Jaren 60-woning - hoe verbeter ik isolatie en verwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tante Bet
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik heb een jaren 60 hoekwoning die ik gedeeltelijk heb laten na-isoleren. Alle ramen zijn vervangen door HR++ glas, de spouw is volgeblazen met Supafil en de kruipruimte is voorzien van Tonzon. We hebben ook vloerverwarming laten aanbrengen. Voor de toekomst staat dakisolatie nog op de planning.

Omdat de vloerverwarming de benedenverdieping kan warm stoken met een lagere temparatuur, heb ik nu problemen met het verwarmen van de bovenverdieping. Ik stook daar niet standaard maar ik zou wel eens de werkkamer willen verwarmen als dat nodig is en ik wil graag de temperatuur in het washok (zuidzijde) hoog genoeg kunnen instellen om de was te laten drogen.

Het huis heeft 2 slaapkamers aan de noordzijde en 2 aan de zuidzijde. De kamers aan de noordzijde zijn al geheel afgetimmerd rondom de kozijnen, die aan de zuidzijde niet. Bij het aftimmeren van het deel rondom de kozijnen van de noordzijde heeft niemand zich destijds gerealiseerd dat er metalen lateien boven de kozijnen zitten. Doordat ik het boven niet warm genoeg kan stoken, condenseert er nu vocht op de lateien aan de zuidzijde, met zwarte schimmel als gevolg. Aan de noordzijde is hier geen sprake van. Niet zichtbaar althans. Binnenkort wil ik de zuidzijde ook laten afwerken. Nu is mijn vraag of ik het op dezelfde manier kan laten afwerken als de noordzijde (met gipsplaten en stucwerk) of zou het verstandig zijn hier isolatiemateriaal aan te brengen? En waarmee isoleer ik het dan? Aangezien er ook al spouwisolatie aanwezig is. Of maakt dit niet uit? En moet ik de schimmel dan eerst professioneel laten behandelen?

Voordat ik de kamers ga laten afwerken, is het de bedoeling dat een installatiebedrijf het stookprobleem gaat oplossen. Dit doen zij door 2 radiatoren te vervangen voor grotere exemplaren, thermostaatknoppen aan te brengen op de bovenverdieping en alles inregelen. Er wordt een Evohome systeem geplaatst en op de offerte staat dat er een bypass wordt gemaakt en er staat iets met een schakelrelais en zoneklep. Vooral met installatiewerk zijn er bij eerdere verbouwingen wat fouten gemaakt en omdat ik zelf geen kennis van zaken heb, wil ik dat nu graag voorkomen. Hopelijk zijn er hier mensen die hier iets van af weten. Klinkt bovenstaande als een goede oplossing? Op de werkkamer is trouwens sprake van een enorme koudebrug door een balkon. Zou hier tegenop te stoken zijn?

Ik ben van plan om op korte termijn met een warmtebeeldcamera de muurisolatie te gaan controleren of daar iemand voor in te huren. De schimmelplek komt namelijk voor een klein deel ook op de zijmuur, in plaats van alleen op de muur met de latei. Ik wil zeker weten dat de Supafil overal goed terecht is gekomen.

Dan de dakisolatie. Is het zinvol om dit vanaf de buitenzijde te laten doen? Ik heb begrepen dat het wel mogelijk is bij een niet-vrijstaand huis. Beide buren hebben het al aan de binnenzijde laten isoleren. Dit is natuurlijk veel voordeliger maar als het qua stookkosten en comfort de moeite waard is, zou ik dit eventueel wel willen. Maar de isolatiewaarde van de muren komt natuurlijk nooit in de buurt van die van een compleet gerenoveerd dak. Dus heeft het zin?

Als laatste heb ik nog interesse in eventueel isoleren van de tussenspouw. Zijn er behalve volblazen met Supafil nog opties? Bijvoorbeeld als de dakpannen vervangen worden, ook isolatiemateriaal bovenop de spouw aanbrengen? Voordeel van Supafil lijkt mij dat we ook minder horen van de buren. Even voor de beeldvorming: wij horen de buren vaak plassen. Zou dit te verhelpen zijn met Supafil?

Hopelijk is dit de juiste plek voor het stellen van mijn vragen. Of is er een instantie waar ik dit soort vragen kan stellen?