Matias ergo keyboard niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcool6
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09-2024
Mijn pc herkend niet altijd het usb Matias ergonomic pro keyboard. Is dit ergens vast te leggen in het bios?
Het is zo irritant als het keyboard niet wordt herkend bij het opstarten.

Hoe kan het eigenlijk dat een harde schijf wel netjes in het bios wordt vermeld en een keyboard niet?

En ik weet dat hardware met installatie cd/dvd wordt begeleid maar waarom werkt het niet als bij een harddisk?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

het USB protocol en sata/nvme zijn compleet verschillende protocollen met verschillende doelen.

Die kan je niet op die manier vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gezien je totaal geen info geeft over het systeem wat je gebruikt weet ik niet of dit van toepassing is. Maar voor toetsenborden kan het zijn dat je USBlegacy support aan moet zetten (of iets als USB keyboard support on boot of ee andere fancy marketingnaam).

Ik ben het al jaren niet meer tegengekomen dat dit een issue was, maar je zou eens die kant heen kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcool6
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09-2024
Bedankt voor jullie antwoorden maar ik moet zeggen dat ik al 20 jaar een pc heb en dit probleem regelmatig tegen kom. Kijk maar eens hoeveel mensen op het web ( niet alleen deze site) vragen hebben, juist over deze kwestie. Ik ben verbaasd dat producenten, liefhebbers, gebruikers en fanatici zo op zitten te scheppen over compatibiliteit, protocol dit en dat en dat we dit nog steeds hebben. Op andere terreinen is er zoveel vooruitgang geboekt in de pc wereld dan mag ik best verbaasd zijn over de oude problemen die nog steeds voorkomen.

Veel apparaten/functies die vroeger een aparte unit waren zijn nu ook geïntegreerd met het moederbord.

Mijn vergelijking met harde schijven gaat over het principe van herkenning door het systeem, niet over het protocol van de harde schijf zelf, dat is een andere techniek dat weet ik ook wel maar ik mag dat best vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:58
Ik vermoed dat je keyboard usb is? Ik heb gelijkaardige problemen met keyboards met een Ruffian controller - zowel op zelfbouw als dell machines. Enige “oplossing” dat ik dan heb is keyboard versteken waardoor de controller reboot - maar als oplossing stelt dat niet veel voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In plaats van te ranten zou het een stuk constructiever zijn om relevante informatie (bovenal het systeem / het moederbord waar je dit toetsenbord op aansluit, en welke voeding je gebruikt, en welke andere apparaten allemaal via USB aangesloten zijn - maar ook bijvoorbeeld welke besturingssysteem je draait en wie dat beheert) te geven en gestructureerd te kijken wat er fout gaat.

Drie mogelijke oorzaken van je problemen:
- de aangesloten USB apparaten trekken meer stroom dan je moederbord kan leveren. Op gegeven moment valt iets uit. Als dat aan de orde is, kun je het soms met andere verdeling van apparaten over de poorten op je PC verhelpen, maar meestal moet je een powered USB hub nemen en daar de helft van de apparaten op aansluiten om er definitief vanaf te zijn.
- software. Windows heeft wel eens de neiging na grotere updates sommige drivers opnieuw te moeten installeren. Als dat ook de USB HID drivers betreft, kun je opeens geen toetsenbord meer gebruiken tot WIndows het hersteld heeft. Dit kan op alle devices voorkomen, maar als terugkerend probleem speelt het vooral bij corporate managed devices waar gerommeld wordt aan update policies.
- fouten in BIOS veroorzaken problemen met USB apparaten icm power management. Zeer systeem/bord specifiek. Speelde bijvoorbeeld erg bij Dell Latitude E7450 (ook na BIOS update) maar niet bij z'n opvolger de E7470.
Kijk maar eens hoeveel mensen op het web ( niet alleen deze site) vragen hebben, juist over deze kwestie. Ik ben verbaasd dat producenten, liefhebbers, gebruikers en fanatici zo op zitten te scheppen over compatibiliteit, protocol dit en dat en dat we dit nog steeds hebben.
Maak eens onderscheid tussen oorzaak en symptoom. Er hebben miljoenen mensen last van hoofdpijn, maar dat kan komen van alles van teveel zuipen en hoofd stoten tot COVID, TIA's en hersenvliesontsteking.

Zelfde hier: die mensen "hebben" niet allemaal hetzelfde - en totdat je daadwerkelijk gaat troubleshooten weten we ook niet wat jij "hebt". Daar willen we graag bij helpen, maar dan moet de verhouding informatie:mening een stuk verbeteren.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 08-03-2022 09:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1