Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Never underestimate the power of stupid people in large groups
/(bb|[^b]{2})/
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Alleen wil ik dus gaan stoppen met code committenJohnR schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:27:
Als je ambitie hebt als scrummaster zou je die ook gelijk in je huidige job op moeten kunnen doen.
Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met dezelfde omgeving waarin je zit. Kom je in een ander team, en dus in een mogelijk andere positie mocht je scum leider worden, dan gaat het code "kloppen" ook niet meer zoals voorheen. Dan zit je toch met andere taken/mensen/verantwoordelijkheden, schat ik zo in.PdeBie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:19:
[...]
Ik heb het nu 14 jaar gedaan en merk gewoon dat ik er steeds minder energie uit haal en er ook geen energie voor kan opbrengen om wéér een nieuwe techniek te moeten leren. C#, .NET, dotnetcore, AWS, Angular enzovoort, enzovoort. Vroeger zat ik 's avonds na werktijd nog zelf dingetjes te knutselen om iets nieuws te proberen. Dat kan ik nu niet meer (mede door gezinsleven, maar ook door gebrek aan ambitie/passie).
Scrum Master zelf de enige die titel scrum master serieus neemt
Ook Davids moeder ziet het met lede ogen aan: “Natuurlijk heb ik ‘m knarsetandend gefeliciteerd. Maar als-ie alsnog zijn veterdiploma zou halen, zou ik hem ook feliciteren. Ik heb er ook niet per se iets op tegen dat hij nu Scrum Master is, hij moet alleen niet doen alsof het iets voorstelt. Daardoor heb ik de neiging hem keihard in zijn gezicht uit te lachen, vrucht van mijn schoot of niet.”
HR persoon
Sorry maar wat wil je hiermee zeggen en/of bereiken?CVTTPD2DQ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:22:
De Speld heeft er al eens een artikel aan gewijd:
[...]
Chibert schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:31:
Uit interesse, in welke sector staat de vacature uit?
Dat zelfs in de reguliere media al is doorgedrongen dat de opleiding scrummaster onzin is. Zelfs heftruckchauffeur word je niet binnen een dag. Wat de overige deelnemers opmerkten klopt, een scrummaster diploma gaat je niets leren wat je nu al niet kan.PdeBie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:32:
Sorry maar wat wil je hiermee zeggen en/of bereiken?
Ja en nee. Natuurlijk kan je prima scrum-master zijn (of het werk van een scrum-master doen) zonder certificering of diploma. En als je dat binnen een huidige werkomgeving doet zal niemand daar een probleem van maken, zolang je je werk goed doet. Maar voor een nieuwe werkgever is het wel een risico. Een diploma geeft dan toch wat zekerheid. Dat gezegd hebbende: TS zou gewoon moeten solliciteren, en dan zie je wel waar het schip strandt. Als het klikt met de nieuwe werkgever dan kan het zomaar allemaal op z'n plaats vallen.CVTTPD2DQ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:24:
[...]
Dat zelfs in de reguliere media al is doorgedrongen dat de opleiding scrummaster onzin is. Zelfs heftruckchauffeur word je niet binnen een dag. Wat de overige deelnemers opmerkten klopt, een scrummaster diploma gaat je niets leren wat je nu al niet kan.
Een diploma of certificering vind ik helemaal niets zeggen over je kwaliteiten als Scrum Master. Het is typisch zo'n baan waar je eigenlijk niet hoort op te vallen. Je bent er gewoon en bent altijd in staat om het proces te begeleiden. Daar heb je ook sociale skills voor nodig en een snuggere kijk op de bedrijfscultuur.Frame164 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:37:
[...]
Ja en nee. Natuurlijk kan je prima scrum-master zijn (of het werk van een scrum-master doen) zonder certificering of diploma. En als je dat binnen een huidige werkomgeving doet zal niemand daar een probleem van maken, zolang je je werk goed doet. Maar voor een nieuwe werkgever is het wel een risico. Een diploma geeft dan toch wat zekerheid. Dat gezegd hebbende: TS zou gewoon moeten solliciteren, en dan zie je wel waar het schip strandt. Als het klikt met de nieuwe werkgever dan kan het zomaar allemaal op z'n plaats vallen.
[ Voor 3% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 07-03-2022 21:22 ]
Have you tried turning it off and on again?
Je hebt altijd kans dat de HR-afdeling niet (in detail) begrijpt wat de functie inhoudt, en de waarde (of liever het gebrek aan waarde) van zo'n certificering niet kent. Dan belandt je CV onterecht onderop de stapel.Frame164 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:37:
Maar voor een nieuwe werkgever is het wel een risico. Een diploma geeft dan toch wat zekerheid.
Een diploma geeft alleen maar weer dat iemand een boek kon lezen en wat dingen eruit onthouden heeft. Een fulltime scrummaster is echt nonsens. Het is geen functie, het is een rol die je naast je werk erbij doet. Dat corporates hun projectleiders wilden pimpen en daarom maar een functie hebben gecreëerd is iets heel anders.
/(bb|[^b]{2})/
Inderdaad.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:05:
[...]
Je hebt altijd kans dat de HR-afdeling niet (in detail) begrijpt wat de functie inhoudt, en de waarde (of liever het gebrek aan waarde) van zo'n certificering niet kent. Dan belandt je CV onterecht onderop de stapel.
Uiteindelijk houdt die angst het certificatencircus in stand. Kandidaten zijn bang uitgescreend te worden, en halen "voor de zekerheid" een certificaat. HR ziet certificaten op alle CV's en gaat ze als normatief zien. Opleiders gniffelen en cashen honderden euro's voor cursussen op basisschool-niveau.
https://niels.nu
Ik heb ervaring met projecten waar een junior dev het SM werk erbij deed, en ervaring met projecten waarbij je een 'full time' SM had. Dat laatste heeft absoluut niet mijn voorkeur omdat je dan snel iemand krijgt die heel erg van de scrum 'regeltjes' is, terwijl dat juist de plank compleet misslaat, en anti-agile is.JohnR schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:08:
Een diploma geeft alleen maar weer dat iemand een boek kon lezen en wat dingen eruit onthouden heeft. Een fulltime scrummaster is echt nonsens. Het is geen functie, het is een rol die je naast je werk erbij doet. Dat corporates hun projectleiders wilden pimpen en daarom maar een functie hebben gecreëerd is iets heel anders.
Doet het ook niet. Maar voor full time SM rollen zijn de certificeringen gewoon een must. Daarbij zijn ze heel simpel dus het niet hebben gaat gewoon tegen je werken.Gr4mpyC3t schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:21:
Een diploma of certificering vind ik helemaal niets zeggen over je kwaliteiten als Scrum Master.
Heel goed, complimenten! Nog wel een feedback puntje: ga werken aan je zelfvertrouwen. Je kan heel veel, je hebt veel in je mars, vertrouw op jezelf en leer jezelf ook te verkopen, en te waarderen wat je allemaal wel niet kunt. Dit gaat je op veel meer vlakken dan werk en solliciteren helpen. Succes!PdeBie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:50:
Dank voor alle positiviteit mensen! Heerlijk. Had ik echt even nodig.
Zoals ik al aangaf in mijn eerste post. Nee heb je, Ja kan je krijgen.
Ik heb dan ook zojuist de recruiter een e-mail gestuurd.
Het is ook pas echt een half uur later dan de startpost, maar ik zit nu gewoon te rillen in mijn stoel. Deels van positiviteit dat ik het "gewoon gedaan heb" en deels van twijfel van "my god, wat heb ik gedaan?!". Terwijl er nog niets veranderd, dus ik heb helemaal niets gedaan nog. Alleen een e-mail gestuurd.
Sigh...... wat kan ik soms toch moeilijk doen
Precies dit. Misschien zegt het niet alles, maar bij het uitzetten van een vacature is dat één van de vakjes die een inhurend bedrijf wil aanvinken.Hydra schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:29:
Ik zou als je een ScrumMaster full time wil doen, juist wel die certificeringen doen. Het stelt echt geen fluit voor, maar toch is het iets dat veel bedrijven belangrijk vinden. Ook denk ik omdat ze niet inzien hoe weinig 'scrum master' eigenlijk inhoudt. Zo'n certificering kun je prima tussendoor doen. Met wat geluk wil je huidige bedrijf je er zelfs voor betalen.
There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -
Nu trap je me toch een beetje op mijn ziel...JohnR schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:08:
[...]
Dan ben je dus meer een agile coach dan een scrummaster. Daar vind ik weinig mis mee, maar het is wel ander werk. De scrummaster is integraal onderdeel van het team, en kan eigenlijk daarom al niet gedeeld worden tussen teams.rob_erwt schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:48:
[...]
Nu trap je me toch een beetje op mijn ziel...Afhankelijk hoe je de rol invult (of de organisatie vindt dat die zou moeten worden ingevuld) kan het best een rol ipv een functie zijn. Mijn ervaring echter is dat als je het als rol vult je zeker niet het volledige rendement uit de mogelijkheden haalt. Vaak zal het dan niet verder gaan als 'de persoon die de meetings rooms regelt, de mensen bij elkaar roept voor de daily/retro/refinement en timekeeper/voorzitter is bij die meetings'. Dat is niet hoe ik de rol invul in ieder geval.
Hoe vul ik dan mijn tijd? Nou, op dit moment ben ik sowieso scrummaster voor 4 teams (wat eigenlijk teveel is. 2 of 3 teams zou beter zijn). Mijn belangrijkste tool is observatie: wat gebeurt in de teams, hoe werken mensen samen, zowel binnen een team als tussen de teams, wat voor impediments/blokkades zie ik in die samenwerking en hoe kunnen we die oplossen? Om goed te observeren probeer op regelmatige basis bij de meeste meetings aan te sluiten, maar ook gewoon aanwezig te zijn op de vloer/in Slack/Zoom/whatever.
Wat je daarvan leert, neem je mee naar het team. Wat zie je mis gaan en hoe kunnen we dit aanpakken. En hierbij kun je verder kijken dan Scrum. Wellicht werkt dat, maar wellicht zijn er ook andere methoden (Kanban, eXtreme Programming, DevOps, etc) Uiteindelijk is het doel om het team beter te maken en het is jouw taak als scrummaster om te kijken hoe je dit, samen met het team, kan bereiken.
Praktisch heb ik dus coach gesprekken met de teamleden en de PO's. Organiseer ik op zijn tijd workshops. Zorg ik dat ik de juiste vragen stel om mensen na te laten denken. Maar zorg ook dat ik op de hoogte blijf van nieuwe ontwikkelingen en draag die informatie over aan het team ('dit is een interessante blogpost/boek/podcast. Denk je dat we hier wat mee zouden kunnen in het team?'). En pak ik ook zo nu en dan wat praktische organisatie dingetjes op: onboarden nieuwe collega's (qua apparatuur, credentials, etc), organiseren van events (hackatons, meet-ups) en ja, ook zorgen dat er zalen beschikbaar zijn voor de teammeetings en die meetings faciliteren.![]()
Ik weet daar mijn dagen verrassend goed mee te vullen en ik krijg over het algemeen vooral positieve reacties en binnen onze organsiatie is er niemand die (hardop) in twijfel trekt of dat allemaal niet wat overdreven is, zo'n fulltime scrummaster.
/(bb|[^b]{2})/
Wat zijn je KPI's? Wat zijn (redelijk) objective measurements waaraan jouw functioneren wordt afgelezen?rob_erwt schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:48:
Ik weet daar mijn dagen verrassend goed mee te vullen
En sowieso is een agile coach functie tijdelijk. Uiteindelijk heeft een team een aardige flow te pakken en is er geen agile coach meer nodig voor dat team.JohnR schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:21:
Dan ben je dus meer een agile coach dan een scrummaster.
'Noem wat het is' is vaak het probleem. Zoals ik eerder al schreef, heeft iedere organisatie een (iets) ander beeld bij wat de functie/rol van scrummaster of agile coach inhoudt. Daarom is het ook zo belangrijk (een een belangrijke skill van een scrummaster!) om het gesprek aan te gaan om te kijken wat er daadwerkelijk verwacht wordt/nodig is. Mijn functie mag dan scrummaster zijn, ik ben niet alleen met scrum bezig. Maar ik ben ook geen agile coach in de zin dat ik vooral kijk naar de gehele organisatie en alleen hoogover naar de teams kijk.JohnR schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:21:
[...]
Dan ben je dus meer een agile coach dan een scrummaster. Daar vind ik weinig mis mee, maar het is wel ander werk. De scrummaster is integraal onderdeel van het team, en kan eigenlijk daarom al niet gedeeld worden tussen teams.
Ik heb in beide situaties gezeten, dus dat een scrummaster een junior developer was die echt enkel wat faciliteerde en in situaties waarin een scrummaster meer een projectleider of agile coach was. Ik heb zelf een sterke voorkeur voor het eerste, maar het tweede zal ook best kunnen werken. Noem het dan alleen wat het is, namelijk projectleider of agile coach. Dan vergelijk je tenminste appels met appels.
Mijn huidige werkgever is sowieso niet erg KPI minded, maar voor mezelf zit het hem enerzijds vooral in de team KPI's. Dingen als release frequency, feature leadtime, failure rate en mean-time-to-recover (DevOps metrics) werk ik samen met het team aan (ik met advies, het team zelf met implementatie). En anderzijds ook in de agile/scrum maturity van de teams. Maar ook mijn NPS score (van de teams, afdeling, rest van de organisatie) kan interessant zijn.Hydra schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:56:
[...]
Wat zijn je KPI's? Wat zijn (redelijk) objective measurements waaraan jouw functioneren wordt afgelezen?
Okay, maar de mensen die daar invloed op hebben zijn de devs/ops mensen. Hoe toon jij aan dat je na X tijd nog 'nut' hebt? Want ik zie vooral dat bij erg mature teams de scrum master rol (niet titel) gewoon vervuld word door een van de developers. Het runnen van stand-ups e.d. kost grofweg 10% van je tijd, als het niet minder is.rob_erwt schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:38:
Mijn huidige werkgever is sowieso niet erg KPI minded, maar voor mezelf zit het hem enerzijds vooral in de team KPI's. Dingen als release frequency, feature leadtime, failure rate en mean-time-to-recover (DevOps metrics) werk ik samen met het team aan (ik met advies, het team zelf met implementatie). En anderzijds ook in de agile/scrum maturity van de teams. Maar ook mijn NPS score (van de teams, afdeling, rest van de organisatie) kan interessant zijn.
Als het team, de omgeving en de methodes/frameworks voor manieren van werken niet veranderen en ik doe mijn werk goed zal mijn functie inderdaad verdwijnen. Des te beter ik mijn werk doen, des te sneller dat gaat.Hydra schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:49:
[...]
Okay, maar de mensen die daar invloed op hebben zijn de devs/ops mensen. Hoe toon jij aan dat je na X tijd nog 'nut' hebt? Want ik zie vooral dat bij erg mature teams de scrum master rol (niet titel) gewoon vervuld word door een van de developers. Het runnen van stand-ups e.d. kost grofweg 10% van je tijd, als het niet minder is.
Om me heen zie ik vooral dat scrum masters of zich meer met het team gaan bemoeien (slecht), of bezig gaan externe impediments te bestrijden. Dat laatste is an sich goed, maar dan kom je ook in het vaarwater van de PO, die voor een deel dezelfde rol heeft.
Dat is nogal zorgwekkend. Er is geen DevOps in plaats van Scrum...rob_erwt schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:14:
Maar mijn ervaring is dat die drie dingen altijd in meer of mindere mate in flux zijn (teamsamenstelling verandert, organisatie reorganiseert, we gaan meer DevOps doen ipv Scrum). En dus blijft het vaak zinvol om iemand in de buurt te houden die meer systemisch naar verbeteringen kijkt.
Ik bestrijd ook zeker niet dat een Scrum-master inderdaad nuttig kan zijn. Alleen ik vind puur een scrum-master rol voor full time vrij bijzonder. Ik heb het eigenlijk altijd beter zien werken wanneer een teamgenoot (meestal) dev het erbij deed dan wanneer er een fulltime SM was. Die gaan toch een beetje werk voor zichzelf verzinnen. Allemaal 'leuke' retro games bedenken waar de meeste mensen een beetje een hekel aan hebben enzo. Of elke dag bij iedere story vragen of je verder kan. Buh. Het grote voordeel van een developer als SM is dat ze vooral het development niet in de weg gaan zitten.Uiteindelijk is het allemaal best een beetje subjectief wat een scrummaster of agile coach toevoegt. Maar ik heb het geluk gehad om het vak van een aantal goede mensen te leren en dan zie je toch echt het verschil in een team tussen een goede scrummaster en geen of een slechte.
Zie hier waarom een scrummaster met kennis van zaken een toevoeging kan zijn. 😉 Ik bedoelde het als voorbeeld van iets dat daadwerkelijk tegen mij gezegd is. Er was nog het nodige te doen in die organisatie...Hydra schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:09:
[...]
Dat is nogal zorgwekkend. Er is geen DevOps in plaats van Scrum...
Iedere werknemer vindt binnen een bedrijf uiteindelijk wel een rol, gewoonweg omdat er altijd "werk" is dat niet opgepakt kan worden. Bij een klein bedrijf wassen de medewerkers zelf hun koffiekoppen af, bij een groter bedrijf komt er een vaatwasser, en uiteindelijk komt er een koffiejuffrouw die servies verzamelt (of de schoonmakers krijgen die taak).rob_erwt schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:14:
Uiteindelijk is het allemaal best een beetje subjectief wat een scrummaster of agile coach toevoegt. Maar ik heb het geluk gehad om het vak van een aantal goede mensen te leren en dan zie je toch echt het verschil in een team tussen een goede scrummaster en geen of een slechte.
Ik ken geen civiel ingenieurs dus daar kan ik weinig over zeggen, maar bij artsen word juist wel veel 'genavelstaart'. Dat is juist een beroepsgroep waar casussen besproken worden in het team of juist teamoverstijgend. En waar goed wordt gekeken waar dingen mis gegaan zijn of hoe ze nog beter kunnen. Sowieso zijn ziekenhuizen altijd bezig met het verbeteren van hun processen, al gebruiken ze daar vaker Lean technieken voor dan agile.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:25:
[...]
Verder vind ik dat we als bedrijfstak wel heel veel bezig zijn met proces en introspectie. Als je kijkt naar andere volwassen beroepstakken (civiel ingenieurs, or artsen in een ziekenhuis) lijkt men het daar prima zonder wekelijkse navelstaarsessies te kunnen.
Klinkt leuk. In de praktijk werkt het alleen niet zo en werken lijstjes met "wat ging goed en wat ging beter" over het algemeen een stuk beter dan bij op aan voeten van collega's gebonden ballonnen te gaan stampen. En ja, dat heb ik meegemaakt als 'retrogame'.PdeBie schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:44:
“Leuke” retrogames hebben wel degelijk nut. De andere manier van data verzamelen kan ervoor zorgen dat je als team tot andere inzichten komt dan wanneer je altijd maar “wat ging er goed en wat kan er beter” vraagt. Het is aan de SM om aan te voelen welke retro de juiste is op dat moment.
[ Voor 4% gewijzigd door PdeBie op 14-03-2022 17:49 ]
Tuurlijk wat het een extreem voorbeeld. Maar ik vind die 'zeilboot' die je noemt ook gewoon kinderachtig. Het is prima om wat variatie aan te brengen in de manier van uitvragen, maar als het op zo'n basisschool manier moet met een 'zeilboot' omdat we het anders niet 'snappen' ben je mij kwijt.PdeBie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:48:
@Hydra dat vind ik ook wel een heel extreem uiterste qua spelletjes. Ik doelde meer op retro methodieken als de zeilboot (wat helpt ons vooruit, wat remt ons af en welke gevaren zien we) bijvoorbeeld. Dat komt in principe in de kern op hetzelfde neer, namelijk waar kan het beter, maar door de vraagstelling krijg je andere denkwijzen en mogelijk inzichten.
Dat laatste vergt wel een volwassen team. Om daar te komen kan een SM zeker heel veel nut en toegevoegde waarde hebben. Je voorbeeld zou wel het doel moeten zijn. Of je daar komt met kinderachtige retro spelletjes of een meer plain aanpak.. ligt wederom volledig aan het team, de dynamiek en de volwassenheid.Hydra schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:41:
[...]
Tuurlijk wat het een extreem voorbeeld. Maar ik vind die 'zeilboot' die je noemt ook gewoon kinderachtig. Het is prima om wat variatie aan te brengen in de manier van uitvragen, maar als het op zo'n basisschool manier moet met een 'zeilboot' omdat we het anders niet 'snappen' ben je mij kwijt.
Daarbij heb ik veel ervaring met high performing teams waar de SM rol gewoon bij een van de developers lag. En daar zag je dat het helemaal prima ging juist zonder die kinderachtige 'games' omdat de verbeteringen echt vanuit het team zelf kwamen. Ik heb juist het gevoel dat als je teams self organizing laat zijn, er veel meer naar boven komt, dan waneer je het kunstmatig uit mensen gaat trekken.
Wat is een "volwassen" team? Als je mensen als kinderen benadert, gaan ze zich zo gedragen. Als je mensen verantwoordelijkheid laat nemen, wordt een team snel veel volwassener.Montaner schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:47:
Dat laatste vergt wel een volwassen team. Om daar te komen kan een SM zeker heel veel nut en toegevoegde waarde hebben. Je voorbeeld zou wel het doel moeten zijn. Of je daar komt met kinderachtige retro spelletjes of een meer plain aanpak.. ligt wederom volledig aan het team, de dynamiek en de volwassenheid.
De afdeling waar ik (samen met een sr. director of engineering) leiding aan mag geven heeft ook een agile coach die wel iets meer doet dan 'leuke retro spelletjes'. Hoe volwassen een team is, is meetbaar en fluctueert nogal (door teamleden die weggaan of erbij komen of veranderende missies bijvoorbeeld).Hydra schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:51:
[...]
Wat is een "volwassen" team? Als je mensen als kinderen benadert, gaan ze zich zo gedragen. Als je mensen verantwoordelijkheid laat nemen, wordt een team snel veel volwassener.
Nogmaals; niks mis met wat variatie in de manier van uitvragen in een retro. Maar mijn ervaring met full time scrum masters is dat ze heel vaak hun aanwezigheid proberen te verantwoorden door de meest wilde retrogames te verzinnen waardoor uiteindelijk onder de streep er helemaal niks meer uit de retro komt. En vooral onervaren scrum masters kunnen in teams veel schade doen, juist omdat ze het heel erg volgens 'het boekje' willen doen. Terwijl dat natuurlijk erg anti-agile is.
Een agile coach is compleet wat anders dan een scrum master. Een agile coach is bezig teams 'agile' te maken, maar dat is een tijdelijke rol, extern. Een scrum master is een vaste rol binnen een team. Beide rollen kunnen bij 1 persoon liggen, maar dat is eigenlijk niet ideaal. Juist omdat je dan heel erg met 2 petten zit in een meeting.Fulgora schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:49:
[...]
De afdeling waar ik (samen met een sr. director of engineering) leiding aan mag geven heeft ook een agile coach die wel iets meer doet dan 'leuke retro spelletjes'.
Ook hier zit je weer heel erg in een team coaching hoek. Dit heeft echt helemaal niks met een scrum master rol te maken. De scrum master en PO zijn onderdeel van het team. De coach is extern. Dat kun je echt niet op een hoop gooien en je moet echt geen mensen hebben die zowel wel als niet in het team zitten.Hoe volwassen een team is, is meetbaar en fluctueert nogal (door teamleden die weggaan of erbij komen of veranderende missies bijvoorbeeld).
De methodiek die zo'n coach gebruikt om bij te houden hoe een team performed wisselt per bedrijf. Mijn huidige toko gebruikt Tuckman gecombineerd met Lencioni; de vorige club waar ik werkte met dezelfde coach gebruikt 24 Capabilities. Die performance metrics worden naast team health ('zijn de mensen gemotiveerd?') en naast velocity gelegd zodat ik en mijn manager (de CTO) weten welke teams meer aandacht nodig hebben.
Het is puur om de vragen te visualiseren en mensen in de juiste richting te laten denken over de vragen. Dat kan je kinderachtig vinden, maar ik weet dat het mij persoonlijk vaak wel helpt om in de juiste mindset te komen.Hydra schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:41:
[...]
Tuurlijk wat het een extreem voorbeeld. Maar ik vind die 'zeilboot' die je noemt ook gewoon kinderachtig. Het is prima om wat variatie aan te brengen in de manier van uitvragen, maar als het op zo'n basisschool manier moet met een 'zeilboot' omdat we het anders niet 'snappen' ben je mij kwijt.
Waarom wil je dit nog steeds verdedigen? Je had juist als scrumaster al lang mogen beslissen dat het prima is dat iedereen een mening heeft. Jij vindt X, de ander Y. Le f*ing care. Want het zit je doel (solliciteren als scrum meester) niet in de weg.PdeBie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:23:
[...]
Het is puur om de vragen te visualiseren en mensen in de juiste richting te laten denken over de vragen. Dat kan je kinderachtig vinden, maar ik weet dat het mij persoonlijk vaak wel helpt om in de juiste mindset te komen.
Ik heb ook SM's mee gemaakt die het inderdaad te bont maakten met spelletjes met post-it's en pictionary-achtige spelletjes. Dat is mij inderdaad ook te extreem.
but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!
"Ik heb gelijk want ik ben de scrummaster"Douweegbertje schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:12:
Waarom wil je dit nog steeds verdedigen?
Ik chargeer een beetje omdat ik dit vaker zie, vooral bij 'full time' scrum masters. Als een van de devs het erbij doet, gaat het vaak veel makkelijker en focussen we ons op wat nodig is. Je hebt geen zeilboten in je retro nodig; het gaat erom dat we gewoon op tafel leggen wat ons dwars zit. Zo'n developer heeft niet zo de behoefte om aan te tonen heus wel een echte scrum-master te zijn door allerhande retro games te bedenken.PdeBie schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:42:
En @Hydra: dat dus absoluut niet. Slecht verwijt wat je daar maakt.
wat mij (TS) betreft niet meer en is de vraag uit de OP behandeld.t_captain schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:35:
[mbr]Discussie over scrum werken en de rollen daarin is best interessant, maar is het nog in lijn met de OP?[/mbr]
[ Voor 8% gewijzigd door PdeBie op 16-03-2022 11:08 ]
Dat bedoelen dus een boel mensen in dit topic. Als je als fulltime scrummaster wil werken, solliciteer dan gewoon als projectleider, dat is feitelijk wat je dan wil doen...PdeBie schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:42:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
/(bb|[^b]{2})/
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq