3D prints blijven plakkerig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb een Photon Mono X 3D printer.
Nadat de prints klaar zijn doe ik ze in het anycubic cure and wash apparaat.
De optie staat op 'wash'
Echter blijven de objecten plakken nadat ik ze uit het apparaat haal.
Ik gebruik 99,9% isopropyl alcohol.
Om precies te zijn deze:
https://www.bol.com/nl/nl...ml/9300000007651512/?s2a=
Ik heb gespeeld met de tijd van 5 minuten tot 30 minuten.
Helaas maakt dit geen verschil.
De objecten verschillen van een paar centimeter tot 10 centimeter.
Weet iemand een mogelijkheid of oplossing hoe ik dit kan verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Plakkerig aanvoelen? Welke hars gebruik je? Want van de water washable weet ik dat ze plakkerig blijven aanvoelen tot je ze cured.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-06 22:17

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Je moet ze wel volledig uitharden. Als je de wash n cure hebt, dan moet je ze wel curen. Sowieso is 30 minuten veeeeel te veel voor de wash. Dan trekt de alcohol in de hars en wordt het weer zacht.. Korte wasbeurs. Daarna uitharden. En dan rustig de alcohol alten verdampen.

Ik deed max 2 minuten washen. En dan goed door de cure heen.

[ Voor 12% gewijzigd door Point.Flare op 06-03-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Damic schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:06:
Plakkerig aanvoelen? Welke hars gebruik je? Want van de water washable weet ik dat ze plakkerig blijven aanvoelen tot je ze cured.
Ik gebruik de orginele bruine flessen van Anycubic.
Dit is niet de water washable.
Point.Flare schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:09:
Je moet ze wel volledig uitharden. Als je de wash n cure hebt, dan moet je ze wel curen. Sowieso is 30 minuten veeeeel te veel voor de wash. Dan trekt de alcohol in de hars en wordt het weer zacht.. Korte wasbeurs. Daarna uitharden. En dan rustig de alcohol alten verdampen.

Ik deed max 2 minuten washen. En dan goed door de cure heen.
Jazeker die gebruik ik altijd nadat de prints door de alcohol washing zijn gegaan.
Echter heeft de cure optie weinig zin als de prints nog plakkerig zijn.
Ik heb het geprobeerd met tijdsperiodes van 5 tot 25 minuten cure.
Het enige dat gebeurd is dat de print een beetje warm is maar nog steeds plakt.
Ook blijft daarna op sommige plekken de print glimmen alsof daar nog alcohol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:20
0108daniel schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:19:
[...]

Ook blijft daarna op sommige plekken de print glimmen alsof daar nog alcohol zit.
Het kan zijn dat, waar je de onderdelen in wast (alcohol) al teveel bevuild is met resin resten, dan blijft er een film van half onopgeloste resin er aan plakken, die slecht te curen is.

Probeer de onderdelen na de initiele spoeling, nog een keer te spoelen met een schone bad alcohol, en dan curen.

Ik gebruik altijd 2 bakken om te spoelen, en de schone verschoon ik sneller dan de vuile bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:09
Wat ik altijd heb begrepen is dat je na het washen eerst moet wachten tot de alcohol op je model is verdampt, of het weghalen met iets. Als je je model niet laten drogen voor het curen kan je van die glimmende plekken krijgen.

Verder ervaar ik het plakken ook met mijn prints i.c.m. Creality resin, een Creality Halot One en een Anycubic Wash & Cure direct na het curen. Er staat nu al een paar weken een model wat inmiddels niet meer plakt, volgens mij heeft het gewoon wat tijd nodig?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
absrnd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 08:50:
[...]

Het kan zijn dat, waar je de onderdelen in wast (alcohol) al teveel bevuild is met resin resten, dan blijft er een film van half onopgeloste resin er aan plakken, die slecht te curen is.

Probeer de onderdelen na de initiele spoeling, nog een keer te spoelen met een schone bad alcohol, en dan curen.

Ik gebruik altijd 2 bakken om te spoelen, en de schone verschoon ik sneller dan de vuile bak.
Het is namelijk ook het geval met nieuwe alcohol.
Helaas geeft dat nog steeds een plakkerig resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Soepstengel schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:21:
Wat ik altijd heb begrepen is dat je na het washen eerst moet wachten tot de alcohol op je model is verdampt, of het weghalen met iets. Als je je model niet laten drogen voor het curen kan je van die glimmende plekken krijgen.

Verder ervaar ik het plakken ook met mijn prints i.c.m. Creality resin, een Creality Halot One en een Anycubic Wash & Cure direct na het curen. Er staat nu al een paar weken een model wat inmiddels niet meer plakt, volgens mij heeft het gewoon wat tijd nodig?
Ik kan de modellen niet afdeppen omdat ze plakken en er anders haartjes of het doekje eraan blijft plakken.
Ook met ontvetter en WD40 is het model nog steeds plakkerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ik blijf er bij dat je ze veel te lang wast. Met 2 minuten moet je echt wel het meeste er af hebben. Probeer dat eerst eens.

Oh! En check de houdbaarheidsdatum van de fles resin eens...

[ Voor 20% gewijzigd door Point.Flare op 07-03-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Point.Flare schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:37:
Ik blijf er bij dat je ze veel te lang wast. Met 2 minuten moet je echt wel het meeste er af hebben. Probeer dat eerst eens.

Oh! En check de houdbaarheidsdatum van de fles resin eens...
Ik heb het geprobeerd, maar als ik ze 2 minuten wast dan plakken ze meer dan dat ik ze 5 minuten wast.
De flessen zijn goed tot 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Kan je je settings eens delen?

En even de basis afdekken. Je haalt de objecten wel uit de alcohol voor je ze cured he.. B)

Waar kom je vandaan? Ik heb nog wel een beetje resin als je uit de buurt komt waarmee je kan proberen..

[ Voor 25% gewijzigd door Point.Flare op 08-03-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Point.Flare schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:30:
Kan je je settings eens delen?

En even de basis afdekken. Je haalt de objecten wel uit de alcohol voor je ze cured he.. B)

Waar kom je vandaan? Ik heb nog wel een beetje resin als je uit de buurt komt waarmee je kan proberen..
Settings van de printer?
Ik gebruik 6 ondergrond lagen van 50 seconden.
UV light 3 seconden.
Haha jazeker, ik haal ze uit de alcohol en dep ze af voor zover dat lukt.
Probleem is dat als ik ze afdep met bijvoorbeeld keukenpapier de keukenpapier aan het object blijft plakken en dus scheurt.
Ik woon in Zuid Holland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ok. Even mijn werkbeschrijving. Misschien spot je een afwijking:
- Resin goed schudden en even laten rusten.
- In het VAT gieten. Let op, geen grote bubbels in resin
- Printer draaien
- Print een tijdje uit laten lekker boven het VAT (ik gebruik een dergelijke print hiervoor: https://www.thingiverse.com/thing:4722055)
- Print aan bed in alcohol https://www.werkenmetmerk...opanol_99_9_zuiver/p/8980
- Wash draaien van 2 minuten
- Uit de alcohol en even uit laten lekken (alcohol verdampt snel zat. Niet deppen.)
- Afsteken van de printplaat
- In de Cure voor 4-6 min
- Print omdraaien of plat leggen zodat niet bestraalde delen nog een dosis krijgen en nog een rondje cure

Thats it..

Mijn settings als volgt voor mijn Mono met Anycubic basic black
Layer thickness: 25 µm
Burn in layers: 12
Burn in time: 40 s
Light off delay: 0.5 s
Exposure time: 1.6 s

Layer thickness: 50 µm
Burn in layers: 6
Exposure time: 1.5 s

Waar in Zuid-Holland? Ik heb familie bij RDM, dus rij regelmatig die kant op (PM me anders even). Als het niet uit de rit is wil ik je best wat resin droppen voor een testje.

[ Voor 16% gewijzigd door Point.Flare op 09-03-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Point.Flare schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:51:
Ok. Even mijn werkbeschrijving. Misschien spot je een afwijking:
- Resin goed schudden en even laten rusten.
- In het VAT gieten. Let op, geen grote bubbels in resin
- Printer draaien
- Print een tijdje uit laten lekker boven het VAT (ik gebruik een dergelijke print hiervoor: https://www.thingiverse.com/thing:4722055)
- Print aan bed in alcohol https://www.werkenmetmerk...opanol_99_9_zuiver/p/8980
- Wash draaien van 2 minuten
- Uit de alcohol en even uit laten lekken (alcohol verdampt snel zat. Niet deppen.)
- Afsteken van de printplaat
- In de Cure voor 4-6 min
- Print omdraaien of plat leggen zodat niet bestraalde delen nog een dosis krijgen en nog een rondje cure

Thats it..

Mijn settings als volgt voor mijn Mono met Anycubic basic black
Layer thickness: 25 µm
Burn in layers: 12
Exposure time: 1.6 s

Layer thickness: 50 µm
Burn in layers: 6
Exposure time: 1.5 s

Waar in Zuid-Holland? Ik heb familie bij RDM, dus rij regelmatig die kant op (PM me anders even). Als het niet uit de rit is wil ik je best wat resin droppen voor een testje.
De enigste verschil die ik zie is dat jij de prints aan de buildplate laat zitten.
Ik haal ze er vanaf als ze klaar zijn en leg ze dan in de alcohol.
Denk niet dat dat het verschil maakt maar ik zal het met buildplate en al in de alcohol leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
De prints aan de buildplate laten zitten werkt helaas ook niet om het model plakvrij te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Even wat anders.
Op onderstaande screenshot heb ik een figuur die op 2 verschillende manieren afgedrukt word.
De ideale manier is gewoon met een platte onderkant op de buildplate.
Helaas zit dan de print aan de fep vast in plaats aan de buildplate.
De andere manier is in een hoek die word aangeraden.
Echter heeft dat meer supports nodig die zichtbaar zijn wat niet ideaal is.
Waarom kan je niet deze print met de platte onderkant op de buildplate printen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NF2riKO0NzfwBswV35HI8Kr718=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2HwJOEOxpjPnPB8sokBoAz6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
De prints zijn klaar en ze zijn gelukt met een nieuwe FEP.
2 minuten in het alcohol bad en vervolgens eruit gehaald.
Het model blijft heel plakkerig en ook blijft het model glimmen.
Er zit op het vlot ook nog resin wat er met alcohol blijkbaar niet van af gaat in de wash and cure machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je kan die wel ineens op de buildplate printen maar dan ga je die er moeilijker afkrijgen

Welke Alcohol gebruik je (merk), eventueel even een foto van maken en posten :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Damic schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:55:
Je kan die wel ineens op de buildplate printen maar dan ga je die er moeilijker afkrijgen

Welke Alcohol gebruik je (merk), eventueel even een foto van maken en posten :)
Zie linkje in de OP :)
Vanmiddag heb ik ook deze gekocht: https://www.bol.com/nl/nl...ut_for_delivery2008093611

Beide geven hetzelfde resultaat.
Ik heb het ook met aceton en ontvetter en WD40 geprobeerd, maar wat ik ook probeer de prints blijven plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wPlayNL
  • Laatst online: 20-06 11:50
Uncured prints blijven toch altijd een beetje plakken totdat ze cured zijn? Wat ik mij dan afvraag... Werken jouw uv ledjes wel als je aan het curen bent? Als ik google op zo een wash en cure, hebben meerdere mensen last van dat de leds het niet doen of dat hij na een korte tijd in storing schiet door een foutieve Ir sensor en niet meer cured. Of zit er misschien nog zo een plastic bescherm folie overheen, waardoor de leds ook niet effectief zijn.

Je hebt voor de rest al zoveel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
wPlayNL schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:50:
Uncured prints blijven toch altijd een beetje plakken totdat ze cured zijn? Wat ik mij dan afvraag... Werken jouw uv ledjes wel als je aan het curen bent? Als ik google op zo een wash en cure, hebben meerdere mensen last van dat de leds het niet doen of dat hij na een korte tijd in storing schiet door een foutieve Ir sensor en niet meer cured. Of zit er misschien nog zo een plastic bescherm folie overheen, waardoor de leds ook niet effectief zijn.

Je hebt voor de rest al zoveel gedaan.
Alle leds werken prima, heb het nog even nagekeken.
Uncured prints blijven inderdaad een beetje plakken, maar zelfs na het curen plakken ze nog.
Het probleem begint namelijk al als de prints klaar zijn en schoongemaakt moeten worden.
Ik merk maar weinig verschil als ik ze in de alcohol heb schoongemaakt.
Er blijft een plakkerige glanslaag opzitten.
Als ik de print dan cure dan krijgt de print waar nog resin zit een glimmend bobbelig oppervlak.
Ik neem aan dat de print voor het curen zo min mogelijk moet plakken en de resin er volledig af moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wPlayNL
  • Laatst online: 20-06 11:50
Enigste wat ik nog zou kunnen bedenken is: voorzichtig schoonmaken met een tandenborstel en alcohol als ze nog op de buildplate zitten. Daarna curen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
wPlayNL schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:05:
Enigste wat ik nog zou kunnen bedenken is: voorzichtig schoonmaken met een tandenborstel en alcohol als ze nog op de buildplate zitten. Daarna curen.
Ik maak ze al schoon met een oud nagel borsteltje en een oude afwasborstel.
Zal ook eens een tandenborstel proberen.
Ik lees ook veel op internet dat er geen 99,9% alcohol op de buildplate mag komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-06 14:56

OverloadOfRed

Bla, blabla

Hoe lang laat je de vers gewassen prints drogen voordat je het curing proces start?

Ik heb ook af en toe plakkerige 'vlakken' op m'n prints, maar dat is vloeibare resin die niet goed eraf gewassen is (tandenborstel helpt dan wel) of als ik na een uurtje al wil curen ipv mijn gebruikelijke 24~ uur drogen
0108daniel schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:26:
[...]
Ik lees ook veel op internet dat er geen 99,9% alcohol op de buildplate mag komen.
Uhm dit lijkt me onzin, washing stations hebben vaak houders voor je build plate, waarbij je de build plate laat zakken in de IPA.

[ Voor 35% gewijzigd door OverloadOfRed op 15-03-2022 09:12 ]

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
OverloadOfRed schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:11:
Hoe lang laat je de vers gewassen prints drogen voordat je het curing proces start?

Ik heb ook af en toe plakkerige 'vlakken' op m'n prints, maar dat is vloeibare resin die niet goed eraf gewassen is (tandenborstel helpt dan wel) of als ik na een uurtje al wil curen ipv mijn gebruikelijke 24~ uur drogen

[...]

Uhm dit lijkt me onzin, washing stations hebben vaak houders voor je build plate, waarbij je de build plate laat zakken in de IPA.
Deze laat ik gemiddeld 8 uur drogen, alleen blijven ze glimmen omdat er nog resin op zit.
Tandenborstel is soms lastig te gebruiken op plekken waar je niet makkelijk bij kan komen.
Ik las bij kleine prints van ongeveer 5 centimeter dat tussen de 1 en 5 minuten curen voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-06 14:56

OverloadOfRed

Bla, blabla

Ik heb mijn prints nog geen langere cure time dan 2 minuten gebruikt, op een paar prints na die ik moest roteren, dus 2x2 minuten maximaal. Lijkt me prima dus

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Pagina: 1