vocht en verwarmingsprobleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-04 00:04
Hallo allemaal,

ik probeer de beste werkwijze te begrijpen voor het verwarmen van het huis en vochtbescherming.

In mijn huis gebruik ik stadsverwarming met tado thermostaat.

woonkamer
temperatuur is 19°
luchtvochtigheid is 25%.
buitentemperatuur is 4°
ventilatieroosters zijn altijd open.

zolder
Temperature is 18°
Luchtvochtigheid is 34%
zonder ventilatie.

slaapkamers
Temperature is 18°
Luchtvochtigheid is 30%
zonder ventilatie.

Ik heb geprobeerd een luchtbevochtiger samen met deze opstelling in de woonkamer te gebruiken en lijkt niet te stijgen. Mijn mechanische ventilatie loopt altijd in verbinding met keuken en badkamer.

1.Wat zou hier het probleem kunnen zijn?

2. moeten we altijd het ventilatierooster openen? wanneer open en sluit je ventilatie?

3. Ik verwarm de woonkamer over het algemeen tot 20° van 8u tot 13u en zet de verwarming uit. slaapkamer Ik verwarm 's avonds en zet uit voor het slapen gaan

4.plannen jullie allemaal de verwarming of houden jullie gewoon de hele dag dezelfde °graden aan?

[ Voor 4% gewijzigd door igix op 08-03-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Als je niet moet betalen voor verwarming, dan kan je constant dezelfde temperatuur laten.
Nachtverlaging bespaart altijd, bij vloerverwarming moet je wel rekening houden met de opwarmtijd.

Qua vochtigheid: ventilatie en verwarming maakt de lucht wat droger; voor ventilatie kan je best naar CO² kijken, die wil je goed onder 1000ppm.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het is normaal als je verwarming veel aan is dat de luchtvochtigheid daalt. Je kan van die bakjes met water aan de verwarming hangen of meer planten plaatsen.

Wij hebben dat juist in de zomer, dan staat de zon op de veranda en is daar de luchtvochtigheid 20 procent. Als het niet te heet is laten we die lucht ook in het huis los (nu is dat ideaal om de huiskamer op te warmen). Ik vind het niet zo erg, ik hang daar de was te drogen :p

[ Voor 47% gewijzigd door Marzman op 08-03-2022 10:11 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Een te droge lucht kan vervelend zijn. Ik probeer het hier sowieso boven de 40% te houden anders krijg ik last van mijn slijmvliezen.

De oplossing voor jou is ook (meer) vocht de lucht in krijgen. Bakjes aan de verwarming, en eventueel een luchtbevochtiger. Ik had er eentje die ultrasoon vernevelde, die deed niet zo veel, daarna heb ik zoiets gehad en die deed het best goed. Wel jaarlijks de verdamper vervangen voor de gezondheid.

Je moet er goed op letten voor hoeveel kubike meter je luchtbevochtiger is. Als je deuren ook open staan mengt de vochtige(re) lucht met de rest van het huis, dus dan zul je een flinke bevochtiger nodig hebben.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-05 17:47
Als je wat wilt rekenen, https://www.lenntech.nl/c...relatieve-vochtigheid.htm
Door een beetje te begrijpen hoe snel bij kou de relatieve vochtigheid afneemt, kan je beseffen dat er redelijk wat vocht toegevoegd moet worden, waarvoor je veel verdampend oppervlak vocht nodig hebt.
Ik zou eerst kijken of de ventilatie voldoende is in te schatten, en daarna de de vochtigheid verhogen

gewaarwordingshorizon