Al een tijdje gebruik ik de Ubiquiti UniFi controller op een Linux server (7.0.23). Inmiddels draai ik hier MX Linux 21 op.
Ik ben geen Linux crack, ik weet meestal net genoeg om gevaarlijk te zijn. Dus met wat goede documentatie en wat tutorials kom ik een eind.
Recentelijk heb ik eea aan updates verwerkt op het systeem, en volgens mij is daarbij ook Java 8 eraf gegaan. Op zich snap ik dat wel, want volgens mij is dat al een tijdje EOL. Vervelend is dat de UniFi controller volgens mij nog steeds Java 8 nodig heeft en nu stuk is.
In de syslog stond een melding over een issue met de Java home directory (Cannot find any VM in Java Home), wat mijn vermoeden min of meer bevestigt
In plaats van dat antieke hok terug te forceren, ben ik op zoek gegaan of ik de controller met Java 11 aan de praat kon krijgen. Voor zover ik kan zien, ben ik halverwege gestrand
De instructies onder "Fix Java" heb ik gevolg op https://spod.cx/blog/unifi_controller_debian_buster.shtml
Wie heeft er een idee hoe ik dit ding gefixt ga krijgen? Een Google actie op die foutmelding levert me niks bruikbaars op in combinatie met Unifi.
Ik ben geen Linux crack, ik weet meestal net genoeg om gevaarlijk te zijn. Dus met wat goede documentatie en wat tutorials kom ik een eind.
Recentelijk heb ik eea aan updates verwerkt op het systeem, en volgens mij is daarbij ook Java 8 eraf gegaan. Op zich snap ik dat wel, want volgens mij is dat al een tijdje EOL. Vervelend is dat de UniFi controller volgens mij nog steeds Java 8 nodig heeft en nu stuk is.
In de syslog stond een melding over een issue met de Java home directory (Cannot find any VM in Java Home), wat mijn vermoeden min of meer bevestigt
In plaats van dat antieke hok terug te forceren, ben ik op zoek gegaan of ik de controller met Java 11 aan de praat kon krijgen. Voor zover ik kan zien, ben ik halverwege gestrand
De instructies onder "Fix Java" heb ik gevolg op https://spod.cx/blog/unifi_controller_debian_buster.shtml
De service lijkt te draaien systemctl status unifi zegt service is Active (running), maar als ik met de browser naar het management adres ga https://hostname.local.lan:8443/ dan geeft Firefox me een error PR_END_OF_FILE_ERROR.The first issue to fix is the JAVA_HOME variable, otherwise you get an error saying "Cannot locate Java Home". This should be relatively safe for any future upgrades:
echo 'JAVA_HOME="$( readlink -f "$( which java )" | sed "s:bin/.*$::" )"' | sudo tee /etc/default/unifi
The Unifi controller still doesn't work though, the log reports: "Cannot find any VM in Java Home". A bit of testing with strace and it seems to be looking for libraries in a directory that's in a different place. Sticking this symlink in seems to resolve it:
ln -s /usr/lib/jvm/java-11-openjdk-amd64/lib/ /usr/lib/jvm/java-11-openjdk-amd64/lib/amd64
It's alive!
Finally, start the controller:
systemctl start unifi
systemctl status unifi
systemctl enable unifi
Wie heeft er een idee hoe ik dit ding gefixt ga krijgen? Een Google actie op die foutmelding levert me niks bruikbaars op in combinatie met Unifi.