Upgrade Intel Core i5-6400

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crash2010
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-12-2023
Mijn Intel Core i5-6400 is niet Windows 11 compatible.

Als ik de oorzaak lees, moet ik wat moderners hebben dan i5.
https://www.techepages.co...7th-generation-processors

Echter, ik heb geen zin om een nieuwe mobo + cpu + ram te kopen.
Mijn huidige mobo:
- Gigabyte GA-H170-D3HP, tot 2133mhz RAM
- skylake chipset LGA 1151

Weet iemand of er momenteel een Intel 8e generatie te koop die op deze mobo wil draaien?

Of moet ik gewoon wachten tot windows 10 end of life is (oktober 2025) en dan een nieuw setje kopen?

Dank!

Beste antwoord (via crash2010 op 13-03-2022 07:31)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:59
crash2010 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:22:
Weet iemand of er momenteel een Intel 8e generatie te koop die op deze mobo wil draaien?
Die is er niet: https://www.gigabyte.com/...ev-10/support#support-cpu

8e/9e generatie vereist een nieuwere chipset en heeft een andere (v2) cpu socket.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:35
Waarom zou je per se naar windows 11 willen? Windows 10 doet het prima.
Je moet upgraden als je gebruik daar behoefte aan heeft, niet eerder.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
Die is er niet: https://www.gigabyte.com/...ev-10/support#support-cpu

8e/9e generatie vereist een nieuwere chipset en heeft een andere (v2) cpu socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:16
Mijn Intel Core i5-6400 is niet Windows 11 compatible.

Als ik de oorzaak lees, moet ik wat moderners hebben dan i5.
https://www.techepages.co...7th-generation-processors

Echter, ik heb geen zin om een nieuwe mobo + cpu + ram te kopen.
Mijn huidige mobo:
- Gigabyte GA-H170-D3HP, tot 2133mhz RAM
- skylake chipset LGA 1151

Of moet ik gewoon wachten tot windows 10 end of life is (oktober 2025) en dan een nieuw setje kopen?

Dank!
toon volledige bericht
Zoveel mis je niet hoor aan windows 11

als je eigenlik geen nieuwe hardware wil en je dit voldoende vind, dan zou ik gewoon dit setje houden met windows10

8ste gen cpu kan niet op dat bord helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als ik het goed heb heb je niet per se een nieuwe CPU nodig, maar vooral een TPM-module, die standaard in nieuwe CPU's zit ingebakken. Je moederbord heeft echter ook een TPM-header waar je een losse TPM-module op kan zetten.

Mogelijk is dit nogal een klok-en-klepel-verhaal want ik ken de details niet, zo heb je voor Windows 11 bijvoorbeeld TPM 2.0 nodig en ik weet niet of elke moederbord-header zomaar elke versie aan kan, en of er nog andere haken en ogen aan zitten. Maar misschien interessant om uit te zoeken.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:22
bwerg schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:53:
Als ik het goed heb heb je niet per se een nieuwe CPU nodig, maar vooral een TPM-module, die standaard in nieuwe CPU's zit ingebakken. Je moederbord heeft echter ook een TPM-header waar je een losse TPM-module op kan zetten.

Mogelijk is dit nogal een klok-en-klepel-verhaal want ik ken de details niet, zo heb je voor Windows 11 bijvoorbeeld TPM 2.0 nodig en ik weet niet of elke moederbord-header zomaar elke versie aan kan, en of er nog andere haken en ogen aan zitten. Maar misschien interessant om uit te zoeken.
Nope, je hebt ondersteuning nodig die er bij Intel in zit vanaf de 8e generatie en bij AMD vanaf de 2000-reeks.

In die cpu's zit allemaal een interne TPM-module, dus je hebt geen losse nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

White Feather schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:25:
In die cpu's zit allemaal een interne TPM-module, dus je hebt geen losse nodig.
Euh, ja, dat is toch precies wat ik net zeg? :P Hele punt is nou net dat de TS die CPU's niet heeft en liever niet wil, dus de vraag is niet of een TPM module nodig is als je een nieuwe CPU hebt, de vraag is of dat een alternatief is als je die nieuwe CPU niet hebt. Die dingen kosten in de orde van enkele tientjes dus dat zou wel een goedkope oplossing zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door bwerg op 08-03-2022 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Dit is de lijst met officieel gesupporte Intel CPU's, de i5-6400 staat er niet op, pas vanaf Core ix-8xxx heb je de zegen uit Redmond ....
https://docs.microsoft.co...upported-intel-processors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
bwerg schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:24:
[...]

Euh, ja, dat is toch precies wat ik net zeg? :P Hele punt is nou net dat de TS die CPU's niet heeft en liever niet wil, dus de vraag is niet of een TPM module nodig is als je een nieuwe CPU hebt, de vraag is of dat een alternatief is als je die nieuwe CPU niet hebt. Die dingen kosten in de orde van enkele tientjes dus dat zou wel een goedkope oplossing zijn.
Nee, jij zegt wat anders:
Als ik het goed heb heb je niet per se een nieuwe CPU nodig, maar vooral een TPM-module, die standaard in nieuwe CPU's zit ingebakken.
Je hebt per definitie dus een nieuwe cpu nodig en dan krijg je de TPMer bij.

Jij suggereert dat je met een paar tientjes wel klaar bent en dat is dus zeker niet het geval.

@crash2010
Daarnaast zijn er overigens 2 zaken.
1) waarom moet je over naar Windows 11, Windows 10 heeft nog jaren support
2) Windows 11 kun je ook onofficieel draaien, al is daarbij support (updates) maar zolang Microsoft daar zin in heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

White Feather schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 07:15:
Je hebt per definitie dus een nieuwe cpu nodig en dan krijg je de TPMer bij.
[...]
Jij suggereert dat je met een paar tientjes wel klaar bent en dat is dus zeker niet het geval.
Als ik 10 seconden google op "windows 11 tpm module" vind ik zo tig bronnen die inderdaad stellen dat dat een losse TPM-module met een oude CPU prima gaat (mits het moederbord de juiste header en UEFI-instellingen heeft), dus waarom nou precies niet?

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 09-03-2022 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
bwerg schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:19:
[...]

Als ik 10 seconden google op "windows 11 tpm module" vind ik zo tig bronnen die inderdaad stellen dat dat een losse TPM-module met een oude CPU prima gaat (mits het moederbord de juiste header en UEFI-instellingen heeft), dus waarom nou precies niet?
Het is nog steeds niet onofficieel ondersteund door Microsoft, dus je zult nog steeds de checks moeten omzeilen, net als bij het niet hebben van een TMP.
Bovendien kunnen updates op ieder moment stoppen.

Dus wat is dan het nut van het toevoegen van die TMP?

Het lijkt er op alsof Microsoft bepaalde beveiligingsfuncties, die alleen in Intel 8e generatie en in Ryzen vanaf de 2000-reeks zitten, standaard aan had willen zetten (maar dit niet gedaan heeft) en daar de requirements op heeft gebaseerd.

Op dit moment staan die features nog niet aan en kun je het dus zonder performancedrop draaien (al is het dan wel unsupported). Maar het is goed mogelijk dat in de toekomst de drivers en ondersteuning van externe partijen wel goed genoeg is om deze features aan te zetten en je dan dus niet meer kunt updaten.

https://marketresearchtel...pported-computers/241929/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Ts kan met zijn huidige moederbord ook fTPM inschakelen volgens mij, geen hardware TPM module nodig. Probleem van een niet-ondersteunde cpu generatie blijf je dan echter idd houden:
Peripherals
Intel Platform Trust Technology (PTT)
Enables or disables Intel® PTT Technology. (Default: Disabled)

Trusted Computing 2.0
This sub-menu appears only when Intel Platform Trust Technology is set to Enabled.
- Security Device Support
Enables or disables Trusted Platform Module (TPM). (Default: Enabled)
- Pending operation
To clear TPM related settings, set this item to TPM Clear. (Default: None)
- TPM 20 InterfaceType
Allows you to select the communication interface for the TPM 2.0 device. Set to External TPM2.0 if you
install an Infineon TPM 2.0 module (optional). (Default: PTT)
- Device Select
Allows you to select whether to support TPM 1.2 or TPM 2.0 device. Auto lets the BIOS automatically
configure this setting. (Default: Auto)
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nielson schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:33:
Ts kan met zijn huidige moederbord ook fTPM inschakelen volgens mij, geen hardware TPM module nodig.
Dat lijkt mij gewoon het wel of niet activeren van de module die je op het moederbord geprikt hebt - wat dus niet zal werken als je de juiste hardware niet hebt.

Maar wel eens met wat al gezegd is: tenzij je echt dringende redenen hebt om W11 te willen, blijf gewoon lekker bij W10 en je kunt nog best een tijd vooruit. Kun je tegen die tijd altijd nog kijken of je een geen-TPM-hack of losse module dan nog voldoet, of dat je tegen die tijd toch gewoon nieuwe hardware wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crash2010
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-12-2023
Dank voor jullie reacties.
Zeer gewaardeerd!

Als er geen upgrade mogelijk is, dan houd ik het bij mijn huidige setje.
Pagina: 1