Acties:
  • 0Henk 'm!

• gurbs3.0
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-03-2022
Wie heeft er ervaring met het opslaan van warmte in de grond?

Ondergrondse warmteopslag op grote schaal wordt volgens mij al best wel toegepast, bijvoorbeeld in de kassenbouw. Ik lees nog niet veel over ondergrondse opslag van warmte op kleinere schaal. Dit is ergens logisch omdat de efficiëntie natuurlijk hoger wordt naarmate je meer volume hebt t.o.v. oppervlak.
Waar ik aan denk is: in de tuin een grote kuil graven van een meter of 3 diep (zodat je onder grondwater niveau zit) waar je dan een kuub of 20 -of meer- water in kwijt kan. Warmte in de zomer opvangen met zonnecollectoren, en dan in de winter weer gebruiken. Ik woon op kleigrond dus die zou redelijk goed moeten isoleren. Doel is dan om zoveel mogelijk passief te verwarmen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? (nog even los van vergunningen e.d.)

(ik realiseer me dat zolang de salderingsregeling nog loopt dit financieel matig rendabel is, maar die regeling gaat er vroeg of laat aan, en dan wordt een warmtepomp gaandeweg steeds minder interessant)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-03 15:48
Hier heb je wel een interessante documentaire over opslag in de grond:

https://eenvandaag.avrotr...er-zijn-uitvinding-horen/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:01
Juist de vergunningen is een issue als je in grondwater gaat rommelen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Gebeurt dat al niet met een warmtepomp met bron?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Er zijn genoeg ervaringen, maar het zijn vaak 'doe het zelvers'. Je kan werken met een bron (welke soms tientallen tot ver over de 100 meter diep wordt geboord), maar er zijn ook mensen die in hun heipalen buizen laten storten zodat ze geen aparte bron nodig hebben, en er zijn ook mensen die zoals die Engelbert uit de post van @Ice T hun buizen ingraven op 2 of 3 meter.
Vrijwel elke installateur die ervaring heeft met het inbedrijfstellen van water/water warmtepompen kent mensen die een van bovengenoemde oplossingen heeft.

De oplossing die jij beschrijft - een zwembad onder de grond - lijkt mij nog wel lastig. Een systeem met een warmtewisselaar o.i.d. zou best kunnen werken, maar dan moet die bak wel supergoed geïsoleerd zijn, anders raak je echt te veel warmte kwijt aan de grond er omheen. Beter stort je dan niet alleen water maar bijv. (ook) basalt(gruis) in die bak, dat kan warmte veel beter vasthouden dan water.
Daar zijn ook genoeg mensen mee bezig, maar dat is nóg vaker hobbymatig (ook al werkt het prima).

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee