Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tips: 5 vlakken met zonnepanelen: SE/Enphase/SMA(shadefix)/?

Pagina: 1
Acties:

• saskiaton
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-07 13:16
[Post aangepast n.a.v comments. Tijdens eerste poging was ik iets te moe voor een goede tekst.]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e15YtRmwYdjTT0wnhhRqnOhhTGs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F3rw1C0qEPmtTncFLVUOD4ZR.png?f=user_large

Mijn vriend en ik hebben net een huis gekocht en krijgen over een paar maanden de sleutel. We willen onder andere zonnepanelen. Hierover horen we verschillende dingen, maar volleggen klinkt als een goede keuze. We willen graag alles door een installateur laten doen. We vinden het leuk om het verbruik te kunnen zien (bijvoorbeeld via HomeAssistant).

Situatie: zie foto (foto aanpepast: boven is nu noorden).
Het zwarte vlak is op plat dak van begane grond (west).
Groen vlak is schuin dak (west) (net boven het groene vlak zit nog een verdieping die nog wat schaduw verzorgt), en er zit een pijpje.
Paars vlak is plat dak op de bovenste verdieping (west). Pijpje er naast zal schaduw geven.
Blauw vlak is behoorlijk schuin dak (oost). Dicht bij de buurman zal er schaduw zijn van zijn huis, dus zonnepanelen rondom het raampje leggen.
Oranje vlak is plat dak (oost) op een carport (staat nog niet op de foto).

Wat we nu hebben:
1. Offerte voor 18 Trina TSM-390 (7020 WP totaal, geschatte opbrengst: 5476) + SolarEdge HD-Wave 6000 (incl optimizer) met Esdec bevestigingssysteem. Offerte is ook voor vloerverwarming etc, maar als ik de voorrijkosten helemaal voor zonnepanelen reken kom ik op +- 7300 (ex BTW, dus 7300/7020= 1.04 euro/WP) uit. Hier zit geen legplan bij, wel 10 plat en 8 schuin.
2. Uitleg van een monteur (offerte nog niet binnen) die groot fan is van SMA met shadefix. Dit was volgens hem wel een stuk duurder, maar SolareEdge zou vaker kapotte optimizers hebben waardoor je 'vaak' het dak op moet (ding zelf heeft garantie maar het dak op gaan kost je geld). Nu vraag ik mij af of dit echt zo een wonderkind is dat beter werkt dan optimizers of dat het toch iets te mooi wordt voorgeschoteld. SMA is een stringomvormer, dus ik vraag mij af in hoeverre het goed werkt met 5 verschillende vlakken zonnepanelen.
3. Mening van een vriend. Ga voor Enphase want die is makkelijkste in ontwerp, omdat optimizatie per paneel is. En bij SolarEdge moet je wel genoeg panelen in de zon hebben anders gaat ie niet aan, en dat is bij ons dus soms wat lastig.

De vraag is dus: wat voor soort panelen (shadefix / optimizer+omvormer in het paneel / optimizer per paneel maar centrale omvormer) en waarom? En welk merk?

Noordkant (zijkant):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrbbgqLY9QBUO15R8LAhZ87XQHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MjNhDqgDyL3Xc08L3cl6bAiM.jpg?f=fotoalbum_large

Oostkant (voorkant):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nq43efP9w3HB9eI9sI8I5vjBSyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otDcqqUJb26lXn6UY2dgPB69.jpg?f=fotoalbum_large

Westkant (achterkant):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kH1QXJ2a4LbP_vWFuwqZZ4M6DPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sh5h0808DlnqeNLnFw76ayuZ.jpg?f=fotoalbum_large

Schaduw buurman is hier goed te zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Osn29ky-Sto6mjBFdXaAjxy4jaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cL7JRm2txkswWEVGDQXbyEPw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door saskiaton op 10-03-2022 17:34 . Reden: Verkeerde foto ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Als eerste: je gebruikt nu heel veel woorden om een niet noordgericht plaatje te omschrijven? Als je hem even draait dan is het allemaal veel makkelijker voor mijn (en anderen hun) simpele ziel :Y

1) zoals je het schrijft is dat de 1 fase SE6000H. Gebruik is niet conform de netcode. Daarnaast blokkeerd deze keuze een overgang naar 3x25A, als dat er niet al is: structureel de hoofdzekering overbelasten is geen strak plan... Een hoofd automaat zou aan moeten blijven, maar een meer gebruikelijke 25A smeltzekering wordt dan langzaam maar zeker geroosterd.
3 fase 6kW is waarschijnlijk een probleem...
2) voor meer geld een krat stringomvormers? Niks mis met SMA, naar dit ruikt naar krom lullen wat recht is. Ze willen gewoon niets anders inkopen.
3) je vriend heeft de klok horen luiden... Maar de klepel heeft hij nog niet gevonden. Solaredge gaat gewoon aan, maar wellicht met optimizer-clipping. Uitleg: zie het SolarEdge topic bovenaan de lijst geprikt.

Dakkapellen: zorg dat je weet hoeveel belasting ze aan kunnen. Op platte daken eerst meestal met ballast gewerkt in plaats van schroeven... Maar niet alle dakkapellen kunnen het gewicht aan.

Ik vindt het op dit moment lastig oordelen of je met Solaredge weg komt, geen afmetingen, geen getekend legplannen uit een offerte... Maar je bent wel met hoge snelheid op weg naar een micro omvormer systeem. En dat is duurder, maar waarschijnlijk niet zo duur als een krat vol SMA 8)7
Enphase is de grotere speler daarmee op Nederlandse markt, maar APSystems is voordeliger een vraagt om minder compromissen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 07-03-2022 23:31 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• saskiaton
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-07 13:16
Dank voor je reactie! Ik had een plaatje waarin het noorden stond, maar blijkbaar had ik met mijn vermoeide hoofd het verkeerde plaatje gekozen. Ik heb de post geedit!

Offerte had helaas geen legplan.

Zou goed kunnen dat we niet gaan ontkomen aan micro-omvormers.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Stuk duidelijker zo.

Denk nog steeds niet dat SolarEdge een succes zou zijn ;-)
Enige positieve is dat de installateur mogelijk voor de SE6000H gekozen heeft omdat je dan met s500b/p505/p404 optimizers waarschijnlijk wel goed gaat... Maar ik zou het evengoed niet doen (reden heb ik al gegeven)

APSystems is flexibeler en hoeft niet meer te kosten dan SolarEdge. Lekker praten met de installateur... Hij kan ze ook bij Winkelman bestellen.

Verder dak helemaal vol, ook dat hoekje met wat meer schaduw... Allemaal het geld waard... Stroom is het nieuwe goud: Het grote terugleververgoeding topic

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.