Specifieke M.2 drive selecteren voor clean Windows install

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molex71
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-10 23:50
Mijn vraag
Ik ga binnenkort (na jaren) weer eens een nieuwe PC bouwen en heb daarin 3 M.2 drives voorzien(ieder van 2 TB). Op het moederbord zitten allemaal PCI-e 4 slots, maar 1 slot communiceert rechtstreeks met de CPU en 2 communiceren via de chipset. De drive waar het systeem op moet komen is een PCI-e 4 x4 drive (en komt in het slot dat rechtsreeks met de CPU communiceert). Die andere 2 zijn goedkopere (minder dure) PCI-e 3 x4 drives en die gaan in het slot dat via de chipset communiceert. Ik ben van plan om ze allemaal meteen op het moederbord te installeren vóór installeren van Windows.

Nu dan mijn software vraag. Ik heb op internet gekeken naar verse Windows installs via een USB en dat ziet er allemaal vrij recht toe rechtaan uit. Echter er komt een punt dat je de drive selecteert waar Windows op moet. Maar het enige wat je dan ziet is "Drive 0", "Drive 1", etc en hoe groot ze zijn. Meer info krijg je niet te zien (geen merk, type, etc).

Gezien alle drives even groot zijn, hoe weet ik nu welke drive ik moet selecteren om de juiste drive te hebben om mijn Windows op te installeren (de PCI-e 4x4 drive)? Meest voor de hand liggend is natuurlijk om alléén de systeem drive op het moederbord te zetten en pas na installatie van Windows de andere twee drives op het moederbord te installeren. Maar ik vroeg mij af of er ook een andere manier is?

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0)
- Samsung PM9A1 2TB (moet de systeem schijf worden)
- WD Blue SN550 2TB (moeten twee data drives worden)
- Windows 10

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02:29

Umbrah

The Incredible MapMan

In dit soort gevallen is de UEFI-volgorde meestal de volgorde waarop de drives genummerd worden. Mocht dat niet het geval zijn, dan is het misschien een optie om tijdelijk de data drive niet te koppelen/in de UEFI uit te zetten.

Overigens, Z690 suggereert 12th gen... let je wel op dat als je CPU e-cores heeft, dat je die uitzet als je W10 wilt gebruiken? W10 wordt nog tot en met 2025 ondersteund, en kan op Z690 booten (mits UEFI, en niet CSM), maar gaat niet lekker om met E-cores.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag is, waarom wil je persee die data drives verbonden hebben voordat je installeert?

Daar maak je het jezelf onnodig lastig. Steek die er gewoon in nadat je klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molex71
Umbrah schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:42:
In dit soort gevallen is de UEFI-volgorde meestal de volgorde waarop de drives genummerd worden. Mocht dat niet het geval zijn, dan is het misschien een optie om tijdelijk de data drive niet te koppelen/in de UEFI uit te zetten.

Oké. Bedankt voor het antwoord! Ik zal er eens naar kijken als ik zover ben.

Overigens, Z690 suggereert 12th gen... let je wel op dat als je CPU e-cores heeft, dat je die uitzet als je W10 wilt gebruiken? W10 wordt nog tot en met 2025 ondersteund, en kan op Z690 booten (mits UEFI, en niet CSM), maar gaat niet lekker om met E-cores.
Eh..inderdaad een 12th gen. Heb wel iets gelezen gehoord over issues met Win-10, maar niet verder in verdiept. Ik dacht eigenlijk dat Microsoft dat wel opgelost had/zou hebben met een update ofzo. Ik ga me hier toch maar eens in verdiepen over het hoe en wat. Heb je toevallig nog een link naar wat achtergrond info erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:10
Molex71 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:36:
Echter er komt een punt dat je de drive selecteert waar Windows op moet. Maar het enige wat je dan ziet is "Drive 0", "Drive 1", etc en hoe groot ze zijn. Meer info krijg je niet te zien (geen merk, type, etc).
Je kunt tijdens de Windows setup een cmd venster openen met de toetsencombinatie Shift+F10. Vanuit daar kun je de schijfbeheertool diskpart starten. In diskpart doe je vervolgens list disk voor een overzicht van je schijven. Met select disk 0 (of ander nummer) en daarna detail disk zie je meer info over de geselecteerde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

https://www.anandtech.com...alder-lake-november-4th/3

Heel simpel gesteld: Win10 snapt de efficiency cores niet, en dat is ook niet wat naar Win10 komt. Voor Win10 zijn ze "gewoon" tragere cores, en omdat ze trager zijn, zullen ze volgens de W10 scheduler ook niet gebruikt worden voor sub-threads als iets op de voorgrond actief is. Zeker voor productivity best funest, een compiler kan ze gerust ernaast gebruiken. Andersom snapt W10 niet wanneer iets zuinig moet zijn, dat het best 'on top' op de efficiency cores mag draaien. Enige manier waarop Win11 trager is, is als je VBS aan hebt staan (device security > core isolation > virtualisation based etc...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molex71
Verwijderd schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:53:
De vraag is, waarom wil je perse die data drives verbonden hebben voordat je installeert?
Tsja, puur uit efficiency en voorkomen van dubbel werk (luiheid kun je het ook noemen ;) ). Die koelplaat van de data drives zit waarschijnlijk deels onder de GPU. Dus om dan later de twee drives erin te stoppen moet moet ik de koelplaat verwijderen en dus GPU er ook weer uit halen.

Ik doe liever stap 1:Hardware helemaal klaar en dan stap 2:software doen in plaats van een deel hardware -> een deel software -> weer een deel hardware -> weer een deel software.
Daar maak je het jezelf onnodig lastig. Steek die er gewoon in nadat je klaar bent.
Dat is inderdaad de meest zekere methode. Waarschijnlijk gaat het hier wel op uit draaien. Waarschijnlijk kost dat minder tijd dan per ongeluk Windows op de verkeerde drive te installeren en dat dan vervolgens weer helemaal te moeten omdraaien.

Bedankt, in ieder geval, voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molex71
Nielson schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:44:
[...]
Je kunt tijdens de Windows setup een cmd venster openen met de toetsencombinatie Shift+F10. Vanuit daar kun je de schijfbeheertool diskpart starten. In diskpart doe je vervolgens list disk voor een overzicht van je schijven. Met select disk 0 (of ander nummer) en daarna detail disk zie je meer info over de geselecteerde schijf.
_/-\o_ Top! Ik wist niet eens dat dat kon (shift + F10 tijdens de installatie).
Dit ga ik volgend weekend proberen (eerst wachten tot alle spullen geleverd zijn).
Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Doe jezelf een lol. Als het spul toch nog geleverd moet worden: gewoon eerst 1 SSD inbouwen, dan de installatie, dan de rest pas inbouwen. Kan dan niet missen dat het goed gaat :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Nogmaals -- de meeste UEFI's kan je nvme/PCIe sloten in uitzetten. Voor als je écht niet fysiek wilt sleutelen, zet de SSD die je niet wilt gebruiken tijdens de installatie gewoon... uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molex71
Umbrah schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:45:
https://www.anandtech.com...alder-lake-november-4th/3

Heel simpel gesteld: Win10 snapt de efficiency cores niet, en dat is ook niet wat naar Win10 komt. Voor Win10 zijn ze "gewoon" tragere cores, en omdat ze trager zijn, zullen ze volgens de W10 scheduler ook niet gebruikt worden voor sub-threads als iets op de voorgrond actief is. Zeker voor productivity best funest, een compiler kan ze gerust ernaast gebruiken. Andersom snapt W10 niet wanneer iets zuinig moet zijn, dat het best 'on top' op de efficiency cores mag draaien. Enige manier waarop Win11 trager is, is als je VBS aan hebt staan (device security > core isolation > virtualisation based etc...).
Bedankt! Ik ga me hier eens in verdiepen. Ik was eigenlijk van plan om gewoon W10 te installeren en dan direct over te gaan naar W11. Zag dat Gamers Nexus twee filmpjes heeft staan over die 12th gen CPU's ("Alder Lake is weird" en "Win-10 vs Win-11"), eerst die maar eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Als je een in-place upgrade wilt doen op een nieuwe machine, waarom dan niet direct W11 installeren?

De GN filmpjes zijn doorgaans erg goed (zei het wat langdradig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molex71
Dank iedereen voor de input.

Ik heb twee opties:

1) uitschakelen van de betreffende nvme sloten
2) de "crtl-F10" methode

Voorlopig is het nog wachten op Post-NL / DHL / GLS

Ik laat jullie nog weten hoe het is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molex71
Umbrah schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:28:
Als je een in-place upgrade wilt doen op een nieuwe machine, waarom dan niet direct W11 installeren?
Kan ook. W10 ken ik en dan kan ik eerst het hele systeem instellen zoals ik het wil, zonder me suf te zoeken waar nu de diverse zaken staan in een nieuw besturingssysteem. Dan kijk ik daarna wel wanneer ik naar W11 ga. Ik heb hier en daar gelezen en gekeken naar de p-core/e-core en W10 vs W11 verhaal. Ik kom tot de conclusie dat het feit dat W10 die e-cores niet kent in hele specifieke use cases een (marginaal) verschil te maken, maar niet dermate dat ik (ben geen content creator of extreme multi-tasker) daar waarschijnlijk iets van ga merken tijdens (bv.) het gamen (bv. Gamers Nexus doet z'n benchmarks voorlopig nog op W10).
Umbrah schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:28:De GN filmpjes zijn doorgaans erg goed
Vind ik ook.
....en dat vind ik ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Umbrah schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:28:
...zei het wat langdradig...
offtopic:
wie zei het langdradig?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-10 13:29

Croga

The Unreasonable Man

Molex71 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:08:
Kan ook. W10 ken ik en dan kan ik eerst het hele systeem instellen zoals ik het wil, zonder me suf te zoeken waar nu de diverse zaken staan in een nieuw besturingssysteem.
En vervolgens na de upgrade minstens de helft van die instellingen weer opnieuw doen.... Tenslotte gaat de versie-upgrade niet automatisch alle instellingen mee nemen.

Om even terug on topic te gaan: De belangrijkste reden om níet eerst alle hardware te installeren is dat het dan lastig is om te troubleshooten mocht er iets mis gaan. Installeren met de minimale set aan hardware maakt het hele proces een stuk robuuster.

Mijn advies zou zijn;
- Minimale set hardware
- Win11 er meteen op (kun je ook meteen jezelf wat meer wegwijs maken in W11. Zal toch moeten dus waarom niet meteen?)
- Rest van de hardware er piecemeal in zetten.

Tenzij je een F-series processor hebt gekocht heb je een integrated GPU. Begin dus ook gerust zonder GPU. Na installatie van W11 kun je dan eerst de extra SSDs plaatsen, opnieuw testen, dan de GPU plaatsen.

De 10 minuten die je hiermee verliest wegen zeker op tegen de uren die je kwijt gaat zijn met troubleshooten als er wel iets mis blijkt nadat alle hardware er al in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molex71
Nou het is allemaal gelukt.

Uiteindelijk gewoon alles erin gestopt (behalve de grafische kaart) en toen bij het selectiescherm op welke drive ik het systeem wilde zetten, bleek dat die Samsung 9A1 2TB net een paar gigabyte groter was dan die twee WD Blue SN550 2TB (1.86TB vs 1.81TB). Dus uiteindelijk was makkelijk identificeren welke ik moest hebben.

Daarna was het allemaal zonder problemen. Wel nog gewoon W10.
Verder helemaal geen issue. Kijk wel wanneer ik naar 11 ga, maar voorlopig ben ik tevreden.

Nogmaals dank voor alle tips!
Pagina: 1