Vraag

• jazzvb
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-03 18:50
Hallo,

Ik heb in 2021 een schenking van mijn ouders ontvangen. Deze valt onder de belastingvrije schenking. Ik begrijp dat je deze niet op hoeft te geven bij je aangifte, maar hoe doe ik dat? Moet ik dan dat bedrag aftrekken van het saldo dat op 1 januari op mijn rekening stond?

Ik heb zo'n beetje heel internet af zitten speuren maar nergens kan ik vinden hoe je zo'n schenking moet verwerken. Je kunt online een apart formulier invullen bij de Belastingdienst maar daar staat duidelijk dat je dat alleen hoeft te doen als de hoogte boven een bepaald bedrag is. Hoe kan de Belastingdienst weten dat ik een schenking heb gehad?

Groet, jazz

Beste antwoord (via jazzvb op 08-03-2022 00:27)

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:00
Belastingvrije schenking betekent dat je er geen schenkbelasting voor hoeft te betalen. Schenkbelasting geef je op via een apart formulier (maar als je onder de vrijstelling blijft hoeft dat niet).

Bij je inkomstenbelasting hoef je niks op te geven. Wel is het gewoon onderdeel van je vermogen en zal je er mogelijk vermogensbelasting over moeten betalen (aftrekken van je vermogen kan dus zeker niet).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:00
Belastingvrije schenking betekent dat je er geen schenkbelasting voor hoeft te betalen. Schenkbelasting geef je op via een apart formulier (maar als je onder de vrijstelling blijft hoeft dat niet).

Bij je inkomstenbelasting hoef je niks op te geven. Wel is het gewoon onderdeel van je vermogen en zal je er mogelijk vermogensbelasting over moeten betalen (aftrekken van je vermogen kan dus zeker niet).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:40
jazzvb schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:14:
Hallo,

Ik heb in 2021 een schenking van mijn ouders ontvangen. Deze valt onder de belastingvrije schenking. Ik begrijp dat je deze niet op hoeft te geven bij je aangifte, maar hoe doe ik dat? Moet ik dan dat bedrag aftrekken van het saldo dat op 1 januari op mijn rekening stond?

Ik heb zo'n beetje heel internet af zitten speuren maar nergens kan ik vinden hoe je zo'n schenking moet verwerken. Je kunt online een apart formulier invullen bij de Belastingdienst maar daar staat duidelijk dat je dat alleen hoeft te doen als de hoogte boven een bepaald bedrag is. Hoe kan de Belastingdienst weten dat ik een schenking heb gehad?

Groet, jazz
Je hebt die belastingvrije schenking ontvangen om bijvoorbeeld in je huis te stoppen, als het goed is staat het dus niet maanden op je rekening.

Mochten je ouders het geld op 31 december naar je over hebben gemaakt (om geen vermogensbelasting te betalen bijvoorbeeld) dan is dat geld wel belastingvrij binnen gekomen bij je, maar als het op 1 januari op je rekening staat dan moet je wel vermogensbelasting betalen...

Maar in de basis kan het dus wel van 2 januari tm 30 december op je rekening staan zonder dat je vermogensbelasting moet betalen :-)

[Voor 5% gewijzigd door President op 07-03-2022 21:30]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:53
https://www.belastingdien...ifte-doen-schenkbelasting

Staat helemaal los van de aangifte inkomstenbelasting.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• jazzvb
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-03 18:50
Ik snap het nu. Bedankt voor de heldere uitleg, Morty, President en Xander!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
President schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:28:
[...]
Maar in de basis kan het dus wel van 2 januari tm 30 december op je rekening staan zonder dat je vermogensbelasting moet betalen :-)
Laten we zeggen in je bezit zijn. Want als je het op 30 december allemaal pint, onder je bed legt en denkt dan niet hoeft aan te geven dan kom je van een koude kermis thuis.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:48
Morty schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:18:
Voor de volledigheid: geen aangifte doen geldt alleen voor de reguliere vrijstelling (van 6604 euro voor 2021). Als je van 1 van de verhoogde vrijstellingen gebruik maakt (voor je huis, studie of eenmalige verhoogde vrijstelling) dan dien je wel aangifte te doen. Zie bijv. ook https://www.belastingdien...ag-belastingvrij-schenken

• ceesvb
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-02 20:09
??; in de aangifte IB moet je (in Box3) je vermogen opgeven.
Bij een belastingvrije schenking vermindert dat.
Vind daar geen post voor in de Aangifte IB.

Hoe die vermindering op te geven??
Alleen maar een kopie van de overschrijving in je ordner bewaren?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

ceesvb schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:41:
[...]

Hoe die vermindering op te geven??
Alleen maar een kopie van de overschrijving in je ordner bewaren?
Je geeft het vermogen op 1 januari van het betreffende jaar op. Als je dat jaar dus iets schenkt, heb je het volgende jaar minder vermogen om aan te geven.

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-03 19:11
President schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:28:
[...]

Je hebt die belastingvrije schenking ontvangen om bijvoorbeeld in je huis te stoppen, als het goed is staat het dus niet maanden op je rekening.
Er zijn wel meer belastingvrije schenkingen dan de verhoogde vrijstelling voor de eigen woning. En los daarvan heb je voor de eigen woning-schenking een behoorlijke tijd om het in de woning te stoppen. Het kan dat je dan een of twee peildatums verder bent.

• Xander
ceesvb schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:41:
[...]

TS is niet de schenker, maar de ontvanger van een belastingvrije schenking. Daar moet hij dus apart aangifte schenkbelasting voor doen (ook al is deze €0 vanwege een vrijstelling). Deze aangifte staat los van de inkomstenbelasting.

Bij de inkomstenbelasting geef je uiteraard wel je vermogen aan, als je vermogen is gedaald omdat je een schenking hebt gedaan betaal je minder vermogensbelasting.

• ceesvb
Hallo Xander,

Op Belastingdienst lees ik: 'U m o e t aangifte schenkbelasting doen als:

u 1 of meer schenkingen krijgt van uw ouder(s) en de totale waarde in 2021 hoger is dan € 6.604'

Ik begrijp, dat dat m a g bij een lager bedrag en dat die ouders daarmee een vermindering van hun aan te geven vermogen kunnen verantwoorden??

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:25

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Xander schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:21:
[...]
TS is niet de schenker, maar de ontvanger van een belastingvrije schenking. Daar moet hij dus apart aangifte schenkbelasting voor doen (ook al is deze €0 vanwege een vrijstelling). Deze aangifte staat los van de inkomstenbelasting.

Bij de inkomstenbelasting geef je uiteraard wel je vermogen aan, als je vermogen is gedaald omdat je een schenking hebt gedaan betaal je minder vermogensbelasting.
Aangifte is alleen verplichte als je boven de grens uit komt: :)
Krijgt u de schenking van uw ouder(s)? Dan ligt die grens bij € 5.677
Schenken beide ouders u iets? Tel dan die bedragen bij elkaar op. Ook al zijn uw ouders gescheiden. Dus geven ze samen meer dan € 5.677? Dan moet u aangifte doen.
https://www.belastingdien...ifte-schenkbelasting-doen
Schenkingen die minder waard zijn, hoeft u niet aan ons door te geven.
Maar om in aanmerking te komen voor de 20k en 100k uitzonderingen zul je idd wel aangifte moeten doen, waar dan 0 uit komt. :)

[Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 25-12-2022 14:44]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Xander
YakuzA schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:41:
[...]

Aangifte is alleen verplichte als je boven de grens uit komt: :)

[...]

https://www.belastingdien...ifte-schenkbelasting-doen

[...]

Maar om in aanmerking te komen voor de 20k en 100k uitzonderingen zul je idd wel aangifte moeten doen, waar dan 0 uit komt. :)
Ik nam aan dat het een schenking was boven de € 5.677 welke onder één van de uitzondering valt, maar dat hoeft natuurlijk niet inderdaad.
ceesvb schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:41:
Ik begrijp, dat dat m a g bij een lager bedrag en dat die ouders daarmee een vermindering van hun aan te geven vermogen kunnen verantwoorden??
Ja dat kan inderdaad.

Mochten er überhaupt vragen komen om het te verantwoorden...

• ceesvb
Hallo Xander, zeer bedankt 👍
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee