Beste medetweakers, graag jullie aandacht voor het volgende.
Foto's
Dak helling 32.9 graden (3D Bag viewer gechecked)Dak ligging ZZW (212 graden)
Beschikbare (dak)ruimte
Dak is ongeveer 20m2, echter dakkapel van ik schat 10m2Verder nog schuur van 5.6m2 en prieel van 5.6m2
foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/Dnfz2kK0ZRjZi07CLXKC5xdE.png?f=user_large)
foto prieel constructie
/f/image/C7BOpAM8UYOYv0oWpSkEb86c.png?f=fotoalbum_large)
Schaduw
Gecheckt op SunCalc. Panelen onder de dakkapel hebben natuurlijk in het begin schaduw van de dakkapel zelf. Verder linker dakhelft heeft schaduw van de dakkapel en later van dak van de buren.:fill(white):strip_exif()/f/image/pI52JlmR42rzd6EdZTsum5Wc.png?f=user_large)
Jaarverbruik
3000kWHuidige elektriciteitsaansluiting
3 fase, ligt al aparte kabel richting zolderBudget en doel
Ik weet niet of ik hier 5+ jaar blijf wonen. Maar met de steeds maar stijgende prijzen, uitstel van de salderingsregeling en nog steeds de BTW teruggave en toch een stukje zelfvoorzienendheid leek het mij toch wel interessant.Doel is dus zoveel mogelijk WP neerleggen maar wel met een efficiente WP/euro verhouding. Dus lage terugverdientijd.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil alles laten doenBijhouden van data
Volgens mij heeft bijna elke aanbieder van omvormer wel een app of inzicht in data, althans.Reeds verkregen offertes
1 partij heeft onderstaande opstelling getekend.Dit wel op basis van micro omvormers, Enphase IQ7+ en 8x 385WP
5735 inc Btw, 1.86 Eur/Wp
:fill(white):strip_exif()/f/image/LmMGQT7Gk4THQ9eSozlmQ1Ra.png?f=user_large)
Regio
Gelderland, onder de rijnVragen waar ik mee zit:
Volgens mij heb je voor een stringomvormer of solaredge minimaal 6 of 7 panelen nodig. Dit zou betekenen dat je alle panelen zou moeten koppelen. Ik weet niet of dit kan middels een buitenkabel langs de muur (regenpijp)?
Eventueel via de grond en via de meterkast omhoog naar zolder.
Als dat zou kunnen is een string omvormer (SMA) dan niet een goede optie met 7 panelen totaal, of 8 waarbij die linksboven het meeste schaduw pakt. De vraag is even of die veel toevoegt.
Sommige partijen leggen geen zonnepanelen op dakkapellen, dit in verband met extra ballast omdat de panelen in de wind liggen, constructie kan dit soms niet aan met gevolgd eventuele lekkage na een lange tijd. Ook is er geen garantie op de zonnepanelen.
Wat zijn de ervaringen hier. Op de dakkapel zouden anders nog 4 panelen kunnen mogelijk.
1 van de overige buren heeft er 4 op de dakkapel in V vorm. Ik vermoed omdat 2 rijen leggen niet past , tussenafstand van 0.5 tot 0.7m minimaal heb ik gelezen.
En 1 rij panelen moet mogelijk verzwaard worden, mogelijk is dat de reden voor 2 panelen richting NNO.
:fill(white):strip_exif()/f/image/grrD9dRAplJSnQnQnG53iPkd.png?f=user_large)
Beste is volgens mij micro omvormers, maar ook direct het duurste.
Mogelijk zijn er andere goeie adviezen/ideeën.
Feedback wordt gewaardeerd