Klusbedrijf inhuren : Mis ik ik iets?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Topicstarter
Beste,

In mijn woning wil ik openingen in muur met platen of pleister dichtmaken.
De openingen zijn ontstaan na het verwijderen van een kast.

Ik vroeg mij af waar ik voortaan op moet letten als je een klus heb aangenomen?

Zo heb ik een aannemer langs laten komen en na afloop kreeg ik een korte mail met draarin een prijs voor het uitvoeren van de klus.
Ik heb toegezegd per mail dat ie mag beginnen maar ik voel ik ergens toch. Wat is dit wel genoeg?
Ik hoorde bijv. niets over btw. Hij heeft bijvoorbeeld wel een kvk-nummer. dus ik heb het nagetrokken bij kvk-site. https://www.kvk.nl/zoeken/

Is het niet zo dat aannemers eerst een offerte op a4-formaat versturen met daarin beschreven de te uit te voeren werkzaamheden, btw-percentage, naam, adres, woonplaats en kvk-nummer?

Ik ben bang dat ie zwart werkt en zie nu dat afzeggen niet zomaar kan bij aannemers.
https://www.consuwijzer.n...t-dienstverlener-opzeggen

[ Voor 39% gewijzigd door MedionAkoya op 06-03-2022 23:25 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:57

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Een bij de aannemer aanwezige CAR-verzekering, wellicht?

[edit]
Excuseer, ik reageerde te snel op je eerste vraag. Als je bang bent dat hij zwart werkt, wat staat je dan in de weg om nu alsnog te vragen naar een kostenspecificatie vooraf "voor je boekhouding" en dan kijken waarmee hij komt?

[ Voor 50% gewijzigd door DUX op 06-03-2022 23:19 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 12:56
Nou niemand moet wat..

Jij moet wel betalen voor het werk dat hij heeft gedaan.

en de aannemer moet het werk wel uitvoeren wat hij aanneemt.

Maar voor de rest ...

Je kunt zelf afspreken hoe het e.a. gaat.

Dus als je eerst een offerte wilt op a4 formaat
dan kun je dat gewoon vragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Topicstarter
boyette schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:20:
Nou niemand moet wat..

Jij moet wel betalen voor het werk dat hij heeft gedaan.

en de aannemer moet het werk wel uitvoeren wat hij aanneemt.

Maar voor de rest ...

Je kunt zelf afspreken hoe het e.a. gaat.

Dus als je eerst een offerte wilt op a4 formaat
dan kun je dat gewoon vragen..
Oké, goed idee. Hij is nog niet begonnen, Dus hoe zit het dan als hij zwartwerkt?

[ Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 06-03-2022 23:23 ]

Trein?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:13
Ik vermoed dat de aannemer voor zo'n kleine klus (lijkt mij) geen zin had om dat allemaal in een offerte te gaan zetten. X bedrag, komt ie een middagje langs, klaar. Maar als je een offerte wil kan je daar toch gewoon om vragen? Als jij een factuur krijgt is het voor jou "wit", wat hij er mee doet moet hij weten. (Niks mis met wat zwarte klusjes of met gesloten beurs af en toe overigens vind ik)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
sig69 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:25:
Ik vermoed dat de aannemer voor zo'n kleine klus (lijkt mij) geen zin had om dat allemaal in een offerte te gaan zetten. X bedrag, komt ie een middagje langs, klaar. Maar als je een offerte wil kan je daar toch gewoon om vragen? Als jij een factuur krijgt is het voor jou "wit", wat hij er mee doet moet hij weten. (Niks mis met wat zwarte klusjes of met gesloten beurs af en toe overigens vind ik)
ach ja dat had ik niet eens gezien
er is hier helemaal geen sprake van een aannemer
maar gewoon van een klusser die een klusje komt doen voor een paar tientjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik hoorde bijv. niets over btw
Stuur een mail terug en vraag of het in- of ex BTW is?
Aangezien je een particulier bent, zal hij waarschijnlijk een inclusief BTW prijs hebben gegeven.
MedionAkoya schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:11:
Is het niet zo dat aannemers eerst een offerte op a4-formaat versturen met daarin beschreven de te uit te voeren werkzaamheden, btw-percentage, naam, adres, woonplaats en kvk-nummer?
Een offerte op A4 papier is niets meer of minder waard, of niets beter of slechter, dan een offerte per mail. En als dat uit is geschreven op één regel met een prijs, ook prima. Netjes is anders, maar als het maar duidelijk is.
De prijs die er staat, die is van belang en of dat in- of ex BTW is, is ook van belang.

Verder zijn KvK gegevens en werkelijke ex- en in BTW prijzen wél verplicht op zijn factuur. Maar niet op zijn offerte.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 06-03-2022 23:57 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Ik ben bang dat ie zwart werkt en zie nu dat afzeggen niet zomaar kan bij aannemers.
Die pagina van de ACM is ook lekker verwarrend. Er staat in hetzelfde blokje "Opzeggen voordat de opdracht begint":
U kunt zo'n opdracht wel annuleren, maar dan mag de dienstverlener annuleringskosten rekenen.
Dat klopt. Maar verderop staat:
U mag bij elke dienstverlener annuleren als in de algemene voorwaarden staat dat dit mag.
En dat klopt niet, want die opzegbevoegdheid is er dus. Ik vermoed dat zowel in deze zin als in de subtitel het woord 'kosteloos' ontbreek voor 'annuleren'. Want als je dat op een of andere manier bent overeengekomen, dan kan dat kosteloos afhankelijk van de omstandigheden. In het tweede blokje staat het overigens wel goed.

De vraag is dus @MedionAkoya: zijn er algemene voorwaarden van toepassing waarin dat staat of ben je vooraf op een andere manier iets overeengekomen over kosten bij opzeggen?

Zo niet, dan is art. 7:764 lid 2 BW van toepassing:
2 In geval van zulke opzegging zal hij de voor het gehele werk geldende prijs moeten betalen, verminderd met de besparingen die voor de aannemer uit de opzegging voortvloeien, tegen aflevering door de aannemer van het reeds voltooide werk. Indien de prijs afhankelijk was gesteld van de werkelijk door de aannemer te maken kosten, wordt de door de opdrachtgever verschuldigde prijs berekend op grondslag van de gemaakte kosten, de verrichte arbeid en de winst die de aannemer over het gehele werk zou hebben gemaakt.
Jij moet dan wel aantonen wat die besparingen zijn, hoewel de uitvoerende een mededelingsplicht toekomt.
boyette schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:36:
[...]
er is hier helemaal geen sprake van een aannemer
maar gewoon van een klusser die een klusje komt doen voor een paar tientjes
De naam maakt niet uit. Het is aanneming van werk, of het nu een klusser is, een stomerij of heel veel andere activiteiten waar iets buiten dienstbetrekking wordt gemaakt van 'stoffelijke aard'. Zie art. 750 lid 1 BW:
1 Aanneming van werk is de overeenkomst waarbij de ene partij, de aannemer, zich jegens de andere partij, de opdrachtgever, verbindt om buiten dienstbetrekking een werk van stoffelijke aard tot stand te brengen en op te leveren, tegen een door de opdrachtgever te betalen prijs in geld.
Zie pagina 12 van de MvT:
Niet zonder aarzeling is de benaming «aanneming van werk» voor deze overeenkomst behouden. Het bezwaar tegen deze term en tegen de daarmee verband houdende benaming van de partijen bij dit contract, is dat in het gewone spraakgebruik bij een «aannemingscontract» en bij «aannemer» bijna uitsluitend wordt gedoeld op de aanneming van bouwwerken of wat daarmee verband houdt, terwijl de titel over aanneming van werk betrekking heeft op een oneindig veel grotere variëteit van contracten, zoals de overeenkomsten tot het wassen of stomen van kleren, tot het repareren van gebruiksvoorwerpen enz.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/0000017534

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Real schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:03:

De naam maakt niet uit. Het is aanneming van werk, of het nu een klusser is, een stomerij of heel veel andere activiteiten waar iets buiten dienstbetrekking wordt gemaakt van 'stoffelijke aard'. Zie art. 750 lid 1 BW:
ja ok
maar het gaf wat verwarring

bij een aannemer begreep ik niet dat diegene ook de klus zelf zou uitvoeren maar iemand zou zoeken daarvoor en daar voor bemiddelingskosten berekend of provisie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
boyette schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:07:
[...]
bij een aannemer begreep ik niet dat diegene ook de klus zelf zou uitvoeren maar iemand zou zoeken daarvoor en daar voor bemiddelingskosten berekend of provisie
Een uitvoerende mag iemand anders inschakelen (een onderaannemer), maar dat hoeft dus niet. Dat geldt dus ook voor bijvoorbeeld een bedrijf dat computers in opdracht in elkaar sleutelt. Of ze die opdracht zelf aannemen en uitvoeren of laten uitvoeren door een ander maakt niet uit.

Het is met name het dagelijks taalgebruik waar een aannemer vaak wordt geduid als tussenpersoon die alleen in de bouw werkt. Maar een fietsenmaker verricht dus ook aanneming van werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Real schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:15:
[...]

Een uitvoerende mag iemand anders inschakelen (een onderaannemer), maar dat hoeft dus niet. Dat geldt dus ook voor bijvoorbeeld een bedrijf dat computers in opdracht in elkaar sleutelt. Of ze die opdracht zelf aannemen en uitvoeren of laten uitvoeren door een ander maakt niet uit.

Het is met name het dagelijks taalgebruik waar een aannemer vaak wordt geduid als tussenpersoon die alleen in de bouw werkt. Maar een fietsenmaker verricht dus ook aanneming van werk.
uiteraard
helemaal correct

maar de vraag is wat TS bedoelde
of het gewoon om een klusser ging of om een aannemer zoals we dat vaak in de volksmond nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
boyette schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:16:
[...]
maar de vraag is wat TS bedoelde
of het gewoon om een klusser ging of om een aannemer zoals we dat vaak in de volksmond nemen
Maar dat maakt dus niet uit. Art. 7:764 lid 2 BW is gewoon van toepassing (of wat is overeengekomen wat betreft opzegging) omdat art. 7:750 BW van toepassing is.

[ Voor 6% gewijzigd door Real op 07-03-2022 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Real schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:19:
[...]

Maar dat maakt dus niet uit. Art. 7:764 lid 2 BW is gewoon van toepassing (of wat is overeengekomen wat betreft opzegging) omdat art. 7:750 BW van toepassing is.
Dat maakt voor de wet niet uit
maar wel voor hoe je er mee om zou kunnen gaan..
en of je zo iemand wel nodig hebt

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 07-03-2022 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:45
sig69 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:25:
Dit vermoed ik ook. Laatst ook de lokale glazenzetter gebeld om een raampje van 30x80cm te vervangen. Glazenzetter komt langs, zegt 'kost je 200 euro', besteld z'n glas en komt het na een paar weken vervangen. Nooit een offerte op papier gezien, maar na afronden klus gewoon een factuur gehad voor 200 euro. Lijkt me voor dergelijke kleine klussen prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:28
Als je als opdrachtgever/klant een particulier bent moet de prijs die jij voorgeschoteld krijgt altijd inclusief BTW zijn. Dit hoort normaliter ook gewoon uitgesplitst in de offerte te staan.
Indien dit niet (duidelijk) staat aangegeven mag je er (als particulier) nog steeds vanuit gaan dat dit dus inclusief BTW is, maar het zou voor mij wel een teken/reden zijn om een andere aannemer te zoeken misschien. (Iets met slordig begin geeft mij minder vertrouwen in goede communicatie/ afloop). Hoeft overigens niks te zeggen, is persoonlijk.

Zwart/wit werken van een aannemer is in dit geval voor jou als opdrachtgever totaal niet relevant.
Zolang jij een factuur krijgt en betaalt is voor jou de zaak klaar. Aan het uurtarief zie je snel genoeg hoe serieus een aanenmer is.

Te mooi/goedkoop om waar te zijn? Wegwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:21

|sWORDs|

vSphere/ESXi

GeeEs schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:23:
[...]
Zwart/wit werken van een aannemer is in dit geval voor jou als opdrachtgever totaal niet relevant.
[...]
Dat is niet helemaal waar, als jij weet of redelijker wijs had kunnen weten dat iemand geen belasting afdraagt dan kan de Belastingdienst het ook op jou verhalen. Normaal gesproken deel je namelijk ook in de baten.

@MedionAkoya waarom laat het niet gewoon uitvoeren en wacht je op de factuur? Staat daar geen BTW op, gewoon niet betalen tot er een factuur met BTW specificatie volgt en niet hoger is dan het afgesproken bedrag.
Zoals eerder aangegeven, er is een behoorlijke kans dat dit sowieso al het geval is.

[ Voor 30% gewijzigd door |sWORDs| op 07-03-2022 09:31 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
het is simpel je bent [partikulier dus prijzen zijn in eerste instantie incl btw (met uitzondering als het specifiek staat vermeld, dat zie je nog wel eens bij winkels(groothandels) die gericht zijn op bedrijven) of hij dit ook gaat afdragen is niet jouw probleem. zolang het straks maar op de factuur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
|sWORDs| schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:27:
[...]

Dat is niet helemaal waar, als jij weet of redelijker wijs had kunnen weten dat iemand geen belasting afdraagt dan kan de Belastingdienst het ook op jou verhalen. Normaal gesproken deel je namelijk ook in de baten.

@MedionAkoya waarom laat het niet gewoon uitvoeren en wacht je op de factuur? Staat daar geen BTW op, gewoon niet betalen tot er een factuur met BTW specificatie volgt en niet hoger is dan het afgesproken bedrag.
Zoals eerder aangegeven, er is een behoorlijke kans dat dit sowieso al het geval is.
Beide is niet relevant als particulier.
Alsof de belastingdienst alle klanten van vermoedelijke zwartwerkers gaat benaderen... Wat denk je zelf.. en stel dat ze dat zouden willen, hoe dan?
"Goedemorgen meneer, hier de BD... wij vinden dat u wel erg weinig heeft betaald voor die ene klus, u had kunnen weten dat dit zwart was, wilt u nog even de belasting voor de ondernemer aftikken? Dank u.."
Daarbij, als het echt goed zwart is... Dan weet de BD sowieso niks als het goed is... :) ;)

De ontvangende partij is de enige die verantwoordelijk is voor de afdracht van belasting/premies.

Misschien ben je in de war met heling?

De prijs als particulier is altijd inclusief BTW.
Of het nu op de offerte/factuur staat of niet.
Ja, ik zou ook niet in zee gaan met een partij die dat nergens vermeld, puur om discussie (zoals deze) te voorkomen, maar onder aan de streep heb je als particulier niks met exclusief BTW tarief van doen.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeEs op 07-03-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

GeeEs schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:42:
[...]

Beide is niet relevant als particulier.
Alsof de belastingdienst alle klanten van vermoedelijke zwartwerkers gaat benaderen... Wat denk je zelf.. en stel dat ze dat zouden willen, hoe dan?
"Goedemorgen meneer, hier de BD... wij vinden dat u wel erg weinig heeft betaald voor die ene klus, u had kunnen weten dat dit zwart was, wilt u nog even de belasting voor de ondernemer aftikken? Dank u.."
Daarbij, als het echt goed zwart is... Dan weet de BD sowieso niks als het goed is... :) ;)

De ontvangende partij is de enige die verantwoordelijk is voor de afdracht van belasting/premies.

Misschien ben je in de war met heling?

De prijs als particulier is altijd inclusief BTW.
Of het nu op de offerte/factuur staat of niet.
Ja, ik zou ook niet in zee gaan met een partij die dat nergens vermeld, puur om discussie (zoals deze) te voorkomen, maar onder aan de streep heb je als particulier niks met exclusief BTW tarief van doen.
toon volledige bericht
Je bent strafbaar (je werkt mee aan een financieel misdrijf en plukt er mede de vruchten van), kunt een boete krijgen en het is mogelijk voor de Belastingdienst om het te verhalen.
Hoe groot is die kans? Waarschijnlijk zo goed als nihil, maar dat is niet hetzelfde als dat het volledig niet jouw probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Maar hoe weet ik/had ik dat moeten weten als klant, als ik netjes een offerte krijg, laat klussen en mijn factuur betaal aan het klussenbedrijf?
Dit is hooguit bij B2B een dingetje...

[ Voor 6% gewijzigd door GeeEs op 07-03-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

GeeEs schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:54:
Maar hoe weet ik/had ik dat moeten weten als klant, als ik netjes een offerte krijg, laat klussen en mijn factuur betaal aan het klussenbedrijf?
Dit is hooguit bij B2B een dingetje...
Het is niet jouw verantwoordelijkheid of het afgedragen is, ook niet bij B2B, maar als je het wist en dit toe geeft, of er voldoende signalen waren is het een ander verhaal. Nogmaals, kans op problemen zal vrijwel nihil zijn, maar hij bestaat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:08

Barrycade

Through the...

Beste,

In mijn woning wil ik openingen in muur met platen of pleister dichtmaken.
De openingen zijn ontstaan na het verwijderen van een kast.

Ik vroeg mij af waar ik voortaan op moet letten als je een klus heb aangenomen?

Zo heb ik een aannemer langs laten komen en na afloop kreeg ik een korte mail met draarin een prijs voor het uitvoeren van de klus.
Ik heb toegezegd per mail dat ie mag beginnen maar ik voel ik ergens toch. Wat is dit wel genoeg?
Ik hoorde bijv. niets over btw. Hij heeft bijvoorbeeld wel een kvk-nummer. dus ik heb het nagetrokken bij kvk-site. https://www.kvk.nl/zoeken/

toon volledige bericht
Achteraf is niet zo handig, normaal gesproken doe je vooraf een selectie.

Dus als je iemand wil die je een nette offerte in een binder met de post op stuurt waarin een 15 - A4tjes in 2-voud met + uittreksel van de KvK en zijn Corperate Policy mbt het CO2 compensatie en de Cradle to Cradle visie over het toepassen en hergebruik van bouw materialen en daarin een retour envelope naar een antwoordnummer waarin je een getekend exemplaar retour kan sturen voor akkoord heb je dus nu de verkeerde gekozen. ;)

Denk ook dat je dan een andere prijs kan verwachten.

Dus waar heb je m gevonden en hoe waren de reviews? Denk dat dat het belangrijkste is nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
|sWORDs| schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:01:
[...]

Het is niet jouw verantwoordelijkheid of het afgedragen is, ook niet bij B2B, maar als je het wist en dit toe geeft, of er voldoende signalen waren is het een ander verhaal. Nogmaals, kans op problemen zal vrijwel nihil zijn, maar hij bestaat wel.
In het geval van een werkgever/werknemer relatie heb je zeker gelijk. Ik mag een werknemer (als werkgever) niet zwart laten werken.

Als ik als particulier een opdracht geef aan een klussenbedrijf is dat een andere situatie.
Er zijn wel ideeën geopperd dat dit aangepakt zou moeten worden ja, maar ik kan er echt niks over vinden behalve dit:

https://www.qumedia.nl/in...=&zoeken_classificatie=64

Als ik als particulier een illegaal aan het werk zet, zonder werkvergunning... Kan ik een boete krijgen ja.
Maar normaliter bij een particulier/ZZP opdracht is de zzp'er vooralsnog de enige die aansprakelijk is.

Mocht ik de plank hier toch finaal misslaan, zie ik graag een bron waaruit mijn ongelijk blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

GeeEs schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:19:
[...]

In het geval van een werkgever/werknemer relatie heb je zeker gelijk. Ik mag een werknemer (als werkgever) niet zwart laten werken.

Als ik als particulier een opdracht geef aan een klussenbedrijf is dat een andere situatie.
Er zijn wel ideeën geopperd dat dit aangepakt zou moeten worden ja, maar ik kan er echt niks over vinden behalve dit:

https://www.qumedia.nl/in...=&zoeken_classificatie=64

Als ik als particulier een illegaal aan het werk zet, zonder werkvergunning... Kan ik een boete krijgen ja.
Maar normaliter bij een particulier/ZZP opdracht is de zzp'er vooralsnog de enige die aansprakelijk is.

Mocht ik de plank hier toch finaal misslaan, zie ik graag een bron waaruit mijn ongelijk blijkt.
Uit mijn hoofd was de de boete voor de zwartwerker zo’n 1100 euro, voor een bedrijf die hem in huurt 8000 euro of 4000 euro voor een particulier. Misschien kun je met de bedragen meer vinden. Er zijn ook voorbeelden van het verhalen van de Belastingdienst, bijvoorbeeld betaalde bediening bij tuinfeesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
|sWORDs| schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:29:
[...]

Uit mijn hoofd was de de boete voor de zwartwerker zo’n 1100 euro, voor een bedrijf die hem in huurt 8000 euro of 4000 euro voor een particulier. Misschien kun je met de bedragen meer vinden. Er zijn ook voorbeelden van het verhalen van de Belastingdienst, bijvoorbeeld betaalde bediening bij tuinfeesten.
Vooropgesteld, zwart (laten) werken mag sowieso niet.
De discussie gaat over wie eindverantwoordelijk is voor afdracht belastingen en premies als er een onderzoek/discussie over ontstaat achteraf.

1. Die 4k boete voor particulieren is als ik een illegaal laat werken. Dus dat is geen gewone zzp'er met een KvK/bedrijf in NL. Dit kan je gewoon controleren als je een aannemer/klussenbedrijf zoekt.
Staat ook in mijn link.

2. Een bedrijf die iemand inhuurt is niet de geschetste situatie waar we het over hebben. Dan hebben we het over werkgever/werknemer relatie. Totaal niet te vergelijken met situatie van TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:45
IMHO, als jij als particulier een factuur ontvangt en die betaalt dan zit je altijd wel goed. Je hoort ook een betalingsbewijs te krijgen als je contant betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Kalentum schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:39:
IMHO, als jij als particulier een factuur ontvangt en die betaalt dan zit je altijd wel goed. Je hoort ook een betalingsbewijs te krijgen als je contant betaalt.
Dit dus inderdaad.
Zou mooi zijn ook... Ben ik straks mogelijk ook aansprakelijk voor de bakker op de hoek, die misschien de belastingen niet netjes betaald heeft? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

GeeEs schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:34:
[...]

Vooropgesteld, zwart (laten) werken mag sowieso niet.
De discussie gaat over wie eindverantwoordelijk is voor afdracht belastingen en premies als er een onderzoek/discussie over ontstaat achteraf.

1. Die 4k boete voor particulieren is als ik een illegaal laat werken. Dus dat is geen gewone zzp'er met een KvK/bedrijf in NL. Dit kan je gewoon controleren als je een aannemer/klussenbedrijf zoekt.
Staat ook in mijn link.

2. Een bedrijf die iemand inhuurt is niet de geschetste situatie waar we het over hebben. Dan hebben we het over werkgever/werknemer relatie. Totaal niet te vergelijken met situatie van TS.
Het delict is hetzelfde en heeft hetzelfde maximum boete bedrag, een illegaal werkt zwart bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
|sWORDs| schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:49:
[...]

Het delict is hetzelfde en heeft hetzelfde maximum boete bedrag, een illegaal werkt zwart bij jou.
Neen...
Een "illegaal" in deze context is iemand zonder verblijfsvergunning en werkvergunning in NL.

Een zzp'er met KvK mag je van aannemen dat deze niet illegaal is in NL. Dat deze mogelijk illegale / zwarte klussen uitvoert is een heel ander verhaal volgens mij.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

GeeEs schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:54:
[...]

Neen...
Een "illegaal" in deze context is iemand zonder verblijfsvergunning en werkvergunning in NL.

Een zzp'er met KvK mag je van aannemen dat deze niet illegaal is in NL. Dat deze mogelijk illegale / zwarte klussen uitvoert is een heel ander verhaal volgens mij.
.
Het economisch delict en het voordeel voor de opdrachtgever is gelijkwaardig.

Edit: Maar de boete is bij illegalen wel hoger, tot 7500 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door |sWORDs| op 07-03-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:02
Via een factuur (met btw) heb je garantie. Vaak zwart heb je geen poot om op te staan (immers, nergens iets van bewijs).
Het maakt ook niet uit in welke vorm (even los van dat zwart natuurlijk niet mag), zolang je maar goede afspraken maakt. Dat voorkomt gezeur achteraf.

Dus let erop dat duidelijk omschreven is wat wel/niet gedaan wordt, en wat er gebeurt in geval van schade..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 11:35
MedionAkoya schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:22:
[...]

Oké, goed idee. Hij is nog niet begonnen, Dus hoe zit het dan als hij zwartwerkt?
Sorry hoor, maar heb je hem al gebeld? Wat is het probleem tegenwoordig dat iedereen gelijk een topic opent en allerlei aannames doet en gelijk met wetsartikelen e.d. komen voor het (mogelijke) probleem eerst gewoon rustig te bespreken door de telefoon op te pakken.

Hij had inderdaad wellicht de offerte wat netter kunnen omschrijven, maar zolang hij zich aan de prijs houd, alles wel aangegeven staat wat hij gaat doen in de mail , Jij het factuur betaald door een overschrijving en niet alles contant geeft moet het goed zijn toch? Zou zeggen bel de beste man op en vraag om een duidelijk factuur en geef hem een goede kop koffie zodra hij begint :P iedereen blij

[ Voor 3% gewijzigd door hollandnick op 07-03-2022 11:33 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
hollandnick schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:32:
[...]
Sorry hoor, maar heb je hem al gebeld? Wat is het probleem tegenwoordig dat iedereen gelijk een topic opent en allerlei aannames doet en gelijk met wetsartikelen e.d. komen voor het (mogelijke) probleem eerst gewoon rustig te bespreken door de telefoon op te pakken.
Omdat het veel handiger is om je eerst te verdiepen in de overeenkomst of bepalingen in het BW voor je contact opneemt. Het heeft dus niks met 'tegenwoordig' te maken, maar je positie kennen. Dat betekent echt niet dat je vervolgens die bepalingen moet gaan lopen citeren.

Hoe normaler het contact verder verloopt hoe beter inderdaad. Maar in een vroeg stadium zonder noodzaak zelf al te kennen geven dat je bijvoorbeeld akkoord was met een oplevering, kan je later opbreken als je een gebrek ontdekt dat je redelijkerwijs ook bij oplevering had kunnen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 11:35
Real schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:26:
[...]

Omdat het veel handiger is om je eerst te verdiepen in de overeenkomst of bepalingen in het BW voor je contact opneemt. Het heeft dus niks met 'tegenwoordig' te maken, maar je positie kennen. Dat betekent echt niet dat je vervolgens die bepalingen moet gaan lopen citeren.

Hoe normaler het contact verder verloopt hoe beter inderdaad. Maar in een vroeg stadium zonder noodzaak zelf al te kennen geven dat je bijvoorbeeld akkoord was met een oplevering, kan je later opbreken als je een gebrek ontdekt dat je redelijkerwijs ook bij oplevering had kunnen ontdekken.
Snap ik zeker, bedoelde het ook niet aanvallend hoor, want zo ging het hier ook een aantal keer. Die gasten (geen excuus) hebben het ook zo druk dat ze het of vergeten of denken doe ik later nog wel of op een kantoordagje. Een snel telefoontje erachteraan, ook al had ik wel vertrouwen in dat het goed kwam, en binnen een paar dagen kreeg ik het via de post gewoon binnen. Geen idee waarom niet digitaal maar goed, als ze graag zo werken :P Voor mij ook gemoedsrust want er stond precies op wat ze gingen doen en wat de totaalprijs was

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:05

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Eens met de opmerking dat je misschien eerst eens contact met de beste man moet hebben, in plaats van op basis van een gut-feeling rare sprongen moet nemen. Ik heb ook wel eens handgeschreven offertes gezien op ruitjespapier, waarbij de klus prima is uitgevoerd en uiteindelijk een nette factuur volgde. Het klinkt eerder alsof je het vertrouwen bij voorbaat hebt opgezegd.

Dat 'ie vooraf geen BTW vermeldt hoeft natuurlijk niets te betekenen. Die kan op de factuur als onderdeel van de aangeboden prijs worden vermeld. Of misschien is het wel een kleine-klusjes-man die onder de KOR valt en geen BTW mág rekenen.

Mocht de man tóch zwart werken, dan is er geen overeenkomst ontstaan en hoef je die dus ook niet op te zeggen. Een overeenkomst in strijd met de wet is immers nietig. Maar om daarachter te komen, zul je toch contact met de klusser/aannemer moeten hebben.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Pagina: 1