard ?
[Afbeelding]
makkelijk passen is dit niet, het wordt maximaal proppen en hopen. volgens mij zijn die trinas 178cm lang en kom je dan met 3 stuks op 534, dan nog 2cm voor tussenklemmen en aan beide kanten eindklem+afdekdop (5cm per kant) geeft je 546cm nodig. ik zou nog ff 2x meten voordat je besteld.

in de hoogte zit je ook erg krap maar gaat mss net, je zit op 440 cm en je wilt niet boven de nok uit en liefst ook niet tot op de dakgoot (ook klote qua monteren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Paul C
16A kan gewoon op een 3x25A aansluiting zonder aanpassingen, 20A moet je beveiliging in je kast maken voor huidige aardlek en bedrading.
20+25=45A
Ik zou er zelf wel vrede mee hebben maar je kan het niet aanbevelen. :)

Pagina: 1