Kale nieuwbouw muur verven, wat is de beste manier?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-09 21:02
Hallo allemaal,

Ik krijg binnenkort een nieuwbouw huurappartement en zit met een dilemma. Ik wil heel graag mijn muren geverfd hebben. In de voorwaarden staat dat de woningstichting er vanuit gaat dat je behangt. de muren worden zodoende behangklaar opgeleverd. Zie onderstaande foto die genomen is na de kijkdag, hoe dit er in mijn geval uit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHkgk_PT2zxWf_nUvXqQzgicHKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PaRrsBv2EG0s7B8FsSjwGzOT.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik tot nu toe altijd woningen gehad waar ik niet veel aan hoefde te doen. Een enorm handige klusser ben ik dus niet, maar ik vind het wel leuk om te prutsen en heb ook niet genoeg geld om het te laten doen, dus ga ik dit projectje zelf (en met behulp van vrienden) opknappen.

In de documenten van de woningstichting adviseren zij om een dun laagje gips aan te brengen, voor je het gaat schilderen. Een toevallige schilder die in het pand tijdens de kijkdag aanwezig was, gaf echter aan dat iets wat hij renovliesbehang ook voldoende zou moeten zijn.

Mijn bedoeling is om de muur op te delen in 2 stukken. De onderste helft van de muur (die 565 lang is) zal ik een soort aubergine kleur verven. De bovenste laag zal gewoon wit worden.

Impressie (let niet op de paint skills):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJG6qBXR8YjrrkA5Ou2LT0OA9PY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/omB3HQZ4AF9mwYtOigeKjEDO.png?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd of hier andere tweakers zijn die dit ook al eens hebben gedaan en wat jullie ervaring hier mee is. Is renovlies de beste manier om dit te doen, of toch via een dun laagje gips, en wat is de beste manier om de lijn tussen het wit en aubergine mooi strak te houden en te zorgen dat deze over de gehele lengte recht (waterpas) zal zijn? Ik wil het wel netjes hebben, dus geen oneffenheden zien en ook met het "werken" van de muren in de toekomst het liefst ook geen kieren krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Drunken_Bear op 07-03-2022 15:00 ]

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Renovlies is goedkoper dan stuccen en bij nieuwe woningen is de kans op scheuren ook veel lager.
Na het renovliesbehang kun je schilderen zoals je wilt.
Ik zou dan adviseren eerst de bovenkant te schilderen (lichte kleur tot net onder de lijn die je geschilderd wilt hebben. Dat steekt niet zo nauw.
Dan laat je dat drogen en plak je met tape precies de lijn af die je in een andere kleur aan de onderkant wilt hebben.

Dan schilder je de onderkant en haal je direct de tape van de muur (niet wachten tot het droog is.)
Dan heb je een perfecte lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-09 16:52
Je geeft aan geen enorm handige klusser te zijn dus ik zou niet aan een laag gips (stuc) beginnen.
Zoals hierboven gezegd renovlies behang en dan verven.

Voor het behangen de muur in de diepgrond zetten om te voorkomen dat de lijm door de muur wordt opgenomen.

Om een hele strakke lijn te krijgen aan de onderkant van je tape een streepje van de verf doen die er boven zit; kruipt dit onder de tape dan zie je dat niet, laten drogen en dan de andere kleur onderkant verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:25
Even voorstrijken zodat de nieuwe Muren verzadigd raken en dan renovlies of glasvlies en die gaan schilderen met een latex verf. Ik wil je toch aanraden om niet voor de goedkoopste bouwmarkt muurverf te gaan. Zoals de histor revolution schildert veel fijner en dekt echt een stuk beter. Bij diverse online winkels ook stuk goedkoper te krijgen.

- gaten en kieren vullen
- schuren
- voorstrijken
- vliesbehangen
- schilderen

[ Voor 11% gewijzigd door vinpower op 07-03-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:30

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Renovlies of glasvliesbehang (glasweefselbehang mag ook) is inderdaad perfect voor nieuwbouwwoningen, nu al in 2 woningen gebruikt. Kans op scheuren is beperkt en is redelijk glad mits je de oneffenheden er van tevoren wel even af schuurt.

Daarnaast zijn het brede banen (1m breed) dus aanbrengen gaat snel mits je het met 2 personen doet.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:19
Hann1BaL schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:26:
Renovlies is goedkoper dan stuccen en bij nieuwe woningen is de kans op scheuren ook veel lager.
Na het renovliesbehang kun je schilderen zoals je wilt.
[BoSS] schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:45:
Renovlies of glasvliesbehang (glasweefselbehang mag ook) is inderdaad perfect voor nieuwbouwwoningen, nu al in 2 woningen gebruikt. Kans op scheuren is beperkt en is redelijk glad mits je de oneffenheden er van tevoren wel even af schuurt.

Daarnaast zijn het brede banen (1m breed) dus aanbrengen gaat snel mits je het met 2 personen doet.
Gaat renovlies/glasvliesbehang niet krimpen doordat de muren opdrogen waardoor je kieren ziet?

[ Voor 91% gewijzigd door YaYo86 op 07-03-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:14
Let er bij Renovlies inderdaad op dat je een enorm gladde ondergrond moet hebben. Je zult dus eerst extra moeten schuren want nieuwbouwwoningen worden niet behangklaar opgeleverd voor Renovlies.

Ik heb het zelf bij mijn nieuwbouw appartement meegemaakt. Ik kon het vanuit het optiepakket met Renovlies opgeleverd krijgen, maar er was duidelijk bespaard op de schilder. Tot twee keer toe hebben ze het opnieuw geprobeerd, maar iedere keer met allemaal kuilen en bultjes en zelfs vouwen in het Renovlies. Ik heb uiteindelijk geld terug gekregen en het opnieuw laten doen door iemand die het wel kon.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

YaYo86 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:52:
[...]

[...]

Gaat renovlies/glasvliesbehang niet krimpen doordat de muren opdrogen waardoor je kieren ziet?
Indien goed aangebracht: nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:51
Je kan ook meteen voorstrijk erop en daarna sausen. Dit heb ik ook zo gedaan, geen stukwerk, geen behang, gewoon meteen verf erop. Het is maar hoe precies je het wilt hebben. Kleine oneffenheden stoort mij niet en zie ik als de structuur van de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Saeverix schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:56:
Let er bij Renovlies inderdaad op dat je een enorm gladde ondergrond moet hebben. Je zult dus eerst extra moeten schuren want nieuwbouwwoningen worden niet behangklaar opgeleverd voor Renovlies.

Ik heb het zelf bij mijn nieuwbouw appartement meegemaakt. Ik kon het vanuit het optiepakket met Renovlies opgeleverd krijgen, maar er was duidelijk bespaard op de schilder. Tot twee keer toe hebben ze het opnieuw geprobeerd, maar iedere keer met allemaal kuilen en bultjes en zelfs vouwen in het Renovlies. Ik heb uiteindelijk geld terug gekregen en het opnieuw laten doen door iemand die het wel kon.
Ik deel deze ervaring niet met veschillende nieuwbouwhuizen waar ze wel even over de muur zijn gegaan met een "plamuurmes"om eventuele bobbeltjes er af te schaven, maar daarna kon het behang er zo op. (Ik heb de juiste benaming voor het gereedschap niet.)

Daarna was het gewoon strak en kuiltjes zijn het probleem niet voor renovlies, tenzij er grote gaten in zitten, maar dan is het niet behangklaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-09 21:02
Hann1BaL schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:59:
[...]

Ik deel deze ervaring niet met veschillende nieuwbouwhuizen waar ze wel even over de muur zijn gegaan met een "plamuurmes"om eventuele bobbeltjes er af te schaven, maar daarna kon het behang er zo op. (Ik heb de juiste benaming voor het gereedschap niet.)

Daarna was het gewoon strak en kuiltjes zijn het probleem niet voor renovlies, tenzij er grote gaten in zitten, maar dan is het niet behangklaar.
Van wat ik meekreeg zit er wel wat oneffenheden op de muur, maar dat leek ik er met mijn hand grotendeels al af te kunnen kloppen. Het lijkt een soort stof te zijn maar dan net ietsjes harder. We gaan wel de muur schuren voordat we echt beginnen.

Fijn om te weten dat renovlies algemeen geaccepteerd lijkt te worden als prima oplossing. dan haal ik dat gewoon :-)

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ingelogd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:58:
Je kan ook meteen voorstrijk erop en daarna sausen. Dit heb ik ook zo gedaan, geen stukwerk, geen behang, gewoon meteen verf erop. Het is maar hoe precies je het wilt hebben. Kleine oneffenheden stoort mij niet en zie ik als de structuur van de muur.
Dit hebben wij ook gedaan, maar dan wel gewoon 1 kleur op 1 muur. Al helemaal als er een dun pleisterlaagje op kalkzandsteen zit ziet dat er nog alleraardigst uit. Het lijkt op de foto van TS wel alsof de blokken linksboven wat minder 'liefde' hebben gekregen of wat langer vochtig zijn geweest. Dus een laagje of 2 zal wel nodig zijn. Weet niet of je dat mooi strak krijgt met 2 kleuren.

Ik heb in veel nieuwbouwhuizen renovlies of glasvlies gezien en je ziet vaak toch nog de naden. Soms gaat het zelfs loslaten na verloop van tijd. Er zullen vast behangers zijn die het goed kunnen maar die moet je ook maar net kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

finsdefis schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:06:
[...]

Dit hebben wij ook gedaan, maar dan wel gewoon 1 kleur op 1 muur. Al helemaal als er een dun pleisterlaagje op kalkzandsteen zit ziet dat er nog alleraardigst uit. Het lijkt op de foto van TS wel alsof de blokken linksboven wat minder 'liefde' hebben gekregen of wat langer vochtig zijn geweest. Dus een laagje of 2 zal wel nodig zijn. Weet niet of je dat mooi strak krijgt met 2 kleuren.

Ik heb in veel nieuwbouwhuizen renovlies of glasvlies gezien en je ziet vaak toch nog de naden. Soms gaat het zelfs loslaten na verloop van tijd. Er zullen vast behangers zijn die het goed kunnen maar die moet je ook maar net kennen.
Ja dat klopt als het slecht is aangebracht. Ik kan echt geen naden zien als het goed gedaan is.
Ik ben vrij handig maar behangen doe ik niet aan.

En dan moet je niet vergeten dat je nu tegen lege muren aankijkt en zeer kritisch bent terwijl er straks allemaal meubels instaan en dingen aan de muur hangen.

[ Voor 8% gewijzigd door Hann1BaL op 07-03-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Ik deed vroeger bij dit soort muren/gevallen gewoon structuurverf (na een primer natuurlijk).
Pagina: 1