Grove richtprijs nieuw raam laten plaatsen (niet vervangen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb eigenlijk een simpele vraag, maar kan er niet echt een antwoord op vinden: wat kost het nieuw plaatsen van een compleet raam? Dus inclusief arbeid voor het maken van het gat en de benodigde (basis) afwerking? Ik heb het dus niet over schilderwerk binnen bijv. maar wel het netjes afkitten en geschilderd afleveren van het raam incl. vensterbank. Ik zie alleen maar prijsindicaties voor het vervangen van ramen/kozijnen, maar nergens iets nieuws realiseren.

Het gaat om zo'n soort raam met uitval naar buiten, maat ca. 100-120x50cm:
Afbeeldingslocatie: https://www.werkspot.nl/images/sr/original/a5612e12-ec0e-4ecd-8437-6c1a9ac4ca8e.jpg

Achtergrond:
Wij willen bij een slaapkamer waar aan de zuidkant een draaikiepraam zit en de westkant een balkondeur zit, op de noordkant een extra raam laten plaatsen. Die muur is potdicht nu en met in de zomer de volle zon erop kan er maar slecht gelucht worden (warmte blijft lang hangen). Op de overloop aan de noordkant zit al zo'n raam die we open kunnen zetten en je merkt heel duidelijk doordat die in de schaduw ligt, er veel koelere lucht naar binnenkomt. Vandaar dat we zo'n zelfde raam ook in de slaapkamer willen realiseren.

Een andere optie is nog een dakraam, maar vanwege ons lessenaarsdak zal dat juist erg schuin staan (bijna plat, 20 graden) en dus ook juist nog meer zon binnenlaten (weten we omdat de badkamer precies zo'n raam heeft op deze verdieping ook), dus dat willen we alleen als laatste optie openhouden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-05 15:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou offertes laten opmaken door een aantal bedrijven, dit is door gaans prima te doen op basis van de gegevens die jij nu aangeeft of er zal even iemand langskomen.

Houd er rekening mee dat het even kan duren.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 16:05
In de huidige tijd, geen.
Probeer eerst maar eens een offerte te laten maken, grote kans dat er niemand op af komt, of pas in 2023 wil langskomen te kijken.

Uit eigen ervaring kostte het ons in 2017 ongveer 1700 euro voor een gat + kozijn van 60 bij 110. Tegenwoordig zal dit makkelijk het dubbele zikn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Falcon Thanks, ik dacht ik vraag hier even omdat er vast mensen zijn die dit weleens hebben laten realiseren. Dat het lang duurt is geen probleem overigens, ik maak me geen illusies dat het voor deze zomer nog kan. ;)

@CrazyOne 1700 is nog wel een prima bedrag. Wat is de reden dat het nu het dubbele zou zijn? Heeft dat puur met de grondstofprijzen te maken?

En wat is dan wijsheid qua offertes? Moet ik juist lokale bedrijven bellen/mailen of toch via plekken als Werkspot (de laatste keer dat ik die gebruikte had ik ook 0 reactie daarop namelijk). Of een andere tip?

[ Voor 22% gewijzigd door MooDyBLueS op 07-03-2022 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:11
Zou eerst lokale partijen proberen. En inderdaad wat @CrazyOne zegt. Prijzen zijn gestegen, grondstoffen, tekorten, covid, oorlog etc.
En hopelijk 2023 ben je de eerste.

( zelf ben ik ook bezig met verbouwing, en veel partijen willen pas over een paar maanden weer offertes maken voor 2023 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
corporalnl schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:04:
Zou eerst lokale partijen proberen. En inderdaad wat @CrazyOne zegt. Prijzen zijn gestegen, grondstoffen, tekorten, covid, oorlog etc.
En hopelijk 2023 ben je de eerste.

( zelf ben ik ook bezig met verbouwing, en veel partijen willen pas over een paar maanden weer offertes maken voor 2023 )
Goed om te weten, dan zit er inderdaad niks anders op dan het te accepteren hoe het nu loopt. Stel dat het nu 3000-3500 is geworden, dan denk ik dat wij ons eerst moeten gaan afvragen of dit wel rendabel is. Een dakraam is dan misschien minder ideaal, maar wel een stuk goedkoper voor zover ik heb gezien.

Ik ga ermee aan de slag en even kijken of ik in ieder geval ergens een offerte kan bemachtigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 15:39

_Arthur

blub

600 raam met kozijn en hr+++ glas
175 zaagwerk
25 lateij binnenzijde
50 dorpelstenen

uren metselaar / voeger: 2 a 3
uren breekwerk aannemer: 2
uren plaatsen kozijn: 1
op-afbouw steiger (indien nodig): 200

Uurtarief: 45 - 50 ex BTW

Zit ik ergens rond de 1400,- inc BTW met natte vinger werk.

Probleem is een aannemer te vinden die dit kleine klusje wilt klaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:16:
175 zaagwerk
25 lateij binnenzijde
50 dorpelstenen

Dit zijn bedragen waarvoor ik gelijk ja zou zeggen, net als de eerder genoemde 1700. Maar het dubbele wordt een ander verhaal.

Steiger is niet nodig, via het platte dak kan men er staand zonder enig probleem bij, zo zijn ook de zonnepanelen het dak opgekomen. ;)

Over bedrijven vragen voor de opdracht/offerte gesproken: welk type bedrijven denken jullie dat ik hiervoor kan bellen/mailen? Zijn dat alleen aannemers of ook algemene timmerbedrijven of zijn er nog andere type bedrijven die ik hiervoor kan raadplegen? Iets zegt mij dat dit niet ingewikkeld is, maar ik ben er niet echt in thuis.
En wat te zeggen van de bouwer van het huis? Wij hebben het niet zelf laten bouwen, maar is 11 jaar geleden door de eerste bewoners in opdracht gebouwd en wij hebben netjes alle papieren gekregen. Zouden die hier normaal gesproken voor open staan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-05 13:03
175 zaagwerk
25 lateij binnenzijde
50 dorpelstenen

Deze bedragen zijn m.i. een illusie. Je zult zeker 1k extra moeten tellen.
Zeker in deze tijd... aannemers geven geen cadeautjes weg. Ze hebben het druk genoeg. Als je ene voor dat bedrag vind en die dit jaar nog kan, zou ik hem niet laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-05 10:56

CeesKees

I rest my Kees

Waarom niet je warmteprobleem echt oplossen?

Een raampje is leuk, maar gaat op een goede hete dag niets doen hoor.

Ik zou eens kijken naar een fatsoenlijke airco (Daiking, Mitsubishi HI enz).

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

175 zaagwerk
25 lateij binnenzijde
50 dorpelstenen

Lol, dat lijken prijzen voor 2012 of klusser van werkspot

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:22

Cr3ator

1 bar is geen bar

CeesKees schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:17:
Waarom niet je warmteprobleem echt oplossen?

Een raampje is leuk, maar gaat op een goede hete dag niets doen hoor.

Ik zou eens kijken naar een fatsoenlijke airco (Daiking, Mitsubishi HI enz).
Een airco lost een warmteprobleem ook niet op - het maskeert alleen de symptomen. Oplossen doe je door de instraling te verminderen met bijv. screens, betere isolatie en warmtewerende ruiten. Dan nog kan raampje open of een airco fijn / noodzakelijk zijn voor een aangenaam verblijf, maar in die volgorde verspil je een stuk minder energie.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@CeesKees Daar zijn we inderdaad ook mee bezig, dit is niet het enige.

En met alle respect, maar een airco zou nooit een eerste stap moeten zijn. Ons vorige huis hebben we ook altijd passief weten te koelen. Of beter gezegd: passief niet warm laten worden.

We zijn sowieso bezig met zonwering en daarnaast ook aan het kijken naar betere dakisolatie in welke vorm dan ook.

Het raampje is hier nodig omdat zoals gezegd er amper luchtstroom haalbaar is, als je tegen het eind van de dag thuiskomt staat de zon vol op de balkondeur, dus die gaat dan echt niet open. De andere muur heeft feitelijk een 3-delig raam waarvan de buitenste 2 roosters hebben en de middelste een draaikiepraam is. En we hebben gemerkt dat als we de binnendeur openzetten en het uitvalraam op de overloop openzetten, dat dat écht verkoeling geeft. Alleen is de afstand best groot en gaat het "de hoek om" dus is de windstroom niet ideaal. Daarnaast willen we ook op alles behalve de heetste dagen gewoon een raampje open kunnen zetten en logischerwijs ga je dat niet doen waar de zon vol op brand.

Stappenplan is nu:
1. Rolluiken voor 3-delig raam en balkondeur
2. Extra raam aan noordkant (uitvalraam in muur of dakraam aan die zijde)
3. Dakisolatie en/of dakpannen vervangen door rieten dak (koeler in zomer, warmer in winter)
4. Idealiter: grond-water/lucht-water warmtepomp met vloerverkoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Hackus schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:21:
[...]

Lol, dat lijken prijzen voor 2012 of klusser van werkspot
Thanks, ik realiseer me door meerdere reacties waaronder die van jou dat 1400-1700 zeker niet meer haalbaar is en het eerder 2500-3000 wordt. Dat geeft voedsel tot nadenken, zeker gezien een dakraam dus veel goedkoper kan. Velux zelf bijvoorbeeld heeft voor pakweg 1250 een dakraam en daar komen naar ik begreep enkel nog 500-750 installatiekosten bij. 2000 max dus. En dat is een raam met extra zonwerend en isolerend glas en tevens zit de zonwering erbij in.

Alleen minder ideaal omdat de zon in de zomer wel vol op het dak schijnt maar juist niet op de muur op de noordkant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Krijnemans schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:17:
Deze bedragen zijn m.i. een illusie. Je zult zeker 1k extra moeten tellen.
Nou, hiervoor zijn afg. oktober 2 ramen geplaatst bij mij (genoemde prijs dus per raam) ;)

Dus om dan te zeggen dat het een illusie is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBVmn6CjDnHXmR57Cr6k5djOlZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIAhWPpuV0Hn6wwE5rjtIlWE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CtoFjVxPCy0TS6DZjgDJKcK7YE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAhCEABq3dvHPp0ifkIoCD6F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ia8V1cupBtnTKBlXJaSp4JovF_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cgtYlAIpxKlv0EoHY6ymrcge.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQbt2F88t8axe1rFKCT11m3bTEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GOInLwpGYDGPLS70CxD0S3BQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:35
Dit kan ook een interessant stopklusje zijn voor een lokale aannemer. De drukte is ook regio afhankelijk. Informeer bij kleine aannemers, zzp-ers voor een offerte. En geef aan dat moment van uitvoering minder van belang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-05 14:05
_Arthur schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:55:
[...]

Nou, hiervoor zijn afg. oktober 2 ramen geplaatst bij mij (genoemde prijs dus per raam) ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is jou raam gewoon alleen vastgezet met pur?
Dan snap ik de prijzen die je noemt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:57

MLLL

Palm Treo 650

bottom line schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:13:
[...]

Pur gebruik je voor afdichting, grote kans dat het kozijn eveneens verankerd is met kozijnstiften.
Maar buiten dat, probeer maar eens kozijn uit een muur te trekken die enkel gepurd is, ik wens je veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-05 14:05
MLLL schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:22:
[...]

Pur gebruik je voor afdichting, grote kans dat het kozijn eveneens verankerd is met kozijnstiften.
Maar buiten dat, probeer maar eens kozijn uit een muur te trekken die enkel gepurd is, ik wens je veel succes.
Het is maar dat het aan 4 kanten zweeft en ik geen bevestiging zag,
Maar kan inderdaad zijn doordat het houten ramen zijn, dat het anders is vastgemaakt dan met behulp van muurankers.
Anders hadden ze het raam voor een 20tal minuten, vrij precies op zijn plek moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:57

MLLL

Palm Treo 650

bottom line schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:52:
[...]

Het is maar dat het aan 4 kanten zweeft en ik geen bevestiging zag,
Maar kan inderdaad zijn doordat het houten ramen zijn, dat het anders is vastgemaakt dan met behulp van muurankers.
Anders hadden ze het raam voor een 20tal minuten, vrij precies op zijn plek moeten houden.
Met een paar wiggen houd je hem prima op zijn plaats.

Stiften worden doorgaans in de sponning gezet, mooiste is in de gaten van de scharnieren voor dievenklauwen als die er in zitten. Hoeft de schilder die gaten niet te vullen, scheelt weer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

bottom line schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:13:
Ja en daarom kreeg ik 40% korting van de werkspotter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:02
Bas.013 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:41:
Dit kan ook een interessant stopklusje zijn voor een lokale aannemer. De drukte is ook regio afhankelijk. Informeer bij kleine aannemers, zzp-ers voor een offerte. En geef aan dat moment van uitvoering minder van belang is.
Dit lijkt me inderdaad een goed uitgangspunt. Zeker als er geen steiger oid nodig is.

Zo hebben wij binnen een maand het slechter wordend dak van onze dakkapel laten vervangen. Voor hun een mooi klusje om in een klein dagje te doen.

Dus gewoon lokale partijen eens bellen en vragen of ze langs willen komen. Geen haast hebben met het krijgen van de offertes, maar gewoon flexibel zijn.
Aannemer ipv klant is op het moment koning ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
_Arthur schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:55:
[...]

Tja.. het is wat je ervan verwacht. Ik vind het niet bepaald fraai om naar ingezaagde bakstenen in het buitenblad te kijken. Of hebben ze dat voor de prijs dan ook nog allemaal opnieuw ingemetseld?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Krijnemans schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:00:
Tja.. het is wat je ervan verwacht. Ik vind het niet bepaald fraai om naar ingezaagde bakstenen in het buitenblad te kijken. Of hebben ze dat voor de prijs dan ook nog allemaal opnieuw ingemetseld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzQQ6UeDqtdmuWgvhr9g5b_bwQA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hCGQgdgPpTJsrzsZ2nsjvFDC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Knap. Ik zou niet weten waar ik een aannemer moet uithalen die het voor dat geld zo doet. Mijn ervaring is dus anders. Ziet er op de foto's iig netjes uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Dit is echt geen werk van een week hoor.

De beton zager is misschien 1,5 uur bezig, inclusief de koffie. Doorgaans hanteren die een voorrij tarief + meter tarief op basis van zaagdiepte.
Daarna moet de aannemer de stenen er uitslopen en eventueel afvoeren, als je een slome harrie hebt: 3 uur
Latij in binnenspouwblad opleggen: 30mins werk
Kozijn stellen en vast maken: 2 uur werk
Dorpelstenen metselen: 1 uur werk
Rollaag metselen: 1 uur werk
Overige zaken: 2 uur werk
Afvoerkosten: zeg 100 euro, tenzij de TS dat zelf op een zaterdag naar de stort brengt.

Mijn kozijn is een meranti, affabriek gelakt, draaikiep en HR+++ glas, komt bij www.toeleveringonline.nl/ vandaan.

Uren aannemer: 9,5 uur (zeeeer ruim gerekend). Mijn aannemer rekent Euro 41,50 per uur ex BTW (50,23 inc BTW). En nee, die komt niet van werkspot. Zit je op Euro 477,05 aan uren.

Mijn kozijn / raam etc geheel compleet was Euro 650,- inc BTW inclusief verzenden.

Zager: 245 (prijzen van: https://www.schoen-betonboring.nl/prijslijst.html#content) ik doe even de aanname dat het en 135 voorrijkosten is + zaagkosten)

Afvoeren sloopafval: 100

Zit ik, zeeer ruim gerekend, op: Euro 1472,05 inc BTW

Afwerking binnenzijde niet meegerekend. Dat kan de totaalprijs zeker opdrijven.

Ik ben dan ook benieuwd waar de 3500++ euro prijzen uberhaupt op gebaseerd zijn.

Het probleem zal zeker zijn dat het een klein klusje is en niet elke aannemer daar op zit te wachten. Ook kunnen niet alle werkzaamheden op 1 en dezelfde dag gedaan worden; er moet eerst gezaagd worden alvorens de maten van het raamkozijn bepaald kunnen worden en het kan worden besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
_Arthur schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:09:
Dit is echt geen werk van een week hoor.

De beton zager is misschien 1,5 uur bezig, inclusief de koffie. Doorgaans hanteren die een voorrij tarief + meter tarief op basis van zaagdiepte.
Daarna moet de aannemer de stenen er uitslopen en eventueel afvoeren, als je een slome harrie hebt: 3 uur
Latij in binnenspouwblad opleggen: 30mins werk
Kozijn stellen en vast maken: 2 uur werk
Dorpelstenen metselen: 1 uur werk
Rollaag metselen: 1 uur werk
Overige zaken: 2 uur werk
Afvoerkosten: zeg 100 euro, tenzij de TS dat zelf op een zaterdag naar de stort brengt.

Mijn kozijn is een meranti, affabriek gelakt, draaikiep en HR+++ glas, komt bij www.toeleveringonline.nl/ vandaan.

Uren aannemer: 9,5 uur (zeeeer ruim gerekend). Mijn aannemer rekent Euro 41,50 per uur ex BTW (50,23 inc BTW). En nee, die komt niet van werkspot. Zit je op Euro 477,05 aan uren.

Mijn kozijn / raam etc geheel compleet was Euro 650,- inc BTW inclusief verzenden.

Zager: 245 (prijzen van: https://www.schoen-betonboring.nl/prijslijst.html#content) ik doe even de aanname dat het en 135 voorrijkosten is + zaagkosten)

Afvoeren sloopafval: 100

Zit ik, zeeer ruim gerekend, op: Euro 1472,05 inc BTW

Afwerking binnenzijde niet meegerekend. Dat kan de totaalprijs zeker opdrijven.

Ik ben dan ook benieuwd waar de 3500++ euro prijzen uberhaupt op gebaseerd zijn.

Het probleem zal zeker zijn dat het een klein klusje is en niet elke aannemer daar op zit te wachten. Ook kunnen niet alle werkzaamheden op 1 en dezelfde dag gedaan worden; er moet eerst gezaagd worden alvorens de maten van het raamkozijn bepaald kunnen worden en het kan worden besteld.
natuurlijk kan dat wel, het is alleen risicovoller dus duurder. iemand in een bewoond huis gaat toch geen weken met een gat in de muur zitten wachten op het meten en bestellen van het kozijn? ook moet ik de metselaar nog tegen komen die voor 50 euro per uur langs komt voor een paar raam dorpel stenen. ja het is allemaal mogelijk, maar je prijzen zijn naar huidige maatstaf echt een beetje laag 3500 hoeft ook niet persee de waarheid zal er ergens tussenin liggen. Dus goed dat jij het voor elkaar hebt gekregen maar slecht te gebruiken als grove schatting (die zijn liever iets tehoog)
Pagina: 1