Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daimion
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-08-2024
Ik heb een warmtepomp besteld die ik wil gaan combineren met zonnepanelen.
Gezien er links en rechts wat bomen rond mijn huis staan leek me Solaredge icm de power optimezers een verstandige keuze.

De installatie zal gaan bestaan uit 6x 400 WP Hyuandai op het schuine dan en 6x 490WP op het platte dak.
Gezamelijk dus 5340WP wat me brengt tot een SE5000H omvormer. Welke optimizers ben ik nog niet zeker van omdat ik het verschil onderling wellicht niet helemaal begrijp.

Hier een aanzicht van hoe e.e.a. eruit gaat zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clvm5Q7igT_L7QyQU-teWDY9rjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55qTH5CRnO2noRT94IdegfcT.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zit ik met de volgende vragen:
- Kunnen eigenlijk wel 2 verschillende panelen kwa verschillend vermogen op 1 string?
- Maakt het voor de ene string veel uit dat een deel op zuid ligt en het andere deel op zuidwest?
- Is de uitkomst van Solaredge designer betrouwbaar?

Gaarne jullie hulp om hier een mooie efficient syteem van te verwezenlijken.

Beste antwoord (via Daimion op 13-03-2022 11:19)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
SE6000H mag niet van de netcode. En je zegt het al: kan niet op 25A... Dan kun je dus niet over naar een 3x25A aansluiting indien daar noodzaak voor ontstaat.

De 3 panelen op het oost dak gaan geweldig 'optimizer clippen' Dat zie je als opbrengst factor verlies in het ontwerp.
Je komt op 2 strings omdat je over het maximale string vermogen gaat (15A*380V)... maar dat is ongunstig met oog op clipping. 3-fase omvormer met 750V string spanning ook heel ongunstig.

Je praat alsof je het zelf gaat doen? Haal via Solar Garant of Winkelman APSystems DS3-L of DS3 + ECU, afhankelijk van hoe groot de gekozen panelen zijn. Kost ruweg zelfde als SolarEdge, geen problemen met afhankelijkheden binnen een string.

En dakpannen leveren niets op.... Silicium wel, zoals je gezien hebt... stroom is goud waard op het moment.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Heb je het solaredge topic al gelezen?

Ik heb het vermoeden van niet want dat had je kunnen concluderen dat 6 panelen per richting zéér minimaal is voor een solaredge oplossing.

Is er echt geen ruimte meer op je andere daken? En het dak aan de kant van de bomen, zit die de hele dag in de schaduw?

Ga voor maximale bedekking van je dakpannen, deze leveren namelijk niks op en panelen wel.

Zeker gezien je een WP aanschaft kan je iedere kWh gebruiken, en dan vooral in de winter dus dat pleit ook voor maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zoals je de bomen getekend hebt staan ze veel te ver weg om SE echt te rechtvaardigen.

Maar met 6 per richting wil je dit alleen met p505/s500B doen.

En het lijkt er op dat je heel veel dak vrij laat... En je verbruik maar amper af gaat dekken... Waar ga je die EV van laden? Oh die komt niet... Uiteindelijk toch wel... Dan baal je, want bij laten leggen begint weer bij af...

Gezien dat ze je 50ct/kWh willen betalen voor je overschot?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daimion
@simonhoi Nee, dit topic heb ik nog niet gelezen, ik ga me er eens even in verdiepen.
Er zit nog wel iets ruimte op de daken. Bijvoorbeeld aan de voorkant. Het probleem is dat zowel op de voor en achterzijde (schuine dak) een dakkapel zit. Op het platte dak zit aan de linkerzijde een grote dakraam (serre).
Ik ga eens even puzzelen of ik er links en rechts nog wat "bijgepropt" krijg.

Misschien lost een goede combi tussen ligging op oost, zuid en west het issue wel op?

@Ronald Het aanzicht is getekend op de werkelijke luchtfoto. Het groen om het huis zijn bomen. Aan de achterzijde, links op het beeld, heb ik de meeste bomen dichtbij het huis al omgezaagd. Dit najaar wil ik die "grens" nog een stuk verder weghalen waardoor de dichtbijzijnste boom ongeveer 15mtr van huis af staat. Ik schat de bomen overigens wel 20mtr hoog.

De EV heb je een punt.. mijn motto is altijd dat elektrisch rijden voor op de kermis is, haha, maar ooit zal ik er inderdaad aan moeten geloven. (Waarschijnlijk ook nog binnen de theoretische levensduur van de PV installatie idd)

Die 50ct/kWh had ik nog niet van gehoord, eens even google vragen ;)

Ik ga de installatie eens anders tekenen en dan meld ik me weer.

Bedankt zo ver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Daimion we hebben voor alles een topic Het grote terugleververgoeding topic :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
Daimion schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:49:
@simonhoi Nee, dit topic heb ik nog niet gelezen, ik ga me er eens even in verdiepen.
Er zit nog wel iets ruimte op de daken. Bijvoorbeeld aan de voorkant. Het probleem is dat zowel op de voor en achterzijde (schuine dak) een dakkapel zit. Op het platte dak zit aan de linkerzijde een grote dakraam (serre).
Ik ga eens even puzzelen of ik er links en rechts nog wat "bijgepropt" krijg.

Misschien lost een goede combi tussen ligging op oost, zuid en west het issue wel op?

@Ronald Het aanzicht is getekend op de werkelijke luchtfoto. Het groen om het huis zijn bomen. Aan de achterzijde, links op het beeld, heb ik de meeste bomen dichtbij het huis al omgezaagd. Dit najaar wil ik die "grens" nog een stuk verder weghalen waardoor de dichtbijzijnste boom ongeveer 15mtr van huis af staat. Ik schat de bomen overigens wel 20mtr hoog.

De EV heb je een punt.. mijn motto is altijd dat elektrisch rijden voor op de kermis is, haha, maar ooit zal ik er inderdaad aan moeten geloven. (Waarschijnlijk ook nog binnen de theoretische levensduur van de PV installatie idd)

Die 50ct/kWh had ik nog niet van gehoord, eens even google vragen ;)

Ik ga de installatie eens anders tekenen en dan meld ik me weer.

Bedankt zo ver
Je hebt al zelf de designer aan de praat gekregen. Probeer hier zo goed mogelijk alle beperkingen zoals dakkapellen ook in te tekenen. En een beetje dakkapel kan ook wel een paneel of 2 aan. Gewicht wordt over groot oppervlak verdeeld. Een beetje pan die op de kapel staat geeft veel meer puntbelasting.

En gezien de bomen is het zoals @Ronald aangeeft nog maar de vraag of je solaredge nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daimion
Ik ben weer aan het puzzelen geweest.
Ik ben afgestapt van de gedachte met 490WP panelen op het platte dak. Ik dacht grote stappen snel thuis, maar praktisch gaat dit niet op. Ipv 6*490=2940WP blijken er 10*400=4000WP op te passen.
Daarbij heb ik ook nog een configuratie gemaakt met 3 panelen op het voorste schuine dak erbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4AVZJl9QBtg47xN1OEmS7loTWY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6nf6ZmI9G0wKqMuBLd0KO8mR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUyIUjagolv2XCGAef2dMwOKTn0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bTVnWvQd502sJjKIwA6hIH7c.jpg?f=user_large

Configuratie 1 = 5,79MWh pj
Configuratie 2 = 6,65MWh pj

Totale installatie 16 of 19 panelen van 400WP.

Nu kom ik tot het volgende, Solaredge adiviseert nu een SE6000H ipv SE5000H. Ook komt hij nu met 2 aparte strings ipv 1 grote sting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsOkKfiMJtsm5mvUdAskNvFibHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IamOA0BiTsKi4qzBDmAHEyLb.jpg?f=fotoalbum_large

Die 2 strings heb ik op zich geen moeite mee. Is zelfs makkelijker te verwezenlijken.
Wel moeite heb ik met de SE6000H variant. Deze kan ik niet meer op een 25A schakelautomaat afzekeren, maar dient 32A dan te zijn. Dit geeft vervolgens weer problemen met selectiviteit gezien mijn hoofdzekering 1*35A is.

PS1 Het is me gelukt om de dakkapelen enigzins in te tekenen, niet helemaal aan de maat, maar voorruit :D
PS2 Ik heb het forum gevonden over de terugleververgoeding van €0.58! Heel interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
Daimion schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:45:
Ik ben weer aan het puzzelen geweest.
Ik ben afgestapt van de gedachte met 490WP panelen op het platte dak. Ik dacht grote stappen snel thuis, maar praktisch gaat dit niet op. Ipv 6*490=2940WP blijken er 10*400=4000WP op te passen.
Daarbij heb ik ook nog een configuratie gemaakt met 3 panelen op het voorste schuine dak erbij.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Configuratie 1 = 5,79MWh pj
Configuratie 2 = 6,65MWh pj

Totale installatie 16 of 19 panelen van 400WP.

Nu kom ik tot het volgende, Solaredge adiviseert nu een SE6000H ipv SE5000H. Ook komt hij nu met 2 aparte strings ipv 1 grote sting.

[Afbeelding]

Die 2 strings heb ik op zich geen moeite mee. Is zelfs makkelijker te verwezenlijken.
Wel moeite heb ik met de SE6000H variant. Deze kan ik niet meer op een 25A schakelautomaat afzekeren, maar dient 32A dan te zijn. Dit geeft vervolgens weer problemen met selectiviteit gezien mijn hoofdzekering 1*35A is.

PS1 Het is me gelukt om de dakkapelen enigzins in te tekenen, niet helemaal aan de maat, maar voorruit :D
PS2 Ik heb het forum gevonden over de terugleververgoeding van €0.58! Heel interessant!
Hoeveel oversizing heb je nu op je omvormer volgens de designer? Geloof dat je tot 155% mag gaan.

Op het rechter dak passen niet meer panelen? In portrait mode?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
SE6000H mag niet van de netcode. En je zegt het al: kan niet op 25A... Dan kun je dus niet over naar een 3x25A aansluiting indien daar noodzaak voor ontstaat.

De 3 panelen op het oost dak gaan geweldig 'optimizer clippen' Dat zie je als opbrengst factor verlies in het ontwerp.
Je komt op 2 strings omdat je over het maximale string vermogen gaat (15A*380V)... maar dat is ongunstig met oog op clipping. 3-fase omvormer met 750V string spanning ook heel ongunstig.

Je praat alsof je het zelf gaat doen? Haal via Solar Garant of Winkelman APSystems DS3-L of DS3 + ECU, afhankelijk van hoe groot de gekozen panelen zijn. Kost ruweg zelfde als SolarEdge, geen problemen met afhankelijkheden binnen een string.

En dakpannen leveren niets op.... Silicium wel, zoals je gezien hebt... stroom is goud waard op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:15
Leg de panelen in twee oriëntaties en koop er een SMA bij, job done. Ophouden met al die fratsen van SE met optimizers, voegt niets toe en lost ook weinig op. Ik begrijp niet zo goed waarom je de aanschaf van SE wilt rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daimion
Ronald, dat is een goed idee! Ik kon dit systeem nog niet..

De Hyuandai paneel heeft 400WP, dan zal de DS3-L afdoende zijn, of beter toch de DS3 nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
DS3-L is ruim voldoende voor een 400W paneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daimion
Top!
Nog een vraagje dan, hoe zit het met de kwaliteit van APSystems?
Is misschien niet verstandiger om Enphase te nemen met 25 jaar garantie? En zo ja, welke uit die serie?

PS, ik heb de panelen zonet al besteld, ik zag bij Solarbouwmarkt gisteren nog een prijs van €209 per paneel, vandaag €229!!!

Dus bedankt voor je tip van Solargarant Ronald! Hier heb ik ze zonet nog voor €189 op de kop getikt!

Volgens mij is iedereen bezig met zonnepanelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Enphase zou een heleboel meer kosten. Meestal wordt de iq7+ gebruikt, ondanks dat je daar mee gaat aftoppen (verlies 1 á 2% op jaarbasis). iq7a kost gewoon te veel om het het waard te maken.

DS3-L is per kanaal krachtiger dan iq7a 8)7

Verder geen persoonlijke ervaring... Ik heb SE op het dak liggen; maar had nu hij beschikbaar is makkelijker met DS3-L kunnen werken. Garantie maak ik me op die termijnen niet zo druk om...

Pagina: 1