Toon posts:

iOS development verdieping. Stanford?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FunkyPeanut
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-09-2022
Beste allemaal,

Ik heb al veel topics gelezen over opleidingen, maar ik wilde toch wat specifieke vragen stellen voor mijn situatie.

Ik ben sinds 2 jaar bezig mezelf iOS development aan te leren (Swift). Het gaat best goed met alle cursussen, stackoverflow en gratis materiaal wat ik overal kan vinden. Ik heb een aantal keer gesolliciteerd op een junior / traineeship functie, maar krijg altijd te horen dat ik te weinig ervaring heb en toch ook nog wel wat verdieping moet hebben of zelfs een opleiding als harde eis. Ik heb 2 apps uitgebracht op de App Store in eigen beheer.

Nu heb ik een opleidingsbudget van de gemeente gekregen, omdat ik bezig ben met omscholing en ben ik op zoek naar verdieping en toch ook wel praktijkervaring tips. Ik heb oa een SwiftUI cursus van Stanford gevolgd en deze was kwalitatief echt heel erg goed. Bij Stanford zou ik een introductie Computer Science fundamentals kunnen volgen... dan is het budget wel op :) Maar dat is wel iets waarvan ik vind dat ik deze basis zou moeten hebben. Zijn er mensen die ervaring hebben met het studeren aan deze universiteit?

Natuurlijk zijn er ook deeltijd opleidingen / online opleidingen van de LOI etc. Ik heb het idee dat deze wat minder goed aangeschreven staan, maar correct me if I'm wrong. Ik heb hier geen ervaring mee.

Verder ben ik toch wel benieuwd naar hoe ik wat praktijkervaring op kan bouwen. Het probleem is dat ik naast wat ik nu doe eigenlijk niet 5 dagen stage zou kunnen lopen. Of zelfs 3 dagen in de week, omdat ik anders geen tijd over houdt om mijn inkomen bij elkaar te sprokkelen :)

Ik zie ook dat veel opleidingen toegespitst zijn op Web development en minder op Native. Maar ik zag wel een aantal bootcamps die werden aangeboden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Goed veel vragen, maar ik hoop iets wijzer te worden om te kunnen kiezen waar ik mijn tijd en budget aan ga besteden. Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

Groet,
Patrick

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 25-03 11:56
Toen ik (6 a 7 jaar geleden?) op traineeships reageerde zag de arbeidsmarkt (in het algemeen) er stuk ongunstiger uit dan nu. Mijn ervaring toen was dat ze helemaal niet op zoek waren naar opleiding en werkervaring. Wat ze wel wilden is dat je aanleg hebt, een beetje ervaring (met programmeren zelf) en een bepaald denkniveau. (Veel vragen bijvoorbeeld wel HBO/UNI, zonder dat het IT gerelateerd is, al krijg je wel extra punten als het iets wiskundigs is.) Scholing kan geen kwaad natuurlijk, maar volgens mij is men in de eerste plaats vooral geïnteresseerd in wat je kunt en veel minder of je het ergens geleerd hebt.
(Ik zelf kwam overigens vervolgens volstrekt ander werk tegen en ben geen software developer geworden. Al sluit ik niet uit dat ik het in de toekomst wil gaan overstappen.)

`je zegt al twee apps in de Appstore uitgebracht te hebben. Dat is goed, want dat vraagt al bepaalde skills voor Apple tevreden is. Ik zou daar gewoon mee door gaan. Bouw een paar apps met als doel te laten zien wat je kunt. Bijvoorbeeld, doe iets met een database op de achtergrond (Core Data of Realm), speel met binnen halen van informatie dmv api’s van websites, probeer iets met AR of ML in Swift en gebruik een keertje third party libraries.

Publiceer je apps niet alleen in de Appstore, maar zet je code ook op Github. Maak er een portfolio van. Zorg dat je code er netjes uit ziet, gebruik design paters zoals MVC. En voeg een hoop comments tussen je code waarin je uitlegt wat het is en waarom, zodat je laat zien dat je snapt wat je aan het doen bent.

Zoek je verder suf naar vacatures waar ze zich richten op mensen die starten in dat beroepsveld en accepteer dat als ze nog veel in je moeten investeren ze je nog geen top salaris gaan geven. En probeer te netwerken. Bijvoorbeeld, ga op een forum zoals dit ook in dialoog met mensen en laat niet je eerste en enige post dit topic zijn.

• FunkyPeanut
@PrimusIP Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Je hebt gelijk dat de (harde) eis van een IT opleiding al lang niet meer overal gevraagd wordt. Ik ben er een aantal keer tegenaan gelopen en het zal ook wel liggen aan het type bedrijf waar je dan solliciteert. Ik heb een sollicitatie gedaan bij een bedrijf voor een traineeship, waar ik een test moest maken waar 20 uur voor stond. Ze zeiden eigenlijk al meteen dat een traineeship echt is voor mensen die net van de opleiding afkomen en een stage meer voor mensen die van een ander werkveld komen of nog aan het studeren zijn. Maar goed, ik heb nu ook een hypotheek en kan niet voor een stage vergoeding gaan werken...

Daarom dacht ik als ik misschien iets breder en beslagen ten ijs kom, dat dat kan helpen. Al is het maar om de eerste drempel over te komen.

Ik heb een GitHub portfolio inderdaad. MVC is me bekend en voor de test moest ik zelfs ook MVVM laten zien en Clean architectuur. Ik vond het grappig om te merken dat toen ik met een bevriende web developer praatte, hij eigenlijk niet eens wist wat MVVM dan precies was, maar hij heeft al wel een baan op medior niveau. Blijkbaar zit er dus ook wel wat verschil in Native development en andere development gebieden en wat daar van je gevraagd wordt. Sowieso verschilt dat natuurlijk al per bedrijf.

Goed, de eerste recruiter die ik sprak zei al dat autodidact developer een lange adem zou worden. En dat is ok :) Om even terug te komen op het topic, ben ik alsnog wel benieuwd naar goede opleidingen / gecertificeerde trainingen of modules. Ik heb ook nog wel eens een jaar psychologie gestudeerd aan de open universiteit. Heeft iemand daar de IT opleiding gedaan?

Nogmaals bedankt en ben benieuwd naar je software achtergrond en wat je dan nu bent gaan doen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:06
Is het een optie om een deeltijd/avondopleiding HBO te gaan doen? Is pittig naast je normale werk maar doable. Als je dat papiertje hebt wordt het denk ik makkelijker bij een sollicitatie.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• FunkyPeanut
Hey Farlane,

Ja dat zou misschien kunnen. Het liefst zou ik dat doen in de vorm van een thuis/zelf studie met zo min mogelijk klassikale momenten. Ik ben nu professioneel muzikant, dus mijn werktijden zijn zeer onregelmatig :) Dus het zou fijn zijn om het zelf zoveel mogelijk te kunnen indelen. Daarom kijk ik nu vooral naar online opleidingen, maar ik ben benieuwd naar het niveau van een LOI of NCOI.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bl3rf
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-03 21:03
Ik weet dat Udemy goede cursussen heeft voor Swift/iOS development, bijv. https://www.udemy.com/cou...app-development-bootcamp/
Er zijn meestal periodes waar kortingscodes te verkrijgen zijn, waardoor je meestal 10% vd prijs betaald.
Als je die voltooid krijg je ook een certificaat. En op udemy zijn naar mijn weten ook de meer "basale" informatica achtige zaken te vinden, zoals MVVM https://www.udemy.com/course/mastering-mvvm-for-ios/

Qua starten als autodidact als software developer: het is lastig inderdaad, maar er zijn bedrijven die bereid zijn om in je te investeren. Als je inderdaad aantoonbaar ervaring hebt met het publishen van apps op de app store, en je bereid bent inzicht te geven in hoe die apps gebouwd zijn, dan maak je naar mijn mening wel kans.
DM me anders om te zien of ik nog wat voor je kan betekenen (is afhankelijk namelijk van je locatie).

Toevoeging: ik heb ooit in een heel ver verleden een LOI thuiscursus gedaan voor Android, maar dat was merendeel een boek volgen (wat al enigszins verouderd was) en wat extra opdrachten uit de map. Geen aanrader dus... Dan hecht ik meer waarde aan een up-to-date Udemy cursus.

[Voor 13% gewijzigd door bl3rf op 15-03-2022 20:11]

• hendriku
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-03 09:51
Ik ben onlangs met omscholen begonnen en ben nu CS50x Computer Science fundamentals aan het afronden van Harvard. Gratis! 10 weken, 10 thema’s. College’s en heel goed uitgewerkt allemaal. Wat mij betreft een aanrader. Ik kan het allee. nog niet goed vergelijken met andere trajecten.

https://cs50.harvard.edu/x/2022/

[Voor 7% gewijzigd door hendriku op 21-11-2022 10:32]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee