Ik heb een "merkloze" Zigbee Tuya plug (tussenstekker met stroom-meter) versie
TS011F gekocht voor 10,33 euro bij Ali in de aanbieding (inc. verzending met Ali) als '20 Ampere" 230 volt EU stekker en 7 dgn geleden ontvangen.
De plug is een "
_TZ3000_cehuw1lw TS011F" volgens Zigbee Home Assistant (ZHA) en volgens Silvercrest staat er de laatste firmware op op 15-11-2022: "
ZigBee module: 1.0.13", zie ook foto. Op het doosje is met pen aangegeven dat het een Zigbee en 20A versie is (zie foto).
- Ik heb deze plug 2 dagen gekoppeld gehad aan mijn Lidl Silvercrest gateway. Aan/uit zetten handmatig of volgens tijdschema en doorgifte van stroomverbruik werken alle goed.
- Op mijn Lupus XT2-plus Alarm/smarthome werkt alles van de plug, behalve dat het stroomverbruik niet door komt. In de log zie ik om de 10 minuten ( frequentie die de Lupus XT2-plus hanteert!) regels binnenkomen met KwH, maar alle KwH staan op nul. Kan ook door de "geen decimaal" zijn (zie onderstaande verhaal over meting verbruik in Watt). Moet e.e.a. bij Lupus XT2-plus nog verder testen.
- De plug hangt nu 5 dagen aan mij ZHA. Werkt prima. Geen uitval van de plug tot nu toe (niet vanzelf uitgegaan). Heb er geen "super" hoge belasting aan gekoppeld gehad (max. 1000 Watt).
De plug is erg slank wat op zich er mooi uitziet, maar ik geloof niets van de 20 Ampere versie die ik heb gekocht.
Er staat bij de verkoper ook bij: "Tuya Smart Zigbee Plug 16A/20A EU Outlet 3680W". 20x230v is 4600 Watt en 16x230 is 3580 watt.
Ik denk dus dat de "16 Ampère versie" 10 Ampère is en de "20 Ampère versie" 16 Ampère is. 16 Ampère staat ook in de bijgevoegde "mini manual" en dat zal die maximaal "continue" aankunnen (hoop ik) en misschien is de 20 Ampère een piek specificatie of een "Oosters lokkertje". Er zit 74 cent prijsverschil tussen de "16 Ampère en 20 Ampère versie", koop dus altijd de "20 Ampère versie".
Mijn ouderwetse "Brennenstuhl PM231 E" stroommeter geeft weer dat mijn vaste lamp 8,9 Watt verbruikt en dat de plug 0,1 watt verbruik in UIT staan (op de stroom aangesloten). Plug met lamp AAN geeft op de "Brennenstuhl PM231 E" aangesloten een verbruik van 9,3 watt.
Sluit ik de lamp rechtstreeks aan op de plug (geen "Brennenstuhl PM231 E" ertussen!) dat geeft de plug onder ZHA meestal aan dat die 8 Watt verbruikt (heel soms ook even 9 watt, volgens de ZHA log).
Zet ik de lamp zelf UIT met zijn eigen aan/uit schakelaar en de plug staat AAN dat wordt in ZHA en Silvercrest 0 Watt als verbruik weergeven.
Zet ik de lamp zelf AAN met zijn eigen aan/uit schakelaar en de plug staat UIT dat wordt in ZHA en Silvercrest 0 Watt als verbruik weergeven.
Ik zie onder ZHA en onder Silvercrest geen decimaal bij het actuele stroomverbruik in Watt (vind ik heel raar!). Ook als ik een 0,2 watt verbruikend apparaat aansluit geeft ZHA en de Silvercrest ook 0 watt verbruik aan. Ik heb geen andere "slimme" pluggen die stroomverbruik meten/doorgeven.
Ik denk dat deze plug alleen verbruik doorgeeft van 1 watt en/of meer, afgerond in een heel getal (??) OF zowel ZHA als Silvercrest ronden altijd het verbruik af naar beneden (??).
De aan/uit/koppel knop werkt goed, maar maakt geen "sterke indruk" en geeft blauw licht continue bij AAN en knippert blauw licht bij Pair/koppel mode (= na dik 5 sec. indrukken!).
Tot nu toe kan ik niet klagen, behalve dan dat ik geen decimalen zie bij actueel Watt verbruik met deze plug. Zie ook foto's voor meer details.