Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 21:37
Hallo,

Bij ons is een kleintje op komst, onze eerste en we willen graag mooie fotos kunnen maken. Ook binnen en dat lukt nu niet met de m10ii met pancake. Daarom ben ik aan het zoeken naar wat lichtsterkers. Nu is het grootste doel om de kleine op de foto te kunnen zetten onder verschillende omstandigheden. Voor het eerst zalhet bewegen niet zo snel zijn dus had ik gedacht dat een f2.8 lens een mooie verbetering is om ruis te verminderen. Later kan er gekeken worden naar een camera die de huidige m10ii kan vervangen. Ik zit nu te kijken naar de 12-40f2.8pro (grote voordeel is de zoom) of eventueel een lichtstrke prime (betere ruisprestaties en bokeh maar geen zoom).

Het fotograferen zal in eerste instantie dus geen snelle bewegingen hebben en veelal rond huis of bij opa en oma. Later zal er ook in de speeltuin een foto gemaakt gaan worden.

Ik ben heel benieuwd wat jullie adviseren.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:45

copykat

Good copy isn't bad

Gefeliciteerd met de baby.
Ik denk dat een 12-35mm of de 12-40mm f2.8 een prima indoor lens is.
Een prime zou snel een 15mm oud worden wat binnen nog wat framing oplevert.
Ik heb een PL15mm f1.7 en een PL12-60mm f2.8. (welke effectief bij 35mm net boven de f2.8 zit.)
De PLzoom is wel flink groter dan de 12-35/40mm wat op een G80 niet zo'n probleem is.
Ik denk dat de 12-40mm fijner in de hand ligt met zo'n rangefindermodel.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

@stevens20 wat wil je uitgeven? Ik zou naar een 1.4 prime gaan, bijv. van Sigma.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grote Smurf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:53
Ik heb om dezelfde reden ook wat (tweedehands) primes aangeschaft. Het was onmogelijk om met beperkt licht binnenshuis goede foto's te maken met mijn 14-140 en 12-32 op een G80 en GX80, vooral van spelende kinderen. Met de 25mm 1.7 en 42,5mm 1.7 ging er een wereld open. 15mm vond ik teveel, ik wilde foto's van mijn baby en neefjes en niet van de hele woonkamer :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
stevens20 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:36:
Hallo,

Bij ons is een kleintje op komst, onze eerste en we willen graag mooie fotos kunnen maken. Ook binnen en dat lukt nu niet met de m10ii met pancake. Daarom ben ik aan het zoeken naar wat lichtsterkers. Nu is het grootste doel om de kleine op de foto te kunnen zetten onder verschillende omstandigheden. Voor het eerst zalhet bewegen niet zo snel zijn dus had ik gedacht dat een f2.8 lens een mooie verbetering is om ruis te verminderen. Later kan er gekeken worden naar een camera die de huidige m10ii kan vervangen. Ik zit nu te kijken naar de 12-40f2.8pro (grote voordeel is de zoom) of eventueel een lichtstrke prime (betere ruisprestaties en bokeh maar geen zoom).

Het fotograferen zal in eerste instantie dus geen snelle bewegingen hebben en veelal rond huis of bij opa en oma. Later zal er ook in de speeltuin een foto gemaakt gaan worden.

Ik ben op het pad van de goedkope primes gegaan. Panasonic 20mm f1.7 voor de binnen foto's van statische opbjecten (de AF van deze lens is traaaaag) en de Olympus 45mm f1.8 voor wat minder scherptediepte binnen en buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motion2
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:27
stevens20 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:36:
Hallo,

Gefeliciteerd! Zelf heb ik hiervoor de volgende lenzen gebruikt:
- Olympus 25mm F1.8
- Olympus 45mm F1.8
Beide erg lichtsterke lenzen en ook nog prima betaalbaar.
Met mijn EM10-MKII heb ik hier in dezelfde situaties erg mooie foto's mee kunnen maken, ISO moest naar max 1600 (1/125, F1.8, ISO 1600). De hoeveelheid ruis viel hierbij nog steeds erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Grote Smurf schreef op maandag 7 maart 2022 @ 08:17:
Ik heb om dezelfde reden ook wat (tweedehands) primes aangeschaft. Het was onmogelijk om met beperkt licht binnenshuis goede foto's te maken met mijn 14-140 en 12-32 op een G80 en GX80, vooral van spelende kinderen. Met de 25mm 1.7 en 42,5mm 1.7 ging er een wereld open. 15mm vond ik teveel, ik wilde foto's van mijn baby en neefjes en niet van de hele woonkamer :P
Ja met 15mm moet je er best dicht op zitten als je wilt isoleren.
Ik heb een 35-100mm f2.8 ii gekocht als ik wat meer afstand wil en toch lichtsterk en scherp.
Met video ook handig lensje.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Motion2 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:30:
[...]

- Olympus 25mm F1.8
- Olympus 45mm F1.8
Met mijn EM10-MKII heb ik hier in dezelfde situaties erg mooie foto's mee kunnen maken, ISO moest naar max 1600 (1/125, F1.8, ISO 1600). De hoeveelheid ruis viel hierbij nog steeds erg mee.
Daar heb je dxo deep prime voor tegenwoordig. :9
3200iso is geen probleem.
6400iso kan ook nog maar dan word het wat platter. Dynamic range tonality word minder de ruis is prima te onderdrukken.

[ Voor 13% gewijzigd door copykat op 07-03-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motion2
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:27
copykat schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:35:
[...]

Daar heb je dxo deep prime voor tegenwoordig. :9
3200iso is geen probleem.
6400iso kan ook nog maar dan word het wat platter. Dynamic range tonality word minder de ruis is prima te onderdrukken.
Eens, maar ik gebruik liever zo min mogelijk extra tools :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
@stevens20: Ik heb je even je eigen topic gegeven :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Motion2 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:30:
[...]

- Olympus 25mm F1.8
- Olympus 45mm F1.8
Ik ben erg bang dat ik de zoom ga missen. Is de stap van 2.8 naar 1.8 het inleveren van de zoom waard?

@DirtyBird Ik heb nu een kleine 1400,- gespaard maar dat hoeft niet op. Ik wil doorsparen om tegen de tijd dat de kleine sneller beweegt een camera te kunnen kopen met betere AF enzo. Dus alles wat ik nu uitgeef aan de lens kan daar niet meer heen.

(Ik heb nu de 12-40 f2.8 voor 600,- voorbij zien komen. Voor mijn gevoel is dat een hééle goede deal maar weet niet goed of de primes met 1.8/1.4 betere opties zijn

[ Voor 21% gewijzigd door stevens20 op 07-03-2022 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:49

JTfoto

Work hard

stevens20 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:52:
[...]

Ik ben erg bang dat ik de zoom ga missen. Is de stap van 2.8 naar 1.8 het inleveren van de zoom waard?
Dat is iets dat je zelf zal moeten bepalen. Even ter beeldvorming:

Bij gelijke ISO krijg je:
f/2.8 - 1/100s
f/1.8 - 1/250s

Bij gelijke sluitertijd krijg je:
f/2.8 - ISO 800
f/1.8 - ISO 320

Kortom: Ruim een stop winst. Best een fijne luxe om te hebben denk ik zo. Zowel voor je bokeh als voor de ruimere mogelijkheden. Echter kan het hebben van zoom zoveel wegen voor jou dat je toch liever daarvoor kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
JTfoto schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:19:
[...]

Dat is iets dat je zelf zal moeten bepalen. Even ter beeldvorming:

Bij gelijke ISO krijg je:
f/2.8 - 1/100s
f/1.8 - 1/250s

Bij gelijke sluitertijd krijg je:
f/2.8 - ISO 800
f/1.8 - ISO 320

Kortom: Ruim een stop winst. Best een fijne luxe om te hebben denk ik zo. Zowel voor je bokeh als voor de ruimere mogelijkheden. Echter kan het hebben van zoom zoveel wegen voor jou dat je toch liever daarvoor kiest.
Oef, als je dat zo naast elkaar zet dan is dat inderdaad wel heel pittig ja. Prime en zoom naast elkaar is uiteraard ook een optie maar dan wordt het wel duur. Ik vind het verschil zoals je het hier naast elkaar zet wel aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Primes zijn doorgaans scherper en lichtsterker voor het geld. Mft is daarnaast geen snelheidsmonster vgl met ff en ruisprestaties blijven vaak ook achter.
Als je bewegende kinderen in een huiskameromgeving wilt fotograferen moet je echt al het licht nemen dat je kunt krijgen.
Nou is een 1.2 nocticron wel wat overdreven, maar een sigma 30mm f1.4 of een 56mm f1.4 zijn voor 400/500 te krijgen (nieuw) en geven je denk ik een mooie lichtsterke en scherpe portretlens.

Disclaimer: ik heb zelf overigens geen ervaring met deze lenzen, maar ga af op specs en populariteit.

[ Voor 10% gewijzigd door DirtyBird op 07-03-2022 17:44 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

stevens20 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:52:
[...]

@DirtyBird Ik heb nu een kleine 1400,- gespaard maar dat hoeft niet op. Ik wil doorsparen om tegen de tijd dat de kleine sneller beweegt een camera te kunnen kopen met betere AF enzo. Dus alles wat ik nu uitgeef aan de lens kan daar niet meer heen.
Was je van plan van formaat te wisselen? Want anders gaan de lenzen toch over naar de nieuwe body?
(Ik heb nu de 12-40 f2.8 voor 600,- voorbij zien komen. Voor mijn gevoel is dat een hééle goede deal maar weet niet goed of de primes met 1.8/1.4 betere opties zijn
Een prime is altijd goedkoper per stop lichtopbrengst en elke mm meer zoom is duurder, groter, zwaarder.

Probeer met je 14140mm uit te vinden welke afstand tot je kind en de mm die daarbij horen gemiddeld genomen het meest goed lijkt. Kwaliteit in die test boeit niet puur hoe de framing tot stand komt.
Een beetje de natuurlijke afstand zegmaar: niet te ver weg maar ook niet "in your face"
Als portretlens is 35mm (70mm efl) tot 70mm (140mm efl) denk ik wel de max in een huiskamer.
Misschien is 42,5mm F1.7 wel precies goed als gemiddelde afstand.
(zet je 14-140mm op 42,5mm en kijk of je er mee weg komt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Zo'n superzoom is inderdaad ideaal om mee te bepalen welke focal length je het beste ligt.
Misschien kun je met je huidige bibliotheek wel bepalen welke focal lengths je het meeste gebruikt en daar de juiste prime op uitkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Dat is inderdaad een mooie optie. Ik heb een 14-42 pancake en een45-200 zoom. Ook is de 60macro al aanwezig maar dat is sowieso al te ver voor binnen. Het is lastig allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@stevens heb je misschien ook gedacht aan de 12-35mm f2.8 plus 35-100mm f2.8 set?
Top lenzen, ook parfocal, voor video.
Als ze gaan bewegen en spelen op de opvang en kleuter school of stukjes gaan voordragen op de basis school is een lichtsterke videolens ook fijn.
Beetje op de toekomst gericht dan als t nog moet komen
Die 45-200mm is traag in AF en ook niet echt scherp. Beetje een winkeldochter.
De 14-140mm f3.5-5.6 is stukje fijner en scherper. Zeer fijn wandel point and shoot lensje overdag.
Topper voor de zomer buiten foto's.
T meeste ga je vooruit met lenzen kwa beeld kwaliteit, de body doet veel minder.
Ja resolutie en een beetje ruis vermindering.

Edit @stevens20 Welke camera had je eigenlijk op t oog?
Misschien is er wel een mooie kit deal te vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 09-03-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
@copykat ik zat te kijken naar een m5.3 of m10.4. Dat kan voor deze prijs. Maar mijn vrouw vind het fotograferen ook erg leuk worden dus misschien kan ik het straks zo doen dat ik voor een m1 ga en zij deze kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Kan je niet adviseren over welke Olympus body je moet nemen. Nooit gebruikt of echt bekeken in reviews.
Kwa lenzen dan zou je kunnen gaan zoeken naar de pl12-35 en pl35-100mm f2.8 v1.
Geen dual is2 en geen dfd maar met een Olympus gebruik je die toch niet.
Optiek is exact gelijk aan de v2. En de reviews zijn positief.
V1's zijn stuk goedkoper dan de v2's op marktplaats.
Er zijn ook langzamere versies 12-32mm f3.5 5.6 en de 35-100mm f4.0-5.6 die kan je voor jou doel laten lopen.
Oly heeft 14-150mm en de 12-200mm als walkaround alrounder versus de 14-140mm van panasonic.
Heb beide nooit gehad maar volgens mij zijn ze met voldoende licht goed genoeg voor familie kiekjes.
Uiteraard is er de 12-100mm f4 voor vele de lens in kwaliteit.
Maar dan verlies je de f2.8 lichtsterkte.

Ik heb elke keer als ik een lens er bij wilde op marktplaats gewoon wat zoek acties in gesteld en elke keer als er een advertentie was die binnen kwam die interessant leek, contact gezocht en een redelijk bod gedaan.(gewoon vast houden aan je eigen maximum realistische prijs en de opbieders laten lopen)
Na een paar keer had ik beet. En een nette als nieuwe PL35-100mm f2.8 gekocht voor een prettige prijs.
Mensen die lenzen kopen en verkopen als onderdeel van een hobby gunnen een ander vaak ook een gelukje als ze denken dat hun lens goed terecht komt en hoeven niet perse de hoofdprijs.

Ik denk dat 2 body's ook best handig kan zijn.
Sta je zelf ook nog eens op een foto 😉
Los van als je op 1 een prime hebt kan je op de andere de zoom zetten.
Of 12-35/40mm op de ene en 35-100mm op de andere.

Ik heb lang getwijfeld of ik een GX er bij zou kopen of gewoon ooit de g80 houden als ik er een nieuwe generatie bij kocht. Zolang mn fz200 het doet hoef ik niet te kiezen. ( kinderen gebruiken die fz200 dus 1 op de 50 is echt goed als in scherp en goed geframed de rest is ach kost niks dus we houden ze.....en de onscherpe delete ik gewoon..)
Nu loop ik wel eens buiten en is lens wisselen onhandig door drukte of weersomstandigheden en dan is een tweede body een uitkomst als je een 100-300mm op de ene hebt.

Gelukkig zijn lenzen een stuk minder snel "oud" als body's. Dus zolang je in het zelfde sensorformaat blijft is een lens kopen zelden een korte termijn aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Ik ben verder op zoek gegaan naar de verschillen, ook na de adviezen hier.
Als eerst is de lichtsterkte echt het verschil? Na de uitleg van @JTfoto zou ik zeggen van wel. Daarbij heb ik dit filmpje bekeken (1m50s) om het verschil ook daadwerkelijk te zien. Op basis daarvan zou ik zeggen dat het verschil tussen mijn huidige pancake14-42 (f3.5-5.6) en de 14-40 (f2.8) al een redelijk verschil is. De stap naar f1.8 is dan weer een flink verschil, de 25mm f1.8 prime zou dan weer een optie zijn Hier is vrouwlief géén voorstander van omdat ze dan de zoom mist. Mocht de prime wel een optie zijn dan moeten we de gewenste brandpuntsafstand onderzoeken.

Een goede lichtsterke zoom zou de 14-40 (f2.8) pro (€600,- nieuw) kunnen zijn. Mocht het een prime worden is het dr vraag of het 25mm (€350,-) of 45mm (€250,-) wordt.

Thnx voor alle adviezen, ik kom langzaamaan richting de beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Die beide primes staan nu volgens mij in VA voor een schappelijke prijs. Die zou ik zeker overwegen.
Verder; de 12-35mm en 35-100mm 2.8 zijn niet parfocal. Ze hebben wel een vast diafragma, maar dat is iets anders.
Als ik nu opnieuw zou moeten kiezen, zou ik denk ik voor olympus gaan.
Dan heb je dual IS op de highend lenzen en vaak ook een fn knop, plus, dat ze iets grotere zoomfactoren hanteren. Zoals de 12-40 en 40-150mm f2.8. heb je met 2 lenzen een groter bereik, de 40-150mm ondersteunt een tc en is bovendien geschikt als macrolens.

Niet iets wat je meteen moet doen, maar een mooi vooruitzicht om naartoe te groeien lijkt me.

Correctie: de 25mm staat niet in VA, maar op marktplaats.

[ Voor 4% gewijzigd door DirtyBird op 10-03-2022 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:49

JTfoto

Work hard

Ik denk dat een zoom altijd makkelijk is voor iedereen om te gebruiken. Je kan ten slotte wat flexibeler omgaan met hoe je alles precies wil indelen qua compositie. Zeker bij de high-end zooms heb je dan vaak ook best wel scherpe lenzen, dus daar kan je niet iets heel verkeerds in kiezen.

Echter hebben primes twee voordelen: ze zijn vaak scherper en sneller (lager diafragma). Doordat ze sneller zijn, kunnen ze de scherptediepte verminderen (scherp gezicht, onscherpe achtergrond). Het verminderen van scherptediepte heb je eenmaal minder snel bij micro four thirds, dus een prime kan voor portretten erg gave resultaten geven. Het nadeel van een prime is denk ik dat je dan niet kan zoomen, dus het forceert een beetje om wat creatiever om te gaan in bepaalde situaties. Of je dat wil, dat moet je zelf bepalen, maar als ik jou zo hoor dan zou ik voor een goede zoom lens gaan en later evt nog een niet al te dure prime op de kop tikken indien je een bepaalde focal length veel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DirtyBird schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:10:
Knip
Verder; de 12-35mm en 35-100mm 2.8 zijn niet parfocal. Ze hebben wel een vast diafragma, maar dat is iets anders.
Knip
Niet? Ik weet zeker dat mn pl12-60mm f2.8-4.0 parfocal is. En ging er eigelijk vanuit dat de gh serie met de f2.8 zoals de 35-100mm ook was omdat ze veel op de video georiënteerde GH serie als kit zitten.
Parfocal is met video juist een plus.
Focus houden tijdens zoom acties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

copykat schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:30:
[...]

Niet? Ik weet zeker dat mn pl12-60mm f2.8-4.0 parfocal is. En ging er eigelijk vanuit dat de gh serie met de f2.8 zoals de 35-100mm ook was omdat ze veel op de video georiënteerde GH serie als kit zitten.
Parfocal is met video juist een plus.
Focus houden tijdens zoom acties
Ik zie wisselende berichten over de leica 12-60mm, maar het lijkt er op dat mensen die parfocal(ity?) melden m óf in een of andere autofocus-stand hebben staan en heel traag zoomen, óf tussen hele grote afstanden wisselen.
Die lens zou ook niet parfocal moeten zijn dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

YouTube: Panasonic-Leica 12-60mm f/2.8-4 Review & Parfocal Surprise!
Deze zegt t inderdaad, gedraagt zich als parfocal maar is het niet echt.

edit zat net ff te kijken naar die 40-150mm f2.8, los van de prijs, maar dat's een beest.
Is op een rangefinder model niet te doen denk ik. 😋
https://bit.ly/3MEOoPv

Wel een hele mooie lens maar van kit lens naar deze is een hele grote stap.
Beetje als de PL 50-200 f2.8-4.0
Ook een topper maar net boven hobby budget. En ook lomp groot.

[ Voor 48% gewijzigd door copykat op 11-03-2022 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 16:15
Je hebt al een kit zoomlensje, maar die is te donker.

De 12-40 Pro is inderdaad een stuk lichtsterker. Maar een prime is nog een stop lichtsterker.

Ik raad je aan om direct een tweedehands 45mm f1.8 te kopen.
Redenering: Dat is een goedkope lens en je krijgt meteen een spectaculair verschil met je huidige lens,
Als je de 12-40 koopt heeft een f1.8 nog steeds meer licht ... maar dat is een dure, zware lens, en het verschil is minder groot.

Ook kun je oefenen met zoomen met een vaste lens (dat is dus lopen). Dat is een supergoeie oefening, en veel beter voor je fotografie dan ergens centraal gaan staan en aan de zoomring draaien om niet te hoeven lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stevens20
Dank voor alle tips. na uitvoerig onderzoek gedaan te hebben en de eisen en wensen op een rij gezet te hebben zijn we voor een 12-40 pro 2.8 gegaan. De 25 of 45mm prime 1.8 houden we in ons achterhoofd als (tweedehands) uitbreiding. Mijn vrouw wil de zoomfunctie niet opgeven en ook ik zie het voordeel er wel van in. Je hebt niet altijd de kans om zelf goed te positioneren. Dus daarom voor een lichtsterke zoom gegaan.

Jullie tips hebben me ook naar de 25 of 45mm primes geleid, de komende tijd gaan we bekijken welke mm er het meest gepruikt wordt. Dan zal er vast nog een prime bij komen.

Ontzettend bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 16:15
Zonder meer een top lens!
Pagina: 1