Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:27
Mijn vraag
Hoe kom ik erachter welke applicatie voorkomt dat windows 11 niet goed kan afsluiten c.q. uit slaapstand kan komen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Lenovo T14 Gen 1
Windows 11
Alle drivers up to date

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Volledige herinstallatie van windows
Rollback van bios

De laatste weken heb ik het probleem dat mijn laptop ofwel moeilijk of eigenlijk niet uit slaapstand komt, of heel lang doet over afsluiten. En soms ook een BSOD met "Driver power state failure" geeft. En soms ook windows hello "kan camera niet inschakelen"

Ik dacht in eerste instantie dat het kwam door een verkeerde driver o.i.d. Dus Windows volledig opnieuw geinstalleerd. Dat heeft niet geholpen. Toen bedacht ik mij dat ik een tijdje terug een bios update had gekregen. Deze heb ik teruggedraaid. Maar heeft ook niet geholpen.
Aansluitend drivers verwijderd van:
- Netwerkkaart(en) Intel Wi-fi 6 en Realtek PCi GbE Family controller
- Camera inclusief driver voor Windows hello Face software device

Welke symptomen heb ik op dit moment nog steeds (niet altijd, maar wel regelmatig):
- melding dat een app voorkomt dat dat de computer afgesloten kan worden (hier staat geen naam of iets dergelijks bij welke app dat is)
- BSOD met Driver Power state failure
- Afsluiten duurt lang (of eigenlijk oneindig)
- Als de laptop in slaapstand gaat komt deze er niet meer uit enige optie is aan/uit knop lang indrukken

In het logboek zie ik vaak de fout"Realtek PCIe GbE Family Controller #2" has a Hardware IO error. (Let op de #2!!) Deze nummer 2 zie ik niet terugkomen in apparaatbeheer en lijkt mij ook onlogisch dat er een tweede controller zou zijn, maar ja wie ben ik ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eparox
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-06 21:46
Deze ga ik even volgen, ik heb namelijk veel dezelfde symptomen (BSOD, langzame sluit/login, Hello camera inschakel probleem). Alleen heb ik een Lenovo T14s op Windows 10.

Qua errors zie ik niets noemenswaardigs voorbij komen in de eventlog op de crash tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Eparox schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:35:
Deze ga ik even volgen, ik heb namelijk veel dezelfde symptomen (BSOD, langzame sluit/login, Hello camera inschakel probleem). Alleen heb ik een Lenovo T14s op Windows 10.

Qua errors zie ik niets noemenswaardigs voorbij komen in de eventlog op de crash tijden.
Mag ik vragen sinds wanneer (ongeveer)?

Ik zelf heb het gevoel dat het door een driver update of zo komt. Ik weet dat ik destijds een bios update heb gedraaid en nog iets anders namelijk waarvan ik denk een firmware update ofzo via het lenovo update programma. Alleen ik kan niet meer terugvinden wat dat is geweest aangezien ik de boel opnieuw heb geinstalleerd.

Heb jij wellicht nog inzicht in een firmware update ergens midden/eind januari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsdew
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-05-2024
Je bent niet de enige met dit probleem. Ik heb ook een ThinkPad T14 Gen 1 (wel met een Ryzen 5 Pro 4650U) en heb sinds ergens in januari regelmatig last van driver issues. Voor de upgrade naar Windows 11 nergens last van gehad. De melding over een hardware IO error is ook in mijn logboek terug te vinden.

Het probleem met slaapstand is herkenbaar maar overkomt mij niet heel vaak. In zo'n situatie heb ik ook geen andere keuze dan de uitknop ingedrukt houden. BSODs met driver power state failure komen bij mij zelden voor en afsluiten is op zich geen probleem. Waar ik me vooral aan ergerde is dat de laptop na het afsluiten opnieuw opstart als gevolg van een fout. Gelukkig bleek dat gemakkelijk uit te schakelen.

Met het rollbacken van drivers heb ik geen veranderingen opgemerkt. Herstellen naar fabrieksinstellingen is me te omslachtig, dus ik wacht liever tot er een oplossing te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Gijsdew schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:43:
Je bent niet de enige met dit probleem. Ik heb ook een ThinkPad T14 Gen 1 (wel met een Ryzen 5 Pro 4650U) en heb sinds ergens in januari regelmatig last van driver issues. Voor de upgrade naar Windows 11 nergens last van gehad. De melding over een hardware IO error is ook in mijn logboek terug te vinden.

Het probleem met slaapstand is herkenbaar maar overkomt mij niet heel vaak. In zo'n situatie heb ik ook geen andere keuze dan de uitknop ingedrukt houden. BSODs met driver power state failure komen bij mij zelden voor en afsluiten is op zich geen probleem. Waar ik me vooral aan ergerde is dat de laptop na het afsluiten opnieuw opstart als gevolg van een fout. Gelukkig bleek dat gemakkelijk uit te schakelen.

Met het rollbacken van drivers heb ik geen veranderingen opgemerkt. Herstellen naar fabrieksinstellingen is me te omslachtig, dus ik wacht liever tot er een oplossing te vinden is.
Ik zie dat ik de verkeerde T14 heb 'gekoppeld' aan het onderwerp. Ik heb ook Ryzen 5 Pro.

Hoe heb je dat opnieuw opstarten als gevolg van een fout uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsdew
BB-One schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:59:
[...]

Ik zie dat ik de verkeerde T14 heb 'gekoppeld' aan het onderwerp. Ik heb ook Ryzen 5 Pro.

Hoe heb je dat opnieuw opstarten als gevolg van een fout uitgeschakeld?
Uitschakelen doe je via Configuratiescherm -> Systeem en beveiliging -> Systeem -> Geavanceerde systeeminstellingen -> Instellingen onder het kopje Opstart- en herstelinstellingen -> Uitvinken van “De computer automatisch opnieuw opstarten”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eparox
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-06 21:46
BB-One schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:11:
[...]

Mag ik vragen sinds wanneer (ongeveer)?

Ik zelf heb het gevoel dat het door een driver update of zo komt. Ik weet dat ik destijds een bios update heb gedraaid en nog iets anders namelijk waarvan ik denk een firmware update ofzo via het lenovo update programma. Alleen ik kan niet meer terugvinden wat dat is geweest aangezien ik de boel opnieuw heb geinstalleerd.

Heb jij wellicht nog inzicht in een firmware update ergens midden/eind januari?
Pfoe, ik gok zo'n 3-4 maanden? Als ik in de eventlog terugkijk gaat het in ieder geval door tot begin december 2021, maar daarna is de log gewist. Verder ook geen specifieke firmware update te vinden tussen de updates. Mijn device is wel company managed, dus wellicht dat dat nog invloed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsdew
Is het probleem inmiddels opgelost?

Indien niet, heb je al geprobeerd om te resetten naar de OEM image? https://pcsupport.lenovo....a-lenovo-usb-recovery-key
Pagina: 1