Tuya Smart Plug gaat automatisch uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderkooi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Ik heb een Tuya TS011F Plug achter mijn wasmachine zitten, de plug zou 16 Amp aankunnen dus dat zou moeten kunnen.

Nu heb ik al een aantal keer gehad dat de plug gewoon uit gaat als de wasmachine draait, als ik in de grafiek kijk is het hoogste wat die verbruikt 2480 Watt dat is geen 3800 Watt zoals de 16 Amp en hij valt ook pas later uit niet op de piek. heeft iemand dit ook al gehad en weten jullie wat te doen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:35

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
vanderkooi schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:56:
dat is geen 3800 Watt zoals de 16 Amp
Even ter verduidelijking 16A betekent 3680W en geen 3800. We gebruiken immers 230V en geen 237,5V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ik heb hier een Tuya TS011F die ook op willekeurige momenten uitschakelt. zelfs zonder er iets op aangesloten te hebben. ben nog aan het kijken hoe ik dit dieper kan onderzoeken. HomeAssistant registreert enkel dat ie uitgeschakeld wordt maar niet Waarom...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

rens-br schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 06:51:
[...]

Even ter verduidelijking 16A betekent 3680W en geen 3800. We gebruiken immers 230V en geen 237,5V.
Die 230V is maar een gemiddelde :) Onze netspanning moet tussen de 207V en 253V zijn bij 1 fase.

Ook fluctueert de spanning continu: wolken voor de zon of zware apparaten die aan worden gezet: spanning zakt. Apparaten worden uitgeschakeld of de wolken blokkeren de zon niet meer: spanning gaat omhoog.
In wijken waren veel zonnepanelen zijn terwijl er weinig wordt verbruikt en de kabels relatief dun zijn is de hoge spanning de reden dat de omvormer zichzelf uitschakelt: Om elektriciteit van de omvormer naar het net te transporteren moet de spanning van de omvormer iets hoger zijn dan die van het net. Maar dat truukje werkt maar tot 253V op de omvormer, hoger mag niet en de omvormer schakelt zichzelf uit,

Screenshot van mijn netspanning (jaartje geleden, niet vandaag):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsTFs_5UZVmm_wGHm-n2Yx0daFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LB5FegPgrASI9ntQihDg8ezV.png?f=fotoalbum_large

16A kan dus in Nederland (bij een correcte netspanning) zowel 3312W als 4048W zijn (en alles daartussen in). Dat maakt voor het bepalen van hoe dik kabels moeten zijn en waar relais tegen moeten kunnen (zoals in een slimme stekker) verder niet uit, want hierbij is het ampèrage van belang :)

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 08-03-2022 12:59 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderkooi
Oke, ja maar dan komt die nog niet boven de 2500 Watt uit, dus zou die gewoon moeten blijven werken lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MC3goSE5PZBwxV9OHU6c3v6P84c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X7jetgq47TmDeFKHBlVAlCnh.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderkooi
Hi Geenwindows,

Ik heb nu 4 van deze plugs en heb eigenlijk alleen nog last van achter de wasmachine dat die spontaan uitgaat. heel erg irritant, iemand tips voor andere plugs die ze achter de wasmachine gebruiken zonder problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterbas
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-06 18:47
Zit er op deze ook de functie overcharge switch? Zo ja zet deze uit.

Heb zelf enkele stekker die dat ondersteunen, maar zodra dat aan staat vliegen ze ook steeds uit zelfs met alleen een lamp er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05 23:03
Heb deze recent gekocht bij Ali, en ik merk hetzelfde. Rapportage heeft soms 0W, en schakelt vanzelf uit.

Ik heb ze gekoppeld via een Conbee II, met ZHA in Home Assistant, dus kan er niet veel op instellen.

Iemand al een oplossing ondertussen?

Hier ook meer info: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/11648

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:51
Ik heb gisteren zo'n unit binnen gekregen. Krijg 'm eerst al niet verbonden met Home Assistant, maargoed wel even laten zitten en opeens *pof* scherm uit. Blijkt dat kreng inderdaad zichzelf uitgeschakeld te hebben...

Nog niet erg positief over deze plugs, dus.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:00

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik heb een "merkloze" Zigbee Tuya plug (tussenstekker met stroom-meter) versie TS011F gekocht voor 10,33 euro bij Ali in de aanbieding (inc. verzending met Ali) als '20 Ampere" 230 volt EU stekker en 7 dgn geleden ontvangen.
De plug is een "_TZ3000_cehuw1lw TS011F" volgens Zigbee Home Assistant (ZHA) en volgens Silvercrest staat er de laatste firmware op op 15-11-2022: "ZigBee module: 1.0.13", zie ook foto. Op het doosje is met pen aangegeven dat het een Zigbee en 20A versie is (zie foto).

- Ik heb deze plug 2 dagen gekoppeld gehad aan mijn Lidl Silvercrest gateway. Aan/uit zetten handmatig of volgens tijdschema en doorgifte van stroomverbruik werken alle goed.
- Op mijn Lupus XT2-plus Alarm/smarthome werkt alles van de plug, behalve dat het stroomverbruik niet door komt. In de log zie ik om de 10 minuten ( frequentie die de Lupus XT2-plus hanteert!) regels binnenkomen met KwH, maar alle KwH staan op nul. Kan ook door de "geen decimaal" zijn (zie onderstaande verhaal over meting verbruik in Watt). Moet e.e.a. bij Lupus XT2-plus nog verder testen.
- De plug hangt nu 5 dagen aan mij ZHA. Werkt prima. Geen uitval van de plug tot nu toe (niet vanzelf uitgegaan). Heb er geen "super" hoge belasting aan gekoppeld gehad (max. 1000 Watt).

De plug is erg slank wat op zich er mooi uitziet, maar ik geloof niets van de 20 Ampere versie die ik heb gekocht.
Er staat bij de verkoper ook bij: "Tuya Smart Zigbee Plug 16A/20A EU Outlet 3680W". 20x230v is 4600 Watt en 16x230 is 3580 watt.
Ik denk dus dat de "16 Ampère versie" 10 Ampère is en de "20 Ampère versie" 16 Ampère is. 16 Ampère staat ook in de bijgevoegde "mini manual" en dat zal die maximaal "continue" aankunnen (hoop ik) en misschien is de 20 Ampère een piek specificatie of een "Oosters lokkertje". Er zit 74 cent prijsverschil tussen de "16 Ampère en 20 Ampère versie", koop dus altijd de "20 Ampère versie".

Mijn ouderwetse "Brennenstuhl PM231 E" stroommeter geeft weer dat mijn vaste lamp 8,9 Watt verbruikt en dat de plug 0,1 watt verbruik in UIT staan (op de stroom aangesloten). Plug met lamp AAN geeft op de "Brennenstuhl PM231 E" aangesloten een verbruik van 9,3 watt.
Sluit ik de lamp rechtstreeks aan op de plug (geen "Brennenstuhl PM231 E" ertussen!) dat geeft de plug onder ZHA meestal aan dat die 8 Watt verbruikt (heel soms ook even 9 watt, volgens de ZHA log).
Zet ik de lamp zelf UIT met zijn eigen aan/uit schakelaar en de plug staat AAN dat wordt in ZHA en Silvercrest 0 Watt als verbruik weergeven.
Zet ik de lamp zelf AAN met zijn eigen aan/uit schakelaar en de plug staat UIT dat wordt in ZHA en Silvercrest 0 Watt als verbruik weergeven.

Ik zie onder ZHA en onder Silvercrest geen decimaal bij het actuele stroomverbruik in Watt (vind ik heel raar!). Ook als ik een 0,2 watt verbruikend apparaat aansluit geeft ZHA en de Silvercrest ook 0 watt verbruik aan. Ik heb geen andere "slimme" pluggen die stroomverbruik meten/doorgeven.
Ik denk dat deze plug alleen verbruik doorgeeft van 1 watt en/of meer, afgerond in een heel getal (??) OF zowel ZHA als Silvercrest ronden altijd het verbruik af naar beneden (??).

De aan/uit/koppel knop werkt goed, maar maakt geen "sterke indruk" en geeft blauw licht continue bij AAN en knippert blauw licht bij Pair/koppel mode (= na dik 5 sec. indrukken!).

Tot nu toe kan ik niet klagen, behalve dan dat ik geen decimalen zie bij actueel Watt verbruik met deze plug. Zie ook foto's voor meer details.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzTCHVQPx_6cU_Z0t5NYnXXCF2E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVOpzKounAnUILFEm9TLyq3y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nACB9i-U8__LfxfbyhBYFmSllyU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ERv63yT2l3StbszVxGMBbjMp.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WD7kiCiTqB1QirOG6J4O_6keJQ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRfmqHWMKUf5SxoP3Y7Jh9W9.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6cHNzheqSgizhtSKH9__qKRQeg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBmVirGG4mmV4xh410ZqO5rd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2N11lZpAls4gHBOShaOM3ipYAG8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/j7hfkTsfjpNG4fZ6W9wbEmVH.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-06 13:51
Geen idee of het probleem nog actueel is maar hierbij mijn ervaring met tuya 16A plug en oplossing.

Bij mij schakelden de 16A tuya pluggen dus ook uit, altijd overdag. het voltage op 1 fase stijgt regelmatig naar 250+ V als de zonnepanelen bij mij in de buurt lekker draaien. Als gevolg klapte mijn SunnyBoy inverters er dus zeer vaak uit alsook de tuya 16A pluggen.

De inverter(s), ik heb er meerdere, heb ik overgezet naar een fase die onder de 253V blijft, ook op zonnige dagen, de Tuya pluggen heb ik vervangen door de 20A versies (Aubess van Ali) en deze blijven wel gewoon werken bij 250+ pieken. Alles opgelost
Een probleem is de 20A niet want in de meterkast heb je gewoon de 16A automaat op je groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl2rmahotmail
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-05 21:44
ik heb ook enkele tuya smart plug's luisterend naar type nummer TS011F.
Die ik heb zijn verkocht onder het merk Lonsoho op Ali.

Allen vertoonde ze het zelfde gedrag van spontaan uitschakelen.
De ene socket deed dit vaker dan de andere maar het was er wel. Eind 2022 is er een update firmware gekomen speciaal voor dit issue, en na de update is het spontaan uitschakelen nooit meer voorgekomen bij mij.

Ik gebruik de sockets via zigbee2mqtt en daarin is een OTA update sectie waar de firmware geupdate kan worden. Dit gaat heel langzaam (12 minuten) maar daarna was het issue verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Ik wilde bovenstaande nog even bevestigen (en thanks voor de info)

ik heb aardige verzameling aan smart plugs van alibaba, veel noname, paar van aubess.
De meesten daarvan schakelden zichzelf ook willekeurig uit. Een paar Aubess 20A versies niet, maar die zijn recent aangeschaft en hadden al de nieuwste firmware.

Volgens mij kwam dat doordat de pluggen ook af en toe foutief een voltage meten van 0 Volt.

Gisteren heb ik met een losse Tuya bridge (heb geen zigbee2mqtt) van de andere pluggen de firmware bijgewerkt naar 1.0.13 en het willekeurig afschakelen is sindsdien niet meer voorgekomen (15 stekkers, dus voorheen waren het er elke dag wel een paar). Updaten duurde ongeveer 5 minuten per stuk via de Tuya app. En hij kan er maar 1 tegelijk doen.

Het gemeten voltage gaat niet meer af en toe naar nul, en de plug schakelt zichzelf dan dus niet meer uit. In de afbeelding dus nieuwe firmware sinds 12 juli 14:00 uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoV0Jj4xkTKy7HXQVF3Yjd-pjdA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HKGqbvXqJBapqE1dMkyNbNlE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door dj1981 op 13-07-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.S
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-06 13:51
dj1981 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:58:
Ik wilde bovenstaande nog even bevestigen (en thanks voor de info)

ik heb aardige verzameling aan smart plugs van alibaba, veel noname, paar van aubess.
De meesten daarvan schakelden zichzelf ook willekeurig uit. Een paar Aubess 20A versies niet, maar die zijn recent aangeschaft en hadden al de nieuwste firmware.

Volgens mij kwam dat doordat de pluggen ook af en toe foutief een voltage meten van 0 Volt.

Gisteren heb ik met een losse Tuya bridge (heb geen zigbee2mqtt) van de andere pluggen de firmware bijgewerkt naar 1.0.13 en het willekeurig afschakelen is sindsdien niet meer voorgekomen (15 stekkers, dus voorheen waren het er elke dag wel een paar). Updaten duurde ongeveer 5 minuten per stuk via de Tuya app. En hij kan er maar 1 tegelijk doen.

Het gemeten voltage gaat niet meer af en toe naar nul, en de plug schakelt zichzelf dan dus niet meer uit. In de afbeelding dus nieuwe firmware sinds 12 juli 14:00 uur

[Afbeelding]
Met welke Tuya Zigbee gateway heb/kan je de plugs bijwerken? Ik wil er ook een bestellen maar wil wel zeker een juist exemplaar bestellen omdat ik de bridge alleen voor dit doel wil gebruiken.
Met mijn huidige configuratie (HA op DELL WYSE thin client 8GB RAM/32GB FLASH met ZHA) is er helaas geen mogelijkheid om de firmware te update'n.
Alvast bedankt.

Johan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
ik heb gewoon een van de goedkoopste tuya bridges gekocht (wel de versie met bluetooth trouwens).

Heb het ding ook helemaal niet aangesloten op mijn HA server, maar even een tijdelijk wifi netwerk gemaakt.
Telefoon op dat tijdelijke wifi netwerk, via de Tuya app de bridge zoeken, en dan een voor een de pluggen app aanmelden, firmware updaten en weer afmelden.

Als je een stekker compleet verwijderd uit de Tuya app gaat hij meteen weer in pairing mode, dus dan even zoeken naar nieuwe apparaten in HA (de naam etc onthoudt HA gewoon).

[ Voor 3% gewijzigd door dj1981 op 17-07-2023 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeadmaN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-06 09:10
Ik heb ook een lading TS011F plugs. Twee soorten waarvan één Aubess 20A. Helaas schakelen ook deze zichzelf soms uit.

Ik draai wel Z2M en heb van al mijn plugs de firmware update gedaan. Dat heeft helaas niet geleid tot het volledig voorkomen van zelf uitschakelen. Het komt niet vaak voor maar wel vaak genoeg om mijn huisgenoten te laten afknappen.

Weet iemand een alternatieve plug die niet zelf uitschakelt en ook energiemeting heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-06 22:27
Voor mij zijn deze plugs ook niet te gebruiken, als ze automatisch uitgaan. Ik heb daarom ook maar een tuya hubje gekocht om de firmware te updaten (bleef error codes krijgen in z2m). Nu op versie 1.05, maar helaas had ik niet gelezen dat deze auto reporting van energie waardes heeft uitgezet:

Starting with firmware version 1.0.5 (which comes pre-flashed on plugs produced since Q4 2021) core functionality on this plug is broken. TuYa has disabled the automatic reporting of power, voltage and current values meaning they need to be polled instead. The poll interval can be controlled through the measurement_poll_interval option.

If your plug is affected, it will be detected as TS011F_plug_3 instead of TS011F_plug_1

Ik hoop in elk geval dat ze de maximale spanning (waardoor de plug uit gaat) iets hoger hebben gezet. Anders zijn deze pluggen helaas niet te gebruiken voor mijn use case.
Pagina: 1