Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uitbreiding zonnepanelen - opties panelen / omvormer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rocco008
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-02-2024
In maart 2020 is mijn nieuwbouwhuis opgeleverd en was standaard voorzien van 8 indak bevestigde panelen. Destijds wilde ik graag meer panelen laten plaatsen als meerwerk maar de meerprijs vanuit de aannemer was toen euro 1100 per paneel. Om klaar te zijn voor de overstap naar een warmtepomp en elektrische auto binnen max. 3 jaar wil ik graag nu al de investering hiervoor maken.
Waar ik jullie advies nodig voor heb, is het volgende:
  • Welk type zonnepaneel dien je te gebruiken? Kun je elk merk/type paneel toevoegen of blijf je gebonden aan de 300 Watt van het huidige paneel?
  • Volgens mij kan de huidige omvormer (Sunny Boy 2.5 1VL-40) niet veel meer extra vermogen erbij hebben. Is het slim om een nieuwe zwaardere omvormer aan te schaffen of is het ook mogelijke en praktisch om een twee omvormer er naast te plaatsen?
De huidige opzet is als volgt:
Modules: 8 x DENIM solar SC-T-M300BB-60
Tracking: stationair
Maximaal vermogen (Pmax): 300 W
MPP spanning (Vmpp): 32.19 V
MPP stroom (Impp): 9.32 A
Nullastspanning (Voc): 39.90 V
Kortsluitstroom (Isc): 9.82 A
Module efficiëntie: 18.44 %
Type cel: Monokristallijn PERC
Afmetingen: 1640 x 992 x 40mm (+/-2mm)

Omvormer: Sunny Boy 2.5 1VL-40
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2AZ19lP1atkDCGRDOQADXUnqa8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uoVahl0OdMTTFo8FUs3H4Eyl.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWASbWxnhOSGS4sMYAQdC-ZP3BY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q07lUHFW9a5pCJswqwRDloYH.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBupa2bq0R42mwEvBR3U6oriMvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMq2xCJn5XHQhQGrV6qSzLuF.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Helling dak: ca. 37graden
Montagesysteem: Indak
In theorie zou er plaats moeten zijn voor 8 extra indak panelen.
Schaduw
Is er op geen enig moment schaduw op de plaats waar de panelen moeten komen.
Jaarverbruik
Huidige jaaropbrengst: ca. 2.422 kWh
Energie verbruik: ca. 2898 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase
Budget en doel
Doel is klaar te zijn voor de overstap naar een warmtepomp en elektrische auto binnen max. 3 jaar.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur. Ik heb een voorkeur voor panelen en een omvormer uit de EU/VS.
Bijhouden van data
Standaardportal/app van een fabrikant is prima.
Reeds verkregen offertes
Nog niet in gang gezet
Regio
Gouda

Beste antwoord (via Rocco008 op 10-03-2022 13:42)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
@Rocco008 1 omvormer met 2mppt is zeker een optie, werkt prima.
Opmerking van @Sethro is een overweging, maar wel dik kapitaalvernietiging.

Qua opbrengst zou je er niets mee opschieten.

Qua paneel merken is het voornamelijk 1 pot nat. En dan heb je een paar luxe merken die met mazzel een paar procent beter zijn tegen veel meer dan een paa r% extra kosten.

PS: Denim is huismerk importeur Solar Clarity... Tot zo ver gaat het Nederlands zijn van dat paneel ook wel.
Zou er zeker niet zwaar aan tillen.... Werkt allemaal prima.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Ronald
Rocco008 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:18:
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur. Ik heb een voorkeur voor panelen en een omvormer uit de EU/VS.
Dan kom je heel snel uit bij REC Twinpeak 4. Een beetje, maar niet veel kostbaarder dan de Chinese panelen.
Via website REC kun je gecertificeerde installateurs vinden.

Panelen met dezelfde lengte ga je helaas niet meer vinden.

Ik denk dat ik een 2e omvormer zou kiezen, idealiter aangesloten op een andere groep en fase.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Rocco008
Ronald schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:09:
[...]

Dan kom je heel snel uit bij REC Twinpeak 4. Een beetje, maar niet veel kostbaarder dan de Chinese panelen.
Via website REC kun je gecertificeerde installateurs vinden.

Panelen met dezelfde lengte ga je helaas niet meer vinden.

Ik denk dat ik een 2e omvormer zou kiezen, idealiter aangesloten op een andere groep en fase.
Bedankt voor je snelle reactie.

Ik zal vanavond even naar de meterkast kijken om te zien wat de mogelijkheden qua nieuwe groep en fase zijn.

Nog een andere vraag. Hoe kun je berekenen hoeveel Watt ik nog zou kunnen toevoegen aan de huidige Sunny Boy 2.5 1VL-40? In de omschrijving van de omvormer staat:"..een breed ingangsspanningsbereik van 80 tot 600 V..".

En in de specificaties van de DENIM solar SC-T-M300BB-60 staan de waarde:
MPP spanning (Vmpp): 32.19 V
Nullastspanning (Voc): 39.90 V

Naar welke waarde moet je kijken?

• Ronald
@Rocco008 Som Voc + 10% < 600V

Maar het antwoord is 0. Niet zozeer omdat vermogen per se het probleem is; Meer dat je geen panelen kunt kopen die het waard zijn om in-dak te plaatsen die goed in dezelfde string werken met je bestaande panelen.
(Isc + Impp. Verschillen zijn verlies in opbrengst van de panelen met hogere waarde)

Er is geen mogelijkheid een aparte string op deze omvormer te zetten.

• Rocco008
@Ronald

In de groepenkast heb ik nog 1 slot beschikbaar om een extra groep bij te plaatsen en er ligt nog een loze leiding welke ik hiervoor kan gebruiken. Is het mogelijk om in plaats van een nieuwe omvormer, een omvormer aan te schaffen die 2 verschillende strings kan verwerken? Of zal dit nooit ideaal werken?

Heb je misschien nog advies voor een merk zonnepaneel wanneer ik niet zou kiezen voor een indak/geïntegreerde zonnepanelen?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou de huidige installatie op MP zetten, het in-dak stuk verwijderen en gewoon pannen neerleggen. En dan een nieuwe installatie met 1 soort panelen op 1 omvormer.

Ernaast leggen gaat er zo rommelig uitzien; door de andere montage wijze, ander formaat panelen en andere kleur panelen

[ Voor 16% gewijzigd door Sethro op 08-03-2022 08:48 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
@Rocco008 1 omvormer met 2mppt is zeker een optie, werkt prima.
Opmerking van @Sethro is een overweging, maar wel dik kapitaalvernietiging.

Qua opbrengst zou je er niets mee opschieten.

Qua paneel merken is het voornamelijk 1 pot nat. En dan heb je een paar luxe merken die met mazzel een paar procent beter zijn tegen veel meer dan een paa r% extra kosten.

PS: Denim is huismerk importeur Solar Clarity... Tot zo ver gaat het Nederlands zijn van dat paneel ook wel.
Zou er zeker niet zwaar aan tillen.... Werkt allemaal prima.

• Rocco008
@Sethro , bij deze optie moet ik ook gaan investeren in de aanschaf van de ontbrekende dakpannen. De installatie werkt verder prima dus laat ik het voor nu zo zitten. Ik zal de optie op de nieuwe panelen ook in-dak te laten monteren ook meenemen.

@Ronald, okay een nieuwe omvormer met 2 mmpt is dus een reële optie. Moet ik dan nog een nieuwe kabel trekken naar de meterkast en deze verzwaren met een nieuwe zekering of kan er gebruik worden gemaakt van de bestaande installatie?

• Ronald
@Rocco008 Kabel zal voldoen (als in 2.5mm² is veilig tot iets van 23A). Zekering afhankelijk van nieuwe omvormer.

Op gegeven moment wordt het verstandig om een 3 fase apparaat te gebruiken... En dan heb je extra adertjes nodig.

Pagina: 1