Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:43
Mijn installateur is erg druk, en daarom moet ik zelf het wiel uitvinden. Met wiel bedoel ik meterkast.

Mijn huis heeft een 3x25A aansluiting. Ik heb de volgende (grote) elektrische apparaten:

- lift (400V, krachtstroom)
- warmtepomp (12kW)
- inductieplaat (7.4kW)
- 2 stuks PV omvormer (elk 3.6kW max)
- oven/magnetron
- wasmachine
- droger
- vaatwasser

Verder gewoon het gebruikelijke kleine grut; TV, PC, verlichting, niets speciaals. Circa 220 m2 qua grootte.

Ik heb online de bijgevoegde configuratie gemaakt. Maar ik weet niet of ik het goed doe qua ontwerp en qua componentkeuze.

Ik dacht 1 krachtgroep + 1 4P aardlekschakelaar nodig te hebben voor de lift. Voor de warmtepomp, inductieplaat, en 2 omvormers elk een 4P aardlekautomaat. De rest leek me minder spannend, dus daarvoor heb ik alleen 6 1P aardlekautomaten gekozen.

Doe ik dat goed zo?

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Voor de lift doe je niet een aardlek-automaat?, scheelt ook weer ruimte in de kast.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even checken:
Die warmtepomp van 12kW: 3 fase?
Je kookplaat staat nu denk ik op een kookgroep van 2x16A (hopelijk over twee fases), maar kan je die ook op 3 fases aansluiten? Zo verdeel je het wat meer.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Terpen Tijn
frisianstar schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:18:
Voor de lift doe je niet een aardlek-automaat?, scheelt ook weer ruimte in de kast.
Wist niet dat dat zou kunnen. :) Dacht dat ik specifiek "krachtgroep" moest kiezen, plus schakelaar, en dat een 3P aardlekautomaat geen krachtstroom zou kunnen leveren. Maar dat is dus niet zo?
teacher schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:21:
Even checken:
Die warmtepomp van 12kW: 3 fase?
Je kookplaat staat nu denk ik op een kookgroep van 2x16A (hopelijk over twee fases), maar kan je die ook op 3 fases aansluiten? Zo verdeel je het wat meer.
Warmtepomp: Het gaat een Nibe S1155 /12 worden. Tot mijn verwarring staan in de docs daarvan allerlei aansluitmogelijkheden, ook 1-fase. Maar het leek me dat je voor het volle vermogen toch 3 fasen nodig zal hebben.

Ik heb nauwelijks kennis hierover (disclaimer), maar die kookplaat had ik dus gedacht op een 4P aardlekautomaat. Die heeft 3 fasen beschikbaar toch? Ik dacht dat zo'n specifieke "fornuisgroep 2P 2N" een minder optimale keuze zou zijn, vandaar dat ik die juist niet had gekozen. Of moet het nog met een andere aansluiting?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Nou, ik sloeg voor de kookplaat aan op de 7,4kW, wat typisch 2x16A kookgroep is. Als je hem al aansluit op drie fase heb ik niks gezegd. ;)

[Voor 26% gewijzigd door teacher op 06-03-2022 12:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frisianstar
Voor de wp en omvormers kies je al voor 3 fase aardlekautomaten, doe dat dan ook voor de lift.

Over kookplaten aansluiten is hier op Tweakers hele boeken geschreven, en elke keer weer een nieuw topic daarover ;)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Terpen Tijn
frisianstar schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:17:
Voor de wp en omvormers kies je al voor 3 fase aardlekautomaten, doe dat dan ook voor de lift.

Over kookplaten aansluiten is hier op Tweakers hele boeken geschreven, en elke keer weer een nieuw topic daarover ;)
Ok. Voor mijn eigen educatie: hoe krijgt die lift dan de 400V? Wordt er intern een koppeling gemaakt tussen de fasen?

Ik zal ook nog even op inductie zoeken hier...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Ja :Y

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Terpen Tijn
@frisianstar & @teacher top, bedankt. Dan dus 5 van die 3P aardlekautomaten en geen krachtgroep+aardlekschakelaar!

Follow-up vragen:

Zijn de kenmerken die ik koos, namelijk "16A 30 mA B-kar" goed? Ik zie ook C-kar als optie, en hogere amperes (tot 32A).

Is een overspanningsbeveiliging 4P nog aan te raden als extra?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:06
Terpen Tijn schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:49:
@frisianstar & @teacher top, bedankt. Dan dus 5 van die 3P aardlekautomaten en geen krachtgroep+aardlekschakelaar!

Follow-up vragen:

Zijn de kenmerken die ik koos, namelijk "16A 30 mA B-kar" goed? Ik zie ook C-kar als optie, en hogere amperes (tot 32A).

Is een overspanningsbeveiliging 4P nog aan te raden als extra?
B-kar is normaal gesproken goed. Ik heb voor krachtstroom zaagmachines C-kar. Even opzoeken in de documentatie van je lift welke karakteristiek nodig is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frisianstar
Soms wordt voor omvormers 50 of zelfs 100 mA aardlekstroom geadviseerd, wat zit er nu gemonteerd ?

Voor een lift kan het heel belangrijk zijn dat de fases van de lift op de juiste manier zijn aangesloten, bijvoorbeeld de bruine draad van de lift kabel op L1, zwart op L2 en grijs op L3.
Zoals het nu nog op de groepen kast is aangesloten neem je exact over, controleer dan waar L1 en L2 die van de KWh afkomen op zijn aangesloten.
Sluit de je de liftkabel verkeerd aan d.w.z 2 fasen zijn omgewisseld zou je in ergste geval de lift(motor) in puin kunnen draaien... de motor draait dan de verkeerde kant op...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:12
Dat van die liftmotor zal wel meevallen, de lift gaat gewoon de andere kant op dan je wil en er zitten altijd eindschakelaars in. Weet niet wat er nu voor afzekering gebruikt wordt maar draaistroommotoren kunnen een behoorlijke aanloopstroom hebben waardoor een Btje eruit klapt. Niet zo leuk als je erin staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Terpen Tijn
@orf Ik zie alleen maar staan "3 fase + N / 400V / 25 Amp." Maar voor de 3P aardlekautomaat heb ik kennelijk ook geen andere opties (bij deze webshop) dan 16A 30 mA B-kar.

@frisianstar Nu zit er nog helemaal niks, want dit komt er allemaal nieuw in, ook de omvormers. Ik zag dus dat ik voor de 3P aardlekautomaten uberhaupt niks te kiezen heb. Maar het is misschien mogelijk om met 2 1-fase omvormers te werken, omdat hun vermogen niet heel hoog zal zijn; ik denk onder de 3.6kW. Kan of moet ik er dan nog voor zorgen dat ze elk op een andere fase zitten?

@ds23man Ook de lift moet nog komen, dus het is nu alleen nog maar de voorbereiding in de meterkast. De aansluiting zal ik tzt door een gekwalificeerd persoon laten doen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:21
Zou je niet nog wat vrije ruimte inplannen voor toekomst? Denk aan 'n EV oplaadpunt ofzo. Of domotica?

https://www.socialcooling.com/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Terpen Tijn
anboni schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:36:
Zou je niet nog wat vrije ruimte inplannen voor toekomst? Denk aan 'n EV oplaadpunt ofzo. Of domotica?
Ja, zou wel willen, maar dit is bij deze webshop al de grootste kast die ik kan kiezen met 48 modules.

Ik dacht wel om een eventuele EV te combineren met de autolift, want die zijn niet beiden simultaan actief. Er van uitgaande dat dat praktisch ook kan, tenminste.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:13
Terpen Tijn schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:03:
- 2 stuks PV omvormer (elk 3.6kW max)
Welke omvormers?

Lijkt me niet dat een 3,6kW omvormer 3-fasen is, dan moet je daar dus geen krachtgroep (3P+N aardlekautomaat) voor plaatsen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Terpen Tijn
Xander schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:41:
[...]

Welke omvormers?

Lijkt me niet dat een 3,6kW omvormer 3-fasen is, dan moet je daar dus geen krachtgroep (3P+N aardlekautomaat) voor plaatsen.
Ik dacht aan SMA Sunny Boy 3.0 of SMA Sunny Tripower 3.0. Ik meende dat die laatste misschien tot een betere verdeling van de stroom zou leiden. Maar zoals ik al zei, ik weet eigenlijk niets van elektrotechniek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:55:
[...]

Ik dacht aan SMA Sunny Boy 3.0 of SMA Sunny Tripower 3.0. Ik meende dat die laatste misschien tot een betere verdeling van de stroom zou leiden. Maar zoals ik al zei, ik weet eigenlijk niets van elektrotechniek.
Wist helemaal niet van het bestaan af van zulke kleine 3F omvormers.
In dat geval heb je inderdaad wel een krachtgroep/alamat nodig, maar zo'n kleine omvormer hoeft natuurlijk helemaal geen 3f variant te zijn.

Maar waarom zo weinig PV eigenlijk? En waarom 2 losse omvormers?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
Terpen Tijn schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:55:
[...]

Maar zoals ik al zei, ik weet eigenlijk niets van elektrotechniek.
Dan ga je de omvormer en de zonnepanelen waarschijnlijk ook niet zelf uitzoeken.

Wacht met het bestellen van de groepenkast totdat je met zekerheid weet wat er komt, anders doe je het gegarandeerd fout.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 08:01

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hoeveel 3 fase groepen en hoeveel enkel fase groepen heb je nodig?

Ook met 3 fase groepen mogen er 4 op een aardlek, dus waarom dure aardlek automaten voor die 3 fase groepen?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Terpen Tijn
bbbrumbrum schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:03:
[...]

Wist helemaal niet van het bestaan af van zulke kleine 3F omvormers.
In dat geval heb je inderdaad wel een krachtgroep/alamat nodig, maar zo'n kleine omvormer hoeft natuurlijk helemaal geen 3f variant te zijn.

Maar waarom zo weinig PV eigenlijk? En waarom 2 losse omvormers?
Ik heb 2 dakvlakken; 1 op het hoofdhuis en 1 op het 'achterhuis'. Beiden op zuid, maar andere hellingshoek, en beiden met maar beperkt ruimte. Het achterhuis is niet zo groot, en het dak van het hoofdhuis heeft 6 dakramen die de ruimte beperken. Ook niet onbelangrijk is dat er een flinke afstand tussen beide zit. Met 1 omvormer in de buurt van de meterkast zouden de kabels vanaf de panelen 10 en 20 meter lang worden. Zodoende dacht ik dat het beter zou zijn om de omvormers meer in de buurt van het dakvlak te houden.
Xander schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:05:

[...]
Dan ga je de omvormer en de zonnepanelen waarschijnlijk ook niet zelf uitzoeken.

Wacht met het bestellen van de groepenkast totdat je met zekerheid weet wat er komt, anders doe je het gegarandeerd fout.
Ho ho, van PV weet ik dan wel weer het een en ander. Ik heb op mijn huidige huis ook al PV -zelf uitgezocht! Verschil is wel dat er hier maar 1 fase is, en dus daar geen twijfel over.
Rol-Co schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:06:
Hoeveel 3 fase groepen en hoeveel enkel fase groepen heb je nodig?

Ook met 3 fase groepen mogen er 4 op een aardlek, dus waarom dure aardlek automaten voor die 3 fase groepen?
1e vraag: weet ik niet, eerlijk gezegd. Daarom stel ik hier domme vragen. :) Ik heb de apparaten die ik noemde, die wil ik zo goed mogelijk aansluiten.

Ik dacht dat het meerwaarde zou hebben om elk 'groot' apparaat afzonderlijk aan te sluiten en te beveiligen. Maar hoe zou ik het anders moeten doen? Krachtgroepen 3P+N en dan een aardlekschakelaar 4P ervoor?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

On a sidenote: ik heb hier flink lange dc kabels en de omvormer bij mn meterkast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-03 20:15
Terpen Tijn schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:40:
[...]

Ja, zou wel willen, maar dit is bij deze webshop al de grootste kast die ik kan kiezen met 48 modules.

Ik dacht wel om een eventuele EV te combineren met de autolift, want die zijn niet beiden simultaan actief. Er van uitgaande dat dat praktisch ook kan, tenminste.
Op de site van Elektramat kan je ook voor Eaton kiezen en dan heb je ook nog een optie voor een kast met 72 modules. Als je dan ooit nog een laadpaal met loadbalancing zou willen installeren dan past dat nog mooi in je verdeler,

-

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-03 23:10
Als ruimte een probleem is zou ik dat stopcontact ook weglaten, kun je beter gewoon een losse opbouw ergens in je meterkast schroeven met een kabel naar de groepenkast. Kun je er gelijk een dubbele of quad van maken, veel handiger.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Terpen Tijn

Hoeveel groepen heb je nu?

Anders hoofdschakelaar rechts onder in (4p) , dan 2 x Als (2x2p) onder met boven 8 enkel fase groepen en je bel trafo. linker kast een 3 fase ALS onder en 2 enkel fase aardlek automaat met kWh meter er naast voor pv, en 3x 3fase (3x4p) automaat boven

Dan heb je toch alles?

Edit
Een paar voorbeelden.

Rechts

Links er naast met 2 alamat voor pv

[Voor 66% gewijzigd door Rol-Co op 06-03-2022 17:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
Terpen Tijn schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:17:
[...]

Ho ho, van PV weet ik dan wel weer het een en ander. Ik heb op mijn huidige huis ook al PV -zelf uitgezocht! Verschil is wel dat er hier maar 1 fase is, en dus daar geen twijfel over.
Ook prima. Maar zoek dan zelf eerst definitief de omvormers uit, voordat je de kast besteld. :+

Ik denk dat je met dit beperkte vermogen toch op 2x 1-fase omvormers uit gaat komen.

Of wellicht 1x 3-fase omvormer met 2 strengen.

In beide gevallen heb je niet 2 krachtgroepen nodig voor de zonnepanelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:39
Terpen Tijn schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:35:
@orf Ik zie alleen maar staan "3 fase + N / 400V / 25 Amp." Maar voor de 3P aardlekautomaat heb ik kennelijk ook geen andere opties (bij deze webshop) dan 16A 30 mA B-kar.
Lezen anderen hier overheen? Heb het topic snel gelezen maar heeft nog al wat impact op je kast. Als er rekening mee is gehouden heb ik niets gezegd 🤭

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Terpen Tijn
markje1 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:47:
[...]Op de site van Elektramat kan je ook voor Eaton kiezen en dan heb je ook nog een optie voor een kast met 72 modules. Als je dan ooit nog een laadpaal met loadbalancing zou willen installeren dan past dat nog mooi in je verdeler,
Ok, ga ik naar kijken, dank.
Navi schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:59:
Als ruimte een probleem is zou ik dat stopcontact ook weglaten, kun je beter gewoon een losse opbouw ergens in je meterkast schroeven met een kabel naar de groepenkast. Kun je er gelijk een dubbele of quad van maken, veel handiger.
Wellicht ook een optie inderdaad.
Rol-Co schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:40:
@Terpen Tijn

Hoeveel groepen heb je nu?

Anders hoofdschakelaar rechts onder in (4p) , dan 2 x Als (2x2p) onder met boven 8 enkel fase groepen en je bel trafo. linker kast een 3 fase ALS onder en 2 enkel fase aardlek automaat met kWh meter er naast voor pv, en 3x 3fase (3x4p) automaat boven

Dan heb je toch alles?

Edit
Een paar voorbeelden.

Rechts
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Links er naast met 2 alamat voor pv
[Afbeelding]
Nu feitelijk nul groepen; er komt een helemaal nieuwe meterkast.

Maar je gaat te snel voor me. Kun je toelichten welke apparaten ik waarop zou moeten aansluiten in jour voorstel?
Xander schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:07:
[...]

Ook prima. Maar zoek dan zelf eerst definitief de omvormers uit, voordat je de kast besteld. :+

Ik denk dat je met dit beperkte vermogen toch op 2x 1-fase omvormers uit gaat komen.

Of wellicht 1x 3-fase omvormer met 2 strengen.

In beide gevallen heb je niet 2 krachtgroepen nodig voor de zonnepanelen.
Ok, als ik 2 1-fase omvormers zou hebben (stel), moet ik er dan voor zorgen dat ze op een andere fase zitten? Of is dat onzin?
_NvS_ schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:05:
[...]

Lezen anderen hier overheen? Heb het topic snel gelezen maar heeft nog al wat impact op je kast. Als er rekening mee is gehouden heb ik niets gezegd 🤭
Hm, bedoel je dat die 3P aardlekautomaat met 16A 30 mA B-kar hiervoor tekort schiet? Ik begrijp nog wel dat 16 < 25. :)

Ok, hoe bevalt jullie onderstaande configuratie? 1x 25A krachtgroep voor de lift, 2x 3-fase aardlekautomaat voor kookplaat en warmtepomp. Nog een 3-fase aardlekautomaat maar dan met 300mA C-kar voor een enkele 3-fase omvormer (voor 2x 1-fase omvormer zou ik dan dus in plaats hiervan 2x 1-fase aardlekautomaat kiezen). Dan nog 6x 1-fase aardlekautomaten voor de rest. WCD erbij, overspanningsbeveiliging (?) erbij, kWh meter voor de paneeltjes, en een grote kast met plenty ruimte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:39
Jep dat bedoelde ik 😉

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Vraagje wat ik hierbij heb: waarom kies je voor aardlekautomaten en niet twee aardlekschakelaar met daar losse automaten achter? Scheelt nogal in de kosten (zo'n 200 euro) en in die mooie grote kast moet dat ook met gemak passen ;)

Of heb je liever niet dat de aardlek er uit klapt en dat je dan meteen een aantal groepen zonder spanning zet?

👨‍🚒 spuitgast in opleiding, ⛵ snelle zeilert | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S 95

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Terpen Tijn

Dus je weet niet hoeveel enkel fase en 3 fase groepen je nodig gaat hebben? Hoezo niet dan?
Alles enkel fase boven de 2000W moet eigen groep, je kan 4 groepen per aardlek doen.
Heeft die lift 25A nodig? Het is een motor, waarschijnlijk alleen bij start erg hoog vermogen, kan een 16A C karakteristiek ook misschien? Wat is de aansluitwaarde?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-03 22:11

Ethirty

Who...me?

Hoe kom je bij een 300mA C-kar voor je omvormer :?
Gemiddeld genomen volstaat eenzelfde type als voor je kookplaat.

[Voor 39% gewijzigd door Ethirty op 06-03-2022 20:49]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:06
Met een 25A krachtgroep ben je niet selectief meer ten opzichte van je hoofdzekeringen. Maar zwaardere hoofdzekeringen betekent veel meer vastrecht

Kun je de liftplaatser niet laten specificeren wat voor afzekering je nodig hebt? Of de plaatser ook de meterkastconfiguratie laten doen voor de lift.

• Terpen Tijn
leejoow schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:44:
Vraagje wat ik hierbij heb: waarom kies je voor aardlekautomaten en niet twee aardlekschakelaar met daar losse automaten achter? Scheelt nogal in de kosten (zo'n 200 euro) en in die mooie grote kast moet dat ook met gemak passen ;)

Of heb je liever niet dat de aardlek er uit klapt en dat je dan meteen een aantal groepen zonder spanning zet?
Ja, het leek me dat de aardlekautomaten technisch de meest fraaie oplossing zouden zijn. Wel duurder, maar op de kosten van de verbouwing is dit verwaarloosbaar.
Rol-Co schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:06:
@Terpen Tijn

Dus je weet niet hoeveel enkel fase en 3 fase groepen je nodig gaat hebben? Hoezo niet dan?
Alles enkel fase boven de 2000W moet eigen groep, je kan 4 groepen per aardlek doen.
Heeft die lift 25A nodig? Het is een motor, waarschijnlijk alleen bij start erg hoog vermogen, kan een 16A C karakteristiek ook misschien? Wat is de aansluitwaarde?
Nou ja, die 3-fase groepen zijn dus degene die ik boven noemde. 1-fase groepen had ik nog niet sterk over nagedacht. Ik weet eigenlijk niet wat normaal is; 1 groep per hoeveel vertrekken? Nog 1 apart voor de wasmachine en droger? De oven?
Ethirty schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:47:
Hoe kom je bij een 300mA C-kar voor je omvormer :?
Gemiddeld genomen volstaat eenzelfde type als voor je kookplaat.
Ik had begrepen dat je met die 300mA tijdelijk wat hogere vermogens kunt doorlaten. Dus als je bijv. een 4 kW omvormer hebt, en hij piekt op 21 juli, dan lukt dat nog (even) op 16A op die manier.
orf schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:50:
Met een 25A krachtgroep ben je niet selectief meer ten opzichte van je hoofdzekeringen. Maar zwaardere hoofdzekeringen betekent veel meer vastrecht

Kun je de liftplaatser niet laten specificeren wat voor afzekering je nodig hebt? Of de plaatser ook de meterkastconfiguratie laten doen voor de lift.
Hoe zit dat dan met die selectiviteit? Ik dacht hoofdzekering = 40A, krachtgroep = 25A, minder, dus in orde?

Ja, ik zal navragen voor de lift.

• Rol-Co

Rol-Co

@Terpen Tijn

40A is enkel fase, 3x25A is 3 fase aansluiting, enkel kan wel op 3 fase maar niet andersom.

Maar als ik goed begrijp weet je niets over huidige groepen oid, dan wordt het lastig, of moet je nog bouwen?

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:46

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Terpen Tijn schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:49:
Dan dus 5 van die 3P aardlekautomaten en geen krachtgroep+aardlekschakelaar!
3P+N aardlekautomaten. En dan heb je gewoon krachtgroepen. Er is qua uiteindelijke aansluiting geen verschil tussen een aardlekautomaat of de combi van een aardlekschakelaar met een automaat. De eerste is simpelweg de combi van het tweede. Met als voordeel dat ht kleiner is en als nadeel dat het duurder is en je de aardlekschakelaar niet voor meerdere groepen kunt gebruiken.

En inderdaad even goed uitzoeken voor je omvormer welke het wordt. Iemand enig idee waarmee Elektramat alles voor de groepen mee bekabeld? Nu is 2x 3,6kW over 3-fase erbij niet heel extreem maar toch. Ga je voor 1-fase dan zeker op 2-fases.

En nee, niet de lift en EV combineren. Zou zeker ook echt even het typenummer opzoeken van de lift. 3x25A naar de lift is niet zo triviaal.

En ja het is al krapjes. Is het een bewuste keuze om alles in Alamat uit te voeren? Zelf geen fan van 4P aardlekautomaten voor 1F groepen, had van mij wel verboden ogen blijven.

Ik zou sowieso dat stopcontact laten vervallen. Stekker tussen de schakelaars heb ik nooit praktisch gevonden. Zeker als je vervolgens er weer een verlengsnoer in moet drukken voor meer stopcontacten. Zou dus gewoon meerdere losse (opbouw) stopcontacten in de meterkast plaatsen.

En je zegt "Nu feitelijk nul groepen". Dan vindt ik het aantal groepen dat je maakt voor de rest van het huis niet overdreven ruim. Grote verbruikers allemaal lekker op een eigen groep. Maar als je de kans hebt zou ik ook groepen met meer risico zoals een groep naar de tuin of garage los doen incl eigen aardlek (of dus als Alamat). Je zal niet de eerste zijn waarbij vocht in een tuinlamp ervoor heeft gezorgd dat alles uit de vriezer in de kliko kon. Daarnaast heb je met wat meer groepen gewoon minder last als er eens wat uit valt.
Terpen Tijn schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:28:
Ik had begrepen dat je met die 300mA tijdelijk wat hogere vermogens kunt doorlaten. Dus als je bijv. een 4 kW omvormer hebt, en hij piekt op 21 juli, dan lukt dat nog (even) op 16A op die manier.
Nee, dat is onzin. Ja, er is wel wat meer ruimte voor en foutstroom maar het heeft niets met het vermogen van doen. Sommige zweren bij een 100/300mA maar de meeste zullen gewoon zonder problemen een 30mA hebben.

• Terpen Tijn
Rol-Co schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:37:
@Terpen Tijn

40A is enkel fase, 3x25A is 3 fase aansluiting, enkel kan wel op 3 fase maar niet andersom.

Maar als ik goed begrijp weet je niets over huidige groepen oid, dan wordt het lastig, of moet je nog bouwen?
Maar die 40A hoofdschakelaar is toch 4-polig, dus 3-fase?

Ja, ik moet in zekere zin nog bouwen: Er is wel een oude meterkast, maar die gaat er helemaal uit. Alle electra en alle oude installaties etc zijn allemaal uit de woning verwijderd. Alle nieuwe aansluitingen komen op de nieuw te plaatsen meterkast, die ik nu probeer samen te stellen.
septillion schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:47:
[...]

3P+N aardlekautomaten. En dan heb je gewoon krachtgroepen. Er is qua uiteindelijke aansluiting geen verschil tussen een aardlekautomaat of de combi van een aardlekschakelaar met een automaat. De eerste is simpelweg de combi van het tweede. Met als voordeel dat ht kleiner is en als nadeel dat het duurder is en je de aardlekschakelaar niet voor meerdere groepen kunt gebruiken.

En inderdaad even goed uitzoeken voor je omvormer welke het wordt. Iemand enig idee waarmee Elektramat alles voor de groepen mee bekabeld? Nu is 2x 3,6kW over 3-fase erbij niet heel extreem maar toch. Ga je voor 1-fase dan zeker op 2-fases.
Ok. Als ik toch voor 2x 1-fase omvormers ga, dan kan ik de 3-fase groep wisselen voor 2 1-fase-groepen.
En nee, niet de lift en EV combineren. Zou zeker ook echt even het typenummer opzoeken van de lift. 3x25A naar de lift is niet zo triviaal.

En ja het is al krapjes. Is het een bewuste keuze om alles in Alamat uit te voeren? Zelf geen fan van 4P aardlekautomaten voor 1F groepen, had van mij wel verboden ogen blijven.
Ok wbt lift en EV. Doel je op de 40A 4P hoofdschakelaar? Die staat default aan. Wat is het probleem daarmee?
Ik zou sowieso dat stopcontact laten vervallen. Stekker tussen de schakelaars heb ik nooit praktisch gevonden. Zeker als je vervolgens er weer een verlengsnoer in moet drukken voor meer stopcontacten. Zou dus gewoon meerdere losse (opbouw) stopcontacten in de meterkast plaatsen.

En je zegt "Nu feitelijk nul groepen". Dan vindt ik het aantal groepen dat je maakt voor de rest van het huis niet overdreven ruim. Grote verbruikers allemaal lekker op een eigen groep. Maar als je de kans hebt zou ik ook groepen met meer risico zoals een groep naar de tuin of garage los doen incl eigen aardlek (of dus als Alamat). Je zal niet de eerste zijn waarbij vocht in een tuinlamp ervoor heeft gezorgd dat alles uit de vriezer in de kliko kon. Daarnaast heb je met wat meer groepen gewoon minder last als er eens wat uit valt.
Ok, goede tips. Ga ik opvolgen.
Nee, dat is onzin. Ja, er is wel wat meer ruimte voor en foutstroom maar het heeft niets met het vermogen van doen. Sommige zweren bij een 100/300mA maar de meeste zullen gewoon zonder problemen een 30mA hebben.
Ok, dan hou ik het op de 30mA.

• septillion

septillion

Je verward de grote van je aansluiting (3x25A, bewerkstelligd door de hoofdzekering van de netbeheerder) met de maximaal toegestane stroom voor een component (hoofdschakelaar 4P 40A). Hoe groot je het component ook kiest, dit maakt niet dat er meer stroom beschikbaar is.

Anderzijds moet een component dus wel de maximale stroom aan kunnen die alle beveiliging toestaat.Met 25A uit het net en 16A uit PV zit je dus al op 41A. En inderdaad, door scheve belasting van de fases (vol leveren op één, zwaar gebruiken op een ander) worden de stromen door de N zelfs nog veel groter.

[Voor 5% gewijzigd door septillion op 08-03-2022 16:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

septillion schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:40:
Je verward de grote van je aansluiting (3x25A, bewerkstelligd door de hoofdzekering van de netbeheerder) met de maximaal toegestane stroom voor een component (hoofdschakelaar 4P 40A). Hoe groot je het component ook kiest, dit maakt niet dat er meer stroom beschikbaar is.

Anderzijds moet een component dus wel de maximale stroom aan kunnen die alle beveiliging toestaat.Met 25A uit het net en 16A uit PV zit je dus al op 41A. En inderdaad, door scheve belasting van de fases (vol leveren op één, zwaar gebruiken op een ander) worden de stromen door de N zelfs nog veel groter.
Slot van het liedje is..... we weten nu nog niet welke aansluiting, een enkel fase aansluiting met een 3 fase hoofdschakelaar (van 40A dus) kan prima.

@Terpen Tijn
Is het een idee om een foto van de meter en aansluiting te maken? En een lijstje wat je nu allemaal in je huis gaat maken elektrisch, of eventueel in de toekomst.
Nu gaat het erg lang duren op deze manier voor je antwoord.

• Terpen Tijn
septillion schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:40:
Nee, dit dacht ik niet. Maar jij zei:
Zelf geen fan van 4P aardlekautomaten voor 1F groepen, had van mij wel verboden ogen blijven.
Waarom vind je een 4P aardlekautomaat voor 1F groepen geen goed idee? Kun je dat uitleggen?
Ok, opwek en gebruik moeten hier ook opgeteld worden? Dat maakt het hele lift verhaal dan nog veel lastiger. Want als ik flink aan het terugleveren ben met de PV ga ik die 16A misschien wel halen inderdaad. Dan de 25A lift aanzetten zal dan niet lukken.

Tussen PV en warmtepomp en kookplaat speelt dit minder, want die zullen nooit gelijktijdig pieken (tenzij ik opeens wil gaan turbo-koken hartje zomer om 12 uur).
Rol-Co schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:10:
[...]

Slot van het liedje is..... we weten nu nog niet welke aansluiting, een enkel fase aansluiting met een 3 fase hoofdschakelaar (van 40A dus) kan prima.

@Terpen Tijn
Is het een idee om een foto van de meter en aansluiting te maken? En een lijstje wat je nu allemaal in je huis gaat maken elektrisch, of eventueel in de toekomst.
Nu gaat het erg lang duren op deze manier voor je antwoord.
Het lijkt net of we langs elkaar heen praten Rol-Co. De aansluiting is 3x25A, dat is dus wat de netbeheerder levert. Ik ga verder dus de hele oude meterkast vervangen en verplaatsen. Ook is het hele huis al gestript, en er zitten dus geen oude aansluitingen noch apparaten meer in om rekening mee te houden. De plaatjes die ik hier postte zijn compleet nieuwe configuraties die ik op een website aan heb geklikt.

Het lijstje van alle (nieuwe) apparaten staat toch al in de 1e post?

Ik denk niet dat je veel aan deze foto van de oude meterkast hebt (en ja, het gas gaat helemaal weg), maar wie weet:

• ds23man
Weet je zeker dat het 3x25 is? Gezien de oude meuk lijkt me 1 fase meer realistisch en dan ook nog niet eens 40A....

• Rol-Co

Rol-Co

Terpen Tijn schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:14:
[...]

Nee, dit dacht ik niet. Maar jij zei

Waarom vind je een 4P aardlekautomaat voor 1F groepen geen goed idee? Kun je dat uitleggen?
Bij een aardlek uit gaan er veel groepen uit
Ok, opwek en gebruik moeten hier ook opgeteld worden? Dat maakt het hele lift verhaal dan nog veel lastiger. Want als ik flink aan het terugleveren ben met de PV ga ik die 16A misschien wel halen inderdaad. Dan de 25A lift aanzetten zal dan niet lukken.
Nee, net vermogen en pv moet je optellen
Het lijkt net of we langs elkaar heen praten Rol-Co. De aansluiting is 3x25A, dat is dus wat de netbeheerder levert. Ik ga verder dus de hele oude meterkast vervangen en verplaatsen. Ook is het hele huis al gestript, en er zitten dus geen oude aansluitingen noch apparaten meer in om rekening mee te houden. De plaatjes die ik hier postte zijn compleet nieuwe configuraties die ik op een website aan heb geklikt.

Het lijstje van alle (nieuwe) apparaten staat toch al in de 1e post?

Ik denk niet dat je veel aan deze foto van de oude meterkast hebt (en ja, het gas gaat helemaal weg), maar wie weet:
[Afbeelding]
Als jij zeker weet dat je 3x25 hebt is het goed, je had het ook over 40A dus vandaar alle verwarring, maar je leest de hoofdschakelaar op.
Ik denk dat zo over het algemeen je kennis te laag is om hier mee verder te komen, een meterkast is niet alleen apparaten maar ook de verdeling in je huis, wat kan en moet gelijktijdig aan kunnen, wat is het risico dat er een aardlek uit gaat en zit je dan in donker of blijft verlichting aan.
Dan nog vermogen per fase, totaal vermogen en heb ik het nog niet eens over pv.

• septillion

septillion

Terpen Tijn schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:14:
Omdat de lekstromen in fase die in een andere fase kan maskeren. Met dus als kans dat hij pas later aangrijpt.
Ja, daar moet dus wel rekening mee gehouden worden. Maar de lift zal meevallen, dit omdat deze op 3-fase zit en deze ook gelijk belasten. Maar verbruiker van 25A is wel extreem voor een huisaansluiting.
Tussen PV en warmtepomp en kookplaat speelt dit minder, want die zullen nooit gelijktijdig pieken (tenzij ik opeens wil gaan turbo-koken hartje zomer om 12 uur).
Alles kan, daarvoor heb je beveiliging. Maar ze netjes spreiden over groepen zorgt dan in ieder geval ervoor dat je bedrading in huis niet wordt overbelast. En ook erg handig voor als er een fout optreed en daardoor de groep uitvalt.

Dus nu je de kans hebt en schijnbaar dus meer dan alleen je meterkast gaat slopen (immers heb je in een kamer ook niet zomaar andere elektra) zou ik dit mooi aangrijpen het weer klaar voor de toekomst te maken. Liever een groepje te veel aanleggen dan te weinig. Of in ieder geval zo aan te leggen dat je nog delen kan splitsen en voorzien van eigen groep. Die luxe had ik hier maar beperkt.

@rest Rechts onder lijkt een 3-fase groep te zitten. Aftakking naar oude onderverdeler of schuur ofzo?

[Voor 7% gewijzigd door septillion op 08-03-2022 19:29]

• Rol-Co

Rol-Co

@Terpen Tijn
Een 12kW warmtepomp trekt geen 12kW, weet niet of dat al voorbij gekomen is?

@septillion
Is je opgevallen dat er geen hoofdzekeringen zijn?

• septillion

septillion

@Rol-Co Ik zie gewoon een kastje voor hoofdzekeringen direct onder de meter...

• Terpen Tijn
ds23man schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:20:
Weet je zeker dat het 3x25 is? Gezien de oude meuk lijkt me 1 fase meer realistisch en dan ook nog niet eens 40A....
Ja, vrij zeker. Enexis bevestigde dit ook. Kennelijk ooit aangelegd toen het nodig was voor krachtstroom voor een traplift van een vorige bewoner.
Rol-Co schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:26:
Als jij zeker weet dat je 3x25 hebt is het goed, je had het ook over 40A dus vandaar alle verwarring, maar je leest de hoofdschakelaar op.
Ja, ik begrijp nu waar de verwarring vandaan komt. Inderdaad 1x40A is een soms voorkomende aansluiting, maar daar had ik het niet over; het was de hoofdschakelaar die op die website standaard aangevinkt staat waar ik het in die context over had.
Ik denk dat zo over het algemeen je kennis te laag is om hier mee verder te komen, een meterkast is niet alleen apparaten maar ook de verdeling in je huis, wat kan en moet gelijktijdig aan kunnen, wat is het risico dat er een aardlek uit gaat en zit je dan in donker of blijft verlichting aan.
Dan nog vermogen per fase, totaal vermogen en heb ik het nog niet eens over pv.
Zo makkelijk geef ik het niet op. Zeker niet nadat ik ook nog een foto van de oude meterkast heb geplaatst. :P
septillion schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:27:

Omdat de lekstromen in fase die in een andere fase kan maskeren. Met dus als kans dat hij pas later aangrijpt.

[...]

Ja, daar moet dus wel rekening mee gehouden worden. Maar de lift zal meevallen, dit omdat deze op 3-fase zit en deze ook gelijk belasten. Maar verbruiker van 25A is wel extreem voor een huisaansluiting.
Ok, dank je. Ja, die lift is extreem, dat blijkt wel. De verkoper had het zelfs over 3x32A (!) die soms nodig zou zijn...
Alles kan, daarvoor heb je beveiliging. Maar ze netjes spreiden over groepen zorgt dan in ieder geval ervoor dat je bedrading in huis niet wordt overbelast. En ook erg handig voor als er een fout optreed en daardoor de groep uitvalt.

Dus nu je de kans hebt en schijnbaar dus meer dan alleen je meterkast gaat slopen (immers heb je in een kamer ook niet zomaar andere elektra) zou ik dit mooi aangrijpen het weer klaar voor de toekomst te maken. Liever een groepje te veel aanleggen dan te weinig. Of in ieder geval zo aan te leggen dat je nog delen kan splitsen en voorzien van eigen groep. Die luxe had ik hier maar beperkt.
Ja, dat is precies mijn doel: 'alles' in het huis is/wordt gesloopt (van binnen dan), vandaar dus de schone lei nu.
Rol-Co schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:38:
Een 12kW warmtepomp trekt geen 12kW, weet niet of dat al voorbij gekomen is?
Dat besef ik wel, maar in de documentatie voor de Nibe S1155-12 op blz 78 staan zekeringswaarden die de 16A te boven gaan op 1x230V. Zodoende dacht ik dat een 3-fase aansluiting wel nodig zou zijn.

https://www.nibe.eu/assets/documents/28080/531982-1.pdf

• septillion

septillion

Wat!? Ik vind 3x25A al idioot voor een traplist. Met zo'n stroom dacht ik al dat we het over een volledige echte lift hadden...

Op pagina 78 van de handleiding die ik gevonden heb hebben ze het over koelvermogen. Dat is dus thermisch en niet elektrisch. Maar goed, ding heeft schijnbaar als nog 9kW noodverwarming dus dan wil het wel. Maar zou ik die instellen op 2-kW en heb gewoon op 3x16A hangen, eventueel op een C-kar.

Maar wel beetje jaloers, mooi systeem. Maar aardwarmtepomp is me gewoon te duur :/

[Voor 7% gewijzigd door septillion op 08-03-2022 20:07]

• Rol-Co

Rol-Co

o makkelijk geef ik het niet op. Zeker niet nadat ik ook nog een foto van de oude meterkast heb geplaatst. :P
Het is gewoon lastig als je niet weet hoe je het zelf wilt, simpel zou ik zeggen een kast zoals je begon, rechts 12 groepen 230 en linker kast 3 groepen 3 fase, 2 alamat en bel trafo kunnen er wel bij, dan heb je zeker voldoende
Bijna mijn kast
Ok, dank je. Ja, die lift is extreem, dat blijkt wel. De verkoper had het zelfs over 3x32A (!) die soms nodig zou zijn...
Is het geen gewone lift maar een traplift? Die gaat bij mijn ouders op batterijen die opgeladen worden op de rail op 3 plekken.
Ja, dat is precies mijn doel: 'alles' in het huis is/wordt gesloopt (van binnen dan), vandaar dus de schone lei nu.
Mooi, maar je maakt toch wel een tekening waar je alles wilt hebben en een verdeling voor bijv voor achter, of boven beneden.
Dat besef ik wel, maar in de documentatie voor de Nibe S1155-12 op blz 78 staan zekeringswaarden die de 16A te boven gaan op 1x230V. Zodoende dacht ik dat een 3-fase aansluiting wel nodig zou zijn.
Hier klinkt het net of je die keuze later nog zou hebben, het zijn echt 2 verschillende aansluitingen namelijk, 230 of 400V, een 12kW warmtepomp kan waarschijnlijk prima op een 16A, die 9kW aan cop 1 elementen niet veel van aantrekken, die moet je niet gebruiken, alleen in geval van nood.
Daar komt dan nog bij of je wel echt een 12kW nodig hebt als je het hele huis aanpakt, ook isolatie en zo neem ik aan.

• Terpen Tijn
septillion schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:05:
Wat!? Ik vind 3x25A al idioot voor een traplist. Met zo'n stroom dacht ik al dat we het over een volledige echte lift hadden...

Op pagina 78 van de handleiding die ik gevonden heb hebben ze het over koelvermogen. Dat is dus thermisch en niet elektrisch. Maar goed, ding heeft schijnbaar als nog 9kW noodverwarming dus dan wil het wel. Maar zou ik die instellen op 2-kW en heb gewoon op 3x16A hangen, eventueel op een C-kar.

Maar wel beetje jaloers, mooi systeem. Maar aardwarmtepomp is me gewoon te duur :/
Ho stop :) , die traplift was van de vorige bewoners, die is al lang weg. De lift die ik wil gaan plaatsen zou een auto moeten tillen (nee, niet de trap op), vandaar het hoge vermogen.

Nibe op 3x16A, check. En dank voor het compliment, vind het zelf ook een mooi systeem, maar de prijs is inderdaad iets om niet teveel over na te denken, zeker met de boringen erbij...
Rol-Co schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:47:
[...]

Het is gewoon lastig als je niet weet hoe je het zelf wilt, simpel zou ik zeggen een kast zoals je begon, rechts 12 groepen 230 en linker kast 3 groepen 3 fase, 2 alamat en bel trafo kunnen er wel bij, dan heb je zeker voldoende
Bijna mijn kast
[Afbeelding]
Heldere input, dank, dat klinkt solide en ergens toch ook best dichtbij wat ik had.
Is het geen gewone lift maar een traplift? Die gaat bij mijn ouders op batterijen die opgeladen worden op de rail op 3 plekken.
Ja, nee.. zie boven. :+
Mooi, maar je maakt toch wel een tekening waar je alles wilt hebben en een verdeling voor bijv voor achter, of boven beneden.
Ja, er is wel een soort grove schets (achter/voor), maar die moet inderdaad nog verder uitgewerkt worden.
Hier klinkt het net of je die keuze later nog zou hebben, het zijn echt 2 verschillende aansluitingen namelijk, 230 of 400V, een 12kW warmtepomp kan waarschijnlijk prima op een 16A, die 9kW aan cop 1 elementen niet veel van aantrekken, die moet je niet gebruiken, alleen in geval van nood.
Daar komt dan nog bij of je wel echt een 12kW nodig hebt als je het hele huis aanpakt, ook isolatie en zo neem ik aan.
Ok, 230V lijkt me dan een goede keus, zoals septillion ook aangaf. En nee inderdaad, was niet van plan om veel met COP 1 bij te stoken.

Die 12kW komt uit een 'officiele' transmissie berekening (was niet heel impressed, maar goed). Ik ga all-out met isolatie, maar het huis komt uit 1911, dus dat verklaart al een flink stuk van die 12kW.

• Rol-Co

Rol-Co

@Terpen Tijn

Een 12kW is echt wel 3 fase (dus 3x 230) ik heb het idee dat je nog niet geheel het verschil snapt, klopt dat?
Ik vroeg mij af of je een 12kW nodig had, bijv een 9kW heb je volgens mij wel op 1 fase bijvoorbeeld, voordelen heeft het verder niet zo maar ook geen nadelen.

Maar zoals ik schreef, kijk in je schema wat er verwarmd, boilers, kokend waterkraan, zware ovens, frituurpannen, airfryer, wasmachine, wasdroger. Alles boven 2000W aansluitwaarde een eigen groep en wat je tegelijk aan wilt verdelen over de 3 fasen.

Zodat je kan koken op je inductie plaat met je ovenschaaltje in de oven terwijl de vaatwasser draait en de wasdroger nog niet klaar is maar de warmtepomp nog heerlijk aan het warmen is met -5 buiten.
Snap je?

• ds23man
Het stroomverbruik van die autobrug zal wel meevallen. Ik heb zelf een 3tons twee kollommer op 1 fase 16A, gaat meestal goed. Soms klapt de 16A B automaat eruit.

• septillion

septillion

Terpen Tijn schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:42:
Ho stop :) , die traplift was van de vorige bewoners, die is al lang weg. De lift die ik wil gaan plaatsen zou een auto moeten tillen (nee, niet de trap op), vandaar het hoge vermogen.
Ahh. Maar goed, hebben we het dan over een autolift of een autobrug? Bij het eerste zie ik toch iets groters en chiquers voor me. Maar goed, zelfs als ik daar op zoek zie ik veel schaarmechanismes. En er zijn ook autobruggen die op 1x16A werken. Dus met 3x16A zou je er toch echt wel moten zijn naar mijn idee. Misschien een C-kar als er geen motorsturing (VFD ofzo) in zit maar KLAK-aan doet.
Nibe op 3x16A, check. En dank voor het compliment, vind het zelf ook een mooi systeem, maar de prijs is inderdaad iets om niet teveel over na te denken, zeker met de boringen erbij...
Prijs van het boren kan je naar mijn idee nooit los zien bij zo'n systeem. Want alleen de kosten van de hardware is wel te overzien. Zou er hier ook beter plek voor hebben dan L/W (of L/L). Maar pff, dan moet ik even de loterij winnen ben ik bang.
Ok, 230V lijkt me dan een goede keus, zoals septillion ook aangaf. En nee inderdaad, was niet van plan om veel met COP 1 bij te stoken.
De keuze is eigenlijk 1-fase of 3-fase. Want een 3-fase is gewoon 230V/400V, net hoe je het apparaat er op aansluit. Alleen in de industrie wordt de N nog wel eens weggelaten (waardoor je er geen 230V uit kunt halen) maar in een huis wordt het eigenlijk alleen 4 polig uitgevoerd.

Maar goed, het gaat er dus niet om "of je het veel van plan was" maar "of je het ooit van plan bent". De installatie kan het aan of de installatie kan het niet aan. Je kan het gebruiken, hoe zeldzaam ook, of je kan het niet gebruiken.

Maar volle 9kW noodverwarming lijkt mij overdreven, zeker bij een W/W systeem.

En inderdaad, zoals @Rol-Co al zegt, alles boven de 2000W is het verstandig een "eigen groep" te geven. Even tussen quotes want een deel is bijvoorbeeld losse keukenapperatuur. Ofwel, voorzie gewoon je keuken van eigen groep en je kan die wegstrepen. Tenzij je dat in de bijkeuken zet natuurlijk :+

• Terpen Tijn
Rol-Co schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:13:
@Terpen Tijn

Een 12kW is echt wel 3 fase (dus 3x 230) ik heb het idee dat je nog niet geheel het verschil snapt, klopt dat?
Ik vroeg mij af of je een 12kW nodig had, bijv een 9kW heb je volgens mij wel op 1 fase bijvoorbeeld, voordelen heeft het verder niet zo maar ook geen nadelen.
Ik begrijp dat 1x 230V 16A maximaal 3680W kan leveren, en 3x230V 16A dan 11000W. Dat dat minder is dan die 12kW van de Nibe is omdat dat laatste getal de thermische output is, niet de stroom die het apparaat daarvoor consumeert. Dus dan zou het moeten passen.

Wat ik niet begrijp is waarom voor die Nibe tabellen in de documentatie staan die suggereren dat je hem ook op 1x230V kan aansluiten, of op 400V (dat 400V ook uit een 3-fase komt begrijp ik, maar hoe je het vermogen op 400V berekent is me ook niet helemaal helder; 400x1x16(A)?). Ik gok dat het kan op 1x230V, maar dat ie dan in 'limp mode' loopt? NIet dat ik dit wil gaan proberen, ofzo.
Maar zoals ik schreef, kijk in je schema wat er verwarmd, boilers, kokend waterkraan, zware ovens, frituurpannen, airfryer, wasmachine, wasdroger. Alles boven 2000W aansluitwaarde een eigen groep en wat je tegelijk aan wilt verdelen over de 3 fasen.

Zodat je kan koken op je inductie plaat met je ovenschaaltje in de oven terwijl de vaatwasser draait en de wasdroger nog niet klaar is maar de warmtepomp nog heerlijk aan het warmen is met -5 buiten.
Snap je?
Wat ik hier niet aan snap is het stukje in bold. Want hoe doe ik dat verdelen over fases dan? Dingen op een 3-fase groep aansluiten en dan is het klaar, of?
ds23man schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:56:
Het stroomverbruik van die autobrug zal wel meevallen. Ik heb zelf een 3tons twee kollommer op 1 fase 16A, gaat meestal goed. Soms klapt de 16A B automaat eruit.
septillion schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:25:
[...]

Ahh. Maar goed, hebben we het dan over een autolift of een autobrug? Bij het eerste zie ik toch iets groters en chiquers voor me. Maar goed, zelfs als ik daar op zoek zie ik veel schaarmechanismes. En er zijn ook autobruggen die op 1x16A werken. Dus met 3x16A zou je er toch echt wel moten zijn naar mijn idee. Misschien een C-kar als er geen motorsturing (VFD ofzo) in zit maar KLAK-aan doet.
Ja, lift. Zoiets: https://cltholland.nl/pro...kers/autolift-tuin-oprit/ Is nog toekomstmuziek; jij zei ook al iets over lotto winnen, nietwaar? :+
De keuze is eigenlijk 1-fase of 3-fase. Want een 3-fase is gewoon 230V/400V, net hoe je het apparaat er op aansluit. Alleen in de industrie wordt de N nog wel eens weggelaten (waardoor je er geen 230V uit kunt halen) maar in een huis wordt het eigenlijk alleen 4 polig uitgevoerd.

Maar goed, het gaat er dus niet om "of je het veel van plan was" maar "of je het ooit van plan bent". De installatie kan het aan of de installatie kan het niet aan. Je kan het gebruiken, hoe zeldzaam ook, of je kan het niet gebruiken.

Maar volle 9kW noodverwarming lijkt mij overdreven, zeker bij een W/W systeem.

En inderdaad, zoals @Rol-Co al zegt, alles boven de 2000W is het verstandig een "eigen groep" te geven. Even tussen quotes want een deel is bijvoorbeeld losse keukenapperatuur. Ofwel, voorzie gewoon je keuken van eigen groep en je kan die wegstrepen. Tenzij je dat in de bijkeuken zet natuurlijk :+
Check en de bijkeuken ook maar op een aparte groep. :)

• Rol-Co

Rol-Co

@Terpen Tijn

Vermogen 3 fase bereken je door amperage x 690V, de warmtepomp trekt vermoedelijk nog geen 10A zonder elementen, in de handleiding zal waarschijnlijk alles bij elkaar opgeteld worden.

Een auto lift is hydraulisch of op lucht, daar heb je waarschijnlijk aan een 16A ook al genoeg.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-03 22:11

Ethirty

Who...me?

Terpen Tijn schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:45:
[...]

Ik begrijp dat 1x 230V 16A maximaal 3680W kan leveren, en 3x230V 16A dan 11000W. Dat dat minder is dan die 12kW van de Nibe is omdat dat laatste getal de thermische output is, niet de stroom die het apparaat daarvoor consumeert. Dus dan zou het moeten passen.

Wat ik niet begrijp is waarom voor die Nibe tabellen in de documentatie staan die suggereren dat je hem ook op 1x230V kan aansluiten, of op 400V (dat 400V ook uit een 3-fase komt begrijp ik, maar hoe je het vermogen op 400V berekent is me ook niet helemaal helder; 400x1x16(A)?). Ik gok dat het kan op 1x230V, maar dat ie dan in 'limp mode' loopt? NIet dat ik dit wil gaan proberen, ofzo.
No offense en zo, maar als dit je huidige niveau is, waarom probeer je dit allemaal zelf uit te denken?

P=V*I niet bekend?
230x16=3680
400x16=6400

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Terpen Tijn
Ethirty schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 23:04:
[...]

No offense en zo, maar als dit je huidige niveau is, waarom probeer je dit allemaal zelf uit te denken?

P=V*I niet bekend?
230x16=3680
400x16=6400
Ja, maar ook nog keer het aantal fases, of niet?

Ik waardeer de feedback op mijn onkunde echt enorm, maar dat is dus waarom ik hier probeer advies in te winnen.

Zoals ik al zei heb ik niks aan mijn installateur en een andere vinden is niet mogelijk in het huidige klimaat. Ik moet straks een bewoonbaar huis hebben met een goede meterkast, dus ik probeer het zelf te doen-- met alle online hulp hier die ik kan krijgen.

In dat kader: Is een overspanningbeveiliging module een zinvolle toevoeging, of niet?

• Terpen Tijn
Update: dit wordt hem dan, tenzij hier nu iemand heel hard NEEE gaat roepen... maar ik kreeg zowaar mijn installateur te pakken en die vond het prima zo(!).

Dus 3x25A komt binnen van de netbeheerder.

Dan:

-4P 40A hoofdschakelaar.

-12 1P+N 1fase 16A groepen, beter te veel dan te weinig, op 3 2P 40A ALS.

-3 3P+N 3fase 16A groepen, voor kookplaat, warmtepomp, en eventueel 3-fase omvormer of een laadpaal. En nog een 4e 3 fase 25A groep voor die zware lift. Dezen op 1 4P 40A ALS.

-4P Overspanningsbeveiliging erbij (want why not), en dat is het. Beltrafo en WCD kunnen wel apart. Nog 4 plekjes over.

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-03 19:30
Zou misschien nog even kWh meter bij doen best handig om inzicht te krijgen in je verbruik

• Xander
Terpen Tijn schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:45:
Ja, lift. Zoiets: https://cltholland.nl/pro...kers/autolift-tuin-oprit/ Is nog toekomstmuziek; jij zei ook al iets over lotto winnen, nietwaar? :+
Terpen Tijn schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:59:
En nog een 4e 3 fase 25A groep voor die zware lift. Dezen op 1 4P 40A ALS.
Ik zou die groep mooi achterwege laten. Het is toekomstmuziek, je weet nog niet eens welke lift er precies komt, waarschijnlijk kies je de verkeerde beveiliging uit (want zoiets moet mijns inziens prima op 16A werken).

Mocht je toekomstmuziek werkelijkheid worden dan kun je de groepenkast altijd nog uitbreiden he.
ppatrick schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:28:
Zou misschien nog even kWh meter bij doen best handig om inzicht te krijgen in je verbruik
Die plaats de netbeheerder er al één.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:08
Ik zie dat je voor een HAF kast gaat, ga je voor de variant met busbar ? Dan goed opletten. Ik twijfel sowieso dat het goed gaat met 3x25A gezien de gelijktijdigheidsfactor van bepaalde grotere apparaten die je hebt, dat terzijde.

Hou er rekening mee dat als je 2 PV omvormers, welke als ik het goed begrijp 1 fase zijn , volle bak staan te leveren op die betreffende fase, en er ook nog 1 of 2 grote verbruikers aanstaan op diezelfde fase het wel eens voorkomt dat die busbar uitfikt. Ben nu al bij meerdere mensen over de vloer geweest waar dit het geval was.

ABB maakt goede producten, maar ik probeer altijd de busbar varianten te vermijden.

De indeling van je kast ziet er prima uit. Maar de automaten voor je PV niet via de ALS laten gaan. Daar 2 aparte aardlekinstallatieautomaten voor plaatsen en direct op de hoofdschakelaar aansluiten.

[Voor 19% gewijzigd door Galaxis op 10-03-2022 12:46]

• ds23man
Qua groepen voor de omvormer zit je op het randje als deze daadwerkelijk 16a per fase kan leveren ( omvormer vermogen 11 Kw), want 25A + 16A = 41A.

https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

• Galaxis
ds23man schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:42:
Qua groepen voor de omvormer zit je op het randje als deze daadwerkelijk 16a per fase kan leveren ( omvormer vermogen 11 Kw), want 25A + 16A = 41A.

Exact wat ik dus hierboven uitleg, die busbars zijn dan geneigd om te gaan fikken :9 . En ik vind de gelijkstijdigheid nog wel een dingejte met 3x25A en de genoemde verbruikers in dit topic.

[Voor 8% gewijzigd door Galaxis op 10-03-2022 12:45]

• Xander
Galaxis schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:41:
Hou er rekening mee dat als je 2 PV omvormers, welke als ik het goed begrijp 1 fase zijn , volle bak staan te leveren op die betreffende fase,
Ik volg @Terpen Tijn af en toe maar half, maar dacht dat het een 3-fasen omvormer ging worden? :?
Terpen Tijn schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:59:
-3 3P+N 3fase 16A groepen, voor kookplaat, warmtepomp, en eventueel 3-fase omvormer of een laadpaal.
Hij heeft nog niets definitiefs uitgezocht voor de PV.
Galaxis schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:41:en er ook nog 1 of 2 grote verbruikers aanstaan op diezelfde fase het wel eens voorkomt dat die busbar uitfikt. Ben nu al bij meerdere mensen over de vloer geweest waar dit het geval was.

ABB maakt goede producten, maar ik probeer altijd de busbar varianten te vermijden.
Waren dat de oude busboards (grijs) of de nieuwe variant (wit)? Ik heb het idee dat de huidige variant busboards een stuk degelijker is, ik heb er in ieder geval nog geen problemen mee meegemaakt (nouja, 1x na waterschade :+). Volgens ABB zijn ze ook geschikt tot 63A.

• Galaxis
@Xander Witte busboards, redelijk recente kasten allemaal, maar wel de eerste revisie, dus de 40A railen. Tegenwoordig is het idd 63A, die ben ik nog niet krokant tegen gekomen.

• Xander
@Galaxis Ah, wist niet dat de "witte" ook nog verschillende generaties kent...

• ppatrick
Xander schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:34:
[...]

[...]

Die kan je alleen niet zelf nauwkeurig uitlezen wat je verbruik per half uur bijv handig om te kunnen zien hoeveel je sluipverbruik is enz. Is natuurlijk maar een tip TS doet er mee wat hij wil.

• Xander
ppatrick schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:04:
[...]

Die kan je alleen niet zelf nauwkeurig uitlezen wat je verbruik per half uur bijv handig om te kunnen zien hoeveel je sluipverbruik is enz.
Waarom niet? Daarvoor zit er toch een P1 poort op?

Ik zie meer nut voor kWh meters voor specifieke groepen (PV, warmtepomp, laadpaal). Een kWh meter plaatsen voor alles lijkt mij persoonlijk niet erg zinvol.

• ppatrick
Xander schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:06:
[...]

Waarom niet? Daarvoor zit er toch een P1 poort op?

Ik zie meer nut voor kWh meters voor specifieke groepen (PV, warmtepomp, laadpaal). Een kWh meter plaatsen voor alles lijkt mij persoonlijk niet erg zinvol.
Ok mijn fout dacht als ik de mooie verbruiks overzichten zag op forum hier dat dit gebeurde door een kWh meter. :$

• Terpen Tijn
ds23man schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:42:

Ok, inderdaad. Ik zie sowieso toch maar af van de 3-fase omvormer. 11kW haal ik overigens helaas ook niet; dakvlak tekort!
Xander schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:34:
[...]
Ik zou die groep mooi achterwege laten. Het is toekomstmuziek, je weet nog niet eens welke lift er precies komt, waarschijnlijk kies je de verkeerde beveiliging uit (want zoiets moet mijns inziens prima op 16A werken).

Mocht je toekomstmuziek werkelijkheid worden dan kun je de groepenkast altijd nog uitbreiden he.

[...]

Je hebt gelijk, ik laat die moeilijke 3fase 25A groep voorlopig weg.
Galaxis schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:41:
Ik zie dat je voor een HAF kast gaat, ga je voor de variant met busbar ? Dan goed opletten. Ik twijfel sowieso dat het goed gaat met 3x25A gezien de gelijktijdigheidsfactor van bepaalde grotere apparaten die je hebt, dat terzijde.

Hou er rekening mee dat als je 2 PV omvormers, welke als ik het goed begrijp 1 fase zijn , volle bak staan te leveren op die betreffende fase, en er ook nog 1 of 2 grote verbruikers aanstaan op diezelfde fase het wel eens voorkomt dat die busbar uitfikt. Ben nu al bij meerdere mensen over de vloer geweest waar dit het geval was.

Oh, dat is schrikken. Elektramat heeft het inderdaad over busboards.
De indeling van je kast ziet er prima uit. Maar de automaten voor je PV niet via de ALS laten gaan. Daar 2 aparte aardlekinstallatieautomaten voor plaatsen en direct op de hoofdschakelaar aansluiten.

[Afbeelding]
Ok, dan doe ik dit (toch). Inderdaad twijfelde ik tussen een 3-fase omvormer met 2 strings, of 2 aparte 1-fase omvormers. Maar het zal het laatste worden, want ik heb geen ruimte over in de buurt van de meterkast voor een centraal geplaatste omvormer. Ik heb plek voor max 12 + 8 panelen (1x1.6m), dus ik verwacht niet dat beide omvormers de volle 16A gaan halen (de eerste mogelijk wel).

Maar als ik deze omvormers zo op hun eigen ALA zet, dan heb ik het busbar-gevaar vermeden, begrijp ik?

Final_final_versie2_allerlaatse_versie dan:

[Voor 7% gewijzigd door Terpen Tijn op 10-03-2022 13:20]

• Xander
@Terpen Tijn Als je één van die krachtgroepen wilt gebruiken voor een laadpaal, moet het wel een aardlekautomaat zijn / op een eigen aardlekschakelaar zijn aangesloten.

• Terpen Tijn
Xander schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:34:
@Terpen Tijn Als je één van die krachtgroepen wilt gebruiken voor een laadpaal, moet het wel een aardlekautomaat zijn / op een eigen aardlekschakelaar zijn aangesloten.
Ok, ook een ALA dan. Of weglaten en toevoegen als die laadpaal komt, ooit?

En voor de kookplaat en warmtepomp geldt die niet omdat die minder stroom gebruiken?

• Xander
Terpen Tijn schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:41:
[...]

Ok, ook een ALA dan. Of weglaten en toevoegen als die laadpaal komt, ooit?
Tja dat moet je zelf beslissen. ;)
En voor de kookplaat en warmtepomp geldt die niet omdat die minder stroom gebruiken?
Het is een NEN1010 eis specifiek voor landinrichtingen voor elektrische voortuigen. Voor een kookplaat of warmtepomp bestaat iets dergelijks voor zover ik weet niet.

De vorige opstelling met aardlekautomaten vond ik wel netter, maar het zal ook wat meer kosten.

• Galaxis
Qua PV, als het kan voor een 3-fase exemplaar gaan. Met een 3 fase kan je veel gelijker je installatie belasten dan met 2 maal een 1 fase omvormer, dan staan er 2 fases op een mooie lente dag met bolle wangen, en de andere staat niets te doen.

Als het kan dus voor een 3 fase PV omvormer gaan.

• ds23man
Is voor de netbeheerder ook veel prettiger.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:29
Terpen Tijn schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:15:
[...]

Ok, inderdaad. Ik zie sowieso toch maar af van de 3-fase omvormer. 11kW haal ik overigens helaas ook niet; dakvlak tekort!

[...]

Je hebt gelijk, ik laat die moeilijke 3fase 25A groep voorlopig weg.

[...]

Oh, dat is schrikken. Elektramat heeft het inderdaad over busboards.

[...]

Ok, dan doe ik dit (toch). Inderdaad twijfelde ik tussen een 3-fase omvormer met 2 strings, of 2 aparte 1-fase omvormers. Maar het zal het laatste worden, want ik heb geen ruimte over in de buurt van de meterkast voor een centraal geplaatste omvormer. Ik heb plek voor max 12 + 8 panelen (1x1.6m), dus ik verwacht niet dat beide omvormers de volle 16A gaan halen (de eerste mogelijk wel).

Maar als ik deze omvormers zo op hun eigen ALA zet, dan heb ik het busbar-gevaar vermeden, begrijp ik?

Final_final_versie2_allerlaatse_versie dan:
[Afbeelding]
Ik zou deze opbouw eens bekijken bij https://www.sandervunderink.nl/. Ik was met een wat kleinere kast in vergelijking met waar je nu aan het kijken bent de helft goedkoper uit bij hun, dus misschien nog het shoppen waard. Je kunt hum dit design ook sturen, en dan komen ze met een prijs terug.

Domoticz | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 SR+

• Terpen Tijn
Xander schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:54:
De vorige opstelling met aardlekautomaten vond ik wel netter, maar het zal ook wat meer kosten.
Wat ik zou kunnen doen is de gewone 1fase groepen op installatieautomaten en ALSen laten staan (12:3), en dan 2x 1fase ALA plus 3x 3fase ALA. Dan kan ik zowel 1- als 3-fase omvormer(s) kwijt, en in het eerste geval ook een laadpaal.

Is dat netjes genoeg? :)

@Galaxis & @ds23man Yes, got it. De fysieke ruimte voor een centrale (grote, 3-fase) omvormer is de issue, maar ik ga toch nog eens goed kijken of het echt niet past.

@adjego bedankt voor die tip, een besparing is altijd fijn!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee