Toon posts:

PC Upgrade voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-03 21:31
Ik vind het tijd worden voor een upgrade, mijn huidige PC is pas 2 jaar oud, maar het was destijds al niet je-van-het en daarnaast vermoed ik dat het moederbord en/of het geheugen funky zijn.

De PC wil soms gewoon niet doorstarten, dan komt ie tot het bureaublad en voordat ie klaar is, poef beeld weg, alles zwart, monitor op standby, maar het systeem blijft "draaien". Enige optie is dan resetten en dan duurt het een minuut of 6 voordat ie weer opgestart is.
Soms start ie wel gewoon op, maar zijn er geen startbalk icoontjes te zien en start ie de standaard programma's niet op die bij start-up horen te verschijnen. En soms doet ie het gewoon volledig normaal 7(8)7

Vandaag bijvoorbeeld, duurde het een goed half uur voordat de startbalk en programma's ALSNOG tevoorschijn kwamen haha, ik had al 2x opnieuw opgestart en was het toen zat en ben gewoon gaan werken (alles doet het wel gewoon, hetzij met een omweg alles openen).

Ook de reden waarom ik nu eindelijk werk ga maken van een upgrade en jullie om advies vraag.
Anyway, het is geen troubleshoot topic, dus back to business ;)

Mijn huidig systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus Prime X370-Pro€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenASRock Phantom Gaming D Radeon RX570 8G OC€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 2TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master Storm Scout€ 0,-€ 0,-
1MonitorenIiyama ProLite XUB3493WQSU-B1 Zwart€ 405,35€ 405,35
1MuizenSharkoon Drakonia Black€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic M12II Evo 520W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial BX100 250GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 69,04€ 69,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 532,38

Ik zoek een?
Denk vooral een nieuw moederbord en processor.
Eventueel ook nieuw geheugen en een voeding indien nodig

Wat is je budget?
Max €1000 totaal

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb al mijn hele leven een AMD, sta open voor andere opties.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik de PC (WIN10) voor wat standaard dingen, niks waar je een fatsoenlijk systeem voor nodig hebt. Ik speel ook geen games.
Wat ik wel doe is veel fotobewerking en gezien ik waarschijnlijk toch een nieuw moederbord nodig heb, wil ik gelijk een upgrade doen t.o.v. wat ik nu al heb.
Ik ben dan ook benieuwd naar jullie mening van wat ik uitgezocht heb:

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 499,-€ 499,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE AX V2€ 165,-€ 165,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3600C18€ 149,90€ 149,90
Totaal€ 813,90

Is dit een goed systeem voor snelle en stabiele fotobewerking?
GPU, HDD, Voeding etc. wil ik bijven gebruiken, tenzij jullie zeggen doe ook een upgrade voor dat en dat?
Wat denken jullie van mijn huidige werkgeheugen, blijven gebruiken of voor bovenstaande of andere gaan?

Alvast bedankt! *O*

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Waarom weer AMD en een cpu van dik 2,5 jaar oud?

Kijk ook naar Intel. 12600K heeft een erg goede prijs/prestatie en mijn ervaring is dat het super stabiel draait.

Voeding sws vervangen want die Seasonic is behoorlijk slecht. Slechte spanningsregeling, slechte beveiligingen, slechte connectors, 18g naar de eerste connector van een daisy chained PCI-e kabel ipv 16g.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• metallicattim
Uszka schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:27:
Waarom weer AMD en een cpu van dik 2,5 jaar oud?

Kijk ook naar Intel. 12600K heeft een erg goede prijs/prestatie en mijn ervaring is dat het super stabiel draait.

Voeding sws vervangen want die Seasonic is behoorlijk slecht. Slechte spanningsregeling, slechte beveiligingen, slechte connectors, 18g naar de eerste connector van een daisy chained PCI-e kabel ipv 16g.
Die CPU komt naar voren als ik enkele parameters in de pricewatch invoer ;)
Ik zal eens naar die Intel kijken!

De voeding ga ik dan ook maar vervangen, thx voor de tip(s)!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• metallicattim
Als ik de Intel I5 12600K vergelijk met de Ryzen 9 3900 dan zie ik niet zoveel verschil aan de oppervlakte, maar ik moet toegeven dat ik niet meer zo op de hoogte ben van wat goed is en wat slecht is in dit wereldje.

Intel Vs. AMD:

Ik zie 10 t.o.v. 12 cores
PC5-38400 (DDR5-4800) t.o.v. PC4-25600 (DDR4-3200)
3,7GHz > 3,8GHz
16x > 24x threads

En dan de prijs natuurlijk: €299 v.s. €499

AMD heeft niet zoveel nieuwe CPU's gemaakt het laatste (half) jaar!?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-03 18:58
https://tweakers.net/pric...-ryzen-9-5900x-boxed.html

dat is de recentste 12 core amd cpu, ik las gisteren op hardware info dat er nog een aantal nieuwe cpu's gaan komen voor AM4:
https://nl.hardware.info/...-mainstream-alder-lake-i5

Maar dit is meer mainstream (6/8 cores)

er is ook nog een 16 core variant:
https://tweakers.net/pric...-ryzen-9-5950x-boxed.html

ik zou je ram gewoon meenemen, 3200 MHz is zonder overklok de max voor AMD, dus als je gewoon alles wilt insteken en laten draaien is 3200 MHz C16 prima voor goede performance

[Voor 15% gewijzigd door nedernakker op 06-03-2022 13:58]

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Is het niet zinvol eerst te zieken waar het probleem ligt met je huidige pc?

Ik zou daarbij naar de event logs kijken, zien of Ram ok is en of die voeding wel goed genoeg is. Wie weet is het wel een oplosbaar probleem met je huidige pc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
metallicattim schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:44:
Als ik de Intel I5 12600K vergelijk met de Ryzen 9 3900 dan zie ik niet zoveel verschil aan de oppervlakte, maar ik moet toegeven dat ik niet meer zo op de hoogte ben van wat goed is en wat slecht is in dit wereldje.

Intel Vs. AMD:

Ik zie 10 t.o.v. 12 cores
PC5-38400 (DDR5-4800) t.o.v. PC4-25600 (DDR4-3200)
3,7GHz > 3,8GHz
16x > 24x threads

En dan de prijs natuurlijk: €299 v.s. €499

AMD heeft niet zoveel nieuwe CPU's gemaakt het laatste (half) jaar!?
Als je het hebt over fotobewerking (Photoshop) dan is een 12600K sneller dan een 3900X en net zo snel als een 5900X. Pak je een 12700K dan kan geen AMD daaraan tippen.

Bijvoorbeeld onderstaande. Je huidige RAM kan je hergebruiken want 3200C16 of 3600C18 maakt in de praktijk niets uit.
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 426,-€ 426,-
1MoederbordenGigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0)€ 249,-€ 249,-
1ProcessorkoelingDeepCool Ak620€ 58,75€ 58,75
1VoedingenCorsair TX550M (2021)€ 55,90€ 55,90
Totaal€ 789,65

[Voor 41% gewijzigd door Uszka op 06-03-2022 15:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• metallicattim
manzonderdas schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:07:
Is het niet zinvol eerst te zieken waar het probleem ligt met je huidige pc?

Ik zou daarbij naar de event logs kijken, zien of Ram ok is en of die voeding wel goed genoeg is. Wie weet is het wel een oplosbaar probleem met je huidige pc.
Ik heb er niet genoeg verstand van om dat uit te zoeken, ik kan het ding ook niet dagenlang missen om hem weg te brengen naar iemand.
Een nieuwe build kost me maar paar uurtjes en ik ga er tenminste nog op vooruit onder de streep.
Daarnaast moet ik onkosten maken met mijn bedrijf, ben teveel omzet het draaien :9

@Uszka THX man, dat is een ZEER behulpzaam lijstje, daar ga ik eens mee aan de slag!
Nog tips qua moederbord om dat geen bottleneck te maken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
metallicattim schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:11:

Nog tips qua moederbord om dat geen bottleneck te maken?
Goed moederbord staat in het lijstje dat ik gepost heb.

• metallicattim
Uszka schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:20:
[...]

Goed moederbord staat in het lijstje dat ik gepost heb.
Sorry, helemaal gemist man! Thx!

Heb het ontzettend druk ivm wat deadlines, ik ga er z.s.m. mee verder :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee