Ik ben doende een Synology NAS te plaatsen op een plek waar ik geen ethernet heb. Het is zeker niet ideaal, maar ik overweeg deze per ethernet te verbinden met een wireless bridge, die per wifi communiceert met het Ziggo Connect Box. Heeft iemand hier ervaring mee?
Your mileage may vary. Het is geen Gbit verbinding, je mag denk ik van geluk spreken als je meer dan 100mbit haalt. Wat haal je nu qua wifi snelheid op de plek waar je nas staat?
Wat dat betreft niet veel zekerder dan een power Line verbinding. Daarnaast durf ik niet te zeggen of de connectbox iets dergelijks ondersteunt, al zou ik zeggen van wel.
Heb je waar je nas staat een coax aansluiting? Zo ja dan zou je MoCa kunnen overwegen.
Waarom is utp trekken geen optie eigenlijk?
Wat dat betreft niet veel zekerder dan een power Line verbinding. Daarnaast durf ik niet te zeggen of de connectbox iets dergelijks ondersteunt, al zou ik zeggen van wel.
Heb je waar je nas staat een coax aansluiting? Zo ja dan zou je MoCa kunnen overwegen.
Waarom is utp trekken geen optie eigenlijk?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Hangt sterk van drie zaken af:
- welke Connectbox exact (check sticker onderop), specs kunnen verschillen
- welke wireless bridge exact
- wat zit allemaal tussen Connectbox en plaats waar je bridge overweegt te plaatsen.
Heel kort door de bocht: ga naar exacte locatie (dus indien in/achter kast bijvoorbeeld ook daar meten) en doe op je telefoon een speedtest. Dat is de peformance die je met gelijke specs kunt verwachten. Geef aan welke telefoon je hebt en we kunnen dat extrapoleren naar evt bridge met betere specs - maar zelfs best-case ga je niet meer dan dubbele halen van wat je op de telefoon meet.
Hou er verder rekening mee dat een NAS afspeelt naar andere apparaten. Als die apparaten ook draadloos aangesloten zijn, moeten ze dezelfde bandbreedte delen. Hier kun je ook allerlei rekensommen op loslaten, maar kort door de bocht: als de clients van de NAS draadloos aangsloten worden mag je wat je op speedtest haalt op je telefoon nog eens halveren.
Moge duidelijk zijn: zowel NAS als clients op zelfde draadloze netwerk aansluiten is - tenzij je overal fantastisch signaal hebt en bandbreedte te over - geen goed idee.
- welke Connectbox exact (check sticker onderop), specs kunnen verschillen
- welke wireless bridge exact
- wat zit allemaal tussen Connectbox en plaats waar je bridge overweegt te plaatsen.
Heel kort door de bocht: ga naar exacte locatie (dus indien in/achter kast bijvoorbeeld ook daar meten) en doe op je telefoon een speedtest. Dat is de peformance die je met gelijke specs kunt verwachten. Geef aan welke telefoon je hebt en we kunnen dat extrapoleren naar evt bridge met betere specs - maar zelfs best-case ga je niet meer dan dubbele halen van wat je op de telefoon meet.
Hou er verder rekening mee dat een NAS afspeelt naar andere apparaten. Als die apparaten ook draadloos aangesloten zijn, moeten ze dezelfde bandbreedte delen. Hier kun je ook allerlei rekensommen op loslaten, maar kort door de bocht: als de clients van de NAS draadloos aangsloten worden mag je wat je op speedtest haalt op je telefoon nog eens halveren.
Moge duidelijk zijn: zowel NAS als clients op zelfde draadloze netwerk aansluiten is - tenzij je overal fantastisch signaal hebt en bandbreedte te over - geen goed idee.
Soittakaa Paranoid!
Ik heb wat geexperimenteerd met een andere nas met wifi dongle, en hoewel de verbinding regelmatig haperde, was de snelheid acceptabel. Die NAS wordt overwegend gebruikt door een enkele client, hooguit drie, en die gaan het netwerk niet veel belasten. Kort en goed, over de wifi maak ik me geen zorgen, het is alleen de vraag of ik iets betrouwbaarders kan opzetten dan per wifi dongle.
Er staat hier een Connect Box met sticker CH7465LG-ZG en die wireless bridge komt er pas als ik weet wat er gaat werken, vandaar dat ik hier informeer.
Er staat hier een Connect Box met sticker CH7465LG-ZG en die wireless bridge komt er pas als ik weet wat er gaat werken, vandaar dat ik hier informeer.
Waarom wil je je NAS juist op die plek?
Ik weet niet welke Synology NAS je hebt maar kan deze niet in de meterkast of op een andere plek waar je wel een kabel naar toe kan leggen?
Check het topic nette LAN afwerking voor inspiratie.
Ik weet niet welke Synology NAS je hebt maar kan deze niet in de meterkast of op een andere plek waar je wel een kabel naar toe kan leggen?
Check het topic nette LAN afwerking voor inspiratie.
Is in verband met de veiligheid, ik wil 'm niet bij mijn pc, en ook niet op de begane grond. Dan moet er ethernet van huiskamer naar zolder, in een huis zonder loze leidingen, dus door plafonds, waar ik de langste tijd wel gewoond heb.
Ik ben eruit. Volgens https://community.ziggo.n...go-connect-box/td-p/24413 gaat dit niet werken. Voorlopig sluit ik mijn NAS (iGoreng genaamd) bedraad aan, om daarna het wifi netwerk te renoveren met een betere router, en een uitbreiding hogerop. Iedereen bedankt voor het meedenken.
Ligt er coax? Dan kun je eventueel met MoCA adapters een stabiele verbinding realiseren.eezacque schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:43:
Is in verband met de veiligheid, ik wil 'm niet bij mijn pc, en ook niet op de begane grond. Dan moet er ethernet van huiskamer naar zolder, in een huis zonder loze leidingen, dus door plafonds, waar ik de langste tijd wel gewoond heb.
(Edit: was al genoemd zie ik nu pas)
[Voor 4% gewijzigd door Real op 06-03-2022 20:00]
Nee dat klopt niet helemaal, wds is iets anderseezacque schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:46:
Ik ben eruit. Volgens https://community.ziggo.n...go-connect-box/td-p/24413 gaat dit niet werken. Voorlopig sluit ik mijn NAS (iGoreng genaamd) bedraad aan, om daarna het wifi netwerk te renoveren met een betere router, en een uitbreiding hogerop. Iedereen bedankt voor het meedenken.
Als je deze koopt en hem in bridge werkt gaat het werken, kwaliteit afhankelijk van je dekking
pricewatch: TP-Link AC1750 Wi-Fi Range Extender RE450
https://static.tp-link.com/res/down/doc/RE450(US)_V1_UG.pdf
Hoofdstuk 4.1
Enige nadeel is dat de re450 een extender netwerk blijft uitsturen.
Als je dat niet wilt, werkt dit ook prima, kan in bridge en zal geen netwerk uitzenden (ken iemand die dit gebruikt om zijn audio set ethernet poort met wireless netwerk te verbinden)
https://www.amazon.nl/TP-...hz%2Caps%2C62&sr=8-3&th=1
Wat je ook kunt doen is een paar deco nodes m4 scoren, 1 bedraad en de ander draadloos. Met een deco setup verwacht ik wat betere snelheden. 2 nodes scoor je wel voor 50 op marktplaats
[Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 06-03-2022 19:06]
CISSP! Drop your encryption keys!
Een Nas op het netwerk aansluiten via wifi is geen best idee,
Er zijn twee dingen die je gewoon bedraad moet aansluiten en dat is een server en een Nas.
Er zijn twee dingen die je gewoon bedraad moet aansluiten en dat is een server en een Nas.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
@Ben(V)
Mwoah
Hier zit de nas bedraad en alle clients draadloos
Dus ipv 1 hop via dr wifi heb je er dan 2
Niet ideaal maar ook weer niet dramatisch
Mwoah
Hier zit de nas bedraad en alle clients draadloos
Dus ipv 1 hop via dr wifi heb je er dan 2
Niet ideaal maar ook weer niet dramatisch
Dat gaat over WDS (=voorloper van hudige 'mesh' zooi), jij wilt gewoon een wireless client bridge.eezacque schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:46:
De CH7465LG heeft 3x3 MIMO in 5GHz en 2x2 MIMO in 2.4GHz. Kies een bridge met minstens zelfde specs en het gaat werken. Ik gebruik regelmatig een Netgear R7800 in wireless bridge modus icm CH7465LG en hoewel dat overkill is (4x4...) gaat het prima.
Soittakaa Paranoid!
Ahja goed punt mbt specs van apdion_b schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:04:
[...]
Dat gaat over WDS (=voorloper van hudige 'mesh' zooi), jij wilt gewoon een wireless client bridge.
De CH7465LG heeft 3x3 MIMO in 5GHz en 2x2 MIMO in 2.4GHz. Kies een bridge met minstens zelfde specs en het gaat werken. Ik gebruik regelmatig een Netgear R7800 in wireless bridge modus icm CH7465LG en hoewel dat overkill is (4x4...) gaat het prima.
Dan is die re450 ook wel mooie optie voor het geld, is volgens openwrt ook 3x3
https://openwrt.org/toh/tp-link/re450
Ik blijf t alleen lelijk vinden dat die extender actief blijft, ook in bridge mode. Zou je dat merken?
Je zou als alternatief misschien een powerline optie kunnen overwegen? Is niet zo snel als UTP overal naartoe trekken maar zal wellicht toch nog wat beter zijn dan een WiFi oplossing....
I Don't Know, So Don't Shoot Me
Normaliter zou ik hier grote twijfels over hebben, maar in situatie waarin zowel NAS als clients op zelfde netwerk moeten zitten, kun je veel winnen door NAS op een andere manier aan te sluiten.Clueless schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:45:
Je zou als alternatief misschien een powerline optie kunnen overwegen? Is niet zo snel als UTP overal naartoe trekken maar zal wellicht toch nog wat beter zijn dan een WiFi oplossing....
Lastige is dat of PLC gaat werken, zo ja hoe stabiel en hoe performant nauwelijks op voorhand te zeggen is. Enige indicatie is aanwezigheid van randaarde. Zo ja kun je met een MIMO PLC set redelijk (maar niet 100% zeker) vertrouwen op zowel connectiviteit als enige performance (iig >20Mbps, misschien tienvoudige daarvan). *Als* je voor PLC kiest, ga voor G.hn wave 2, oftewel in NL alleen Devolo Magic 2, in Belgie kun je nog Telenet's PG-9083 nemen als je Telenet klant bent. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Wat bij overwegen PLC een goed idee is: leen ergens een setje. Maakt niet uit welke. Test of je verbinding hebt daarmee en zo ja wat voor snelheid je haalt. Als je specs van dat setje weet is goed te extrapoleren naar nieuwere opties.
Soittakaa Paranoid!
Hangt helemaal af van hoe de nas gebruikt wordt en welke snelheden je wilt halen.
Voor mij is stabiliteit > snelheid en daarom valt voor mij PLC af. Niet dat het per definitie instabiel is, maar ik wil het risico niet lopen.
Wat je ook kunt doen is zorgen dat de nas via een apart kanaal/wifi brug verbonden is met het vaste netwerk. Dan zit het verkeer elkaar niet in de weg.
Voor mij is stabiliteit > snelheid en daarom valt voor mij PLC af. Niet dat het per definitie instabiel is, maar ik wil het risico niet lopen.
Wat je ook kunt doen is zorgen dat de nas via een apart kanaal/wifi brug verbonden is met het vaste netwerk. Dan zit het verkeer elkaar niet in de weg.
Dat ligt genuanceerder. Als een paar clients ook per wifi zijn aangesloten, maakt het weinig uit of die nas per wifi of per ethernet is aangesloten. In tests zie ik eigenlijk geen verschil.Ben(V) schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:38:
Een Nas op het netwerk aansluiten via wifi is geen best idee,
Ik heb geen behoefte aan een range extender.laurens0619 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:02:
[...]
Nee dat klopt niet helemaal, wds is iets anders
Als je deze koopt en hem in bridge werkt gaat het werken, kwaliteit afhankelijk van je dekking
pricewatch: TP-Link AC1750 Wi-Fi Range Extender RE450
https://static.tp-link.com/res/down/doc/RE450(US)_V1_UG.pdf
Hoofdstuk 4.1
Enige nadeel is dat de re450 een extender netwerk blijft uitsturen.
Ziet er goed uit, hangt dit ook aan een Connect Box?Als je dat niet wilt, werkt dit ook prima, kan in bridge en zal geen netwerk uitzenden (ken iemand die dit gebruikt om zijn audio set ethernet poort met wireless netwerk te verbinden)
https://www.amazon.nl/TP-...hz%2Caps%2C62&sr=8-3&th=1
Snap ik maar die range extender kun je gebruiken als client/wireless bridge. Voor het geld een prima 3x3 clienteezacque schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:10:
[...]
Ik heb geen behoefte aan een range extender.
[...]
Ziet er goed uit, hangt dit ook aan een Connect Box?
Een client bridge is inderdaad wat ik zoek, maar die lijken zo ongeveer uitgestorven, en ik ga echt geen EUR 150 uitgeven om een nas aan een wifi netwerk te hangen.dion_b schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:04:
[...]
Dat gaat over WDS (=voorloper van hudige 'mesh' zooi), jij wilt gewoon een wireless client bridge.
Dedicated bridge kom je nauwelijks tegen omdat vrijwel iedere router of AP dat kan doen. Verder krijg je waar je voor betaalt. Een router/AP met vergelijkbare specs met de CH7465LG begint rond de EUR 75 nieuw. Te duur? 2e hands is genoeg te vinden.eezacque schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:16:
[...]
Een client bridge is inderdaad wat ik zoek, maar die lijken zo ongeveer uitgestorven, en ik ga echt geen EUR 150 uitgeven om een nas aan een wifi netwerk te hangen.
Groot gelijk dat je dat niet uit wilt geven aan een tijdelijke brakke oplossing trouwens, definitieve oplossing, die altijd op termijn goedkoper is, is UTP trekken. Voor minder dan EUR 150 kun je iemand laten komen die het voor je doet, als je het zelf niet ziet zitten of ziet hoe het zou moeten lopen.
[Voor 22% gewijzigd door dion_b op 07-03-2022 19:19]
Soittakaa Paranoid!
Ik heb begrepen dat dit niet altijd lekker werkt, en problematisch is als beide kanten niet op dezelfde groep zitten. Ik ga hier geen tijd aan besteden.Clueless schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:45:
Ik denk dat lang niet iedere router als bridge kan werken. De TP-Link AC1200 waar ik mee heb gespeeld kan het in elk geval niet, en een rondje google levert me ook weinig op, dus tenzij je concrete suggesties hebt schuif ik dit even voor me uit.dion_b schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:18:
[...]
Dedicated bridge kom je nauwelijks tegen omdat vrijwel iedere router of AP dat kan doen. Verder krijg je waar je voor betaalt. Een router/AP met vergelijkbare specs met de CH7465LG begint rond de EUR 75 nieuw. Te duur? 2e hands is genoeg te vinden.
"AC1200" is een snelheidsaanduiding, geen typenr. Dat maakt het lastig om iets zinnigs erover tezeggen. Ik heb al een concrete voorbeeld genoemd (Netgear R7800) en weet dat de hele netgear R7xxx-reeks het ondersteunt, ook de oude R7000. Maar eerlijk is eerlijk, mijn zin om nog verder te helpen vergaat een beetje met jouw gebrek aan eigen inzet en tegelijk negatief reageren op iedereen met mogelijk werkbare voorstellen, waarbij je hun verduidelijkingen en correcties (zie post van @laurens0619 hierboven) negeert.
Soittakaa Paranoid!
Zie https://www.tp-link.com/n...wifi-router/archer-c1200/dion_b schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:05:
"AC1200" is een snelheidsaanduiding, geen typenr.
Als je 'm nog hebt liggen:
How to enable WDS Bridging on a TP-Link Archer C1200 [Hidden feature]
[Voor 4% gewijzigd door discy op 08-03-2022 14:13]
Inmiddels is duidelijk dat dit met een Ziggo Connect Box niet gaat werken.discy schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:12:
[...]
Als je 'm nog hebt liggen:
How to enable WDS Bridging on a TP-Link Archer C1200 [Hidden feature]
Toch bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1