Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borderit
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-03-2022
Ik had graag wat advies voor een installatie met zonnepanelen en grid backup.

De bedoeling is om overdag energie van de zonnepanelen te gebruiken en s'avonds (of wanneer er onvoldoende zon is) over te schakelen naar het grid. Belangrijk is dat de 2 systemen los van elkaar staan en er dus e.g. geen energie aan het grid wordt gegeven. Vandaar de titel "off-grid met grid backup".

De opstelling is bedoeld voor een server (die constant actief is) met een verbruik van 140W en een sporadische piek tot maximum 200W. Omdat ik denk dat 2 a 3 panelen zou volstaan, wil ik geen dure installatie met een officiële installateur. Daarom moeten de zonnepanelen gescheiden zijn van het grid netwerk. De server staat op een 1000W UPS dus is de snelheid van omschakeling (of de sporadische pieken) geen probleem (al zie ik dat een schakelaar als de Xentec PTS 230-10 al in 10ms schakelt).

Op Amazon vind ik al een set "Solartronics zonnepanelen, complete set van 3 x 130 Watt zonnepanelen, laadregelaar, fotovoltaïsche eilandinstallatie" voor 299 Euro en de Xentec schakelaar zou 89 Euro kosten. Uiteraard kan ik geen dure installatie plaatsen voor de matige opbrengst die ik nodig heb. Maar met de hoge energieprijzen zou het toch na ongeveer 3 a 4 jaar terugbetaald moeten zijn...

Kan er iemand advies geven?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Moet de server ook in de herfst en winter draaien? Twee goede panelen van 400Wp gaan in die periode namelijk zelden genoeg stroom leveren dan, laat staan drie 130Wp paneeltjes (die zullen geschat zo'n 39 tot 78 Wp max leveren op een winterdag bij optimale plaatsing)

En ik neem aan dat de server nog wel in een ruimte staat die verwarmd, geïsoleerd en geventileerd is?

Overigens denk ik dat je véél meer kan besparen door een zuinigere server te gebruiken. 140-220W is écht veel. Ook vraag ik me af waarvoor je een off-grid server nodig hebt, maar dat is nieuwsgierigheid.

[ Voor 22% gewijzigd door pagani op 07-03-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borderit
@pagani dank voor de reactie.

Het kan zijn dat ik de opbrengst van de 2 a 3 panelen overschat. Het is natuurlijk niet de bedoeling om alles door zonnepanelen te laten voeden maar slechts om een extra steuntje te geven (vandaar dat overschakelen naar het grid moet kunnen).

De ruimte zelf hoeft niet van extra ventilatie of verwarming/koeling te worden voorzien. Dat probleem heb ik al anders opgelost (e.g. isolatie) en werkt nu al jaren zo.

Een zuinigere server is geen optie: de huidige server is een virtualisatie server (met 15 virtuele servers) en draait nu al op het meest zuinige scenario mogelijk.

De reden voor off-grid is dat (in BE) men bijzonder moeilijk doet over koppeling aan het grid. Het is te zeggen: de overhead kost van installatie en keuring is pas rationeel indien het om een grote gaat die veel meer opbrengt. Bij navraag (bij de netbeheerder) bleek dat plug-in panelen niet toegestaan zijn en dat ongeacht de opbrengst van de panelen (of het nu 2 of 20 panelen zijn) een erkende installateur (wat extra kosten meebrengt) betrokken moet zijn. Vandaar de voorkeur om een off-grid installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
BMS naar een set accu's en daar een standaard (dus niet PV) inverter achter. En dan iets maken dat bij lage accuspanning de boel uit zet en over gaat op net.

Laatste kan ook kant en klaar gekocht worden. Veel BMS zullen gewoon uitschakelen zodra de accu's te laag zijn. Dan voeg je achter een ATS (Automatic Transfer Switch) toe die de voorkeur heeft voor de inverters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
ja hier het advies: niet doen. Is in NL neem ik aan?

Waarom wil je dit? Jij maakt een systeem met 5 extra componenten die je ook nog terug moet verdienen / stuk kunnen gaan en hebt het dan over terugverdientijden, dat is niet logisch. Als je gewoon in NL een huisaansluiting hebt is dit de meest logische, simpelen EN financieel rendabele optie:

koop zonnepanelen en een omvormer die er 230V van maakt en stop dit in je huisinstallatie / het stroomnet
zet je server op de UPS en laat deze draaien

je hebt automatisch dat zo lang de zon schijnt je eerst je zonnestroom gebruikt, dus je server draait dan op zonnestroom ;) zodra de zonnepanelen niet genoeg leveren heb je ook automatisch stroom uit het net, zonder omschakeling of UPS of whatever

als je dit als hoobyproject wilt doen om van te leren moet je het zeker doen, maar aan je OP te lezen heb je nog wel wat uitzoekwerk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borderit
Fr33z schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:07:
ja hier het advies: niet doen. Is in NL neem ik aan?

koop zonnepanelen en een omvormer die er 230V van maakt en stop dit in je huisinstallatie / het stroomnet
zet je server op de UPS en laat deze draaien
Helaas. Zoals ik schreef is het verboden in BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
oef, dat is wel balen. en is er iets mis met gewoon 1 paneel, een kleine omvormer en dan de stekker in het stopcontact steken? ja mag mss niet, maar dat kunnen ze toch niet controleren lijkt me.

anders krijg je idd moeilijke constructies zoals een paneel, een mppt, een lader met bms, een accu en dan nog een omvormer. al met al zovewl onderdelen dat terugverdienen niet bestaat, tenzij je alles tweedehands bij elkaar sprokkelt ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borderit
Fr33z schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:48:
oef, dat is wel balen. en is er iets mis met gewoon 1 paneel, een kleine omvormer en dan de stekker in het stopcontact steken? ja mag mss niet, maar dat kunnen ze toch niet controleren lijkt me.
Inderdaad balen. Omdat er recent overal digitale meters zijn geplaatst bestaat de kans (al is die bijzonder klein vanwege de beperkte opbrengst van een paneel) dat er iets geregistreerd wordt voor het geval er stroom wordt teruggegeven. De boete voor het aansluiten zonder keuring staat op 15k Euro. Gaan we dus niet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borderit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
In het schema wordt zeer duidelijk aangegeven dat Main Power de accu moet zijn...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borderit
frisianstar schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:39:
[...]

In het schema wordt zeer duidelijk aangegeven dat Main Power de accu moet zijn...
Juist. Is dat een probleem? Dan maak ik de batterij met een set zonnepanelen de main power en het grid als backup. Het zal dan wel zo zijn dat er vaak geschakeld zal worden naar het grid vanwege de beperkte opbrengst van de panelen.

Maar is het niet een louter semantische kwestie wat nu de main power is? Het principe is toch dat de batterij aangeeft hoe er geschakeld zal worden tussen zonnepanelen en grid?
Pagina: 1