Elektrisch rijden zonder eigen laadpaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnie O
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-03-2022
Mijn vraag
Ik denk er over na om elektrisch te gaan rijden via private lease. Echter is het aanschaffen van een eigen laadpaal op het moment te duur.

Nu staan er vlak bij mijn huis en op mijn werk laadpalen. Heeft iemand hier ervaring mee? En wat zijn de voor- en nadelen?

Bij voorbaat dank en ik lees graag jullie advies en ervaringen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
Bij Lidl kun je nog steeds gratis laden! Dus op die manier zou je de laadkosten kunnen drukken, wanneer je afhankelijk bent van publieke laadpalen. Maar voor de rest, lijkt mij electrische rijden juist niet zo interessant meer als je niet thuis kunt laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb ik een tijd gedaan. In principe laadde ik altijd op mijn werk. Als ik privé een stuk moest rijden en ik zou het daarna niet meer tot het werk redden dan hing ik de auto aan de publieke paal.

Over het algemeen gaat dat prima. Tenzij er mensen te lang staan (mensen met een PHEV-accu die er dan dagen achter elkaar staan, heuj privé-parkeerplaats want mijn auto heeft ook een stekker) of de laadpaal defect is. Het grootste nadeel van een publieke laadpaal is dat deze publiek is en je dus afhankelijk bent van het sociale gedrag van onzichtbare andere mensen.

Tegenwoordig heb ik een oprit en eigen laadpaal.

[ Voor 17% gewijzigd door spone op 08-03-2022 08:25 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Ik heb vrijwel dezelfde situatie (alleen dan leaseauto van de zaak). Maar mijn ervaring is dat het prima gaat.

Ik laad gemiddeld 2 keer per week op, en vaak is dit 1 x op de zaak en 1 x voor het weekend thuis (of als ik ergens op bezoek ben en er toevallig aan paal staat). Ik ervaar dit zeker niet als lastig of vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:12

FreakNL

Well do ya punk?

spone schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:22:
Heb ik een tijd gedaan. In principe laadde ik altijd op mijn werk. Als ik privé een stuk moest rijden en ik zou het daarna niet meer tot het werk redden dan hing ik de auto aan de publieke paal.

Over het algemeen gaat dat prima. Tenzij er mensen te lang staan (mensen met een PHEV-accu die er dan dagen achter elkaar staan, heuj privé-parkeerplaats want mijn auto heeft ook een stekker) of de laadpaal defect is. Het grootste nadeel van een publieke laadpaal is dat deze publiek is en je dus afhankelijk bent van het sociale gedrag van onzichtbare andere mensen.

Tegenwoordig heb ik een oprit en eigen laadpaal.
Grootste nadeel lijkt me de prijs.

Bij een lease-auto boeit dat niet maar het weerhoudt mij er wel van (voorlopig) elektrisch te gaan rijden. Thuistarief zou .25ct zijn en met zonnepanelen overdag richting de 0ct… Bii een laadpaal ben je afhankelijk vd tarieven

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 08-03-2022 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
FreakNL schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:45:
[...]

Naja er staan ook regelmatig gewoon dino-auto's geparkeerd en handhaving, doet er niet veel tegen hoor: die zijn vooral actief in centrum gebied om parkeerbonnen uit te schrijven. Nu heb ik geen electrische auto, maar fiets geregeld langs laadpalen die bezet worden door niet electrische auto's :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-06 19:29
Als ik de tweakers hierboven lees zou je er wellicht goed aan doen om even een tijdje te kijken hoe druk het bij die palen is. Als er altijd wel wat beschikbaar is, of juist nooit een plek beschikbaar is, heb je wellicht je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je de elektriciteitskosten niet gaat verreken met je werkgever zou je thuis ook aan een normaal stopcontact kunnen laden.

Heb je wel een oprit en buiten stopcontact nodig (1 of 3 fase).

Alleen bij openbare laadpalen laden werkt ook prima al is het soms even zoeken naar een beschikbare laadpaal (en er zijn apps voor) en moet je een stukje verder lopen.

Openbaar laden is wel ongeveer 2x zo duur als thuis laden en snelladen langs de snelweg ongeveer 3-4x zo duur.

[ Voor 44% gewijzigd door Sethro op 08-03-2022 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
incomer schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:24:
Ik heb vrijwel dezelfde situatie (alleen dan leaseauto van de zaak). Maar mijn ervaring is dat het prima gaat.

Ik laad gemiddeld 2 keer per week op, en vaak is dit 1 x op de zaak en 1 x voor het weekend thuis (of als ik ergens op bezoek ben en er toevallig aan paal staat). Ik ervaar dit zeker niet als lastig of vervelend.
rij je dan niet bizar weinig? Nog geen 400km per week?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Blasterxp schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:51:
[...]

Afhankelijk van hoeveel km exact en aantal vakantiedagen is dat 15k-20k kilometers per jaar. Dat is toch niet bizar weinig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:12

FreakNL

Well do ya punk?

Nee dat is zelfs meer dan gemiddeld.

Het feit dat we/sommigen 400km per week aanduiden als bizar weinig geeft aan dat we nog we nog een hele weg te gaan hebben inzake de energietransitie… Persoonlijk vind ik namelijk ook dat de overstap naar elektrisch rijden niet de enige stap is die we moeten maken, we moeten gewoon sowieso minder rijden. Er hoeft van mij dan ook geen mm asfalt meer bij, er ligt al genoeg in Nederland. Uiteindelijk is het natuurlijk niet houdbaar om ons zoveel te verplaatsen als we nu doen. Dat kost meer energie dan goed is voor de planeet. Of dat nou middels een elektrische auto of ICE is. Ook die “voor 80 euro naar Barcelona”vliegtickets moeten gewoon weg, als we iets van de planeet willen overhouden…

Ik denk overigens die die wil er helemaal niet is en dat we eigenlijk al op een path of no return zitten. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

[ Voor 45% gewijzigd door FreakNL op 08-03-2022 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Blasterxp schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:51:
[...]

Ik haal op een accu iets van 400KM, maar leeg rij je hem niet (altijd), dus zeg 600KM per week gemiddeld inderdaad.

Meer dan zat met veel thuiswerken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:06
Arnie O schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:18:
Mijn vraag
Ik denk er over na om elektrisch te gaan rijden via private lease. Echter is het aanschaffen van een eigen laadpaal op het moment te duur.

Nu staan er vlak bij mijn huis en op mijn werk laadpalen. Heeft iemand hier ervaring mee? En wat zijn de voor- en nadelen?

Bij voorbaat dank en ik lees graag jullie advies en ervaringen.
Hoezo te duur? Met een geringe investering kun je thuis prima laden. Hoeft niet meteen een hele dure paal te zijn.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 10:54
Klopt, wij hebben een Wallbox laten installeren, waren voor EUR 1,500 klaar. Nog steeds heel erg blij mee, is zelfs aan Home Assistant gekoppeld :)

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vattick
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik ben zelf ook aan het kijken om elektrisch te gaan private leasen.

woon werk verkeer wordt 70km per enkele reis. dus 700 km per week.

met de huidige brandstof prijzen lijkt me het daarom wel interessant. Nu woon ik in een rijtjes huis, maar heb wel zonnepanelen. Vraag me af of ik aan de straat dan een prive paal kan laten zetten. (heb om de hoek een openbare paal staan die altijd leeg is) dus om plek maak ik me niet zo druk.

ben vooral benieuwd naar wat er mogelijk is op dit gebied. (dus ja mijn dagen nu zitten vooral vol met onderzoek doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:38

PB-powell

Mr. Laziness

Sethro schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:50:
Als je de elektriciteitskosten niet gaat verreken met je werkgever zou je thuis ook aan een normaal stopcontact kunnen laden.

Heb je wel een oprit en buiten stopcontact nodig (1 of 3 fase).

Alleen bij openbare laadpalen laden werkt ook prima al is het soms even zoeken naar een beschikbare laadpaal (en er zijn apps voor) en moet je een stukje verder lopen.

Openbaar laden is wel ongeveer 2x zo duur als thuis laden en snelladen langs de snelweg ongeveer 3-4x zo duur.
Thuis aan het stopcontact is wel de laatste optie. Mijn EV6 doet van 20->80% meer dan 30 uur over om te laden vanuit een 240v stopcontact.

@Arnie O Zelf laad ik momenteel ook nog publiek omdat we nog geen zonnepanelen hebben. In mijn wijk gaat dat prima, er zijn twee palen in de buurt en er is altijd wel plek bij 1 van de 2. Daarnaast worden de palen gemonitord qua gebruik dus als het druk is worden er vaak vanzelf nieuwe palen bij geplaatst, bij een van de plekken is recent een paal extra geplaatst maar nog niet werkzaam. De prijs durf ik niks over te zeggen gezien ik lease.
Kijk dus vooral rond in de wijk hoe vaak en door welke auto's de palen bezet worden. Het is wel een ongeschreven regel om zsm je auto weg te halen als deze vol is, in onze wijk zijn gelukkig geen laadpaal-klevers. Gemeenten zijn overigens verplicht om genoeg publieke palen te plaatsten, maar kunnen een aanvraag weigeren indien je zelf de mogelijkheid hebt tot de aanleg van een laadpaal (eigen oprit).

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Wij laden altijd publiek, maar wel in een stad met veel laadpalen (Den Haag) en hebben geen eigen oprit. Dat doen we nu al 5 jaar zonder problemen.
Als de laadpaal op loopafstand staat is het echt geen probleem, vaak prik je toch maar 2x per week in gezien de accu tegenwoordig een stuk groter is dan de gemiddelde woon-werk afstand. En als je, zoals je al schreef, op je werk op kan laden gaat het vast makkelijk en zul je geen problemen ondervinden.

Aanrader is trouwens een laadpas te nemen die gunstig is qua tarief op de laadpaal in de buurt. Je kunt met wat trucjes ook laadpassen nemen van specifieke automerken die leuke tarieven hebben. Zo hebben wij een Renault Zoe, maar hebben wij deze voorheen met een KIA-laadpas opgeladen en gebruiken nu een BMW-laadpas, waarmee we goedkoper op straat laden dan we thuis zelf voor de kWh zouden moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:46
FreakNL schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:45:
[...]

Bij een lease-auto boeit dat niet maar het weerhoudt mij er wel van (voorlopig) elektrisch te gaan rijden. Thuistarief zou .25ct zijn en met zonnepanelen overdag richting de 0ct… Bii een laadpaal ben je afhankelijk vd tarieven
Zolang de regering het salderen maar blijft uitstellen maakt het helemaal niets uit wanneer je gaat laden. Of het nu overdag of snachts is, of de zon nu schijnt of dat het bewolkt is…

Het over het jaar opgewekte energie wordt gewoon verrekend met het verbruikte energie dat jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door schumi1986 op 09-03-2022 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 10:54
Vattick schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:36:
Ik ben zelf ook aan het kijken om elektrisch te gaan private leasen.

woon werk verkeer wordt 70km per enkele reis. dus 700 km per week.

met de huidige brandstof prijzen lijkt me het daarom wel interessant. Nu woon ik in een rijtjes huis, maar heb wel zonnepanelen. Vraag me af of ik aan de straat dan een prive paal kan laten zetten. (heb om de hoek een openbare paal staan die altijd leeg is) dus om plek maak ik me niet zo druk.

ben vooral benieuwd naar wat er mogelijk is op dit gebied. (dus ja mijn dagen nu zitten vooral vol met onderzoek doen)
Hoe zie je dat dan voor je? Een laadpaal aan de openbare weg met een pas die alleen jij kunt gebruiken?
Dus in feite ook een private parkeerplaats? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vattick
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-01-2024
DePaul schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:18:
[...]

Hoe zie je dat dan voor je? Een laadpaal aan de openbare weg met een pas die alleen jij kunt gebruiken?
Dus in feite ook een private parkeerplaats? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Dan zou je idd een private parkeerplaats krijgen ja (dus kleine kans)
Maar sprak met een oud collega hierover en die vertelde me dat zei een uitklapbare "paal" hebben gemaakt (en goedgekeurd door de gemeente) zodat als ze bij hun voor de deur zouden staan ze zonder kabels over de grond met hun eigen lader die ze aan hun schuur hebben gemaakt. Zo kunnen ze de aansluiting boven hun auto krijgen zonder anderen tot last te zijn.

Maar goed eerst maar eens een elektrische auto scoren op dit moment want zit natuurlijk overal levertijd op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Het ligt ook erg aan het beleid van de de gemeente of er ook laadpalen bij worden geplaatst wanneer er voldoende bezetting is. Hier (Leidschendam-Voorburg) schieten ze als paddenstoelen uit de grond en is het makkelijk om er één aan te vragen. Zodoende heb ik nooit het probleem dat alle palen bezet zijn en kan ik altijd wel laden wanneer het nodig is.

Het is wel duurder natuurlijk, maar dat is een probleem voor mijn werkgever.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:42
. Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Supershiva op 01-04-2022 18:57 ]

Pagina: 1