Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dullahan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:02
Hallo, ik vroeg me af of een paar oude lenzen die ik heb, compatibel zijn met iets modernere camera's.

Ik vond laatst de oude (kapotte) camera van mijn vader, een pentax p5, met 2 lenzen. Ik ben zelf een complete leek op het gebied van fotografie en apparatuur, en weet echt helemaal niks. Ik vroeg me af of ik misschien een digitale camera kon kopen (goedkoop/2ehands), die compatibel is met deze lenzen.

Voor zover ik begrijp zijn de lens mounts KA bayonet pentax, maar tijdens mijn zoektocht zag ik door de bomen het bos niet meer, en kom ik er niet echt achter of dit systeem nog wordt gebruikt.

Zijn deze lenzen nog bruikbaar voor nieuwere camera's, met of zonder bijvoorbeeld een opzetstuk oid, of alleen voor de oude pentax cameras?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-09 08:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een snelle google op "pentax mount compatibility" bracht me bij: https://www.mosphotos.com/PentaxLensCompatibility.html

Daar kan je het nodige uit halen. Zo te zien werken KA lenzen op digitale camera's met KAF(2) mount.

Die je kan vinden in de PW (en aan de hand van die modellen wellicht ook op V&A en andere tweedehands sites): https://tweakers.net/spie...qWsnI3NRASQdImVgqxdbW1gIA

Verder zou je ook nog op zoek kunnen naar adapters om dergelijke lenzen op systeemcamera's te laten functioneren.

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 07-03-2022 12:05 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dullahan
Orion84 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:03:
Een snelle google op "pentax mount compatibility" bracht me bij: https://www.mosphotos.com/PentaxLensCompatibility.html

Daar kan je het nodige uit halen. Zo te zien werken KA lenzen op digitale camera's met KAF(2) mount.

Die je kan vinden in de PW (en aan de hand van die modellen wellicht ook op V&A en andere tweedehands sites): https://tweakers.net/spie...qWsnI3NRASQdImVgqxdbW1gIA

Verder zou je ook nog op zoek kunnen naar adapters om dergelijke lenzen op systeemcamera's te laten functioneren.
bedankt, die pagina had ik inderdaad ook gevonden, maar daar kom ik niet echt wijs uit. De mount filter functie in PW had ik nog niet aan gedacht, die is wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-09 08:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dullahan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:09:
[...]

bedankt, die pagina had ik inderdaad ook gevonden, maar daar kom ik niet echt wijs uit.
Die pagina geeft toch duidelijk aan welke camera modellen/series compatible zijn met KA lenzen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:14

bobcom

Dedicated dabbler

De lenzen zijn bedoeld voor een analoge camera, met film die je moet (laten) ontwikkelen. Tegenwoordig is bijna alles digitaal, maar dat heeft zijn prijs.
De eigenlijke vraag is natuurlijk of je wilt gaan fotograferen of niet. Zo ja, dan kun je beter eerst nog even nadenken wat en hoe je wilt gaan fotograferen. Waarmee komt altijd op de laatste plaats.
  • Je kunt op Marktplaats of elders naar een goedkope "analoge" Pentax camera met K-vatting zoeken (de alleroudste hadden een M42-schroefvatting), filmpjes kopen en gaan fotograferen zoals je vader het deed.
  • Of je zoekt op Marktplaats naar een digitale Pentax camera, maar de betaalbare (<€150) hebben allemaal een kleinere sensor, waardoor je lenzen alles uitvergroten. Leuk voor portretten, lastig voor in de huiskamer. Bovendien zit er al vaak een lens bij, dus het is de vraag of je twee lenzen je veel extra brengen.En Pentax is niet het enige (of zelfs maar meest aangeboden) merk op Marktplaats
  • Wil je eigenlijk niet fotograferen, dan heeft het weinig zin om een camera te kopen omdat je al twee lenzen hebt.
(Er was eens een man die vond een knoop. Het was een mooie knoop, dus hij ging naar een kleermaker en liet er voor €800 een jas bij maken. Een poosje later zag hij bij C&A een veel mooiere jas hangen voor €400, Toen dacht hij "had ik die knoop maar laten liggen")

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dullahan
bobcom schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:32:
De lenzen zijn bedoeld voor een analoge camera, met film die je moet (laten) ontwikkelen. Tegenwoordig is bijna alles digitaal, maar dat heeft zijn prijs.
De eigenlijke vraag is natuurlijk of je wilt gaan fotograferen of niet. Zo ja, dan kun je beter eerst nog even nadenken wat en hoe je wilt gaan fotograferen. Waarmee komt altijd op de laatste plaats.
  • Je kunt op Marktplaats of elders naar een goedkope "analoge" Pentax camera met K-vatting zoeken (de alleroudste hadden een M42-schroefvatting), filmpjes kopen en gaan fotograferen zoals je vader het deed.
  • Of je zoekt op Marktplaats naar een digitale Pentax camera, maar de betaalbare (<€150) hebben allemaal een kleinere sensor, waardoor je lenzen alles uitvergroten. Leuk voor portretten, lastig voor in de huiskamer. Bovendien zit er al vaak een lens bij, dus het is de vraag of je twee lenzen je veel extra brengen.En Pentax is niet het enige (of zelfs maar meest aangeboden) merk op Marktplaats
  • Wil je eigenlijk niet fotograferen, dan heeft het weinig zin om een camera te kopen omdat je al twee lenzen hebt.
(Er was eens een man die vond een knoop. Het was een mooie knoop, dus hij ging naar een kleermaker en liet er voor €800 een jas bij maken. Een poosje later zag hij bij C&A een veel mooiere jas hangen voor €400, Toen dacht hij "had ik die knoop maar laten liggen")
Dat is ook de reden dat ik deze vraag had. Met wat ik nu zie/begrijp is het voor mij in dit geval niet waard om hier aan te beginnen.

Bedankt in voor de info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:49
Zijn die lenzen die je hebt gevonden autofocus lenzen? Zo niet, dan mis je ook nog een flink stuk useability op een modernere digitale camera. Ik heb al jaren niets met Pentax lenzen gedaan, mijn analoge set is allemaal handmatige focus, dus ik kan je niet vertellen waar het omslagpunt ooit zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:21
Misschien een inkopper, maar aangezien niemand deze vraag gesteld heeft stel ik hem maar: om welke lenzen gaat het precies? Welk brandpunt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dullahan
Djarune schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:51:
Misschien een inkopper, maar aangezien niemand deze vraag gesteld heeft stel ik hem maar: om welke lenzen gaat het precies? Welk brandpunt etc.
takumar-A zoom 1:3.5~4.5 28~80mm

vitacon 1:5.6~6.7 100-130mm MC Macro Ø55

Dit is wat er op staat in ieder geval, meer informatie zou ik moeten zoeken

[ Voor 10% gewijzigd door Dullahan op 11-03-2022 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:21
Dullahan schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:28:
[...]

takumar-A zoom 1:3.5~4.5 28~80mm

vitacon 1:5.6~6.7 100-130mm MC Macro Ø55

Dit is wat er op staat in ieder geval, meer informatie zou ik moeten zoeken
Dat zijn beide hele goedkope zoomlenzen van lage kwaliteit. Ze liggen vaak bij de kringloop. Niet interessant om te gebruiken.

Reviews van Pentax Forum:

Takumar-A 28-80mm F3.5-4.5

Vivitar 100-300mm F5.6-6.7 MC MACRO
Pagina: 1