Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-11 22:22
Ik ben aan het rekenen om de laatste 350 kuub gas weg te werken. Dit is puur sanitair water en wil gaan maken met een warmtepomp boiler. Dit omdat de investering laag is en dat gas aansluiting de deur uit kan.

In plaats van 350 kuub gas reken ik dan 2000 kWh uur extra aan stroom echter zie ik dat mijn maandlasten dan nog verder steigen 8)7 tov de situatie nu

Hoe kan dit, (los van de energie prijzen uiteraard )

Huidige situatie:

9077 kWh opname uit het net
7500 kWh opbrengs solar bruto
terug levering 4775
350m3 gas

Dit zou volgens gaslicht.com nu 2870 euro/jaar kosten

Verwacht:

10077 kWh opname uit het net ( 1000 erbij )
7500 opbrengst solar bruto
terug levering 3775 ( 1000 eraf )
geen gas maar 2000 kWh extra stroom

dit zo volgens gaslicht zo'n 3800 euro/jaar kosten.

Waar zie ik iets over het hoofd ? 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door jjonkie op 07-03-2022 21:11 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Andere site gebruiken?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• jjonkie
meeste site werken niet momenteel

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:27
Ten eerste is het vrij nutteloos om *nu* zo’n vergelijkingssite te gebruiken voor die berekeningen… waarom zou je dat doen?
Dat is alleen maar zinvol als je van contract zou overstappen…
(maar dat kan momenteel zowiezo al niet).

Je weet toch gewoon wat je huidige tarieven zijn? (op je contract). die kun je toch gewoon gebruiken om te berekenen wat extra verbruik kost, en wat minder gas bespaart?

Ten tweede:
Waar haal je die extra 2000kWh vandaan die je zou gaan gebruiken?
Je zegt niet hoe je daaraan komt… zo kan ik ook wel iets roepen:
Als je met 5000kWh rekent ter vervanging van die 350kuub gas ben je nóg duurder uit… maar ja, dat slaat evenmin nergens op.

Als je 350m3 gas verbruikt, kan je daar per kuub ongeveer 8,5 kWh energie uit halen in je CV ketel, om water mee te verwarmen. die 350 kuub staat dus ongeveer gelijk aan 3000kWh energie.
Een warmtepompboiler verwarmt met een COP van gemiddeld ongeveer 3.
Dat betekent dat om die 3000kWh warmte in je water te stoppen, je ongeveer 1000kWh aan elektische energie nodig hebt uit je stopcontact.

Je extra stroomverbruik zal dus zo’n 1000 kWh zijn…. Niet de 2000 waar jij mee gerekend hebt. Nogal een verschil dus.

de kosten voor vastrecht voor gas, en je netbeheerkosten kun je zelf even opzoeken in je huidige contract, die vervallen natuurlijk als je de aansluiting laat afsluiten, en levert nog extra besparing op.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• jjonkie
Mijn contract loopt bijna af vandaar. 2000 kWh was een schatting inderdaad. Cop van die apparaten is niet geweldig dus aan de veilige kant gerekend.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:32
Waar je in de fout gaat is dat je vastrecht voor het gas niet meerekend.
Dat is grof geschat ook zo'n 250 a 300 euro per jaar.

Dus je besparing is dan vastrecht per jaar voor gas + 350 m2 versus extra stroomverbruik van laten we zeggen 1500 watt.

Reken je dat uit met je huidige tarieven dan weet je het verschil.
Pagina: 1